Citat:
Ursprungligen postat av 011235813
Boken "The Silver Spoon" är ju en bra början ifall man vill bli mer insatt i det italienska köket.
http://www.phaidon.com/silverspoon/
Eftersom den går loss på nästan 400:- på adlibris så beställde jag hem den från biblioteket för att titta på den. Det är ett gjutet köp från min sida. Det är inte en kokbok att bläddra i för inspiration så mycket som ett fett jävla referensverk över italiensk mat. Med den här i hyllan kan man laga till det mesta av traditionell italiensk husman.
Recepten är nästan spartanska i sin utforming och man slås av hur få ingredienser som används i de flesta rätter. Det är uppenbart att det är en kokbok för oss som bryr oss om vilka råvaror vi använder och hur man lyfter fram naturliga smaker.
Det är inte en kokbok för den ovane då recepten är kortfattade på tekniksidan. Man ska helt enkelt kunna grunderna för att använda silver spoon.
Utgåvan jag kollade på var den amerikanska så alla mått är cups, ounces etc men inget man inte fixar med en enkel tabell. Även ugnstemperaturer anges i farenheit så de måste omvandlas. Jag vet inte hur måttangivelserna ser ut i den brittiska.
Ett givet köp för mig iaf.