2009-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Jag är knappast för doping som du bör ha förstått. Min inlägg är bara anpassade till nivån här.
När det gäller anti-doping debatter så lär dom aldrig kunna bli helt seriösa när det finns diverse experter här som vräker ut det ena glorifierande efter det andra. Jag tror knappast att dom EGENTLIGEN VET vad dom talar om. Dom TROR det bara själva. Dessutom skulle dom ju troligen fullständigt skita i om deras små råd skulle få katastrofala följder för någon godtrogen användare. Det är lätt att vara expert när man inte har något ansvar...

Angående min volym mm så har jag knappast tränat stenhårt och målmedvetet i alla år, har haft lite annat också att tänka på. Dessutom satte min skada tyvärr stopp för mycket redan tidigt i karriären. Jag har alltid satsat lite mer på styrkan och sekundärt på volymen.

Det som har jävligt svårt att förstå och därav min "väldigt konstiga fråga" är varför man börjar kura efter att knappt ha tränat? Lika främmande är att du som uppenbarligen förefaller äga en hel del hjärnceller kan försvara detta??? Dom har ju inte ens en riktig träningsgrund att stå på.
Det är ju knappast en slump att dessa individer kommer få panik när dom går av och raset kommer och kommer att gå på ganska omg. igen för att dom inte pallar trycket...

Uppenbarligen är det "mirakelmedel" om man ser hur vissa individer ökat på rekord tid, samt hur vissa proffs Coleman tex gjorde brutalökningar för ett par år sedan trots att han tränat i en massa år...

Som du förstår så blir jag osäker när du framställer dig själv som väldigt okunnig att du är till större hjälp för dom som argumenterar för doping än dom som är mot. Hur kan du motivera att du anpassar dig till nivån? Det du säger är alltså att om någon är otroligt barnslig så beter du dig på ett liknande sätt för att s.k. anpassa dig till situationen? Vore det inte bättre om du behöll en bra och subjektiv hållning under hela diskussionen?

Många tror sig veta mycket, många vet mycket. Det är en stor skillnad, det håller jag med dig om. Tyvärr är det så och det är upp till var och en att urskilja vem man faktiskt ska lyssna på. Att föredra är någon som kan backa upp sina påståenden med fakta tycker jag.

Oavsett om du har haft förhinder på vägen och satsat mer på styrka så skulle du både vara starkare och större om du hade använt preparat med tillräcklig kunskap för att hantera alla tänkbara situationer som eventuellt kan uppstå. Är du oenig om det?

Nej, det är inget mirakelmedel i definationen av att du ska kunna jämföra Din 20+ åriga träning med personer som endast tränat ett par år. bra är det inte. Coleman hade preppat tunga doser i många år innan han ökade yttligare för ett par år sedan, att ta en man med världens bästa genetiska förutsättningar som exempel på hur man kan öka av AAS är ingen bra jämförelse.

En sak är jag dock väldigt enig med dig om, och det är att jag tycker det är fel att inte ha en bra träningsgrund innan man överväger seriöst om man ska använda preparat för att påskynda sina resultat. I början av träning så ökar man så pass bra att det finns ingen anledning att kura förens man börjar uppnå goda grunder samt ha samlat på sig tillräckligt med kunskap.

@Koettfaers

Jag håller med om hur mycket det är tal om roid rage, något som aldrig blivit vetenskapligt fastställt. Något som folk verkar glömma bort som man upplever väldigt ofta är beer rage. Konstigt att bara för alkohol är lagligt så ser man en klassisk snefylla som något hyfsat naturligt bland folk. Hyckleri i mitt tycke.
Citera
2009-08-12, 23:38
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e x p l o s i v
Som du förstår så blir jag osäker när du framställer dig själv som väldigt okunnig att du är till större hjälp för dom som argumenterar för doping än dom som är mot. Hur kan du motivera att du anpassar dig till nivån? Det du säger är alltså att om någon är otroligt barnslig så beter du dig på ett liknande sätt för att s.k. anpassa dig till situationen? Vore det inte bättre om du behöll en bra och subjektiv hållning under hela diskussionen?

Många tror sig veta mycket, många vet mycket. Det är en stor skillnad, det håller jag med dig om. Tyvärr är det så och det är upp till var och en att urskilja vem man faktiskt ska lyssna på. Att föredra är någon som kan backa upp sina påståenden med fakta tycker jag.

