Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-04-14, 00:17
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Hennes roll såsom den bedömdes i domen, blir jag lite nyfiken på. Har en känsla av att hon – med anledning av att "Bus-Lars" nog konkluderades som den egentlige, "ende" gärningsmannen och att tjejen var ung – gick "fri" ur detta. Socialen kanske inblandades i någon enklare mening? Spekulation ...

Tänker du på gamla numera nedlagda Kronåsens sjukhus? Ett sjukhus som i viss mening under den tiden på 70-talet i all fall var i något slags samarbete med Ulleråker, om jag inte minns fel. På Kronåsen ska ju ungar med s.a.s. "psykiatriska" komplikationer ha varit placerade.



Som sagts.
Vad hände med tjejen? Var det en tillfällig sinkadus att hon då var med Bus-Lars?
Long time ago, 38 år sedan, likväl ...


Ni som skriver i dessa trådar fattar visst inte att smärtan går aldrig över när en familjemedlem mördats. Jag kan förstå att man är nyfiken osv....men 38 år!!!! Nuså.
38 år av smärta räcker.... kan vi inte släcka denna tråd nu? /Sonen till mordoffret.
Citera
2012-04-14, 01:00
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huracan
Ni som skriver i dessa trådar fattar visst inte att smärtan går aldrig över när en familjemedlem mördats. Jag kan förstå att man är nyfiken osv....men 38 år!!!! Nuså.
38 år av smärta räcker.... kan vi inte släcka denna tråd nu? /Sonen till mordoffret.
Hej Huracan.

Saken är den att sådana här nättrådar, som du vet, inbegriper just en kriminalhistorisk diskussion – med allehanda perspektiv, fakta och lösa fragment. Det är det som är vitsen. Somligt sticker ut olämpligt och mindre klokt måhända, likväl som annat kan tillföra något av klarhet och ljus och kanske bidra på ett gynnsamt sätt till historieskrivningen av fallet i någon mening.

Vissa fall är mer intressanta och populära än andra o.s.v. En del trådar finns där (som denna) och glöms av ... för att dyka upp igen något år senare eller så. Flashback fyller här en mycket bra roll och funktion för folk och fä – som alltså tillhandahåller den här möjligheten, tänker jag.

Internet är ju som bekant en peremtorisk realitet sedan länge. Vad som finns där finns där, om så säges.

Det här trådfallet – Flen 1974 etc. – har en del väldigt intressanta komponenter. Jag vill inte framstå som kriminalhistoriskt genomcynisk, men det är ett faktum att historien med 14-åringen och det som utvecklade sig tilldrar sig (o)regelbunden uppmärksamhet.

Jag skulle nästan säga att du kan vara lite tillfreds med att det just utspelade sig 1974 och inte 2004. Inte många här har ju läst domen från 70-talet t.ex. Hade så varit fallet – hade också än mer snack (av skiftande slag) utvecklats – och du hade blivit än mer påmind ...

Avslutningsvis. Visst förstår jag din "kvardröjande smärta" (min omskrivning) och jag hoppas du med tiden förmår försonas i någon mening med livet som sådant.
Citera
2012-04-14, 13:56
  #63
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Metadiskussioner om trådens vara eller icke vara kommer att raderas och varningar kommer att utdelas om det fortgår.

/Moderator
Citera
2014-11-27, 03:03
  #64
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Dödad med två olika gevär?! ...


Känner någon till fakta om vad som står i domen?

På tråden här uppges det att HO mördades med skott från olika skjutvapen: Är inte detta, såtillvida som det stämmer, synnerligen anmärkningsvärt? Det ska dessutom ha utförts i en ålder av 14 år!

Denna dom måste läsas.
Enligt Lektyr nr 6 1974 så var det så att:
""För när Ulf avlossat de båda första skotten med hagelgeväret , grep han salongsgeväret som Pia bar och avlossade ett skott till - det som slutligen dödade Hans Olsson"
Citera
2014-11-27, 14:04
  #65
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Länk till fallet på Mr Herrtidnings intressanta blogg ang. detta fall:

https://herrtidning.wordpress.com/20...n-i-flen-1974/
Citera
2022-09-20, 18:05
  #66
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"30 juli 1984. Majvor Mohlin (1953.01.05) knivhöggs till döds och rånades i Klaratunneln i Stockholm. Lars Fredriksson (1959.10.16-1998.06.13) dömdes till livstids fängelse. Lars (då under namnet Lars Andersson) hade tidigare överlämnats till sociala myndigheter för mordet på Hans Olsson (1932.06.23) i Flen 1974."
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback