• 1
  • 2
2007-07-24, 20:24
Bannlyst
Halloj! jag skulle vilja ha lite tips på vettiga o bra kokböcker, typ Jamies Italien....

Alltså inte Bonniers kokbok och vår kokbok, dom har jag redan, vill ha något med riktiga kockar!
Citera
2007-07-24, 20:54
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban
Halloj! jag skulle vilja ha lite tips på vettiga o bra kokböcker, typ Jamies Italien....

Alltså inte Bonniers kokbok och vår kokbok, dom har jag redan, vill ha något med riktiga kockar!
(Kunde inte låta bli, såg för roligt ut med de 2 i samma mening)
Jamie må jobba som kock men han är inte mycket gott för världen och bör inte ha med mat att göra, större oliv-olje fetishist går nog inte att hitta
Vilken typ mat är du ute efter? michelin-recept, gammla klassiker, modernt, hemlagat eller något blandat?

Jag gillar Rick Stein och han har skrivit ett par, är gammla och enkla recept offtast, rätter som pushar på råvarans smaker istället för att dölja dem. Mycket husman mat kan man säga från England/Frankrike.
Gordon Ramsay har skrivit ett par med antar jag om man gillar den stilen på mat.
Citera
2007-07-24, 21:05
Bannlyst
Den bästa kokboken som jag har träffat på: Gastronomisk handbok av Karl blunck. Det är boken som varje matentusiast bör ha. Bums.

Sedan, om man gillar att spatsera på olika antikvariat, så kan man hitta skojiga böcker. Jag hittade en häromveckan om romersk matlagning, skriven av apicus. Kul att bläddra igenom och gapskratta om hur tokiga dem var på den tiden. Men det skulle aldrig falla mig in att göra garum (typ sås, gjort av fiskrens, gott va?) t ex.
Citera
2007-07-25, 19:34
Bannlyst
hmmm... ja vad söker jag, både "michelin" böcker och ren o skär husman... lite allt möjligt... kanske något exklusivare...
Citera
2007-07-25, 20:16
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjebban

Tror inte direkt att jag skulle rekommendera "Jamies Italien", ty "Jamies Italien" är obehagligt långt ifrån det riktiga Italien. Linda Doesers "Världsköket Italien" däremot, är ett extremt prisvärt sätt att få en första inblick i det italienska köket. Boken är nästan gratis och skrapar åtminstone på ytan. Snuddar vid det italienska tankesättet. Egentligen finns det nog ingen bra italiensk kokbok skriven av en utlänning, men den här är åtminstone väldigt billig, lättillgänglig och författad med kärlek. Något herr Oliver inte riktigt grejar. Han är bra på annat.

Däremot så har jag en annan favorit, Leif Mannerströms "Husmanskost"-en ansjovisdoftande bibel av njutning. Svensk husmanskost när den är som bäst.
Citera
2009-08-01, 07:41
Medlem
Bra grundkokböcker/stora kokbokstråden.

Söker tips på bra grundkokböcker för det franska resp italienska köket.

Det ska i huvudsak vara vardagsingredienser, anpassat för matlagning i hemmakök osv.

Boken ska gärna ge en översikt över de regionala köken och behandla såväl varmrätter som förrätter, soppor etc.

Framför allt ska böckerna gärna sakna "fluff" i form av färgfoton etc.

Jag sökte och någon har tidigare rekommenderat Culinaria-serien. Är dock lite tveksam till den, verkar innehålla mkt skitsnack och färgbilder och lite mindre recept.

Alla andra får gärna nyttja den här tråden till att tipsa/fråga om bra kokböcker för andra kök.
Citera
2009-08-01, 07:54
Medlem
Medianas avatar
Jag skulle rekommendera "Essentials of Classic Italian Cooking"
Citera
2009-08-01, 09:35
Medlem
011235813s avatar
Boken "The Silver Spoon" är ju en bra början ifall man vill bli mer insatt i det italienska köket.

http://www.phaidon.com/silverspoon/
Citera
2009-08-01, 09:58
Medlem
011235813s avatar
Angående boken "The Silver Spoon" så innehåller den få bilder i förhållande till recept. Den innehåller enligt egen utsago över 2000 recept. Så många bilder finns inte i boken det kan jag garantera.

Så lite fluff och många recept.

Jag har givetvis själv ett eksemplar av boken och de flesta ingredienserna, som används i boken kan uppbringas i en välförsedd mataffär här i Köpenhamn.
Dock vet jag inte om jag kan få svärdfisk hos min lokala fiskhandlare.
Citera
2009-08-01, 10:31
Medlem
dePauls avatar
Jag har på tillrådan av några forumvänner skaffat "Franska Kökets Stora Kokbok". Boken är mycket pedagogiskt skriven och visar i både text och bilder grunderna i det franska köket. Den är skriven av en av giganterna inom den franska matlagningen, Raymond Oliver. Rekommenderas.

~Paul~
Citera
2009-08-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har på tillrådan av några forumvänner skaffat "Franska Kökets Stora Kokbok". Boken är mycket pedagogiskt skriven och visar i både text och bilder grunderna i det franska köket. Den är skriven av en av giganterna inom den franska matlagningen, Raymond Oliver. Rekommenderas.

~Paul~
Var hittade du ditt exemplar av boken?
Citera
2009-08-01, 12:54
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Var hittade du ditt exemplar av boken?
https://www.flashback.org/showpost....5&postcount=18
Citera
  • 1