• 1
  • 2
2009-08-03, 14:53
Medlem
För ca ett år sedan tänkte jag ta en intensivkurs till körkort B. Jag gick till Jarla Trafikskola i Sthlm och frågade vad det skulle kosta. Det va dyrt och de ville att jag skulle ta en testlektion för att se vilken nivå jag låg på. Jag betalade testlektionen som tog 40 minuter och fick veta att jag befann mig på nivå 0. De ville då att jag skulle ta ett flertal enskilda lektioner innan jag tog en intensivkurs. Allt som allt skulle det kosta närmare 30 000 kronor. Jag sa att jag skulle tänka på saken (ett trevligt sätt att säga nej), gick därifrån med en massa papper jag skulle fylla i och återvända med. Vi diskuterade även ett par datum som skulle kunna vara aktuella för mig att börja ta lektioner, ifall jag skulle få för mig att det va en bra idé.

Jag tänkte inte mer på det. Ett par veckor senare ringer de från Jarla Trafik och säger att jag missat den första lektionen. Jag säger då att vi aldrig bestämt något angående detta och att jag verklige inte tänker betala. Sen sa jag mer eller mindre hejdå och la på.

För ca en månad sedan fick jag en faktura skickad till min e-postadress. Jag plockar bort personuppgifterna och postar meddelandet nedan:

"Hej!
Enligt våra noteringar har du en skuld på 1190 kr hos oss. Tacksam om du betalar den snarast annars måste vi skicka ärendet vidare till inkasso.
Är något oklart kontakta oss per telefon 08-20 83 93.

Vänliga hälsningar
Jarla trafikskola

Elevuppgifter
-------------
Namn:
Elev nr.:
Pers.nr.:

Adress
Adress 1:
Adress 2:
Postadress:

Telefon
Arbete:
Bostad:
Mobil:
E-post:

Datum
Syntest:
KK ansökt:
KK förfaller:
Inskriven:
Passiv tom:
Arkiverad:

Ekonomi
Begr kredit:
Max kredit:

Info
Lärare:
Sökt KK-klass: * B* ** **

Utbildning
Bil: B

Inloggning hemsida:
Användarnamn:
Lösenord:

Elevtider
---------

Tidigare händelser

Dag Datum Tid Min Ford Lektion Lärare Antal Avgift
--- ------ --------- --- ---- ------------------------ ------ ----- ------
XX XXXXXX 40 PbTe TEST intensiv 40 min XX 1,0
XX XXXXXX 80 Pb Körlektion Pb 80 min XX 1,0 0
----- ------
T:0,0 K:2,0 0

Kommande händelser

Dag Datum Tid Min Ford Lektion Lärare Antal Avgift
--- ------ --------- --- ---- ------------------------ ------ ----- ------
----- ------
T:0,0 K:0,0 0"

Notera att de försöker kräva mig på pengar för TEST lektionen också, som jag redan har betalat.

Jag svarade såhär:

"Hej,

Jag kan meddela att ni har misstagit er. Jag har tagit en körlektion, "testlektion", hos er och den betalades vid det tillfället. Jag har inget obetalt hos er.

Mvh XXX"

För det första vill jag varna för dessa utsugare därför att de försökte pracka på mig ett par lektioner för ca 10 000 kronor utöver själva intensivkursen med motivationen att min kompetens inom bilkörning enligt de ligger på nivå 0 och för att kunna starta en intensivkurs var man tydligen tvungen att ligga på en högre nivå. En påhittad skala som helt klart endast används för att de lättare ska kunna kräma folk på pengar. Nummer två talar för sig själv: De fakturerar mig via e-post efter ca ett år för en "utebliven körlektion" som jag aldrig bokade in. Samt att de fakturerar mig för en redan betald testlektion.

Nr 3: Jag har en kompis som tog en intensivkurs hos de för ca 20 000 kronor (40 lektioner). Efter kursen påstår de att han fortfarande är för dålig för att köra upp och vägrar boka in honom på uppkörning och vill att han ska ta lektioner för 10 000 kronor till, vilket han inte hade råd med. Detta resulterade i att han aldrig fick sitt körkort och nu har han glömt mycket av det han lärde sig då eftersom han inte hållt igång bilkörningen efter det.

Deras klientel bryr sig väl kanske inte om det kostar en slant extra förståss eftersom den förmodligen i största utsträckning består av rika innerstadsbarn. Men det raderar ju inte faktum att de försökt lura mig på pengar.

De har inte svarat på mitt mail och inget inkassoärende har inkommit. Gör det det kommer jag att bestrida det.
Citera
2009-08-03, 15:08
Medlem
multimegas avatar
Enligt http://www.rejta.se/omdome/16737/Jarla+Trafikskola+AB så är det inte bara du som är missnöjd.

Enligt deras prislista så står det:

"Betalning

All betalning skall ske i förskott.
Alla paket & körlektioner samt teori skall förbrukas inom 12 månader från inköpstillfället.
Vid återbetalning av förbetalda paket avräknas fullt pris för körda lektioner, samt utnyttjad teori."

Om all betalning ska ske i förskott, hur kan du då ha fått en lektion om du inte betalat?.
Citera
2009-08-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
Enligt http://www.rejta.se/omdome/16737/Jarla+Trafikskola+AB så är det inte bara du som är missnöjd.

Enligt deras prislista så står det:

"Betalning

All betalning skall ske i förskott.
Alla paket & körlektioner samt teori skall förbrukas inom 12 månader från inköpstillfället.
Vid återbetalning av förbetalda paket avräknas fullt pris för körda lektioner, samt utnyttjad teori."

