2009-08-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e x p l o s i v

Det jag inte håller med om är ditt påhopp mot BengtZz när du anklagar han för att fuska.

Om någon dopar sig inom en tävling så är det fusk. Det innebär alltså att du får fördelar som inte dina andra medtävlande får, vilket innebär att det är orättvist och inte rättfärdigt.

Om en person tränar enbart för sin egen skull och även använder preparat, helt utan att tävla mot andra eller ens bry sig särskillt mycket om hur andra som inte använder preparat ligger till i sin utveckling; är det fusk? Det är enligt min åsikt absolut inte orättfärdigt. Det är olagligt, absolut, men eftersom personen inte har några motståndare har han/hon ej heller några förbestämda regler att förhålla sig till: personen i fråga bestämmer helt själv hur han/hon vill gå tillväga.

Det är skillnad på att fuska och att hjälpa sig själv i en situation där ingen annan person får nackdelar som påföljd. Det är personen i frågas egna liv, personens egna beslut och ingen runt om denna personen får varken för- eller nackdelarna med det beslutet om att dopa sig för att förbättra sina träningsresultat.

Om bengtz vill ställa sig upp på scenen om 5 år då? Då måste det ju räknas som fusk att han preppar nu. Sen tycker jag det är fusk med aas för egen del med, folk "tävlar" med varandra på gymmen också, men sen var jag iofs inte heller den personen som skrev in fuskkoder i dataspel
Citera
2009-08-12, 09:17
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e x p l o s i v
Nu måste vi klargöra saker här; är du för eller mot doping? Eftersom du sannerligen idiotförklarar dig själv så verkar det som du egentligen är för doping eftersom du verkligen förstör för dom som vettigt argumenterar mot doping när du får folk att skratta åt dina "anti-doping poster". Folk som kommer med konstruktiva inlägg som är mot doping förädlar diskussionen, men det enda du gör med dina enormt barnsliga inlägg såsom detta ovan här är att slå din egna sida rakt i ansiktet, ett bakslag för diskussionen ur anti-doping synpunkt.

För att svara på din väldigt konstiga fråga:
Ja, du är absolut mycket mycket mindre i både volym och symmetri om du jämför med folk som tränat under lika lång tid som du och har skött allt annat som du har, men även använt preparat. Det är väl en självklarhet att någon som tränar med många gånger större testosteron nivåer får bättre resultat om man jämför med en person som gör detsamma och i båda fallen sköter man träningsutföranden, kost samt återhämtning? Det finns ett otal BB's som tränat betydligt mindre än 20 år (som Du) och fått enormt mycket bättre resultat, både i symmetri men även massa än vad du någonsin kommer få, om du såväl tränar yttligare 20 år till.

Att jämnföra som du vill är totalt skevt. Du vill jämnföra personer som förmodligen inte tränat en bråkdel av all den tid du har. Ta BengtZz som exempel; hur kan du jämnföra din 20+ år långa träning med någon som endast tränat ett par år? Även om personen använder AAS så går det inte över en natt att bli stor och symmetrisk. Du får mig att ifrågasätta om du kan något överhuvudtaget egentligen om AAS. Det är inga mirakel substanser ifall du inte visste det, eller är det bara du som framställer dig som okunnig i brist på bättre mottal? Totalt irrevlevant jämförelse är det du efterfrågar oavsett vilket.

Tänk om, tänk rätt nu Arne. Du stjälper mer än du hjälper anti-doping sidan i denna diskussion.

Jag är knappast för doping som du bör ha förstått. Min inlägg är bara anpassade till nivån här.
När det gäller anti-doping debatter så lär dom aldrig kunna bli helt seriösa när det finns diverse experter här som vräker ut det ena glorifierande efter det andra. Jag tror knappast att dom EGENTLIGEN VET vad dom talar om. Dom TROR det bara själva. Dessutom skulle dom ju troligen fullständigt skita i om deras små råd skulle få katastrofala följder för någon godtrogen användare. Det är lätt att vara expert när man inte har något ansvar...

Angående min volym mm så har jag knappast tränat stenhårt och målmedvetet i alla år, har haft lite annat också att tänka på. Dessutom satte min skada tyvärr stopp för mycket redan tidigt i karriären. Jag har alltid satsat lite mer på styrkan och sekundärt på volymen.

