Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Tråden handlar inte om steroider.
Frågan var "Hur stor kan man bli utan steroider".
Istället så har det slagit över till en debatt där "testosteronevangelisten" BengtZzz predikar allt som han tycker är underbart med konsekvenserna av att sätta sprutor av preparatet under en längre tid.
Samma ihåliga och självbedragande argument som en väckelspredikant a la Amerikanska södern kan ses.
Och hela kören av "tryckande nissar" (tryckfelsnissar?) verkar sluta upp till hans lovsång.
<En viss ironi från min sida för den som mot all förmodan undgår att uppfatta detta>
Det har redan behandlats en hel del tidigare i tråden om hur stor man realistiskt kan bli utan att ta steroider.
Tycker att den nya debatten borde föras upp i en separat tråd!
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Enda skillnaden emellan dig och mig är egentligen att du är subjektiv medan jag är objektiv.
Vilket i alla fall enligt mig så låter det som om jag har aningen tyngre argument än du.
Men du kanske inte tror på vetenskapen.

Dina argument är inte alls så starka som dom kan förefalla.
Du kan argumentera det säger jag inget emot.
Men tittar man lite närmare på det du säger så är det faktiskt inte mycket "vetenskap" det bygger på, utan just subjektiva omdömen. Speciellt vid sågningen av Axons antidopingartikel(återkommer till det senare).
För det första så har jag redan långt tidigare skrivit en kommentar om den enda undersökningen som du gång på gång återkommer till, den om :
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZZz
Artikel om Testosteron
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2104626
Citat:
Ursprungligen postat av ncbi
After a 4- to 6-month control period, 51 normal men were randomly assigned to treatment groups (n = 9-12/group) receiving either sesame oil (1 mL) or T enanthate (25, 50, 100, or 300 mg, im) weekly for 6 months.
Except for mild truncal acne, weight gain, and increases in hematocrit, we detected no significant adverse health effects of chronic high dosage T administration.
Mild acne, viktuppgång(konstigt ), och bättre blodprofil, i övrigt inga negativa hälsoeffekter av kroniskt högdos testosteronadministration. Tänk på att det var under 6 månader också, vilket är väldigt lång tid.
Låter det som argument för just testosteron (märk väl inte AAS i allmänhet, Vilket också BengtZZz är noggran med att påpeka)?
Finns en mängd punkter att kritisera av det lilla som man kan utläsa av
utdraget av en undersökning som dessutom är från 1990.
För det första, och det här är viktigt, vad skedde månaderna efter testosteronadministrationen?
Det är ju då kraschen oftast inträffar.
Hur såg deras hälsovärden ut då?
Hur var deras allmäntillstånd under denna efterperiod?
Undesökningen är inte av "double blind typ", dvs man byter inte mellan kontrollgrupper och de grupper som får testosteron.
Storleken (n=9-12) per grupp är förmodligen för liten för att dra några slutsatser. Framgår ej heller hur stor andel som var kontrollgrupp bland dessa.
En högre hematokrit är inte alls något som du bra kan säga är bra för att et är "bättre blodvärden". Har du redan från början en frisk vältränad kropp med ganska höga hematokritvärden så kan du mycket väl gå över det som är övre gräns för vad som anses vara risknivå för idrottsmän i uthållighetsidrotter. Dom får inte ställa upp pga att det är fara för dom själva med tex att få blodproppar.
Vilka var dom "health effects" som man mätte?
Den har inte följts upp av fler undersökningar
Kan det vara så att den inte ansågs relevant?
När det gäller testosteron så pågår det forskning när det gäller behandling av personer med hypogonadism, dvs dom som har för låg produktion av testosteron, främst äldre.
Här finns några forskningsrapporter som är betydligt färskare och som sammanfattar läget när det gäller just testosteronet och säkerhet/biverkningar, "Testosterone Replacement Therapy: What We Know Is Not Yet Enough":
http://www.mayoclinicproceedings.com/content/82/1/11.full
Citat:
The problem that Haddad et al faced in evaluating the safety of androgen replacement in men is that none of the available randomized controlled trials (RCTs) were designed to assess this outcome.
och
Citat:
Jones et al have published a series of articles9,10 that consistently document that testosterone replacement is beneficial for cardiovascular disease. In addition, testosterone replacement has been demonstrated as having positive effects on numerous metabolic parameters (eg, insulin sensitivity, glucose control, visceral adiposity, and hyperlipidemia) in patients with type 2 diabetes mellitus and chronic heart failure.11
The problem that Haddad et al faced in evaluating the safety of androgen replacement in men is that none of the available randomized controlled trials (RCTs) were designed to assess this outcome. Meta-analysis depends on the quality of the original source—the published trials—and we cannot overlook the possibility that adverse events were censored or simply ignored when the final reports were written. Therefore, the potency of the meta-analysis to answer this question is weak. Only large randomized placebo-controlled studies expressly designed to investigate the safety of androgen treatment will provide an authoritative answer.
