2009-08-03, 17:32
Medlem
CordobaCordobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Okej, så flickorna agerar "brudnäbbar" ungefär?
Japp!
Tack så mycket, det var just det ordet jag letade efter!
Citera
2009-08-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lnfid3l
Texten du länkade till är författad av Habib ur Rahman Kandhalwi och är ännu ett patatiskt försök att rentvå islams rykte. Ur de islamska urkunder framgår det tydligt att Aisha var 6 år gammal när den över 50-årige Muhammed tog henne till sin fru.

Poängen är att vad som står i koranen rörande detta äktenskap med stor sannolikhet inte stämmer överrens med historiska fakta. Det handlar om historisk forskning och inte om att "rentvå" någonting. Vem som skrivit artikeln spelar mindre roll. Det viktiga är vilka källor som kan backas upp. Det finns inga konkreta belägg för att hon skulle ha varit så liten som 6 år. Att enbart referera till de religiösa skrifterna håller inte.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2009-08-03 kl. 17:39.
Citera
2009-08-03, 17:46
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Poängen är att vad som står i koranen rörande detta äktenskap med stor sannolikhet inte stämmer överrens med historiska fakta. Det handlar om historisk forskning och inte om att "rentvå" någonting. Vem som skrivit artikeln spelar mindre roll. Det viktiga är vilka källor som kan backas upp. Det finns inga konkreta belägg för att hon skulle ha varit så liten som 6 år. Att enbart referera till de religiösa skrifterna håller inte.
Enligt de religiösa fakta som har framkommit så gifte han sig med henne när hon var sex år men han väntade ända tills hon var nio innan han lyckliggjorde henne genom att trycka in skinnflöjten i henne. Tom hängivna muslimer håller fast vid den varianten. Vad säger den historiska forskningen om saken?
Citera
2009-08-03, 18:57
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Det finns väl ännu färre källor som kan backa upp hans påstående i artikeln.

Muslimerna själva och deras lärde hade nog känt till om de religiösa skrifterna haft fel här. Sen kan man ju undra vad de skulle vinna på att klassificera dessa hadith som sanna där det talas om Aishas ålder.

Första gången jag hört den förklaringen som han kommer med i artikeln, men inte så underligt, det brukar komma ganska mycket konstiga förklaringar från Indien och Pakistan.

Kanske han är ahmadiyya?
Citera
2009-08-03, 19:35
Medlem
Citat:
Har det inte med saken att göra!? Vad menar du?!
Du pratar om sex, men ämnet är äktenskap?

Citat:
Ursprungligen postat av CordobaCordoba
Oj oj!
Jag föredrar heller en enkel förklaring som kommer ändå och få dig att förstå det hela!

Eftersom många i Gaza remsan lever i svåra omständigheter och har det ekonomiskt svårt så har väldigt många svårt att gifta sig då giftermål och skapandet av en ny familj är kostsam i vilket fall som helst.
Och därför har regeringen i Gaza valt att anordna en stor fest som innebär att ingen av paren behöver står för fest kostnader, och då delas även kostnader på hela 450 par!
så istället för att man hyr en sal eller en underhållnings band 450 gånger så räcker det med endast en gång!
och på det viset kan många välja att gifta sig under den stora festen för att kunna klara av det ekonomiskt! och denna typ av fester är faktiskt väldigt vanlig arabvärlden och delar i Afrika, dock inte i den storleken 450 par!

Och jag förklarade i de tidigare inläggen att de yngre flickorna som man ser på videon är då oftast flickor från familjen/släkten som kommer in med brudgumman så som fotbollsspelare kommer in med små barn till fotbollsplanen. och anledningen för att brudarna inte syns är för att de är lättklädda, sminkade mm, och de får då inte visa sig framför andra män!
Och jag skrev tidigare att familjerna brukar ha en mycket mindre fest direkt efter den stora festen då endast familj medlemmar närvarar och kan vara i fred!

Hoppas att denna förklaringen räcker!
Hälsningar Cordoba
Äntligen någon som vet vad han snackar om
Citera
2009-08-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det finns väl ännu färre källor som kan backa upp hans påstående i artikeln.

