2009-07-31, 11:51
Bannlyst
Varför ska man beställa spice i utlandet när du lika gärna kan röka gräs eller brass isåfall när det nu är olagligt?
Citera
2009-07-31, 11:53
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengsomensnut
Varför ska man beställa spice i utlandet när du lika gärna kan röka gräs eller brass isåfall när det nu är olagligt?

Ingen har sagt att man ska beställa Spice från utlandet.....
Citera
2009-07-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Jag håller med. De som nojjar över beställt spice är väl inte direkt personer som brukar beställa olagliga substanser, som de som köper meph t.ex. från både Sverige och andra länder.

När det gäller droger blir man nog aldrig av med nojjiga personer

Jag är nojjig men anser mig ha rätt till det.

Jag vill inte börja pissa IGEN pga att jag rökt något som vid tidpunkten var lagligt men över en natt blev förbjudet.

Och nej, jag brukar inte köpa droger på nätet, men lagliga substitut som inte syns på piss däremot har jag köpt en del.
Citera
2009-07-31, 12:03
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag är nojjig men anser mig ha rätt till det.

Jag vill inte börja pissa IGEN pga att jag rökt något som vid tidpunkten var lagligt men över en natt blev förbjudet.

Och nej, jag brukar inte köpa droger på nätet, men lagliga substitut som inte syns på piss däremot har jag köpt en del.

Har du beställt från en svensk sida ska det inte vara någon fara. De kontrollerar först och främst att det slutar säljas på svenska sajter, sen lär ju tullen uppmärksamma paket men det tar väl ett tag innan dom känner igen adresser osv.
Citera
2009-07-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Har du beställt från en svensk sida ska det inte vara någon fara. De kontrollerar först och främst att det slutar säljas på svenska sajter, sen lär ju tullen uppmärksamma paket men det tar väl ett tag innan dom känner igen adresser osv.

Det verkar lungt överhuvudtaget märkte jag NU

Verkar som om förbudet inte träder i laga kraft föränn september eller vad det va

Kolla s-n´s sida så står det där

Det kändes precis som om jag sköt benzo eller något, jag vart lugn och lycklig på 1s, vilken vändning
Citera
2009-07-31, 12:21
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Det verkar lungt överhuvudtaget märkte jag NU

Verkar som om förbudet inte träder i laga kraft föränn september eller vad det va

Kolla s-n´s sida så står det där

Det kändes precis som om jag sköt benzo eller något, jag vart lugn och lycklig på 1s, vilken vändning

Nyheter24 delar inte den uppfattningen.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...kotikaklassade

SN kanske vill bli av med sitt lager ^^

Du behöver dock inte noja hur det än ligger till, posten kommer inte haffa dig, det är jag 100% säker på.
Citera
2009-08-31, 19:05
Medlem
när det blir olagligt nu den 15e sept nån som är insatt i hurvida de kommer synas på pissprov???
Citera
2009-08-31, 19:10
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaka
Jag har inte läst tillräckligt mycket juridik än, men jag har en liten idé

På ss.se säljer de fortfarande en rökmix som heter 69 eller något sånt, som de påstår är laglig. Om man beställer den och den inte är laglig, då borde man kunna hävda sin oskuld eftersom man utgick att informationen kring produkten var sann och därför har man inte begått något brott?

Sen har jag en liten fundering till, får asen använda FRA-tjoflöjset för att spåra folk som försöker beställa spice från utländska sidor tex?

Sen till att gömma spice hemma om man har det och nojjar, det borde väl fan inte vara svårt? Hundarna kan väl inte sniffa det än iaf?

Självklart har jag inte gjort något av ovanstående då jag är en skötsam och laglydig medborgare.

Du kan aldrig skylla på att du trodde att någonting var lagligt. Det är din skyldighet att veta säkert om en produkt är laglig eller ej. Hela rättsystemet skulle ju haverera om alla började skylla på att dom trodde att det dom gjorde var lagligt.
Citera
2009-08-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakaka
lol

Dom säljer ju fortfarande påstått lagliga mixar på ss

Eftersom att narkotiklassningen inte börjar gälla förens den 15e sept så är dessa mixar fortfarande lagliga.
Citera
2009-09-02, 09:25
Medlem
bongoloidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siesta88
när det blir olagligt nu den 15e sept nån som är insatt i hurvida de kommer synas på pissprov???
Jag tror det kommer Spice-stickor men rökmixar syns inte på nuvarande drogtester.
Citera
2009-09-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Jag tror inte försäljarna av Spice skulle ta den risken att fortsätta sälja dom klassade cannabioderna, dom lär ju ha bevakning på sig 24/7, så jag utgår från att det som nu finns att köpa är lugnt
Det tog det globala antidrogetablisemanget 5+ år att ens lista ut vad spice innehöll (det var inte så svårt tillslut). Jag tror inte att de har nån koll alls på vilka som tillverkar det och de svenska distributörerna kan bara ta tillverkarens ord på att innehållet är lagligt.
Citera
2009-09-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Du kan aldrig skylla på att du trodde att någonting var lagligt. Det är din skyldighet att veta säkert om en produkt är laglig eller ej. Hela rättsystemet skulle ju haverera om alla började skylla på att dom trodde att det dom gjorde var lagligt.
För att dömas för narkotikabrott så måste det finnas uppsåt (“om gärningen sker uppsåtligen” i Narkotikastrafflag).

Följande är från silvanalaw.com och är skrivet av en juridikstuderande, så ta det med en nypa salt, men principen bakom vad “uppsåt” innebär är etablerad:

Citat:
Ursprungligen postat av SilvanaLaw
Ur ett rättssäkerhetsperspektiv har detta inte kunnat uppnås då det är förenat med svårigheter. Huruvida något är narkotiskt vore alltför osäkert att i efterhand konstruera och oförenligt med legalitetsprincipen. Om man däremot tror sig handskas med socker fast det i realiteten är narkotika, bör man inte straffas för uppsåtligt brott då det är en faktisk villfarelse. Ett belysande fall är när polisen bytt ut amfetamin till mjöl och socker, och därefter väntat in personen som skulle hämta ryggsäcken. Tingsrätten dömde till grovt narkotikabrott men mannen friades i Hovrätten då man inte kunde styrka att mannen känt till ryggsäcken sedan tidigare.
Skillnaden mellan “faktisk villfarelse” (“jag trodde att det var socker” eller “jag trodde att det var JWH-133” när det egentligen var den narkotikaklassade JWH-073) och “rättsvillfarelse” (“jag visste inte att JWH-073 var narkotikaklassat”) är att faktisk villfarelse kan innebära straffrihet medan det senare normalt inte gör det.

Därför tror jag att man kan frias om man kan påvisa att man inte hade anledning att tro att det var någon olaglig substans som man befattade sig med.

För mer insatta juridiska synpunkter (jag är 100% lekman och det är nog resten i denna forumdel också) så kanske du kan ställa frågan i juridikforumet…

Observera att man även kan utan krav på uppsåt dömas till “vårdslöshet med narkotika” enl 3 a § Narkotikastrafflagen: “Den som av grov oaktsamhet begår gärning som avses i 1 § första stycket 1–5 döms för vårdslöshet med narkotika till böter eller fängelse i högst ett år.” Det är möjligt att rätten gör bedömningen att det är vårdslöst att beställa en rökmix med effekter som liknar de förbjudna substanserna i tron att alla ingredienserna är lagliga.
Senast redigerad av Syskon 2009-09-02 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in