• 1
  • 2
2009-08-04, 01:57
Medlem
Jag undrar hur nerfrysta hemmagjorda färdiglagade rätter fungerar i samband med att värma upp igen?

Tänkte har hört att bakterier kan skapas om man fryser ner rätter som:

Köttbullar, potatis och brunsås (mjölk).

Stämmer det att efter man har lagat färdigt det, lägger det i matkartonger och sedan värmer upp såsen osv att det kan innehålla bakterier av några slag som gör en sjuk?

Skulle föredra ett svar asap eftersom jag tänkte äta snart...
Citera
2009-08-04, 02:00
Medlem
KerhoffizHs avatar
Jag har då gjort de , och jag lever än vad jag vet
Citera
2009-08-04, 02:18
Medlem
svampdamps avatar
De lär ju dö i micron
Citera
2009-08-04, 02:50
Medlem
Skojar du? Folk har ju käkat fryst mat sen eldkvarn brann..(eller rättare sagt sen micron kom.) Jag har aldrig hört någon som blivit sjuk av det i alla fall. Ibland undrar man hur folk tänker.
Citera
2009-08-04, 03:10
Medlem
midnighttrains avatar
man brukar säga att man kan frysa in rätter efter tillagning. om du har fryst köttfärs eller frysta grönsaker så kan du tillaga det och sen frysa in resterna. däremot så bör man inte värma färdiga portioner och sedan frysa in resterna av dom.
Citera
2009-08-04, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Skojar du? Folk har ju käkat fryst mat sen eldkvarn brann..(eller rättare sagt sen micron kom.) Jag har aldrig hört någon som blivit sjuk av det i alla fall. Ibland undrar man hur folk tänker.

Snarare du som inte tänker ur ett annat perspektiv.

"Man ska aldrig värma upp mat mer än en gång. Risken för matförgiftning är stor om man äter pånyttuppvärmd mat. När man värmer maten dör ju mikrober vid tillräcklig hetta, men de toxiner (gift) som de producerar skadas inte av värmen och kan fortfarande ge matförgiftning. "

Ville bekräfta om informationen stämmer.
Citera
2009-08-04, 03:59
Medlem
timpakays avatar
Det enda jag kan säga är faktiskt, lite skit rensar magen. Lite bakterier spelar faktiskt ingen roll om det nu är det, tror snarare det är bra på dig. Vi lever ett för skyddat och renligt liv nu för tiden och behöver få i oss mer bakterifyllda måltider för att skapa resistens.
Citera
2009-08-04, 07:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
De lär ju dö i micron
Har man fryst in maten så behöver den knappast gå igenom mikron och ändå vara helt säker att äta.
Om man nu inte slarvat med handhållningen av maten, men då lär inte mikron inte heller hjälpa om man nu inte verkligen nukar maten(dvs kör länge).

alteredmind du har fobier helt klart, finns inget att oroa sig för.
Men såklart låter du maten stå framme och låter maten hålla en ca30-40grader i ett dygn så kanske det är dags och börja oroa sig.
Men så gör väl ingen hoppas jag
Citera
2009-08-04, 07:21
Medlem
MUFCFelixs avatar
låter som att TS har lite bacillskräck...
Citera
2009-08-04, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alteredmind

"Man ska aldrig värma upp mat mer än en gång. Risken för matförgiftning är stor om man äter pånyttuppvärmd mat. När man värmer maten dör ju mikrober vid tillräcklig hetta, men de toxiner (gift) som de producerar skadas inte av värmen och kan fortfarande ge matförgiftning. "

Det stämmer väl i stort sett, sen om risken är "stor" i varje enskilt fall kan väl diskuteras. Varje gång maten är en 25-30 grader varm, antingen på väg upp eller ner i temp, trivs ju bakterierna.

Men det är bara toxinerna som överlever tillagning, så man får ju inte infektion av att äta maten, man blir "bara" dålig i magen.

Jag tror det kastas mycket mat som egentligen är OK. Man ska använda lukt och smak istället för stenhårda tumregler för att avgöra om käket är OK. Luktar det illa, kasta det, oavsett bäst före datum eller tillagningsmetod.
Citera
2009-08-04, 11:40
Medlem
Citat:

Trams.
Citera
2009-08-04, 11:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Om det har gått så långt att maten börjat bilda bakterier så stämmer din teori men om dessa bakterier hindras från att bildas från första början så finns det ingen risk för förgiftning.

Hemligheten är just uppvärmning till den grad att alla bakterier dör, dvs helst över 80 grader C i minst 10 minuter. Efter detta så bör man kyla maten så fort som möjligt, t ex genom att förvara den i frys. Självklart tappar maten i kvalité i samband med upprepad uppvärmning, men det är ett annat problem.

Jag har ibland återuppvärmt grytor både 2, 3 och 4 ggr utan att bli sjuk. Den senaste grytan huserar f n i kylskåpet (gulasch).

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in