2009-07-30, 19:44
Medlem
Tjo!

Jag har lite av en tjejhjärna, vilket betyder att jag inte är så hype på datorer och dylikt, så ta hänsyn till det tack. Jag har läst igenom trådar på detta tema, med dessa har inte givit mig något vettigt svar på mina problem, så jag startar en egen.

Nu till problemet! Häromdan så luskade jag ut att jag borde formatera om hårddisken på min dator, eftersom den är full med skit. Allt går finfint tills jag upptäcker att jag inte har någon Windows XP - installationsskiva.

Det är rätt länge sedan jag köpte datorn, så jag kommer inte ihåg om jag fick med någon installationsskiva eller inte. Jag har luskat igenom nästan hela mitt hus utan någon framgång. Det enda jag hittade var installationsskivan för skrivaren och en dammig "Microsoft Works Suite 2004" som jag skiter i totalt.

Jag började misstänka att jag inte fick med någon installationsskiva, vilket verkar lite otroligt, då daton köptes 2004. Jag ringde i.a.f SIBA, där datorn köptes och de visste ingenting, så jag började leta efter C:\i386 för att bränna en egen skiva.

Hittade bara C:\i386\WINDOWS\I386. Antar att det inte är rätt mapp? Jag lyckades även luska fram en skiva som jag hade bränt för länge sedan. Jag har även klottrat "Återstart HP nr. 1" på skivan. Pillade in den i datorn nyss för att kolla vad det är och då ser det ut såhär:

http://i30.tinypic.com/2rpuzyv.jpg

Där hittade jag även I386 (röd pil).

Nu är mina frågor till er:

* Vet jag vad jag håller på med?
* Vågar jag lita på skivan?
* Hur löser jag detta om inte med skivan?
* Måste jag köpa en ny om det inte funkar?

Ge mig svar så blir jag glad Puss på alla
Citera
2009-07-30, 19:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det räcker dock inte bara med denna mapp.

Jag såg en skymning av µTorrent på bilden.Använd den och hämta hem en XP-version på piratebukten.

Den finns på dom flesta trackers.Bränn ner innehållet som en bootbar skiva och ditt problem är löst.
Citera
2009-07-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det räcker dock inte bara med denna mapp.

Jag såg en skymning av µTorrent på bilden.Använd den och hämta hem en XP-version på piratebukten.

Den finns på dom flesta trackers.Bränn ner innehållet som en bootbar skiva och ditt problem är löst.

Det är inte bara I386-mappen som finns på skivan, utan en massa annat som du ser. Det räcker kanske inte?

Har funderat på att tanka en XP-version, men det känns fan inte safe, för om datorn cpar, så vet jag inte vad jag ska göra åt saken...
Citera
2009-07-30, 20:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Mja, har du en bra internetleverantör så tar det inte så lång tid att får hem XP.

Leta upp via dina torrentkällor en XP som har bra seedning.
Citera
2009-07-30, 20:46
Medlem
sommarlovs avatar
Om du inte har kvar produktnyckeln heller är det lämplig att du kör något program som berättar det (winkey eller liknande), INNAN du sumpar allt!
Citera
2009-07-31, 15:55
Medlem
-ELF-s avatar
Tänk på att du måste ladda ner samma XP version som du redan har för att nyckeln ska fungera. Det gör där emot inget om det är ett annat språk.
Citera
2009-07-31, 17:10
Medlem
KUK!

Min smarta farsa som vill spara på energi och grejer stängde av datorn medan jag sov (hade återställningsskivan i).

Morsan startar den sedan och ringer mig, klagar på att "allting inte är som det ska". Får då panik, då jag inte har sparat ner allt som skulle sparas ner . Har inte heller sparat drivrutiner och grejer. Går det att göra något nu?
Citera
2009-07-31, 17:51
Medlem
-ELF-s avatar
Har hon bara startart datorn med skivan i och sen stängt av så är det ju inga problem. Men är hon helt bort så kan hon ju ha valt att återställa datorn eller något sånt...
Citera
2009-08-01, 01:04
Medlem
Nej, det löste sig Nu har jag sparat allt som skall sparas. Nu återstår bara drivrutinerna... Jag är helt väck så jag har inte en jävla aning om hur jag fixar dessa... Borde väl finnas något program antar jag...Någon som vet någonting?
Citera
2009-08-01, 12:26
Medlem
-ELF-s avatar
http://www.drivermagician.com/index.htm

Jag har testat det under XP och det fungerar hur bra som helst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in