2009-08-03, 14:53
För ca ett år sedan tänkte jag ta en intensivkurs till körkort B. Jag gick till Jarla Trafikskola i Sthlm och frågade vad det skulle kosta. Det va dyrt och de ville att jag skulle ta en testlektion för att se vilken nivå jag låg på. Jag betalade testlektionen som tog 40 minuter och fick veta att jag befann mig på nivå 0. De ville då att jag skulle ta ett flertal enskilda lektioner innan jag tog en intensivkurs. Allt som allt skulle det kosta närmare 30 000 kronor. Jag sa att jag skulle tänka på saken (ett trevligt sätt att säga nej), gick därifrån med en massa papper jag skulle fylla i och återvända med. Vi diskuterade även ett par datum som skulle kunna vara aktuella för mig att börja ta lektioner, ifall jag skulle få för mig att det va en bra idé.
Jag tänkte inte mer på det. Ett par veckor senare ringer de från Jarla Trafik och säger att jag missat den första lektionen. Jag säger då att vi aldrig bestämt något angående detta och att jag verklige inte tänker betala. Sen sa jag mer eller mindre hejdå och la på.
För ca en månad sedan fick jag en faktura skickad till min e-postadress. Jag plockar bort personuppgifterna och postar meddelandet nedan:
"Hej!
Enligt våra noteringar har du en skuld på 1190 kr hos oss. Tacksam om du betalar den snarast annars måste vi skicka ärendet vidare till inkasso.
Är något oklart kontakta oss per telefon 08-20 83 93.
Vänliga hälsningar
Jarla trafikskola
Elevuppgifter
-------------
Namn:
Elev nr.:
Pers.nr.:
Adress
Adress 1:
Adress 2:
Postadress:
Telefon
Arbete:
Bostad:
Mobil:
E-post:
Datum
Syntest:
KK ansökt:
KK förfaller:
Inskriven:
Passiv tom:
Arkiverad:
Ekonomi
Begr kredit:
Max kredit:
Info
Lärare:
Sökt KK-klass: * B* ** **
Utbildning
Bil: B
Inloggning hemsida:
Användarnamn:
Lösenord:
Elevtider
---------
Tidigare händelser
Dag Datum Tid Min Ford Lektion Lärare Antal Avgift
--- ------ --------- --- ---- ------------------------ ------ ----- ------
XX XXXXXX 40 PbTe TEST intensiv 40 min XX 1,0
XX XXXXXX 80 Pb Körlektion Pb 80 min XX 1,0 0
----- ------
T:0,0 K:2,0 0
Kommande händelser
----- ------
T:0,0 K:0,0 0"
Notera att de försöker kräva mig på pengar för TEST lektionen också, som jag redan har betalat.
Jag svarade såhär:
"Hej,
Jag kan meddela att ni har misstagit er. Jag har tagit en körlektion, "testlektion", hos er och den betalades vid det tillfället. Jag har inget obetalt hos er.
Mvh XXX"
För det första vill jag varna för dessa utsugare därför att de försökte pracka på mig ett par lektioner för ca 10 000 kronor utöver själva intensivkursen med motivationen att min kompetens inom bilkörning enligt de ligger på nivå 0 och för att kunna starta en intensivkurs var man tydligen tvungen att ligga på en högre nivå. En påhittad skala som helt klart endast används för att de lättare ska kunna kräma folk på pengar. Nummer två talar för sig själv: De fakturerar mig via e-post efter ca ett år för en "utebliven körlektion" som jag aldrig bokade in. Samt att de fakturerar mig för en redan betald testlektion.
Nr 3: Jag har en kompis som tog en intensivkurs hos de för ca 20 000 kronor (40 lektioner). Efter kursen påstår de att han fortfarande är för dålig för att köra upp och vägrar boka in honom på uppkörning och vill att han ska ta lektioner för 10 000 kronor till, vilket han inte hade råd med. Detta resulterade i att han aldrig fick sitt körkort och nu har han glömt mycket av det han lärde sig då eftersom han inte hållt igång bilkörningen efter det.