Nu pratar vi alltså om personer med redan låga nivåer av testosteron, oftast åldringar men också personer som har det av andra orsaker.
Det enda det syfter till är att få upp testosteronnivån till normala värden.
Nu är frågan, varför tillföra mer testosteron till en frisk person med redan normalhöga värden?
Det är ju liksom inte så att ni går in med en rullator på gymmet och sen slänger er under 350 kg;s benpress!
Så om man i detta fall säger att man inte har tillräckligt med data för att kunna uttala sig om säkerheten när det gäller att återställa testosteronnivåer, hur mycket värde ligger det då Matsumoundersökningen där grupperna är löjligt små och där det saknas massor med information?
Behövs många undersökningar med stora grupper under en lång tid som man sen kan göra metaanalys på, men det är nog inte aktuellt eftersom det inte finns någon sjukdom att bota hos friska personer!
If it aint broken, why fix it?
Att extrapolera det som används för sjuka personer för att återfå normalvärden till suprafysiologiska värden på friska personer och säga att det har samma konsekvenser långsiktigt är kort och gott "helt sjukt"!
Alltså, hälsoeffekterna är förmodligen mycket positiva för personer
med hypogonadism, men inte ens där har man svar på långtidseffekterna på hälsan. En sak som man framförallt är orolig för när det gäller äldre personer är att prostatacancer kan växa snabbare vid höga testosteronnivåer, alltså troligtvis inte orsaka prostatacancer, men däremot accellerera den om den redan finns (främst DHT anses vara the bad guy, och en viss mängd testosteron omvandlas till DHT). Kruxet är dock att det numera blir allt vanligare i lägre åldrar samt att det är mycket svårdiagnosticerat, så vil AAS-brukare i allmänhet ta den risken så fine...
.
Här är dock lite relevantare undersökningar om man bara ska titta på eventuella dödsrisker av anabola steroider:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16125336?dopt=Abstract
I
Citat:
n conclusion, use of AAS appears to be an indicator of increased risk for premature death in several categories of patients. However, the nature of the association between AAS and premature death remains unclear and additional research on this question is urgently required.
Så man ser ganska tydligt att riskerna för en för tidig död ökar helt klart vid bruk av AAS, men man vet inte säkert vad kopplingen till detta är och att det (återigen) krävs mycket mer forskning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16137840?dopt=Abstract
Citat:
With the aim to characterize patterns in toxicological profile and manner of death in deceased users of anabolic androgenic steroids (AAS), a retrospective autopsy protocol study of 52 deceased users of AAS was undertaken. The AAS users were compared to 68 deceased users of amphetamine and/or heroin who were consecutively tested and found to be negative for AAS. Use of AAS was in the majority of cases (79%) associated with concomitant use of psychotropic substances. AAS-related deaths differed in several respects from deaths among users of heroin or amphetamine, most strikingly with regard to: (a) the median age at death, which was significantly lower for AAS users (24.5 years) than for users of heroin and/or amphetamine (34 and 40 years, respectively); (b) the manner of death, with AAS users dying significantly more often from homicide or suicide than users of other drugs; and (c) the body mass index (BMI), with AAS users exhibiting significantly higher BMI than users of other drugs. These results support the earlier reported association between use of AAS and use of other psychoactive substances. In addition, the data suggest that AAS users are more likely to become involved in incidents leading to violent death and have a higher risk of dying at a younger age than users of other drugs.
Nu är det ju inte så att det folk dör knall och fall av AAS, vilket dock har förekommit. Det är förmodligen längre tids missbruk.
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Enda skillnaden emellan dig och mig är egentligen att du är subjektiv medan jag är objektiv.
Vilket i alla fall enligt mig så låter det som om jag har aningen tyngre argument än du.
Men du kanske inte tror på vetenskapen.

BengtZzz, jag inte bara tror på vetenskapen, jag litar på den. Du använder den som en del för att stödja en tro som du byggt upp.
Det är skillnaden mellan dig och mig!
Apropå objektivitet se nästa inlägg
forts....