• 1
  • 2
2009-08-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
https://www.flashback.org/showpost....5&postcount=18
Tack för tipset, men jag hittar inte den där.
Citera
2009-08-10, 18:07
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 011235813
Boken "The Silver Spoon" är ju en bra början ifall man vill bli mer insatt i det italienska köket.

http://www.phaidon.com/silverspoon/
Eftersom den går loss på nästan 400:- på adlibris så beställde jag hem den från biblioteket för att titta på den. Det är ett gjutet köp från min sida. Det är inte en kokbok att bläddra i för inspiration så mycket som ett fett jävla referensverk över italiensk mat. Med den här i hyllan kan man laga till det mesta av traditionell italiensk husman.
Recepten är nästan spartanska i sin utforming och man slås av hur få ingredienser som används i de flesta rätter. Det är uppenbart att det är en kokbok för oss som bryr oss om vilka råvaror vi använder och hur man lyfter fram naturliga smaker.
Det är inte en kokbok för den ovane då recepten är kortfattade på tekniksidan. Man ska helt enkelt kunna grunderna för att använda silver spoon.
Utgåvan jag kollade på var den amerikanska så alla mått är cups, ounces etc men inget man inte fixar med en enkel tabell. Även ugnstemperaturer anges i farenheit så de måste omvandlas. Jag vet inte hur måttangivelserna ser ut i den brittiska.
Ett givet köp för mig iaf.
Citera
2009-11-16, 08:20
Medlem
cyberkalles avatar
En jäkligt bra bok är Håkan Fällmans bok "Kött" som på ett mycket bra sätt berättar hur man väljer, hanterar och tillagar kött av alla de slag.
Citera
2010-01-01, 16:10
Medlem
sverker11s avatar
Jag behöver en grundkokbok och "Vår kokbok" verkar populär men frågan är om det spelar någon roll vilken upplaga man köper. Tydligen skall de olika upplagorna spegla tidsandan vilket gör mig lite fundersam. Att t.ex. köpa en upplaga där hälften av recepten handlar om asiatisk mat och wokpannor skulle för mig bara vara slöseri eftersom jag föredrar mat som är mer åt husmanskosthållet.

Så hur stor är egentligen skillnaden mellan de olika upplagorna?

Låt oss säga att jag har möjlighet att köpa tredje, tionde eller tjugonde upplagan vilken bör man då (om det har någon betydelse) välja om man är mer inne på husmanskost än de senaste trenderna?
Citera
2010-01-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Jag behöver en grundkokbok och "Vår kokbok" verkar populär men frågan är om det spelar någon roll vilken upplaga man köper. Tydligen skall de olika upplagorna spegla tidsandan vilket gör mig lite fundersam. Att t.ex. köpa en upplaga där hälften av recepten handlar om asiatisk mat och wokpannor skulle för mig bara vara slöseri eftersom jag föredrar mat som är mer åt husmanskosthållet.

Så hur stor är egentligen skillnaden mellan de olika upplagorna?

Låt oss säga att jag har möjlighet att köpa tredje, tionde eller tjugonde upplagan vilken bör man då (om det har någon betydelse) välja om man är mer inne på husmanskost än de senaste trenderna?
Jag har i min ägo ett ex av 10:e upplagan, tryckt 1974. I den finns inte moderiteter som t.ex lasagne med, men däremot hökarpanna och en andra massa maträtter som du aldrig hörtalas om idag.

Den senaste upplagan jag bläddrade i var 24:an, tror att de är framme vid
25:an nu, och den skiljer sig rätt mycket från 10:an. Det är inte bara recept som blivit utbytta, utan de har också ändrat i recepten för samma maträtter.
Citera
2010-01-02, 23:55
Medlem
nefrols avatar
det goda franska köket

Täcker ALLTING
Citera
2010-01-03, 15:39
Medlem
crackhitlers avatar
Alice B. Teklas "KokBok"

Grunder i det franska och lite anekdoter från hennes liv.

Anthony Bourdain's Les Halles Cookbook

Grunder i det franska och texter om hur allt fungerar i ett kök. Typ.

BRA BÖCKER!!!!!
Citera
2010-01-03, 17:20
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Däremot så har jag en annan favorit, Leif Mannerströms "Husmanskost"-en ansjovisdoftande bibel av njutning. Svensk husmanskost när den är som bäst.

Jag vill passa på att återuppliva denna gamla tråd då jag fick just Mannerströms "Husmanskost" i julklapp. Idag provar jag att göra hans fruktspäckade fläskkarré och det känns väldigt trevligt. Efter att ha läst igenom boken känner jag mig inspirerad och jag skall absolut laga kalvkinden och oxsvansragun. Någon som har testat dessa och någon som har tips på kokböcker i samma kunniga anda?
Citera
2010-01-03, 19:31
Medlem
gr6810s avatar
Mannerströms bok heter Husmanskonst!

När det gäller att laga mat med svenska smaker så tycker jag att Christer Lingströms recept håller en mycket hög klass. Jag har två av hans böcker och de används ofta när jag är sugen på svenska smaker, både klassiskt och nytänkande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in