Det som har jävligt svårt att förstå och därav min "väldigt konstiga fråga" är varför man börjar kura efter att knappt ha tränat? Lika främmande är att du som uppenbarligen förefaller äga en hel del hjärnceller kan försvara detta??? Dom har ju inte ens en riktig träningsgrund att stå på.
Det är ju knappast en slump att dessa individer kommer få panik när dom går av och raset kommer och kommer att gå på ganska omg. igen för att dom inte pallar trycket...

Uppenbarligen är det "mirakelmedel" om man ser hur vissa individer ökat på rekord tid, samt hur vissa proffs Coleman tex gjorde brutalökningar för ett par år sedan trots att han tränat i en massa år...
Citera
2009-08-12, 10:09
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmbali
Jag anser att det är fusk om man med hjälp otillåtna medel når framgång/resultat som man INTE hade nått fram till på naturlig väg.
ÄVEN om man inte tävlar mot andra.
Man fuskar sig genom livet helt enkelt.

Men som sagt det är vad jag anser
Alla har olika värderingar och åsikter.

OnT:
Stor.

OT:
Vissa hävdar att doping är fusk medan andra hävdar att traditionella kosttillskott är detsamma. Sedan finns det finns även de som skulle kunna tycka att vanliga ägg är orättvist :

http://www.youtube.com/watch?v=_M7RvFV32PI

Intressant är dock att skåda hur skarpt folk väljer sida pga av ordet "doping". Hur många "dopingmotståndare" här inne tror ni inte ngn gång har provat JW exempelvis? Vad ska vi tycka om dessa idag? Är de ex-pundare nu?

/Helt ren i kroppen, men samtidigt (förhoppningsvis) ngt nyanserad i sinnet.
Citera
2009-08-12, 12:18
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Måste säga att det är tråkigt att se hur människor idag, framförallt unga människor, väljer att fuska sig fram i livet.
Vad du ser som fusk ser jag som intelligens med potentiell hälsorisk. Om vi säger såhär. Människan existerar för att hela tiden gå framåt, det finns ett driv inom oss att göra allting snabbare, lättare och mer effektivt. Jämför med att ha bil och att gå till jobbet. För övrigt tycker jag det är betydligt farligare att åka bil till jobbet om du jämför med att gå till jobbet och bruka AAS. Använder man eran retorik så är det fusk att ta bil till jobbet, hur sjukt det än låter.

Citat:
Alla vill bli bäst UTAN att det ska kosta vare sig blod, svett eller tårar.
Du kämpar ju lika mycket, enda skillnaden är bara att det går snabbare. Du sitter ju inte på en stol, äter pizza, trycker lite roids var 5:e dag och aldrig tränar. För övrigt så är 90% av alla AAS användare mycket seriösa med sin träning. Syftet till att man tar AAS är ju att man vill att det skall gå mycket snabbare, om man då skulle skita i allt annat så försvinner för många parametrar, väldigt få vill det.

Citat:
Detta gäller förstås inte bara folk som fuskar till sig muskler utan även andra områden (finansvärlden, skola mm mm.)
Jag förstår inte ens var du ser att det är fusk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cheating
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia om fusk
Cheating is an act of lying, deception, fraud, trickery, imposture, or imposition. Cheating characteristically is employed to create an unfair advantage, usually in one's own interest, and often at the expense of others.[1] Cheating implies the breaking of rules. The term "cheating" is less applicable to the breaking of laws, as illegal activities are referred to by specific legal terminology such as fraud or corruption.

Citat:
JAG anser, att detta skapar ett svagt samhälle.
Ett samhälle fyllt av människor som hela tiden letar snabba svar och genvägar till alla problem och uppgifter.
Tyvärr så är det så hela jorden ser ut, vilket jag inte ens tycker är tyvärr, jag tycker det är skitbra. Vi skapar hela tiden saker för att göra livet lättare för oss. Det är så all teknologi utvecklas, i att utveckla människan, och i slutet gör det livet lättare för var och en.

Så du får nog infinna dig i att det är det samhället du lever i.

Citat:
Ett samhälle där långsiktig kunskap och kämparanda bytts ut mot kortsiktiga lösningar och en ovilja att kämpa för att nå sina mål.
Så har västvärlden alltid sett ut. Därför är vi numera i fronten jämfört med typ Rwanda.