Oavsett om du har haft förhinder på vägen och satsat mer på styrka så skulle du både vara starkare och större om du hade använt preparat med tillräcklig kunskap för att hantera alla tänkbara situationer som eventuellt kan uppstå. Är du oenig om det?

Nej, det är inget mirakelmedel i definationen av att du ska kunna jämföra Din 20+ åriga träning med personer som endast tränat ett par år. bra är det inte. Coleman hade preppat tunga doser i många år innan han ökade yttligare för ett par år sedan, att ta en man med världens bästa genetiska förutsättningar som exempel på hur man kan öka av AAS är ingen bra jämförelse.

En sak är jag dock väldigt enig med dig om, och det är att jag tycker det är fel att inte ha en bra träningsgrund innan man överväger seriöst om man ska använda preparat för att påskynda sina resultat. I början av träning så ökar man så pass bra att det finns ingen anledning att kura förens man börjar uppnå goda grunder samt ha samlat på sig tillräckligt med kunskap.

@Koettfaers

Jag håller med om hur mycket det är tal om roid rage, något som aldrig blivit vetenskapligt fastställt. Något som folk verkar glömma bort som man upplever väldigt ofta är beer rage. Konstigt att bara för alkohol är lagligt så ser man en klassisk snefylla som något hyfsat naturligt bland folk. Hyckleri i mitt tycke.

Ikväll tänker jag bara svara å en av dina frågor. Har lite jobb att göra tills i morgon bitti.
Självklart hade jag säkerligen blivit större och starkare med doping, men troligen hade jag inte mått speciellt bra idag jmf med vad jag gör nu. Det är mer än en av mina jämnåriga kollegor som ångrar sitt kurande, trots att det dom tog var en "piss i Nilen" jmf hur det kuras idag. Sedan känns det idag jävligt skönt att kunna säga att det lilla man har idag i alla fall är äkta vara.
Citera
2009-08-13, 00:17
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Ikväll tänker jag bara svara å en av dina frågor. Har lite jobb att göra tills i morgon bitti.
Självklart hade jag säkerligen blivit större och starkare med doping, men troligen hade jag inte mått speciellt bra idag jmf med vad jag gör nu. Det är mer än en av mina jämnåriga kollegor som ångrar sitt kurande, trots att det dom tog var en "piss i Nilen" jmf hur det kuras idag. Sedan känns det idag jävligt skönt att kunna säga att det lilla man har idag i alla fall är äkta vara.
Kurer förr i tiden var helt hej som hopp. Fanns ingen kunskap alls, man trycke i sig det som fanns. Fann inga SERMs, AI, hCG eller knappt Testosteron.

Så där har du helt fel. Nu är kunskapen mycket, mycket bättre.
Citera
2009-08-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Kurer förr i tiden var helt hej som hopp. Fanns ingen kunskap alls, man trycke i sig det som fanns. Fann inga SERMs, AI, hCG eller knappt Testosteron.

Så där har du helt fel. Nu är kunskapen mycket, mycket bättre.

Hehe, så kommer de säga om ytterligare 30 år också.

Vill inte påstå att du har fel, kändes bara roligt att få in det.
Citera
2009-08-13, 00:31
Medlem
Så alla snubbar runt 100kg på SM scenen är garanterat dopade?
Citera
2009-08-13, 00:36
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossus
Så alla snubbar runt 100kg på SM scenen är garanterat dopade?

Ronny Runesson vager val bara strax over 80 kilo nar han tavlar? Jag kan ju av forstaeliga skal inte lova nagot, men om han inte lyckats korsa 100-strecket sa ar ju fragan om nagon annan ren svensk gjort det...
Citera
2009-08-13, 00:47
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Det största problemet är nog att de flesta som prövar på AAS först förmodligen mår väldigt mycket bättre när dom brukar dom (med undantag från vissa sorter).
Allt är förmodligen uppåt. Redan här går det en varningsklocka för mig. Dom märker inga negativa förändringar på hälsan, förutom dom vanliga biverkningarna som man bara ruskar lite på huvudet åt (acne, dålig hy/hudproblem, minskade testiklar och förändring av hårväxt mindre på huvudet mer på resten av kroppen plus gynescomastia, "bitch tits" Och det finns alltid någon form av medicin som är motmedel mot åtminstone gyno (olika aromatise inhibitors) och krympande testiklar.
För övrigt får jag bättre hy på kur. Blir dock sämre när jag går av den. Är även ganska ovanligt att man ens behöver använda en AI(Aromatase Inhibitors) sök på aromatase på wikipedia.

