• 1
  • 2
2009-08-03, 22:53
Medlem
Juntaneinens avatar
Värdesystemen sönderfaller och vi har bara sett början av en tid utan kristliga värderingar. Visst man kan hävda att det hela började för "redan" tre hundra år sedan osv, men den kristna moralen sitter fortfarande djupt rotad i den västerländska människan. Nietzsche gör juh anspråk på att skapa nya värdesystem och han har redan haft ett skapligt inflytande på kultur och filosofi. Så kommer Nietzsche att bli större eller kommer han att glömmas bort i flödet?
Citera
2009-08-03, 23:02
Medlem
De med makt kommer aldrig tillåta pöbeln att ha annat än slavmoral.
Citera
2009-08-04, 15:55
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
De med makt kommer aldrig tillåta pöbeln att ha annat än slavmoral.

Varför tror du det?
Citera
2009-08-04, 17:34
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Varför tror du det?

Antagligen för att de inte har lika stor makt över dem annars.
Citera
2009-08-04, 20:11
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
du missförstod frågan.
Citera
2009-08-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn

Precis.

Opinionsbildning innebär att utnyttja slavmoralen mot människorna själva. Utan slavmoral hade man inte kunnat bedriva opinionsbildning och därmed inte kunnat styra människor. Då yrket går ut på att styra andra människor vore det självförintande att tillåta något annat än slavmoral. Alltså kan man säga att de styrande styr överlägset ungefär som Nietzsche menade att man skulle göra. "Den som kämpar mot odjur bör se till att han inte därvid själv blir ett odjur. Och då du länge blickar in i en avgrund, blickar avgrunden också in i dig." Nietzsche menar här att lösningen är att styra överlägset över odjuret vilket man gör när man själv har insikter som man förvägrar andra. Det är en nietzscheansk lightversion som är rådande.
Citera
2009-08-04, 20:18
Medlem
Citat:
du missförstod frågan.

Då missförstod nog jag den också.
Citera
2009-08-04, 20:22
Medlem
Jag har inte läst Nietzsche. Jag tycker att man bör vara extremt kunnig, inte bara i ämnesfältet Nietzsche, utan i kulturuttring- och utvecklingar, för att tillåta sig titta i spåkulan. Jag kan, utan att möta dessa kriterier säga: Varför skulle vi inte kunna få en extrem hype kring sekularism som "ideologi"? Den kan hämta sin etik ur dagens akademiska etikdebatt. Pöbelns dumhet skulle aldrig kunna uppställa en etik lik Nietzsches, men de kan se ett motsatspar (om än inte träffande) i religion-vetenskap, varför någon form av sekulariserad "vetenskapsbaserad" moral skulle kunna inträda i det religiösas ställe. Inte alls önskvärt, men förväntat givet allmän förmåga.
Citera
2009-08-04, 20:30
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Då missförstod nog jag den också.
nja, men syftningen med frågan(Varför tror du det?) var att jag ville veta vad du bygger satsen på. Men iof, negerbarn kanske ser sitt svar som ett argument...
Citera
2009-08-05, 17:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Värdesystemen sönderfaller och vi har bara sett början av en tid utan kristliga värderingar. Visst man kan hävda att det hela började för "redan" tre hundra år sedan osv, men den kristna moralen sitter fortfarande djupt rotad i den västerländska människan. Nietzsche gör juh anspråk på att skapa nya värdesystem och han har redan haft ett skapligt inflytande på kultur och filosofi. Så kommer Nietzsche att bli större eller kommer han att glömmas bort i flödet?

Utan Nietzsches verk, och en Nietzsche som tas på allvar, ständigt på nytt utforskas och om möjligt tänks vidare, finns enligt min mening inget tänkande värt namnet i den globaliserade post-abrahamitiska Kirilov-och Ivan Karamazovvärlden. Men det är förstås extremt svårt att på något "förtroendeingivande" sätt "förutspå" vad som kan tänkas hända...om det finns någon framtid för nya stora ädla förnäma nyskapande kulturer och levnadssätt så kommer Nietzsche att framstå som den gigant (och den ytterst sympatiska "privatperson") han är under dessa hypotetiska kommande
tidsepoker. Oerhört mycket måste och ska dock gå under innan det inträffar, den judisk-kristna världs-och människoförståelsen och dess liberala och marxistoida mutationer måste upphöra att utöva någon lockelse på "de högre människorna".
Citera
2009-08-08, 14:19
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Utan Nietzsches verk, och en Nietzsche som tas på allvar, ständigt på nytt utforskas och om möjligt tänks vidare, finns enligt min mening inget tänkande värt namnet i den globaliserade post-abrahamitiska Kirilov-och Ivan Karamazovvärlden. Men det är förstås extremt svårt att på något "förtroendeingivande" sätt "förutspå" vad som kan tänkas hända...om det finns någon framtid för nya stora ädla förnäma nyskapande kulturer och levnadssätt så kommer Nietzsche att framstå som den gigant (och den ytterst sympatiska "privatperson") han är under dessa hypotetiska kommande
tidsepoker. Oerhört mycket måste och ska dock gå under innan det inträffar, den judisk-kristna världs-och människoförståelsen och dess liberala och marxistoida mutationer måste upphöra att utöva någon lockelse på "de högre människorna".

Ett fint och utförligt svar,
vad tror du alternativen är om/när de gamla värdesystemen är helt förlegade? Om Nietzsche inte blir den framtida messianska härskaren?
Citera
2009-08-25, 23:51
Medlem
Juntaneinens avatar
Bumpar lite. Ganska svalt intresse för ämnet,.är det verkligen ingen annan har något att säga? Otrendigt kanske hehe...inte tillräckligt hyperkritiskt.. .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in