2009-08-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Been there done eller rättare sagt, robert aschberg har gjort det i programmet insider.
Tog en person med utländskt utseende som körde taxi, han gick till några bilskolor och sa att han ville lära sig köra bil, en bilskola såga han jäms med fotknölarna och sa han behövde minst 12 lektioner innan uppkörning, flera andra bilskolor tyckte han behövde öva lite mer medans enbart 1 bilskola tyckte han kunde köra tillräckligt bra för att klara uppkörningen.
Hösten 2005 tror jag avsnittet sändes.

Iof är bilskolor väldigt petiga med regler (som majoriteten av alla taxixhaffisar inte bryr sig om u-sväng över heldragen linje är det förbjudet ?) kanske är sånt man åker dit på med.
Citera
2009-08-05, 12:39
Medlem
trafalgars avatar
Bilskolor lurar en! Min lärare ville att jag skulle ta 5 extra lektioner, men jag sa nej. Innan uppkörningen sa han även: "Jag brukar känna på mig hur det ska gå inför uppkörningar, men det känns inte som att det här kommer gå bra." Hur fan kan man säga så? Jag fixade körkortet på första försöket.
Citera
2009-08-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Majoriteten av körskolorna "rövknullar" sina kunder genom att säga att dom inte är redo för uppkörning osv.

Jag hade kört Automat i 2år och manuell i 6mån (hade inte tillgång manuell bil innan) den dagen jag knatade iväg till trafikskolan.

Minst 20 lektioner sa dom efter första rundan tog 2 till var av en var för att "lära känna" det område jag skulle köra upp i.

Uppkörningen gick perfekt

Blev lite sugen nu att själv ta en "test lektion" hos Jarla och se hur många lektioner jag behöver nu efter 9år med körkort och bilkörning dagligen i stockholm city

Sen finns det dom som har haft körkort hela livet men inte kan köra bil ändå ä är lämpliga för körkort. Så hur länge man kört är rätt ointressant.

Det är ju inte bara å köra direkt, rätt mycket regler för körningen. Placera bilen rätt, mm. mm. Så det är nog många som överdriver också. För dom tror dom är duktiga på att köra bil fast dom igentligen kör som arslen.

Men, jag säger inte att det var så för dig. Vill bara få med det för det är det många som glömmer.

Sen finns det även rätt bra körskolor som inte rövknullar.

När jag tog körkort övningskörde jag inget privat. Körkortets totala kostnad med allt inräknat gick på 10 000 kr. På slutet hade jag uppkörning om en månad, men han som hade körskolan bytte uppkörning på mig så jag fick det en månad tidigare. För han sa att jag började köra lite för aggresivt, vilket man gjorde när man blev körvan. Så han trodde att om jag körde mer på körskola innan uppkörning skulle det gå åt helvete.
Citera
2009-08-05, 16:48
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Iof är bilskolor väldigt petiga med regler (som majoriteten av alla taxixhaffisar inte bryr sig om u-sväng över heldragen linje är det förbjudet ?) kanske är sånt man åker dit på med.
Iofs men samma person fick innan göra en "uppkörning" som han klarade galant så han hade både kunskap och erfarenhet att köra på ett bra sätt så det finns ingen logik i hur de olika skolorna bedömde honom om man bortser från lurendrejeri, avsnittet är väl värt att tittas på.
Citera
2010-11-23, 19:47
Medlem
Företag att anmärka på skrivs det om i cint.se
som ett slags svarta lista blir det !!

Citera
2010-11-23, 20:37
Medlem
De drar knappast det där till tingsrätten om du överklagar. Har själv varit med om att en trafikskola i stockholm försökt fakturera mig för lektioner jag betalade över disk (nio månader i efterhand!!!) men det var relativt snabbt löst efter att ha tjatat lite på dem.

Kanske försvann pengarna som betalades över disk ner i någons ficka, och sen försöker de ta ytterligare betalt på pengar som måste beskattas.
Citera
2010-11-24, 05:33
Medlem
Swippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autreyu
Nr 3: Jag har en kompis som tog en intensivkurs hos de för ca 20 000 kronor (40 lektioner). Efter kursen påstår de att han fortfarande är för dålig för att köra upp och vägrar boka in honom på uppkörning och vill att han ska ta lektioner för 10 000 kronor till, vilket han inte hade råd med. Detta resulterade i att han aldrig fick sitt körkort och nu har han glömt mycket av det han lärde sig då eftersom han inte hållt igång bilkörningen efter det.