Om all betalning ska ske i förskott, hur kan du då ha fått en lektion om du inte betalat?.
Bra poäng.
Citera
2009-08-03, 23:23
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autreyu
De har inte svarat på mitt mail och inget inkassoärende har inkommit. Gör det det kommer jag att bestrida det.

Du har gjort helt rätt. Om inkassokravet kommer så bestrid det, en del inkassobolag är oseriösa och fortsätter skicka kravbrev. Antingen väljer du att ignorera det eller så anmäler du dem till Datainspektionen (som sköter inspektion av inkassobolag). Det spelar ingen roll om inkassobolaget jagar dig. Ett inkassobolag har skickat kravbrev till mig sedan 2004 för en enligt dem beställd produkt - vilket jag inte beställt eller fått - och jag har inte besvarat det en enda gång utan hoppas att de ska dra ärendet till tingsrätten för att få betalt - ett case de kommer förlora (därför de inte drar det till domstol).

Vill de ha in pengarna så får de stämma dig på beloppet och sannolikheten, efter vad du beskrivit, är mycket stor att de skulle förlora.
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-08-03 kl. 23:29.
Citera
2009-08-04, 00:05
Medlem
trafalgars avatar
Kul att det endera är 1 stjärna eller 5 i omdöme på Rejita eller vad sidan hette. Må det vara så, som en person säger på sidan, att Jarla själva skriver omdömen och sätter 5 stjärnor på sig själva? Och hur kan man betala 35 laxar för att ta körkort??! Jag hade lätt pröjsat min bror / någon anhörig för en betydligt lägre summa. (antar att det är körlektionstiden som kostar mest)
Citera
2009-08-04, 11:58
Medlem
kogos avatar
rejta.se

Tycker det är lite skoj att Ebba,Henrik,Anna och Eriks kommentarer är skrivna på samma dag.
Samtliga med ett väldigt likartat tonläge och ordval
Citera
2009-08-04, 16:15
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Kul att det endera är 1 stjärna eller 5 i omdöme på Rejita eller vad sidan hette.

Angående rejta så noterader jag också att antingen var betyget 1 eller så var det 5 och det gäller nästan alla som fått omdömen. De som är totalt missnöjda/förbannade eller de som vill kasta skit på sin konkurrent sätter en 1:a. De som jobbar där sätter en 5:a. Inga andra bryr sig! Vem letar upp en sida på nätet för att man gjort ett köp man är "normalt" nöjd med? Inte jag i alla fall.

Sorry, om det blev lite OT nu. Tillbaks till trafikskolan.
Citera
2009-08-04, 16:18
Medlem
qlx123s avatar
Vilka skojjare!
Deras omdömen från rejta säger ju det mesta!

Det roliga är att någon från jarlas trafikskola har laggt in betyg själv. Självklart får dem 5 stjärnor!

Scrolla ner till 2007-08-02. där har det helt plötsligt kommit in 4st betyg, samma dag, som har 5 stjärnor och skriver överdrivet bra saker om skolan. Hahaha!

http://www.rejta.se/omdome/16737/Jarla+Trafikskola+AB
Citera
2009-08-04, 16:57
Medlem
trafalgars avatar
Från de 3-4 omdömen som fick 5 stjärnor och skrevs på samma dag:

"Välj Jarla!"

"Fulländad körkortsutbildning och mer därtill!
Känns som om jag lärt mig för livet! Superimponerande utbildning och service."

"Jarla trafikskola är oerhört proffesionella och efter att ha varit på många usla trafikskolor blev jag bemött på allehanda trevliga sätt"

Låter som olika reklamslogans.
Citera
2009-08-04, 21:49
Medlem
re

Majoriteten av körskolorna "rövknullar" sina kunder genom att säga att dom inte är redo för uppkörning osv.

Jag hade kört Automat i 2år och manuell i 6mån (hade inte tillgång manuell bil innan) den dagen jag knatade iväg till trafikskolan.

Minst 20 lektioner sa dom efter första rundan tog 2 till var av en var för att "lära känna" det område jag skulle köra upp i.

Uppkörningen gick perfekt

Blev lite sugen nu att själv ta en "test lektion" hos Jarla och se hur många lektioner jag behöver nu efter 9år med körkort och bilkörning dagligen i stockholm city
Citera
2009-08-04, 23:15
Medlem
qlx123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Majoriteten av körskolorna "rövknullar" sina kunder genom att säga att dom inte är redo för uppkörning osv.

Jag hade kört Automat i 2år och manuell i 6mån (hade inte tillgång manuell bil innan) den dagen jag knatade iväg till trafikskolan.

Minst 20 lektioner sa dom efter första rundan tog 2 till var av en var för att "lära känna" det område jag skulle köra upp i.

Uppkörningen gick perfekt

Blev lite sugen nu att själv ta en "test lektion" hos Jarla och se hur många lektioner jag behöver nu efter 9år med körkort och bilkörning dagligen i stockholm city

De kommer förmodligen säga att du har minst 20st körlektioner kvar :P
Citera
2009-08-05, 02:22
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Been there done eller rättare sagt, robert aschberg har gjort det i programmet insider.
Tog en person med utländskt utseende som körde taxi, han gick till några bilskolor och sa att han ville lära sig köra bil, en bilskola såga han jäms med fotknölarna och sa han behövde minst 12 lektioner innan uppkörning, flera andra bilskolor tyckte han behövde öva lite mer medans enbart 1 bilskola tyckte han kunde köra tillräckligt bra för att klara uppkörningen.
Hösten 2005 tror jag avsnittet sändes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in