2009-07-30, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DevilMayCry
är du vara dum eller? Du undrar vrf folk förnekar detta. Och en kille beskrev det ganska bra. Vrf ska man förneka nått som inte existerar.

Förövrigt har alla möjliga människor av diverse ras kön mm varit diskriminerad.
Och att kvinnor är förtryckta av islam var ju ingen nyhet precis, och jag har inte sett någon normal människa tycka annat.

Vad yrar du om? Är du okunnig om historia så läs på!
2009-07-30, 11:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1
Vill också tillägga att jag är fast övertygad om att jag inte hade fått möjlighet att bli en medelklassig PK-kärring utan kampen för jämlikhet och jämställdhet.

Du hade inte haft den chansen om inte män givit den till dig. Sug på den du...
2009-07-30, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DevilMayCry
För att om man inte tror på en sak vrf erkänna att det är så? Det är väll därför man förnekar saker eller?

Och hur intressant är din "tro"? Inte funderat på att ta reda på om din tro stämmer med verkligheten?
2009-07-30, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du hade inte haft den chansen om inte män givit den till dig. Sug på den du...

Kvinnokampen har förts av kvinnor och hela svenska folket ska vara tacksamma mot Alexandra Kollontaj och hennes diplomatiska insatser under andra världskriget. Nej, jag suger inte på något ens mot betalning!
2009-07-30, 12:01
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej, jag suger inte på något ens mot betalning!

Men fittan vill du ha slickad... Vad är det för jämställdhet egentligen...
2009-07-30, 12:05
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Patriarkatet är en omskrivning för manssamhället och manssamhället betyder just att det är män som har makten. Män har haft den yttersta makten på alla avgörande områden i vårt samhälle och vill du alltså ha bevis för det? Det är inte något du bara kan se och inse?

Något matriarkat har däremot aldrig funnits, däremot matrilokala och matrilinjära samhällen.

Nej, det är inget problem att en man företräder en kvinna i något avseende förutsatt att hon vill bli företrädd av honom och dessutom så handlade det ju från början om att kvinnor talade för andra kvinnor - det var det jag svarade på! Vräng inte resonemanget!
Du hamnar snarare längre ifrån ett klargörande, än mindre ett bevis, med den utläggningen. Att maktkoncentration funnits i manliga församlingar är en sak. Att konsekvenserna av det maktutövandet nödvändigtvis skulle innebära ett ojämställt samhälle är en helt annan sak.

Du ursäktar feministers tolkningsföreträde över kvinnor med att utan belägg påstå att män agerar likadant. Även om du hade belägg för ditt påstående resonerar du utifrån att två fel blir ett rätt.
2009-07-30, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Men fittan vill du ha slickad... Vad är det för jämställdhet egentligen...

Tänk om du någon gång kunde hålla dig ovanför underlivsnivå. Jag vet att det var jag som triggade igång dig nu, men det blir väldigt tröttsamt att bara läsa om sådant som är relaterat till sex. Jag vet inte om du ser dig själv som blott och bart ett könsobjekt och om det är därför du inte kan tänka i några andra banor, men tråkigt blir det.
2009-07-30, 12:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Tänk om du någon gång kunde hålla dig ovanför underlivsnivå. Jag vet att det var jag som triggade igång dig nu, men det blir väldigt tröttsamt att bara läsa om sådant som är relaterat till sex. Jag vet inte om du ser dig själv som blott och bart ett könsobjekt och om det är därför du inte kan tänka i några andra banor, men tråkigt blir det.

Precis som du själv säger: du och flera andra drar ner nivån på diskussionen.
2009-07-30, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Du hamnar snarare längre ifrån ett klargörande, än mindre ett bevis, med den utläggningen. Att maktkoncentration funnits i manliga församlingar är en sak. Att konsekvenserna av det maktutövandet nödvändigtvis skulle innebära ett ojämställt samhälle är en helt annan sak.

Du ursäktar feministers tolkningsföreträde över kvinnor med att utan belägg påstå att män agerar likadant. Även om du hade belägg för ditt påstående resonerar du utifrån att två fel blir ett rätt.

Jo men så krånglar vi väl till det lite till då. Maktkoncentration i manliga församlingar? Talar vi fortfarande om klosterväsen? Jag talar om det tvåkönade samhället där koncentrationen av makt legat hos männen! Vad det "nödvändigtvis" måste leda till eller inte bryr jag mig inte om - jag talar om hur det har varit i praktiken
2009-07-30, 12:21
Medlem
Tittares avatar
En sådan bov!

Citat:
Det är ju så. Min mormor (född 1900) bad min morfar vid sjätte barnet att hon skulle få inhandla en barnvagn - svaret blev "Har du burit och släpat på de andra fem så kan du väl bära den här också" - någon vagn blev det inte. Och exemplet med hur min farmor försökte få mat på bordet genom att skaffa ett städerskejobb eftersom min farfar söp bort alla pengar med följd att han hämtade ut hennes lön och söp upp den också och hur det till slut gick så illa att ett av barnen svalt ihjäl - den ligger inte långt borta den tiden.

När jag hör en del män här så kan jag inte annat än att göra kopplingen till hur vissa förnekar förintelsen. Man kan inte sin historia och det är väl kanske det värsta. Man tror att Sverige alltid varit rikt och rent och välordnat därför att man själv inte upplevt något annat och man begriper inte vilket pris både män och kvinnor fått betala för att vi ska ha det så här.

En typisk man..... slog han barnen och våldtog barnbarnen?
Du är verkligen ett offer med detta sociala och genetiska arv!
Men i viss mån finns det en logik i att man inte skaffar barnvagn vid det sjätte barnets tillkomst, då det gått bra med de fem tidigare.
2009-07-30, 12:29
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Jo men så krånglar vi väl till det lite till då. Maktkoncentration i manliga församlingar? Talar vi fortfarande om klosterväsen? Jag talar om det tvåkönade samhället där koncentrationen av makt legat hos männen! Vad det "nödvändigtvis" måste leda till eller inte bryr jag mig inte om - jag talar om hur det har varit i praktiken
Det är feminismen och du som krånglar in er i begreppen. Om man anser att Sverige är ett patriarkat innebär det att ingen jämställdhet kan föreligga eller uppnås.

För övrigt har jag inte nämnt något klosterväsende. Försök hålla isär inläggen du svarar på.
2009-07-30, 12:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Men så kalla det för något annat då - märker du handdukar likaväl som du märker ord? Jag tror nog att de flesta förstår att ingen refererar till munkordnar när man talar om patriarkala system, men för din skull får jag väl kalla det "samhällen där män har den absolut största makten" - känns det bättre då?

Märker ord? Alltså, att begreppen används med sin rätta innebörd är alldeles nödvändigt om man vill påstå något eller göra en korrekt analys.

Makteliten vill betraktas som ett neutrum, dvs. skiljt från folket i övrigt. Om det omvänt var så att det var kvinnor som under historien hade styrt och var s.k. neutrum så skulle strukturerna ändå se ut på exakt samma sätt. Därför kan man inte säga att det är ett matriarkat eller ett patriarkat.
Senast redigerad av TheLucky 2009-07-30 kl. 12:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in