Deras klientel bryr sig väl kanske inte om det kostar en slant extra förståss eftersom den förmodligen i största utsträckning består av rika innerstadsbarn. Men det raderar ju inte faktum att de försökt lura mig på pengar.
De har inte svarat på mitt mail och inget inkassoärende har inkommit. Gör det det kommer jag att bestrida det.
Jag tänkte inte mer på det. Ett par veckor senare ringer de från Jarla Trafik och säger att jag missat den första lektionen. Jag säger då att vi aldrig bestämt något angående detta och att jag verklige inte tänker betala. Sen sa jag mer eller mindre hejdå och la på.
För ca en månad sedan fick jag en faktura skickad till min e-postadress. Jag plockar bort personuppgifterna och postar meddelandet nedan:
"Hej!
Enligt våra noteringar har du en skuld på 1190 kr hos oss. Tacksam om du betalar den snarast annars måste vi skicka ärendet vidare till inkasso.
Är något oklart kontakta oss per telefon 08-20 83 93.
Vänliga hälsningar
Jarla trafikskola
Elevuppgifter
-------------
Namn:
Elev nr.:
Pers.nr.:
Adress
Adress 1:
Adress 2:
Postadress:
Telefon
Arbete:
Bostad:
Mobil:
E-post:
Datum
Syntest:
KK ansökt:
KK förfaller:
Inskriven:
Passiv tom:
Arkiverad:
Ekonomi
Begr kredit:
Max kredit:
Info
Lärare:
Sökt KK-klass: * B* ** **
Utbildning
Bil: B
Inloggning hemsida:
Användarnamn:
Lösenord:
Elevtider
---------
Tidigare händelser
XX XXXXXX 40 PbTe TEST intensiv 40 min XX 1,0
XX XXXXXX 80 Pb Körlektion Pb 80 min XX 1,0 0
----- ------
T:0,0 K:2,0 0
Kommande händelser
----- ------
T:0,0 K:0,0 0"
Notera att de försöker kräva mig på pengar för TEST lektionen också, som jag redan har betalat.
Jag svarade såhär:
"Hej,
Jag kan meddela att ni har misstagit er. Jag har tagit en körlektion, "testlektion", hos er och den betalades vid det tillfället. Jag har inget obetalt hos er.
Mvh XXX"
För det första vill jag varna för dessa utsugare därför att de försökte pracka på mig ett par lektioner för ca 10 000 kronor utöver själva intensivkursen med motivationen att min kompetens inom bilkörning enligt de ligger på nivå 0 och för att kunna starta en intensivkurs var man tydligen tvungen att ligga på en högre nivå. En påhittad skala som helt klart endast används för att de lättare ska kunna kräma folk på pengar. Nummer två talar för sig själv: De fakturerar mig via e-post efter ca ett år för en "utebliven körlektion" som jag aldrig bokade in. Samt att de fakturerar mig för en redan betald testlektion.
Nr 3: Jag har en kompis som tog en intensivkurs hos de för ca 20 000 kronor (40 lektioner). Efter kursen påstår de att han fortfarande är för dålig för att köra upp och vägrar boka in honom på uppkörning och vill att han ska ta lektioner för 10 000 kronor till, vilket han inte hade råd med. Detta resulterade i att han aldrig fick sitt körkort och nu har han glömt mycket av det han lärde sig då eftersom han inte hållt igång bilkörningen efter det.
Deras klientel bryr sig väl kanske inte om det kostar en slant extra förståss eftersom den förmodligen i största utsträckning består av rika innerstadsbarn. Men det raderar ju inte faktum att de försökt lura mig på pengar.
De har inte svarat på mitt mail och inget inkassoärende har inkommit. Gör det det kommer jag att bestrida det.