Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Du kan aldrig skylla på att du trodde att någonting var lagligt. Det är din skyldighet att veta säkert om en produkt är laglig eller ej. Hela rättsystemet skulle ju haverera om alla började skylla på att dom trodde att det dom gjorde var lagligt.
För att dömas för narkotikabrott så måste det finnas uppsåt (“om gärningen sker uppsåtligen” i Narkotikastrafflag).
Följande är från
silvanalaw.com och är skrivet av en juridikstuderande, så ta det med en nypa salt, men principen bakom vad “uppsåt” innebär är etablerad:
Citat:
Ursprungligen postat av SilvanaLaw
Ur ett rättssäkerhetsperspektiv har detta inte kunnat uppnås då det är förenat med svårigheter. Huruvida något är narkotiskt vore alltför osäkert att i efterhand konstruera och oförenligt med legalitetsprincipen. Om man däremot tror sig handskas med socker fast det i realiteten är narkotika, bör man inte straffas för uppsåtligt brott då det är en faktisk villfarelse. Ett belysande fall är när polisen bytt ut amfetamin till mjöl och socker, och därefter väntat in personen som skulle hämta ryggsäcken. Tingsrätten dömde till grovt narkotikabrott men mannen friades i Hovrätten då man inte kunde styrka att mannen känt till ryggsäcken sedan tidigare.
Skillnaden mellan
“faktisk villfarelse” (
“jag trodde att det var socker” eller
“jag trodde att det var JWH-133” när det egentligen var den narkotikaklassade JWH-073) och
“rättsvillfarelse” (
“jag visste inte att JWH-073 var narkotikaklassat”) är att faktisk villfarelse kan innebära straffrihet medan det senare normalt inte gör det.
Därför tror jag att man kan frias om man kan påvisa att man inte hade anledning att tro att det var någon olaglig substans som man befattade sig med.
För mer insatta juridiska synpunkter (jag är 100% lekman och det är nog resten i denna forumdel också) så kanske du kan ställa frågan i juridikforumet…
Observera att man även kan utan krav på uppsåt dömas till “vårdslöshet med narkotika” enl 3 a § Narkotikastrafflagen: “Den som av grov oaktsamhet begår gärning som avses i 1 § första stycket 1–5 döms för vårdslöshet med narkotika till böter eller fängelse i högst ett år.” Det är möjligt att rätten gör bedömningen att det är vårdslöst att beställa en rökmix med effekter som liknar de förbjudna substanserna i tron att alla ingredienserna är lagliga.