Citat:
Sådana killar/tjejer skulle inte jag vilja förlita mig på i en tid av kris eller nöd.
Va? Vad menar du med det? ^.-

Citat:
Men så ser samhället ut idag, vems fel det är, vet jag inte.
Men att detta är ett allmänt tillstånd som genomsyrar alla samhällsklasser i Sverige i dag är ett faktum.
Det har varit så sedan 1200-talet då kapitalismen föddes.

Citat:
Sen får du har hur feta ben du vill Bengt, men du kommer för alltid förbli en fuskare.
Per definition kan jag inte bli en fuskare. Möjligtvis korrupterad då jag bryter lagar.

Citat:
Du är 21 år grabben, och du verkar som sagt inte vara helt dum i skallen.
Alla ( ok inte alla, har man inga ben blir det svårt osv. ) kan nå dina resultat med dina medel, hur kul är det?
Jag tycker det är skitkul, för övrigt så bryr jag mig inte hur andras ben ser ut. Samma som om jag inte bryr mig om Olof, grannen, skattefuskar heller. Låt han göra det då. Hade alla skött sig själva hade världen funkat perfekt.

För övrigt hade jag 71cm lår och 49cm vader i November förra året innan jag började min första kur. Antagligen hade jag varit på 50 respektive 74 nu utan prepp. Hade inte styrketränat benen innan det, mest cyklat och sprungit och gått.

Citat:
Dina bilder eller mått betyder ingenting, förstår du inte?
För du har inte uppnått dessa ökningar/resultat på naturligväg, utan du har fuskat dig till dom.
Jag ville inte ens visa bilderna i första hand ändå, men Arne tjatade så jävla mycket. Jag skiter i vad ni tycker om mina bilder, men får jag komplimanger blir jag glad ändå för jag vet att det är bra resultat även för folk som har preppat i 10 år.

Citat:
Att du kan rättfärdiga detta faktum för dig själv är för mig en gåta. Men jag vet iofs. ingeting om dig, du har kanske fuskat dig genom hela livet? Så detta är ingenting nytt eller konstigt för dig.
Vi kan rättfärdiga allt för oss själva. Blir du tillräckligt insatt i det så ser du inget problem med det. Så är det bara, det kanske är det som är det största problemet också. För jag ser verkligen inget som helst moralisk dilemma i att injicera Testosteron i mitt lår 50% av året.

Citat:
Men som sagt det så här Sverige ser ut idag.
Jag tycker det är helt åt helvete.
Alla har ju olika värderingar. Det du tycker är rätt tycker inte en annan person är rätt. Ingen vet vem som har rätt eftersom att det är subjektivt.
Citera
2009-08-12, 12:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag anser att det är fusk om man med hjälp otillåtna medel når framgång/resultat som man INTE hade nått fram till på naturlig väg.
Vad är då naturligt för dig? Då är det ju fusk att träna på ett gym med maskiner och vikter också i sådana fall.

Citat:
ÄVEN om man inte tävlar mot andra.
Man fuskar sig genom livet helt enkelt.
Motivera varför du tycker det är fusk.

Citat:
Men som sagt det är vad jag anser
Alla har olika värderingar och åsikter.
Helt rätt.
Citera
2009-08-12, 12:24
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jag är knappast för doping som du bör ha förstått. Min inlägg är bara anpassade till nivån här.
När det gäller anti-doping debatter så lär dom aldrig kunna bli helt seriösa när det finns diverse experter här som vräker ut det ena glorifierande efter det andra. Jag tror knappast att dom EGENTLIGEN VET vad dom talar om. Dom TROR det bara själva. Dessutom skulle dom ju troligen fullständigt skita i om deras små råd skulle få katastrofala följder för någon godtrogen användare. Det är lätt att vara expert när man inte har något ansvar...

Angående min volym mm så har jag knappast tränat stenhårt och målmedvetet i alla år, har haft lite annat också att tänka på. Dessutom satte min skada tyvärr stopp för mycket redan tidigt i karriären. Jag har alltid satsat lite mer på styrkan och sekundärt på volymen.

Det som har jävligt svårt att förstå och därav min "väldigt konstiga fråga" är varför man börjar kura efter att knappt ha tränat? Lika främmande är att du som uppenbarligen förefaller äga en hel del hjärnceller kan försvara detta??? Dom har ju inte ens en riktig träningsgrund att stå på.
Det är ju knappast en slump att dessa individer kommer få panik när dom går av och raset kommer och kommer att gå på ganska omg. igen för att dom inte pallar trycket...