Citat:
Men då är vi alltså redan inne på fler mediciner som motverkar biverkningarna som uppkommer i bruket av AAS.
Vilka biverkningar har dessa, speciellt i denna kombination med AAS? På lång sikt*?
Ingen som vet, men dessa preparat är inte ens olagliga

Citat:
I vissa fall är det cancermediciner för kvinnor.
Selektiva Östrogenreceptor Modulatorer(SERM) är selektiva i sitt östrogenreceptor blockerande, syftet med dem är att de skall blockera östrogenreceptorn i bröstvävnad då det är östrogen som får bröstcancerkörteln att växa. De flesta SERMs binder även bra till Östrogenreceptorn i hypotalamus, vilket även hämmar den negativa feedback ett hormonpreparat ger. Med andra ord sämre nedstängning då kroppen tror det finns färre steroidhormoner i kroppen än det finns.

En SERM binder alltså till en östrogenreceptor och gör ingen verkan men blockerar dess plats.

Citat:
Alla som går på en kur verkar föreslås en så kallad PCT(=Post Cycle Therapy).
Ordet säger väl allt föresten, den som går av utan en så kallad PCT riskerar att krascha då man har väldigt låga naturliga testonivåer, dvs man har skapat en hypogonadism, precis samma problem som hos de äldre personerna jag nämnde tidigare.
PCT är bara till för att göra det snabbare, har du gått på en kur har du garanterat reducerat din produktion av testosteron till noll, eller extremt nära noll.

Citat:
Det är ju föresten bevis nog för att AAS meför klara biverkningar(att man måste ta en massa kompletterande medicin både under och efter kur).
Man måste inte ta någonting, men det är fördelar att göra det för att få ditt gonadtropina system att komma igång snabbare.

Citat:
Här är det alltså två olika problemscenarion:
Låt höra.

Citat:
1. En person som enbart brukar en steroid (utan andra ämnen) mår på topp under tiden, men med en mycket stor risk till krasch efter bruket, där dom mår allt annat än bra eftersom deras egen produktion är nere på en mycke låg nivå, vilket riskerar leda till nytt bruk osv.
Nej, för produktionen börjar direkt när dina androgennivåer blir lägre. Androgenreceptorernas aktivitet uppregleras också så att mindre testosteron ger mer effekt. Det är kroppens skydd emot låga nivåer av testosteron. Produktionen är NOLL och det blir den redan inom en vecka. Samma med kvinnors egenproduktion av steroider när de brukar p-piller. P-piller är för övrigt steroider.

Citat:
2. En person som brukar steroider och dessutom använder andra ämnen för att motverka biverkningar och som sen också gör en sk PCT. På ytan så finns inga symptom på problem under eller efter kuren som personen upplever förutom de vaniga med eventuell aggresion mm. Dock så leder denna kombination av diverse mediciner, var och en i sig som har en klar biverkansprofil, självklart till en klart ökad risk för problem på längre sikt(och för en del även på kort sikt). Den som inte inser det måste vara väldigt naiv.

I båda fallen så är det hälsomässigt illa hur man än ser på det.
Du spekulerar väldigt mycket, men väldigt bra spekulationer för att ha såpass låg kunskap ändå. Hade varit väldigt kul om någon som är emot doping faktiskt lär sig mycket om AAS och dess medmedel så man kan föra en vettig diskussion. Jag påstår inte att du är ovettig, men detta är lite som att försöka lära kalle, 7 år, att spela i Serie A.

Citat:
Jag rekommenderar alla som brukar eller ens funderar på att bruka AAS att läsa lite grundläggande fysiologi, där ett av de första kapitlen alltid brukar handla om "homeostasis", dvs (biologisk) jämvikt.
En wikipediaartikel om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Homeostasis
Kolla speciellt in rubriken "Homeostatic Imbalance".
Asså du snackar bara skit för du kan ingenting. Vet du ens varför AAS fungerar? Jag orkar inte ens gå igenom allting men läs på mer om följande. Wikipedia fungerar utmärkt btw.

