2009-08-03, 17:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta fall finns omskrivet i en bok från 1970-talet. Ej Bernhardsson. Troligtvis ej heller i NKK.

Strax efter kl. 11.00 onsdagen den 23 januari 1974 mördades socialinspektören Hans Olsson från Stockholm. Mordet skedde i ett glesbebyggt område vid namn Öja kvarn, några kilometer utanför Flen.

Olsson hade vilat upp sig från sitt krävande arbete hemma hos en barndomsvän och dennes familj. Denna dag, den 23 januari, skulle han resa tillbaka till familjen. Tyvärr ville ödet annorlunda.

När offret kommer ut i hallen, för att gå till sin bil, så möter han två (2) ungdomar. Sekunden senare avlossar den ene av dem en salva mot honom med ett hagelgevär. Olsson vrider sig i plågor, skriker och försöker att kravla iväg, men han har ingen chans. Ytterligare en hagelsvärm slår med full styrka in i kroppen på honom. Därefter kommer en kula på bara några meters avstånd. Klockan är nu strax efter kl. 11. Bara några minuter innan hade offret talat med sin hustru. Han ringde upp henne, för att meddela att han nu var på väg hem.

Vid 18:30-tiden samma dag kom fru Lind(värdfamiljen hette Lind) tillbaka från sitt arbete i Flen. Efter en kort stund ser hon Olsson ligga utsträckt över en tröskel, badande i sitt blod. Han låg på sidan med benen ute i hallen och resten av kroppen inne i vardagsrummet. Hon ringer omedelbart till polisen.

En kort undersökning av kriminalpolisen från Katrineholm, visade att minst två (2) vapen hade använts, ett hagelgevär och ett salongsgevär. Efter en genomgång i huset så saknades ingenting, förutom dessa båda gevär.

Man misstänkte värden (fru Linds man) men han var långt från Öja kvarn denna dag. Han hade dessutom inte varit hemma på ett antal dagar p.g.a. sitt arbete.

Under torsdagen så hittar en spårhund de båda stulna gevären, gömda under en sten. De ligger väl gömda ca 500 meter från gården. Ytterligare 100 meter bort hittas bortkastad ammunition.

Det är sedan herr Lind som leder utredningen på rätt spår. Han berättar för poliserna att hans son brukar umgås ibland med en 14-åring. Denne 14-åring har en del problem. Det var känt att "Olle" var mycket vapenfixerad.

Polisen åker sedan hem till "Olles" familj. Efter ett par minuter erkänner han mordet.

Han hade denna dag umgåtts med en 16-årig flicka vid namn "Pia". Ungdomarna hade tagit sig in huset för att stjäla en stereo, när de överraskades av Olsson.

Några timmar senare är det meningslösa mordet uppklarat. "Olle" är för ung för att kunna anhållas eller häktas. Han överlämnas därför till den lokala barnavårdsnämnden. Redan ett par timmar efter erkännandet placeras han på en barnpsykiatrisk klinik.

Den 16-åriga flickan ställs inte till ansvar. Det anses klarlagt att hon inte tagit aktiv del i dödskjutningen. Sedan hon suttit anhållen ett par dagar flyttas hon till ett flickhem i Stockholmstrakten.

Är det någon som har hört talats om detta fall förut? Kanske med mer information? T.ex. hur gick det för den 14-årige "Olle" och den 16-åriga "Pia"?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-03 kl. 17:45.
Citera
2009-08-09, 19:00
Bannlyst
http://www.crimenews.se/content/view/96377/98/

Jag fråga en jag känner i Flen. Hon hade aldrig hört talas om detta.
Verkar vara svårt att finna något på nätet.
Hittade en artikel
Citera
2009-08-09, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systeremma
http://www.crimenews.se/content/view/96377/98/

Jag fråga en jag känner i Flen. Hon hade aldrig hört talas om detta.
Verkar vara svårt att finna något på nätet.
Hittade en artikel

Tack för infon systeremma.