Källorna är de historiska dokument och analyser som man refererar till men visst man kan ju vända på steken och säga att koranen också bör vara ett av dessa "dokument". Hur som helst så tyckte jag artikeln var väl formulerad och intressant med ganska ingående förklaringar - särskillt den med värnplikts åldern. Hur gammal Aeshya var vid giftermålet kommer nog alltid att vara ett föremål för spekulation vilket fall som helst då där uppenbarligen inte finns några konkreta bevis att utgå ifrån.

Citat:
Muslimerna själva och deras lärde hade nog känt till om de religiösa skrifterna haft fel här. Sen kan man ju undra vad de skulle vinna på att klassificera dessa hadith som sanna där det talas om Aishas ålder.

Jag är inte alls insatt i islamisk teologi och vet uppriktigt talat inte någonting om vad utbildade teologer i den islamiska världen har för synpunkter på dessa rader i koranen som beskriver förhållandet mellan Muhammed och Ayesha.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2009-08-03 kl. 20:28.
Citera
2009-08-03, 20:25
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Källorna är de historiska dokument och analyser som man refererar till men visst man kan ju vända på steken och säga att koranen också bör vara ett av dessa "dokument". Hur som helst så tyckte jag artikeln var väl formulerad och intressant med ganska ingående förklaringar - särskillt den med värnplikts åldern. Hur gammal Aeshya var vid giftermålet kommer nog alltid att vara ett föremål för spekulation vilket fall som helst då där inte finns några konkreta bevis att utgå ifrån.

Jag är inte alls insatt i islamisk teologi och vet uppriktigt talat inte någonting om vad utbildade teologer i den islamiska världen har för synpunkter på dessa rader i koranen som beskriver förhållandet mellan Muhammed och Ayesha.

Allt kommer från ahadith, giftermålet med aisha nämns inte i koranen
Citera
2009-08-03, 20:27
Medlem
Citat:

Ok, men där verkar vilket fall som helst finnas olika infallsvinklar av händelseförloppet. Som sagt jag vet inte mer än vad jag läste i artikeln.
Citera
2009-08-03, 20:31
Medlem
Gibbledygooks avatar
Fy fan..Det är en sjuk jävla värld som vi lever i..alla som påstår att det där är normalt är fan ta mig sjuka i huvudet och borde steriliseras så att såna efterblivna pedofiler inte förökar sig..

Jag respekterar inte och kommer aldrig att respektera islam
Citera
2009-08-03, 21:00
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:

Är detta sant? Att giftermålet med Aisha inte ens nämns i Koranen?
Citera
2009-08-03, 21:05
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Är detta sant? Att giftermålet med Aisha inte ens nämns i Koranen?

Ja, det talas inget alls om detta i koranen.
Citera
2009-08-03, 22:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Nu var inte detta inlägget riktat till mig men att gifta sig i ung ålder förekom i den arabiska kulturen på den arabiska halvön redan innan islam fanns. Äktenskapet var således resultatet av normer som redan funnits långt innan islam. Sedan finns det heller ingen som vet exakt hur gammal Ayesha var när hon giftes bort och det kan även ha handlat om ett strategiskt äktenskap för att gynna de dåtida politiska relationerna inom regionen. Hon skulle lika gärna ha kunnat vara 14-15-16 år gammal och eftersom ingen i samhället opponerade sig mot giftermålet så tyder det mer på att hon förmodligen inte var så ung som skriften påstår.

Denna artikel är intressant och behandlar frågeställningarna:
http://www.understanding-islam.com/ri/mi-004.htm

Upplysningsvis är jag ingen idiot eller obildad människa. Jag vet mycket väl att det förekommit barnäktenskap under historien. Nu talar vi om det som sker idag, i verkligheten, exempelvis de barn vi ser i länken. Kan hända vill du teoritisera detta och vill förstå. Så naiv är inte jag. När man exempelvis arbetar med psykotiska människor så är det regel att terapeuter inte ska förstå de galna handlingarna eftersom inte finns något att förstå. Galenskap har ingen logik, ingen sans, ingen vett, bara ett froseri i idioti. De massäktenskap vi sett i denna länk är uppenbart ett sådant idioti.

Angående Aisha så är det vedertaget att hon var barn när hon gifte sig. Varken muslimer eller några andra förnekar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in