2009-07-30, 23:40
Medlem
WildCrawlers avatar
Någon idiot på Dell sa åt mig att göra en partition på 20gb som jag kan ha Vista på! Resten skulle ligga på en annan partitionoch nu måste jag utöka C då den är full, har använt Acronis men det funkar ju såklart inte! Jag kan inte formatera hela datorn då jag har cirka 950gb som används på den andra partitionen. Någon som vet vad jag ska göra?
Citera
2009-07-31, 00:42
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildCrawler
Någon idiot på Dell sa åt mig att göra en partition på 20gb som jag kan ha Vista på! Resten skulle ligga på en annan partitionoch nu måste jag utöka C då den är full, har använt Acronis men det funkar ju såklart inte! Jag kan inte formatera hela datorn då jag har cirka 950gb som används på den andra partitionen. Någon som vet vad jag ska göra?

klart du kan formatera.! välj bara att formatera den partionen. varför måste du utöka förrensten? det är ju bara att installera program o dylikt på den andra partitionen.
Citera
2009-07-31, 01:09
Medlem
WildCrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
klart du kan formatera.! välj bara att formatera den partionen. varför måste du utöka förrensten? det är ju bara att installera program o dylikt på den andra partitionen.
Kom på att det inte hjälper att formatera -.-'

Jo, det är så att det hela tiden är mindre än 50mb ledigt på C vilket gör att datorn segar som fan
Citera
2009-07-31, 01:34
Medlem
Citat:
Jo, det är så att det hela tiden är mindre än 50mb ledigt på C vilket gör att datorn segar som fan
Hur mycket/lite du har i disklagringskapacitet påverkar inte prestandan ett dyft, så länge du har utrymme för swapfiler och liknande. OK att en proppfull disk kan får längre accesstid, men det är ju bara att defrgmentera efter att du har raderat skitfiler som bara tar plats utan att göra någon nytta.

Edit: Läste "50 GB" i st f "50 MB", har du bara 50 MB kvar så är det bara att skaffa större. Mittåt.
Senast redigerad av Sinistermorgon 2009-07-31 kl. 01:38.
Citera
2009-07-31, 02:40
Medlem
Skaffa Tuneup den kan ta bort en hel del onödig skit.

finns att tanka här: http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/
cd keys finns lite överallt om du inte vill köra trial
Citera
2009-07-31, 09:58
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Kom på att det inte hjälper att formatera -.-'

Klart att det hjälper att formatera.
20gb till operativ och program räcker gott och väl, bara man tänker sig för och installerar en del program på en annan partition.

Om man har dålig koll så skulle jag nog rekommendera minst 50gb till partition C:\

Ccleaner rensar tempkataloger och rättar till fel i registret.

WinDirStat listar mappar i storleksordning på så sätt kan man spåra upp vad som tar mycket plats.

Programbild
Senast redigerad av epost72 2009-07-31 kl. 10:07.
Citera
2009-07-31, 12:31
Medlem
WildCrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
20gb till operativ och program räcker gott och väl, bara man tänker sig för och installerar en del program på en annan partition.

Om man har dålig koll så skulle jag nog rekommendera minst 50gb till partition C:\

WinDirStat listar mappar i storleksordning på så sätt kan man spåra upp vad som tar mycket plats.

Programbild
Grejen är ju att jag inte har installerat något på C och har rensat och använt alla program ni har linkat men inget hjälper då det fylls på lika fort igen =/
Citera
2009-07-31, 12:42
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Grejen är ju att jag inte har installerat något på C och har rensat och använt alla program ni har linkat men inget hjälper då det fylls på lika fort igen =/

Förlåt, jag fattade för att du hade operativsystemet samt program på C:\
Citera
2009-07-31, 12:46
Medlem
CronoSs avatar
Har du ingen extern hårddisk att spara det du vill på? Sen formaterar och partitionerar du om hårddisken.
Citera
2009-07-31, 16:13
Medlem
WildCrawlers avatar
Citat:
Förlåt, jag fattade för att du hade operativsystemet samt program på C:\
Eller jo, jag har Vista på C:\ men inga andra program och nej, jag har ingen extern hårddisk =/
Citera
2010-07-24, 22:07
Medlem
Citat:

Programbild

ett tips man kan göra allt de där i Tuneup
Citera
2010-07-25, 10:00
Medlem
Äpplets avatar
Föreslår att du spanar in http://partedmagic.com/, den bör du kunna använda för att utöka partitionen (på bekostnad av en annan, så utrymme måste finnas på disken).

Har mest använt den på linux men den ska även klara NTFS/FAT/mm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in