2010-10-07, 19:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Bus-Lars" i Flen.

Citat:
Ursprungligen postat av plind
Hej "Skaraborg2"

Av en slump hittade jag den här tråden när jag "Googlade" Öja Kvarn.
Platsen är mitt barndomshem och jag är således "sonen i familjen" det refereras till i historien.
Ja vad ska man säga.. En mycket tragisk men inte helt överraskande händelse
"Olle", eller "BusLars" som han kallades för en minst sagt udda pojk som om han levt idag skulle fått den klockrena diagnosen "ADHD-barn" med bisarrt vapenintresse.
Han var alls inte min kompis utan någon jag högst motvilligt blev tvungen att umgås lite med eftersom mina och hans föräldrar var bästa vänner och umgicks regelbundet.
Lars var adoptivbarn och ett synnerligen besvärligt sådant.. Gick i specialklass redan från lågstadiet.
Föräldrarna gjorde allt de kunde för att få honom på rätt köl. De lyckades få honom intresserad av gokart där han blev svensk juniormästare.
Ända sedan barnsben besökte han och föräldrarna oss ute på Öja Kvarn så Lars var mycket väl förtrogen med alla rum o skrymslen i det lilla huset. När inbrottet skedde var vapnen och den gömda ammunitionen det första Lars lade vantarna på. Stereon hade de inte rört.. Det var nog bara ett svepskäl. Något år innan detta inträffade gjorde Lars inbrott i ett militärt förråd och stal en helt nedmonterad kulspruta som han sedan monterade ihop på sitt rum. Den skulle han enligt egen utsago ha för att "skjuta alla dj...a snutar"

Som tidigare nämnts sköts Hans Olsson till döds med först två salvor från det dubbelpipiga hagelgeväret och sedan ett skott med salongsgeväret. Enligt polisen var det det första kända fall där någon mördas med 2 olika vapen. Hans efterlämnade fru och 2 barn i 7-10 årsåldern
Den sk."23-åringen" som ska ha varit inblandad i planeringen minns jag faktiskt inte.

Lars hamnade för detta brott på sluten ungdomsvård på Ulleråkers sjukhus. Vet inte hur länge han satt där men efter frigivning(eller möjligen permission) knivmördade han ytterligare en person.
Har för mig det var en prostituerad kvinna i Stockholm.
Efter avtjänat straff återvände den token till Flen av alla ställen igen där hela stan visste vad han gjort.. Han hittades död av en överdos flera år senare.
Flickan som var med vet jag tyvärr inget om.

Du skall ha ett stort tack om denna detaljerade beskrivning av "Fallet i Öja" plind. Mycket intressant.

"23-åringen" skall tydligen ha varit med vid själva planeringen ja. Sedan hoppade han av det hela medans "Bus-Lars" gick vidare och utförde mordet. Vilket öknamn han fick.

Av alla ställen i landet så valde han att återvända till lilla Flen. Tydligen trivdes han att bo där.
Citera
2011-01-12, 11:52
Medlem
Hej!
Jag har en annan fråga om mord i Flen.
Jag bodde ett år i Flen, 1977-78 och hade då en klasskamrat som hette Ingrid (kommer tyvärr inte ihåg efternamnet) men hon hade svår skollios och fick gå med en plastställning för att få ryggen rak.

Många år senare fick jag höra att hon blivit mördad, och att den ev. gärningsmannen skulle heta Lars. Är det någon som vet något om det mordet?

Som jag kommer ihåg henne var en en tyst och försynt tjej, fast sånt kan ju ändras med åren.
Tråkigt är det ialla fall.
Citera
2011-01-14, 18:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både tråkigt och tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pekpinnen
Hej!
Jag har en annan fråga om mord i Flen.
Jag bodde ett år i Flen, 1977-78 och hade då en klasskamrat som hette Ingrid (kommer tyvärr inte ihåg efternamnet) men hon hade svår skollios och fick gå med en plastställning för att få ryggen rak.

Många år senare fick jag höra att hon blivit mördad, och att den ev. gärningsmannen skulle heta Lars. Är det någon som vet något om det mordet?

Som jag kommer ihåg henne var en en tyst och försynt tjej, fast sånt kan ju ändras med åren.
Tråkigt är det ialla fall.

Jag känner inte till detta mord i Flen. Har inget minne av att jag ens hört talats om om det - förrän nu. Delar till fullo din åsikt. Naturligtvis är det både tråkigt och sorglikt.

Kanske någon annan har den information du söker?
Citera
2011-01-21, 12:50
Medlem
15-åriga Ingrid blev våldtagen och strypt av en narkoman i en lägenhet på Vasagatan i Flen 1982 eller 1983. Jag skickar ett PM till Pekpinnen med lite mer info.

Jag har en annan fråga: Ungefär vid tiden för mordet vid Öja kvarn ( början eller mitten av 1970-talet)inträffade en familjetragedi i Flen kommun. En psykiskt sjuk narkoman slog ihjäl sin fru och två av sina tre barn. En flicka som inte sov hemma den natten klarade sig alltså. Händelsen kan ha inträffat i Sparreholm eller Skebokvarn. Är det någon här som har lite information om den händelsen?
Citera
2011-01-22, 12:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otrevliga händelser i Flen med omnejd.

Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
15-åriga Ingrid blev våldtagen och strypt av en narkoman i en lägenhet på Vasagatan i Flen 1982 eller 1983. Jag skickar ett PM till Pekpinnen med lite mer info.