Uppenbarligen är det "mirakelmedel" om man ser hur vissa individer ökat på rekord tid, samt hur vissa proffs Coleman tex gjorde brutalökningar för ett par år sedan trots att han tränat i en massa år...
Jag har gått av 2 ggr, första gången var rätt jobbig, då jag använder 19-nortestosteron som även binder till den progesterona receptorn. Var motivationslös i typ 1-2 månader. Dumt val.

Hedanefter kommer jag bara använda Testosteron, som jag även gjorde min förra kur, så man slipper depressiva tankar och beteenden.

I övrigt är det ganska lätt att gå av en kur sålänge man har SERMs och ett vettigt upplägg på PCT. Jobbigar blir det för dem som ligger på året runt dock. Då blir det inte kul den dagen då du måste sluta...
Citera
2009-08-12, 12:27
Medlem
xCCCPxs avatar
Hah, har aldrig mött någon som sagt rakt ut att han vill bli så stor som möjligt utan att ta bola. Det är oftast de som undrar hur stor man kan bli är det som "råkar halka" in på AAS.
Citera
2009-08-12, 12:58
Medlem
daggelitos avatar
Jag förstår inte hur folk kan tycka att det är fusk att använda steroider, om man bara använder det för sin egen vinning - d vs, inte tävlar. Personen gör det ju för sig själv och sin egen självkänsla, sitt eget välmående osv och får sjävklart också stå för konsekvenserna som kan uppstå.

Snacka om att jantelagen är djupt etsad i oss svenskar.
Citera
2009-08-12, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Tråden handlar inte om steroider.

Frågan var "Hur stor kan man bli utan steroider".

Istället så har det slagit över till en debatt där "testosteronevangelisten" BengtZzz predikar allt som han tycker är underbart med konsekvenserna av att sätta sprutor av preparatet under en längre tid.
Samma ihåliga och självbedragande argument som en väckelspredikant a la Amerikanska södern kan ses.
Och hela kören av "tryckande nissar" (tryckfelsnissar?) verkar sluta upp till hans lovsång.
<En viss ironi från min sida för den som mot all förmodan undgår att uppfatta detta>

Det har redan behandlats en hel del tidigare i tråden om hur stor man realistiskt kan bli utan att ta steroider.

Tycker att den nya debatten borde föras upp i en separat tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Enda skillnaden emellan dig och mig är egentligen att du är subjektiv medan jag är objektiv.

Vilket i alla fall enligt mig så låter det som om jag har aningen tyngre argument än du.

Men du kanske inte tror på vetenskapen.

Dina argument är inte alls så starka som dom kan förefalla.
Du kan argumentera det säger jag inget emot.
Men tittar man lite närmare på det du säger så är det faktiskt inte mycket "vetenskap" det bygger på, utan just subjektiva omdömen. Speciellt vid sågningen av Axons antidopingartikel(återkommer till det senare).

För det första så har jag redan långt tidigare skrivit en kommentar om den enda undersökningen som du gång på gång återkommer till, den om :

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZZz
Artikel om Testosteron
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2104626
Citat:
Ursprungligen postat av ncbi
After a 4- to 6-month control period, 51 normal men were randomly assigned to treatment groups (n = 9-12/group) receiving either sesame oil (1 mL) or T enanthate (25, 50, 100, or 300 mg, im) weekly for 6 months.

Except for mild truncal acne, weight gain, and increases in hematocrit, we detected no significant adverse health effects of chronic high dosage T administration.
Mild acne, viktuppgång(konstigt ), och bättre blodprofil, i övrigt inga negativa hälsoeffekter av kroniskt högdos testosteronadministration. Tänk på att det var under 6 månader också, vilket är väldigt lång tid.

Låter det som argument för just testosteron (märk väl inte AAS i allmänhet, Vilket också BengtZZz är noggran med att påpeka)?

Finns en mängd punkter att kritisera av det lilla som man kan utläsa av utdraget av en undersökning som dessutom är från 1990.

