2009-08-26, 01:14
Medlem
NICKE6000s avatar
Termerna är förvirrande, om du kan länka ett par relevanta stycken om mannen i frågas filosofi skulle du ge min i övrigt värdelösa kväll ett litet lyft.
Citera
2009-08-26, 02:48
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NICKE6000
Termerna är förvirrande, om du kan länka ett par relevanta stycken om mannen i frågas filosofi skulle du ge min i övrigt värdelösa kväll ett litet lyft.
vad? vilka termer är förvirrande?
Citera
2009-08-26, 02:59
Medlem
526s avatar
Problemet med Nietzsche är att han saknar en metafysisk helhet och mest fokuserar på värdesystem. Det blir aldrig riktigt intressant, och kan därför inte ersätta de tyngre tänkarna eller religionerna.
Citera
2009-08-26, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Värdesystemen sönderfaller och vi har bara sett början av en tid utan kristliga värderingar. Visst man kan hävda att det hela började för "redan" tre hundra år sedan osv, men den kristna moralen sitter fortfarande djupt rotad i den västerländska människan. Nietzsche gör juh anspråk på att skapa nya värdesystem och han har redan haft ett skapligt inflytande på kultur och filosofi. Så kommer Nietzsche att bli större eller kommer han att glömmas bort i flödet?

Nietzsche uppvisar manga pojkaktiga drag, han blev väl bara 38 ar eller nagot sant, bara barnet i filosofiska sammanhang.
Citera
2009-08-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
han blev väl bara 38 ar eller nagot sant
55. Inte ens i närheten; mycket lätt att kolla upp dessutom.
Citera
2009-08-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Nietzsche uppvisar manga pojkaktiga drag, han blev väl bara 38 ar eller nagot sant, bara barnet i filosofiska sammanhang.

De sämsta argumentet någonsin, verkligen.

Mozart blev bara 35år (nästan 36år), var han då pojkaktig och mindre kunnig inom klassisk musik, just för att han dog så ung?
Det är ju barnet inom musikaliska sammanhang.
Vad har åldern med kunnande, kunskap och intellekt att göra?
De finns underbarn, de finns unga tänkare, det är att du inte accepterar det bara.

Och sen så blev Nietzsche 56år, inte 38.
Bra att komma med fakta, och rätt dessutom.

Nu till tråden. Själv har jag inte läst något om Nietzsche, men har några kompisar som läste "Sålunda talade Zarathustra" och de rekommenderade den starkt till mig, borde väl ta och läsa den.
Citera
2009-08-27, 08:43
Medlem
Saypayaas avatar
Jag hoppas verkligen att Nietzsche kommer att bli populärare framöver och det tror jag att han kommer att bli. En intressant fråga är vem som är slav och vem som är mästare i dagens samhälle
Citera
2009-08-28, 18:09
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
De sämsta argumentet någonsin, verkligen.

Mozart blev bara 35år (nästan 36år), var han då pojkaktig och mindre kunnig inom klassisk musik, just för att han dog så ung?
Det är ju barnet inom musikaliska sammanhang.
Vad har åldern med kunnande, kunskap och intellekt att göra?
De finns underbarn, de finns unga tänkare, det är att du inte accepterar det bara.

Och sen så blev Nietzsche 56år, inte 38.
Bra att komma med fakta, och rätt dessutom.

Nu till tråden. Själv har jag inte läst något om Nietzsche, men har några kompisar som läste "Sålunda talade Zarathustra" och de rekommenderade den starkt till mig, borde väl ta och läsa den.

Kolla gärna in Bortom ont och gott på ljudbok, finns gratis här: http://librivox.org/beyond-good-and-...ich-nietzsche/
på engelska dock men gör inte så mycket då svenska översättningar ofta suger gristryne. Uppläsarna är av varierad kvalitet då det är ideelt. Nietzsche kommer inte riktigt till sin rätt då en obildad sydstatsjänta på 150kg läser honom.
Citera
2009-08-28, 19:49
Medlem
Rodolfos avatar
Jag har inte läst så mycket av mannen men umgåtts en del i kretsar där han dyrkats,lästs och reciterats in i småtimmarna. Dessa antiintellektuella intellektuella pojkar som gillar att skära sig i själen.

Jag tror Nietzche alltid kommer ha ett inflytande över unga män med stor misstro till allt som är konstruerat av människor för att sätta oss på plats, inom sig. Men det är något man växer ur tror jag, om man inte följer honom och hans råd in i graven innan man fyllt hunnit fyllt trettio, som jim morrison. Det är väl den stora misstron och den stora ordkonstnärliga talangen som lockar. Samtidigt känns det ju inte som att det finns en så lättillgänglig filosof som Nietzche just p.g.a. den aforistiska och prosaiska produktionen, och det tilltalar också.
Senast redigerad av Rodolfo 2009-08-28 kl. 20:01.
Citera
2009-08-29, 00:34
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Värdesystemen sönderfaller och vi har bara sett början av en tid utan kristliga värderingar. Visst man kan hävda att det hela började för "redan" tre hundra år sedan osv, men den kristna moralen sitter fortfarande djupt rotad i den västerländska människan. Nietzsche gör juh anspråk på att skapa nya värdesystem och han har redan haft ett skapligt inflytande på kultur och filosofi. Så kommer Nietzsche att bli större eller kommer han att glömmas bort i flödet?

NEJ svarar jag eftersom jag inte anser att de värderingar vi har idag är kristliga egentligen. Jag tycker inte om att kristna ska få ha ensamrätt på de mest självklara normerna som vi antagligen haft lika länge som mänskligheten existerat. Och tycker man så så faller ju hela idén med Nietzsche sönder och samman.
Citera
2009-08-29, 00:40
Medlem
Det var ju hans tankar om övermänniskan som i stor del stod till grund för Hitler och Mossulini, så frågan är om det inte har växt tillräckligt (även fast han visserligen hade en del poänger)
Citera
2009-08-29, 01:02
Medlem
Kalle-Kottes avatar
http://www.anus.com/tribes/snus/nihi.../samhalle.html

Nu kanske jag dels är fördomsfull och kanske också dum som låter dessa personer ta nihilismen i anspråk men hursomhelst. Det är när man läser sånt där som man börjar överväga att aldrig ta i en bok av Nietzsche någonsin. Vilket jävla dravel och fan vad många moraliska värderingar som radas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in