Din kompis är en dumskalle. Efter 40 lektioner är vilken apa som helst redo för upp körning, fattar inte varför han inte bokade den själv.
Citera
2010-11-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multimega
Enligt http://www.rejta.se/omdome/16737/Jarla+Trafikskola+AB så är det inte bara du som är missnöjd.

Enligt deras prislista så står det:

"Betalning

All betalning skall ske i förskott.
Alla paket & körlektioner samt teori skall förbrukas inom 12 månader från inköpstillfället.
Vid återbetalning av förbetalda paket avräknas fullt pris för körda lektioner, samt utnyttjad teori."

Om all betalning ska ske i förskott, hur kan du då ha fått en lektion om du inte betalat?.

Nu har de bara 5 stjärnor i ratings! Tog körkort där när jag fyllde körkortsålder för ett antal år sedan, riktigt missnöjd var jag.
Citera
2011-07-24, 13:21
Medlem
Täby trafikskola gribbylund- Körde en lektion med honom men tyckte han var dålig, så avbokade alla lektioner med honom förrutom lån av bil vid uppkörning och en lektion innan med honom... ringde honom nyss för att säga om han kan kontrollera alla lampor på bilen en dag innan uppkörningen och för att fråga om han kan ta med sin kortläsare för att jag ska betala... mailade detta innan utan att få något svar. Så nu när jag ringde sa han, det går bara att betala på plusgiro. Därför kan vi inte låna ut bilen, då sa jag tabort lektionerna då, han ba ja, jag mailade och jag har avbokat allt. Jag ba, ooookej? är det inte bra om du kunde ringt å sagt det till mig, för jag har inte fått något mail... han verkade så himla blåst. Han frågade inte om jag ens har körkorttillstånd när jag körde. Han kom en kvart sen på första lektionen, vi körde inte hela lektionen ut......körde dubbellektion, den ena tog min bror... å då sitter han å snackar massa skit med mig istället för att lära ut till mini bror (jag satt i baksätet). Det konstiga är att jag sa att jag vill betala med kort, han ba öppnade facken i bilen å sa "åå jag brukar alltid ha här, men du kan väl betala på internet", okej tänkte jag? Ska jag betala över 11 000 kr utan att få ett kvitto utfärdat direkt? När jag ringde nyss för att påminna om att ta med kortläsare sa han typ att han inte har någon... Han var bara så otrevlig och sjukt opedagogisk... jag tänkte ringa honom dagen innan uppkörning tur att jag ringde idag så jag kan ordna det på något sätt med lån av bil, annars hade jag stått där utan bil å väntat på honom. Det som var så skumt var att han inte heller verkade vela att man åker till trafikskolan, utan han kom till än... hela situationen kändes bara så skum och jag kände mig inte bekväm alls... man vet aldrig han kunde ju blåst mig på pengarna... Dessutom lärde jag mig ingenting på hans lektion... ställde frågor men fick tveksamma svar
Citera
2011-07-24, 13:34
Medlem
fizys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozros
Täby trafikskola gribbylund- Körde en lektion med honom men tyckte han var dålig, så avbokade alla lektioner med honom förrutom lån av bil vid uppkörning och en lektion innan med honom... ringde honom nyss för att säga om han kan kontrollera alla lampor på bilen en dag innan uppkörningen och för att fråga om han kan ta med sin kortläsare för att jag ska betala... mailade detta innan utan att få något svar. Så nu när jag ringde sa han, det går bara att betala på plusgiro. Därför kan vi inte låna ut bilen, då sa jag tabort lektionerna då, han ba ja, jag mailade och jag har avbokat allt. Jag ba, ooookej? är det inte bra om du kunde ringt å sagt det till mig, för jag har inte fått något mail... han verkade så himla blåst. Han frågade inte om jag ens har körkorttillstånd när jag körde. Han kom en kvart sen på första lektionen, vi körde inte hela lektionen ut......körde dubbellektion, den ena tog min bror... å då sitter han å snackar massa skit med mig istället för att lära ut till mini bror (jag satt i baksätet). Det konstiga är att jag sa att jag vill betala med kort, han ba öppnade facken i bilen å sa "åå jag brukar alltid ha här, men du kan väl betala på internet", okej tänkte jag? Ska jag betala över 11 000 kr utan att få ett kvitto utfärdat direkt? När jag ringde nyss för att påminna om att ta med kortläsare sa han typ att han inte har någon... Han var bara så otrevlig och sjukt opedagogisk... jag tänkte ringa honom dagen innan uppkörning tur att jag ringde idag så jag kan ordna det på något sätt med lån av bil, annars hade jag stått där utan bil å väntat på honom. Det som var så skumt var att han inte heller verkade vela att man åker till trafikskolan, utan han kom till än... hela situationen kändes bara så skum och jag kände mig inte bekväm alls... man vet aldrig han kunde ju blåst mig på pengarna... Dessutom lärde jag mig ingenting på hans lektion... ställde frågor men fick tveksamma svar