För det första, och det här är viktigt, vad skedde månaderna efter testosteronadministrationen?
Det är ju då kraschen oftast inträffar.
Hur såg deras hälsovärden ut då?
Hur var deras allmäntillstånd under denna efterperiod?
Undesökningen är inte av "double blind typ", dvs man byter inte mellan kontrollgrupper och de grupper som får testosteron.
Storleken (n=9-12) per grupp är förmodligen för liten för att dra några slutsatser. Framgår ej heller hur stor andel som var kontrollgrupp bland dessa.
En högre hematokrit är inte alls något som du bra kan säga är bra för att et är "bättre blodvärden". Har du redan från början en frisk vältränad kropp med ganska höga hematokritvärden så kan du mycket väl gå över det som är övre gräns för vad som anses vara risknivå för idrottsmän i uthållighetsidrotter. Dom får inte ställa upp pga att det är fara för dom själva med tex att få blodproppar.
Vilka var dom "health effects" som man mätte?
Den har inte följts upp av fler undersökningar
Kan det vara så att den inte ansågs relevant?

När det gäller testosteron så pågår det forskning när det gäller behandling av personer med hypogonadism, dvs dom som har för låg produktion av testosteron, främst äldre.
Här finns några forskningsrapporter som är betydligt färskare och som sammanfattar läget när det gäller just testosteronet och säkerhet/biverkningar, "Testosterone Replacement Therapy: What We Know Is Not Yet Enough":

http://www.mayoclinicproceedings.com/content/82/1/11.full
Citat:
The problem that Haddad et al faced in evaluating the safety of androgen replacement in men is that none of the available randomized controlled trials (RCTs) were designed to assess this outcome.
och
Citat:
Jones et al have published a series of articles9,10 that consistently document that testosterone replacement is beneficial for cardiovascular disease. In addition, testosterone replacement has been demonstrated as having positive effects on numerous metabolic parameters (eg, insulin sensitivity, glucose control, visceral adiposity, and hyperlipidemia) in patients with type 2 diabetes mellitus and chronic heart failure.11

The problem that Haddad et al faced in evaluating the safety of androgen replacement in men is that none of the available randomized controlled trials (RCTs) were designed to assess this outcome. Meta-analysis depends on the quality of the original source—the published trials—and we cannot overlook the possibility that adverse events were censored or simply ignored when the final reports were written. Therefore, the potency of the meta-analysis to answer this question is weak. Only large randomized placebo-controlled studies expressly designed to investigate the safety of androgen treatment will provide an authoritative answer.

Nu pratar vi alltså om personer med redan låga nivåer av testosteron, oftast åldringar men också personer som har det av andra orsaker.
Det enda det syfter till är att få upp testosteronnivån till normala värden.
Nu är frågan, varför tillföra mer testosteron till en frisk person med redan normalhöga värden?
Det är ju liksom inte så att ni går in med en rullator på gymmet och sen slänger er under 350 kg;s benpress!

Så om man i detta fall säger att man inte har tillräckligt med data för att kunna uttala sig om säkerheten när det gäller att återställa testosteronnivåer, hur mycket värde ligger det då Matsumoundersökningen där grupperna är löjligt små och där det saknas massor med information?

Behövs många undersökningar med stora grupper under en lång tid som man sen kan göra metaanalys på, men det är nog inte aktuellt eftersom det inte finns någon sjukdom att bota hos friska personer!
If it aint broken, why fix it?
Att extrapolera det som används för sjuka personer för att återfå normalvärden till suprafysiologiska värden på friska personer och säga att det har samma konsekvenser långsiktigt är kort och gott "helt sjukt"!

Alltså, hälsoeffekterna är förmodligen mycket positiva för personer med hypogonadism, men inte ens där har man svar på långtidseffekterna på hälsan. En sak som man framförallt är orolig för när det gäller äldre personer är att prostatacancer kan växa snabbare vid höga testosteronnivåer, alltså troligtvis inte orsaka prostatacancer, men däremot accellerera den om den redan finns (främst DHT anses vara the bad guy, och en viss mängd testosteron omvandlas till DHT). Kruxet är dock att det numera blir allt vanligare i lägre åldrar samt att det är mycket svårdiagnosticerat, så vil AAS-brukare i allmänhet ta den risken så fine...