Jag har en annan fråga: Ungefär vid tiden för mordet vid Öja kvarn ( början eller mitten av 1970-talet)inträffade en familjetragedi i Flen kommun. En psykiskt sjuk narkoman slog ihjäl sin fru och två av sina tre barn. En flicka som inte sov hemma den natten klarade sig alltså. Händelsen kan ha inträffat i Sparreholm eller Skebokvarn. Är det någon här som har lite information om den händelsen?

Stort tack för denna info HasseOrm. Har också erhållit mera info ang. flcikan som blev mördad via PM.

Tyvärr har jag ingen information om den händelse som ev. kan ha inträffat i Skebokvarn eller Sparreholm som du söker.

Verkar ha skett en hel del otrevliga händelser under årens lopp i Flen och trakterna däromkring.
Citera
2011-01-28, 15:54
Bannlyst
Citat:
Hej "Skaraborg2"

Av en slump hittade jag den här tråden när jag "Googlade" Öja Kvarn.
Platsen är mitt barndomshem och jag är således "sonen i familjen" det refereras till i historien.
Ja vad ska man säga.. En mycket tragisk men inte helt överraskande händelse
"Olle", eller "BusLars" som han kallades för en minst sagt udda pojk som om han levt idag skulle fått den klockrena diagnosen "ADHD-barn" med bisarrt vapenintresse.
Han var alls inte min kompis utan någon jag högst motvilligt blev tvungen att umgås lite med eftersom mina och hans föräldrar var bästa vänner och umgicks regelbundet.
Lars var adoptivbarn och ett synnerligen besvärligt sådant.. Gick i specialklass redan från lågstadiet.
Föräldrarna gjorde allt de kunde för att få honom på rätt köl. De lyckades få honom intresserad av gokart där han blev svensk juniormästare.
Ända sedan barnsben besökte han och föräldrarna oss ute på Öja Kvarn så Lars var mycket väl förtrogen med alla rum o skrymslen i det lilla huset. När inbrottet skedde var vapnen och den gömda ammunitionen det första Lars lade vantarna på. Stereon hade de inte rört.. Det var nog bara ett svepskäl. Något år innan detta inträffade gjorde Lars inbrott i ett militärt förråd och stal en helt nedmonterad kulspruta som han sedan monterade ihop på sitt rum. Den skulle han enligt egen utsago ha för att "skjuta alla dj...a snutar"

Som tidigare nämnts sköts Hans Olsson till döds med först två salvor från det dubbelpipiga hagelgeväret och sedan ett skott med salongsgeväret. Enligt polisen var det det första kända fall där någon mördas med 2 olika vapen. Hans efterlämnade fru och 2 barn i 7-10 årsåldern
Den sk."23-åringen" som ska ha varit inblandad i planeringen minns jag faktiskt inte.

Lars hamnade för detta brott på sluten ungdomsvård på Ulleråkers sjukhus. Vet inte hur länge han satt där men efter frigivning(eller möjligen permission) knivmördade han ytterligare en person.
Har för mig det var en prostituerad kvinna i Stockholm.
Efter avtjänat straff återvände den token till Flen av alla ställen igen där hela stan visste vad han gjort.. Han hittades död av en överdos flera år senare.
Flickan som var med vet jag tyvärr inget om.

Så säger folk att det inte händer mycket i Flen m omnejd. Andra dådet var mkt riktigt en prostituerad som fick sätta livet till. Min bild av Bus-Lasse som jag fick nys om honom som, var att han blev rätt skadad av sin vistelse på kåken. Institutionaliserad är en annat ord. Den påstådda överdosen är ett kapitel för sig, rätt tragisk. Hände väl för 10-11 år sen?

Undrar också vem flickan var...
Citera
2011-02-16, 21:26
Medlem
Citat:
Min bild av Bus-Lasse som jag fick nys om honom som, var att han blev rätt skadad av sin vistelse på kåken.

Han var tillräckligt skadad redan innan den vistelsen...
Citera
2011-02-17, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ordentligt psykiskt skadad redan 1974.

Citat:

Ja "Bus-Lars" verkade redan när han skjöt ihjäl Hans Olsson vid Öja kvarn ordentligt skadad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-02-17 kl. 16:07.
Citera
2011-02-17, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja "Bus-Lars" verkade redan när han skjöt ihjäl Hans Olsson vid Öja kvarn redan ordentligt skadad.

Vi kan väl enas om att en som mördar en annan inte har alla hästar hemma...Lars, bus-lasse...som person i vardan..var rätt trevlig. Det är min högst privata uppfattning...,
Citera
2011-02-17, 16:08
Bannlyst
Citat:

Jag saknar jämförelsematerial...kan inte uttala mig.
Citera
2011-02-17, 16:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Inte alla hästar hemma i stallet."

Citat:
Ursprungligen postat av Dimple
Vi kan väl enas om att en som mördar en annan inte har alla hästar hemma...Lars, bus-lasse...som person i vardan..var rätt trevlig. Det är min högst privata uppfattning...,

Ja det har du elt rätt i. Inte hade GM "alla hästar hemma i stallet".

Eftersom jag aldrig själv kände honom så kan jag inte uttala mig om ifall han var trevlig eller inte.
Citera
2011-02-17, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja "Bus-Lars" verkade redan när han skjöt ihjäl Hans Olsson vid Öja kvarn ordentligt skadad.

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad du bygger dina antaganden på? Eftersom du inte kände honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in