Fick migrän av att läsa din text. Tar därför förgivet att han inte gjort något fel, utan du kuggade uppkörningen och klagar på trafikskolan.

Att han vill ha betalt genom plusgiro ger dig fan så mycket mer säkerhet än att du skulle trycka in ditt kort i deras kortläsare. En av anledningarna till att han bara tar betalt genom plusgiro kan vara bankens spärrar (Beroende på ålder spärrar vissa transaktioner över 5k, 10k osv.)
Citera
2011-07-24, 20:25
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rozros

Försökte läsa ditt inlägg men förstår knappt ett ord av vad du skriver. Hoppas det löste sig med ditt körkort
Citera
2011-12-08, 21:34
Medlem
JARLA TRAFIKSKOLA Bromma - NEJ TACK! Jag vet inte vart jag ska börja.

Men tycker du att de är rimligt att detta ska ske under en 80 min lektion á 1080 kr så kan du välja jarla
i Bromma.

1. Läraren är ALLTID sen, man kan ibland få bilnycklarna när lektionen startar med orden "gå ut i bilen och
ställ in stolen och speglarna så hinner jag dricka upp mitt kaffe". Där sitter man i bilen, färdig installerad
och väntar snällt tills läraren kommer utlunkandes 5 minuter senare.

2. Lärarens Mobiltelefon ringer GARANTERAT under din körlektion. De är hans fru som ringer och frågar om middag.
Varje gång, varje dag är det något om familjelivet hon ringer om. Läraren svarar och pratar, PÅ MIN lektions tid.

3. Läraren säger knappt någonting om ens körning under lektionen utan han pratar på om filmer han kollat på och
vad han ska göra i helgen. När man kommer tillbaka får man näst intill en utskällning om hur man har kört.

Dessutom så övertalar han en att ta lektioner man egentligen inte behöver. Han använder fraser som
"tänk inte på pengarna, tänkt inte på att de blir dyrt, du behöver ju de här". SJÄLVKLART kommer jag tänka
på att det är dyrt eftersom de kostar 1080 per lektion!
Jag tog 30 lektioner och det var de mest bortkastade pengarna jag någonsin varit med om. Jag hade garanterat
klarat körkortet tidigare, men vågade inte säga emot när han talade om att jag hade långt kvar på utbildningen
trotts att jag hade klarat alla "stegen". Han gav mig alltid kritik på saker som inte gick att sätta fingret på
så som "dålig avsökning" och för lite erfarenhet.
Samma dag som jag skulle köra upp så körde jag med min körlärare till uppkörningsstället, nervös och helt darrig
sätter vi oss i väntesalen. Då säger han " ja då får vi se hur de här går, jag hade ju egentligen velat att
du tog några lektioner till". Lika med att han egentligen sa bara så du vet är det inte mitt fel om du misslyckas.
Inte särskillt peppande när man ska köra upp om 10 minuter. Men jag klarade min uppkörning, utan anmärkningar
och med endas 3 fel på teoriprovet. Där fick han, och där fick jag ett jävligt dyrt körkort.

Jag rekommenderar alla som läser det här att ta en annan bilskola. Jag vill inte att ni ska känna som mig
när ni tagigt erat körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in