Ja det verkar svårt att hitta om t.ex. just detta fall. Skrev därför denna tråd. Hoppas att någon minns fallet och har mera info att komma med.
Citera
2009-08-30, 20:18
Medlem
Är född och uppvuxen i Flen, har aldrig hört talas om det här mordet.
Ska dock tilläggas att jag är född några år efter mordet. Men så stort är inte Flen att mord är vardagsmat....
Citera
2009-08-30, 20:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forza77
Är född och uppvuxen i Flen, har aldrig hört talas om det här mordet.
Ska dock tilläggas att jag är född några år efter mordet. Men så stort är inte Flen att mord är vardagsmat....

Det var konstigt tycker man? Även om du är född några år efter detta mord, så måste en sådan händelse ha talats om under många år efteråt?
Citera
2009-09-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var konstigt tycker man? Även om du är född några år efter detta mord, så måste en sådan händelse ha talats om under många år efteråt?

Är född 1977, och det är väldigt mäkligt att ja inte hört talas om mordet.
Men å andra sidan så står det på http://www.crimenews.se/content/view/96377/98/ att mordet tystades ner.

så det måste dom varit duktiga på.
Citera
2009-09-04, 23:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Är född 1977, och det är väldigt mäkligt att ja inte hört talas om mordet.
Men å andra sidan så står det på http://www.crimenews.se/content/view/96377/98/ att mordet tystades ner.

så det måste dom varit duktiga på.

Ja jag har läst detta ang. nedtystandet på crimenews förut. Tystades det ned p.g.a. av deras låga ålder?

Tycker ändå att du skulle ha hört någort om fallet? Så ofta sker det ju inte mord i trakterna av Flen.

Fallet finns helt riktigt beskrivet i "Polisen griper in", 1975, sidorna 284 - 298. Rubriken är "Tonårsmod för en stereo...." av Sten Sture Skaldeman.
Citera
2009-09-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ja jag har läst detta ang. nedtystandet på crimenews förut. Tystades det ned p.g.a. av deras låga ålder?

Tycker ändå att du skulle ha hört någort om fallet? Så ofta sker det ju inte mord i trakterna av Flen.

Fallet finns helt riktigt beskrivet i "Polisen griper in", 1975, sidorna 284 - 298. Rubriken är "Tonårsmod för en stereo...." av Sten Sture Skaldeman.

Pratade med min mor idag som mycket väl kom ihåg mordet.
Hon nämde även namnet på den personen som begick mordet. Han gick under öknamnet "bus Lars"
Citera
2009-09-05, 20:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM "Bus-Lars".

Citat:
Pratade med min mor idag som mycket väl kom ihåg mordet.
Hon nämde även namnet på den personen som begick mordet. Han gick under öknamnet "bus Lars"

Tack för den intressanta infon Forza77.

"Bus-Lars" vilket öknamn va? Verkar dock ha varit ett passande sådant?

Du vet inte hur det gick för honom i framtiden? Om han nu hade någon sådan?
Citera
2010-01-05, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare information.

Får mycket PM:s från människor ang. olika fall. Både släktingar och bekanta till offer resp. GM.

Fick för några dagar sedan följande information som jag inte själv kan gå i god för om det stämmer. Ordagrant avskrivet förutom "nicket".

"Hej. Jag vet lite grann om den unge mördaren i Flen. Har kollat upp det här mordet och har frågat runt bland gamla Flensbor.. Mördaren kallades för Bus-Lars. Han var en småkriminell strulputte och kom ifrån en trasig familj. Efter mordet hamnade Lars på ett mentalsjukhus i södra Sverige. När Lars var i 30-års åldern återvände han till Flen. Efter ett par års knarkande hittades han död i en trappuppgång. Död av överdos.
Jag har försökt att luska ut vem flickan som var med om mordet är men får inte fram något. Hälsningar XX."
Citera
2010-03-05, 15:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel Eskilstuna-kuriren lördagen den 23 mars 1974.

"23-årig Flensbo åtalad för planering av Öja-inbrottet."

"Morddramat vid Öja kvarn utanför Flen i januari var i varje fall i den del aom gällde inbrottet noga planerat. Det visar den utredning som nu lagts fram inför tingsrätten i Katrineholm. De båda hitills berörda ungdomarna som var med om dådet, hade hjälp med planeringen av en 23-årig Flensbo. Denne har nu åtalats för medhjälp till grov stöld.