Läs på mer om:
Gonadtropiner:
FSH, LH samt hCG
HTPA kan du söka på också

Aromatase Inhibitors:
Exemestane, Anastrozole, och Letrozole

Selective Estrogen Receptor Modulator:
Tamoxifen, Toremifene och Clomifene

Enzymer:
Aromatase och 5-alpha reductase

Citat:
Detta är alltså vad ni riskerar att skapa på längre sikt med era friska unga kroppar då ni rubbar det finstämda system som eran kropp redan använder.
Systemet återhämtar sig själv på 1-2 veckor. Du kommer dock ha nedsatt testosteoronproduktion i flera månader. Antagligen når du 75% relativt snabbt. Du kommer också ha ökad androgenreceptor aktivitet för att kompensera för de lägre nivåerna av androgener, fler satellitceller också. Med andra ord är det för övrigt positivt att ha gått en kur av AAS. Finns mycket studier på detta också.

Citat:
Mer kunskap i allmänhet borde åtminstone göra att många ändrar uppfattning och fattar ett klokare beslut. Helst vill ju jag att de slutar eller inte börjar(om dom är i dom tankarna), men annars att man tänker både två och tre gånger så att dom inte riskerar skador för livet.
Inte för att vara sådan, men din kunskap är låg fortfarande. Ju mer kunskap jag får desto bättre tycker jag det är. Jag trodde det skulle vara grymt mycket farligare och mer risktagande än vad jag nu inser att jag är, både när jag hoppade på min första och min andra kur. Har lärt mig otroligt mycket genom att läsa studier och information om endokrinologi.

Citat:
Det verkar tyvärr råda en akut (h)järnbrist hos en del om man kollar in i forumet för doping(vilket också BengtZzz säkert håller med om)
Ja det gör det, tyvärr. Finns många kunniga och bra många okunniga också.

Citat:
Jag tycker att man kan sammanfatta hela AAS-problemet med "kortsint tänkande" där man bara ser det som sker för stunden och inte har en långsiktig plan där man respekterar det fantastiska system av jämnvikter och balans som redan finns i våra kroppar.
Väldigt långsiktig plan tycker jag. Planlägger ju bruket in i minsta detalj fan ett år framöver. För övrigt är AAS det sämsta exemplet på homeostasis för det inträffar inte ens. Det fantastiska med steroidhormonreceptorer är att de sitter inne i cellkärnan och deras känslighet kan inte regleras samt att deras halveringstid är ett par timmar. Därför fungerar det att dopa sig med AAS.

Citat:
"Why fix it if it aint broken?"
Why live in a house when we can live in a cave. Riktigt dåliga ordspråk för övrigt, självklart vill man alltid bli bättre.
Citera
2009-08-13, 00:48
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hehe, så kommer de säga om ytterligare 30 år också.

Vill inte påstå att du har fel, kändes bara roligt att få in det.
Ja självklart. Men Arne påstår att det var bättre förr än nu, vilket är fel. Mänskligheten går ju alltid framåt.
Citera
2009-08-13, 00:48
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ronny Runesson vager val bara strax over 80 kilo nar han tavlar? Jag kan ju av forstaeliga skal inte lova nagot, men om han inte lyckats korsa 100-strecket sa ar ju fragan om nagon annan ren svensk gjort det...
Längden spelar väldigt, väldigt stor roll.
Citera
2009-08-13, 01:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Längden spelar väldigt, väldigt stor roll.

Finns det nagra rena svenskar som ligger kring hundra i tavlingsform?
Citera
2009-08-13, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Varför ska man i en artikel om doping som är olagligt och fel prata om dess fördelar?

Ska man i en seriös narkotikaartikel säga att man faktiskt blir riktigt glad av kokain tycker du?

Ja, det ska man.

Vem säger att doping är fel? Du? Vem fan är du att dömma andra egentligen?

Finns inget fel med vare sig AAS, kokain eller heroin. Vill jag använda det så skit du i det.

Att aldrig prata om fördelar är EXTREMT missvisande. Dessutom är det inte så att man endast utesluter fördelar. Man utesluter t.ex. chans att något farligt händer och man vinklar alla artiklar som fan, precis som du vinklat din skitartikel på din blogg.

Folk dör av huvudvärkstabletter och vatten. Kanske ska skriva det med stora rubriker i media? Låta skolan proppa in det i våra huvuden? KAnske ska förbjuda huvudvärkstabletter och vatten? Man kan ju dö?
Citera
2009-08-13, 03:11
Medlem
Citat:
Ja självklart. Men Arne påstår att det var bättre förr än nu, vilket är fel. Mänskligheten går ju alltid framåt.

Fan vet om vi inte kommit till en punkt där vi numer endast går bakåt.

Skyfall av propaganda, övervakning m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in