.
Här är dock lite relevantare undersökningar om man bara ska titta på eventuella dödsrisker av anabola steroider:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16125336?dopt=Abstract

I
Citat:
n conclusion, use of AAS appears to be an indicator of increased risk for premature death in several categories of patients. However, the nature of the association between AAS and premature death remains unclear and additional research on this question is urgently required.
Så man ser ganska tydligt att riskerna för en för tidig död ökar helt klart vid bruk av AAS, men man vet inte säkert vad kopplingen till detta är och att det (återigen) krävs mycket mer forskning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16137840?dopt=Abstract

Citat:
With the aim to characterize patterns in toxicological profile and manner of death in deceased users of anabolic androgenic steroids (AAS), a retrospective autopsy protocol study of 52 deceased users of AAS was undertaken. The AAS users were compared to 68 deceased users of amphetamine and/or heroin who were consecutively tested and found to be negative for AAS. Use of AAS was in the majority of cases (79%) associated with concomitant use of psychotropic substances. AAS-related deaths differed in several respects from deaths among users of heroin or amphetamine, most strikingly with regard to: (a) the median age at death, which was significantly lower for AAS users (24.5 years) than for users of heroin and/or amphetamine (34 and 40 years, respectively); (b) the manner of death, with AAS users dying significantly more often from homicide or suicide than users of other drugs; and (c) the body mass index (BMI), with AAS users exhibiting significantly higher BMI than users of other drugs. These results support the earlier reported association between use of AAS and use of other psychoactive substances. In addition, the data suggest that AAS users are more likely to become involved in incidents leading to violent death and have a higher risk of dying at a younger age than users of other drugs.

Nu är det ju inte så att det folk dör knall och fall av AAS, vilket dock har förekommit. Det är förmodligen längre tids missbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Enda skillnaden emellan dig och mig är egentligen att du är subjektiv medan jag är objektiv.

Vilket i alla fall enligt mig så låter det som om jag har aningen tyngre argument än du.

Men du kanske inte tror på vetenskapen.

BengtZzz, jag inte bara tror på vetenskapen, jag litar på den. Du använder den som en del för att stödja en tro som du byggt upp.
Det är skillnaden mellan dig och mig!
Apropå objektivitet se nästa inlägg
forts....
Senast redigerad av intheloop 2009-08-12 kl. 13:35.
Citera
2009-08-12, 13:01
Avslutad
Det största problemet är nog att de flesta som prövar på AAS först förmodligen mår väldigt mycket bättre när dom brukar dom (med undantag från vissa sorter).
Allt är förmodligen uppåt. Redan här går det en varningsklocka för mig. Dom märker inga negativa förändringar på hälsan, förutom dom vanliga biverkningarna som man bara ruskar lite på huvudet åt (acne, dålig hy/hudproblem, minskade testiklar och förändring av hårväxt mindre på huvudet mer på resten av kroppen plus gynescomastia, "bitch tits" Och det finns alltid någon form av medicin som är motmedel mot åtminstone gyno (olika aromatise inhibitors) och krympande testiklar.

Men då är vi alltså redan inne på fler mediciner som motverkar biverkningarna som uppkommer i bruket av AAS.
Vilka biverkningar har dessa, speciellt i denna kombination med AAS? På lång sikt*?
I vissa fall är det cancermediciner för kvinnor.
Alla som går på en kur verkar föreslås en så kallad PCT(=Post Cycle Therapy).
Ordet säger väl allt föresten, den som går av utan en så kallad PCT riskerar att krascha då man har väldigt låga naturliga testonivåer, dvs man har skapat en hypogonadism, precis samma problem som hos de äldre personerna jag nämnde tidigare.
Det är ju föresten bevis nog för att AAS meför klara biverkningar(att man måste ta en massa kompletterande medicin både under och efter kur).

Här är det alltså två olika problemscenarion:

1. En person som enbart brukar en steroid (utan andra ämnen) mår på topp under tiden, men med en mycket stor risk till krasch efter bruket, där dom mår allt annat än bra eftersom deras egen produktion är nere på en mycke låg nivå, vilket riskerar leda till nytt bruk osv.

2. En person som brukar steroider och dessutom använder andra ämnen för att motverka biverkningar och som sen också gör en sk PCT. På ytan så finns inga symptom på problem under eller efter kuren som personen upplever förutom de vaniga med eventuell aggresion mm. Dock så leder denna kombination av diverse mediciner, var och en i sig som har en klar biverkansprofil, självklart till en klart ökad risk för problem på längre sikt(och för en del även på kort sikt). Den som inte inser det måste vara väldigt naiv.

I båda fallen så är det hälsomässigt illa hur man än ser på det.

Jag rekommenderar alla som brukar eller ens funderar på att bruka AAS att läsa lite grundläggande fysiologi, där ett av de första kapitlen alltid brukar handla om "homeostasis", dvs (biologisk) jämvikt.
En wikipediaartikel om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostasis
Kolla speciellt in rubriken "Homeostatic Imbalance".