Polisutredningen visar att 23-åringen hjälpt till med organiserandet av inbrottet, som var planerat flera veckor i förväg. Han har tillsammans med de två inblandade ungdomarna plus ännu en 14-åring vid flera tillfällen besökt Öja kvarn. 23-åringen har då ställt upp med bil och det var också meningen från början att han skulle delta i själva inbrottet.

Strax innan inbrottet genomfördes hoppade 23-åringen emellertid av. Han bedömde att riskerna var för stora, bl a menade han att flyktvägen inte var tllräckligt säker.

23-åringen ritade en karta över huset och med ledning av denna visste sedan den 14-årige pojken och den 16-åriga flickan, som genomförde inbrottet, exakt var de olika rummen låg i huset."
Citera
2010-10-05, 19:46
Medlem
Citat:
Får mycket PM:s från människor ang. olika fall. Både släktingar och bekanta till offer resp. GM.

Fick för några dagar sedan följande information som jag inte själv kan gå i god för om det stämmer. Ordagrant avskrivet förutom "nicket".

"Hej. Jag vet lite grann om den unge mördaren i Flen. Har kollat upp det här mordet och har frågat runt bland gamla Flensbor.. Mördaren kallades för Bus-Lars. Han var en småkriminell strulputte och kom ifrån en trasig familj. Efter mordet hamnade Lars på ett mentalsjukhus i södra Sverige. När Lars var i 30-års åldern återvände han till Flen. Efter ett par års knarkande hittades han död i en trappuppgång. Död av överdos.
Jag har försökt att luska ut vem flickan som var med om mordet är men får inte fram något. Hälsningar XX."

Hej "Skaraborg2"

Av en slump hittade jag den här tråden när jag "Googlade" Öja Kvarn.
Platsen är mitt barndomshem och jag är således "sonen i familjen" det refereras till i historien.
Ja vad ska man säga.. En mycket tragisk men inte helt överraskande händelse
"Olle", eller "BusLars" som han kallades för en minst sagt udda pojk som om han levt idag skulle fått den klockrena diagnosen "ADHD-barn" med bisarrt vapenintresse.
Han var alls inte min kompis utan någon jag högst motvilligt blev tvungen att umgås lite med eftersom mina och hans föräldrar var bästa vänner och umgicks regelbundet.
Lars var adoptivbarn och ett synnerligen besvärligt sådant.. Gick i specialklass redan från lågstadiet.
Föräldrarna gjorde allt de kunde för att få honom på rätt köl. De lyckades få honom intresserad av gokart där han blev svensk juniormästare.
Ända sedan barnsben besökte han och föräldrarna oss ute på Öja Kvarn så Lars var mycket väl förtrogen med alla rum o skrymslen i det lilla huset. När inbrottet skedde var vapnen och den gömda ammunitionen det första Lars lade vantarna på. Stereon hade de inte rört.. Det var nog bara ett svepskäl. Något år innan detta inträffade gjorde Lars inbrott i ett militärt förråd och stal en helt nedmonterad kulspruta som han sedan monterade ihop på sitt rum. Den skulle han enligt egen utsago ha för att "skjuta alla dj...a snutar"

Som tidigare nämnts sköts Hans Olsson till döds med först två salvor från det dubbelpipiga hagelgeväret och sedan ett skott med salongsgeväret. Enligt polisen var det det första kända fall där någon mördas med 2 olika vapen. Hans efterlämnade fru och 2 barn i 7-10 årsåldern
Den sk."23-åringen" som ska ha varit inblandad i planeringen minns jag faktiskt inte.

Lars hamnade för detta brott på sluten ungdomsvård på Ulleråkers sjukhus. Vet inte hur länge han satt där men efter frigivning(eller möjligen permission) knivmördade han ytterligare en person.
Har för mig det var en prostituerad kvinna i Stockholm.
Efter avtjänat straff återvände den token till Flen av alla ställen igen där hela stan visste vad han gjort.. Han hittades död av en överdos flera år senare.
Flickan som var med vet jag tyvärr inget om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in