Citat:
Much disease results from disturbance of homeostasis, a condition known as homeostatic imbalance. As it ages, every organism will lose efficiency in its control systems. The inefficiencies gradually result in an unstable internal environment that increases the risk for illness. In addition, homeostatic imbalance is also responsible for the physical changes associated with aging. Even more serious than illness and other characteristics of aging, is death. Heart failure has been seen where nominal negative feedback mechanisms become overwhelmed, and destructive positive feedback mechanisms then take over.

Detta är alltså vad ni riskerar att skapa på längre sikt med era friska unga kroppar då ni rubbar det finstämda system som eran kropp redan använder.

Mer kunskap i allmänhet borde åtminstone göra att många ändrar uppfattning och fattar ett klokare beslut. Helst vill ju jag att de slutar eller inte börjar(om dom är i dom tankarna), men annars att man tänker både två och tre gånger så att dom inte riskerar skador för livet.
Det verkar tyvärr råda en akut (h)järnbrist hos en del om man kollar in i forumet för doping(vilket också BengtZzz säkert håller med om)

Jag tycker att man kan sammanfatta hela AAS-problemet med "kortsint tänkande" där man bara ser det som sker för stunden och inte har en långsiktig plan där man respekterar det fantastiska system av jämnvikter och balans som redan finns i våra kroppar.

"Why fix it if it aint broken?"
Senast redigerad av intheloop 2009-08-12 kl. 13:34.
Citera
2009-08-12, 13:35
Medlem
KoettFaerss avatar
AAS är fel ur egenvinnande syfte anser jag, men det råder ändå en viss hysteri kring ämnet. Problem som 'roid rage' har blivit uppblåst till enorma proportioner. Men kan definitivt skylla på att media har en ganska vnklad bild när det kommer till doping, i likhet med många andra känsliga ämnen.
Dock känns det lite synd ifall man ska börja gå emot forskningsrapporter och avfärda redan fastställda negativa effekter, det finns trots allt en anledning varför AAS är läkemedelsklassat i många länder.

Men samtidigt, det finns både folk med bra självförtroende så väl som de med sämre självförtroende, som väljer att bruka AAS. Vissa kan vara i behov av bekräftelse och ser då AAS som en snabb och enkel lösning. Jag tror inte ens att jag behöver påstå att det är dessa personer som drabbas hårdast av de negativa effekterna. Är man en mentalt svag person, så kommer detta återspeglas i hur man lever. Sedan är det inte bara ens muskler som påverkas, även ens beteende kan ändras. Är man en naturligt aggressiv person, så kan man bli aggressivare av AAS, men det är fel att påstå att man blir automatiskt aggressiv av AAS. Jag känner några som preppar en del, de flesta var lugna redan innan de började preppa. Tro mig, vissa av dessa killar är nästan omöjliga att få arga.

Dock finns det en fördel med AAS när det kommer till mentalt svaga personer, det känns bättre att veta att de tar AAS istället för tyngre droger som kokain, heroin osv. Dock finns ju ändå problemet att de kan börja bruka båda och då uppstår än värre problem. Min poäng är, alla är olika och man kan inte stämpla alla AAS-användare som psykiskt störda, droganvändande, lågutbildade galningar som kan skifta humör snabbare än en med Border Line.
Innan man ger sig på andra ska man se över sig själv, hur många av de som är emot AAS är inte för alkohol? Tänk bara på vad alkoholen har genomsyrat och degenererat vårt samhälle.
Behöver vi verkligen en till legaliserad drog? Kanske, kanske inte, det är upp till er att avgöra. Även om jag är emot allt bruk av AAS så försöker jag ställa mig så objektiv som möjligt, det vinner vi alla på och man får ut en vettigare diskussion (med undantag för pedofilslöddret här på forumet för de förtjänar inte ens objektiva kommentarer).

Om man vill få igång en vettig diskussion, utan pajkastning kan vi vända oss till filosofin. Välj ett valfritt etiskt eller moraliskt system, så kan vi diskutera vad de anser om bruket av AAS och om det borde legaliseras.
Citera
2009-08-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Du har ju inte ens tillstymmelse till separation på benen, typiskt för folk som tränat kort tid. Droppa í vikt för helvete.

Heregud, du är så otroligt dum i huvudet så man tycker synd om dig. Uppsök hjälp innan du våldtar någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in