2009-07-30, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bizbestja
Är nog ingen som förnekat att det har förekommit mycket kvinnoförtryck historiskt sett. Inte heller tror jag att någon förnekar att kvinnan utsätts för mer diskriminering när man tittar på hela världen - det blir nog så om man räknar med Islams alla sjukheter.

Det dom flesta gör är att ifrågasätta det att feminister i Sverige påstår att kvinnor i Sverige är så himla förtryckta jämfört med mannen. Vi är ganska jämställda i Sverige, men båda könen har fortfarande många nackdelar.

Så jag vet inte vems inlägg du har läst men jag tror nog att du missuppfattat isf.

Vems inlägg? Hela forumet är ju fyllt av sådana, det finns inget att missuppfatta! Du måste skämta.
2009-07-30, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Medan patriarkatet är en feministisk teori som saknar vetenskapliga belägg, har man svart på vitt att feminister gärna för kvinnors talan – vare sig kvinnor vill eller inte.

Det är symtomatiskt för feminister att man i första ledet förespråkar ideologin men när kritiken kommer då menar att man endast företräder sig själv, eller utvalda delar av feminismen.
När det gäller historieskrivningen är det inte ovanligt att olika grupper anpassar den till sina egna syften. Att mänskligheten genomlidit stora svårigheter är det dock förmodligen få som förnekar.

Är patriarkatet en feministisk teori? Vilka är det som til alldeles nyligen haft den absolut största makten i samhället - män eller kvinnor?

Och om det är symptomatiskt för alla feminister att tala för alla kvinnor så är det väl ännu mer symptomatiskt för män att tala för både män och kvinnor?
2009-07-30, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag tycker att vissa feministiska uttalande som gjorts är lika korkade som de som man får läsa från en del män här. Grova överdrifter, stor dramatik, mycket väsen för ingenting och självklart påverkar sådant alla dem som är det minsta skeptiska till detta med att båda könen kan ha något att vinna på ett jämställt samhälle. Det blir krigsförklaringar och försvårar en vettig dialog mellan könen som jag ser det.

Jo, helt sant, oftast krävs det två för ett gräl.
2009-07-30, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratatosk66
Jo, helt sant, oftast krävs det två för ett gräl.

Och när man grälat färdigt och båda fått säga vad de vill ha sagt så kan man bli vänner - inte sant
2009-07-30, 11:39
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Är patriarkatet en feministisk teori? Vilka är det som til alldeles nyligen haft den absolut största makten i samhället - män eller kvinnor?

Och om det är symptomatiskt för alla feminister att tala för alla kvinnor så är det väl ännu mer symptomatiskt för män att tala för både män och kvinnor?
Så hur menar du att det vetenskapliga beviset ser ut för teorin om ett patriarkat?

Är det ett problem om en man företräder en kvinna i något avseende?
2009-07-30, 11:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Att män i regel haft mest makt i samhället är ingen definition på ett patriarkalt samhälle. Det är bara feminismen som felaktigt använder begreppet så. Ett patriarkat är när inga kvinnor alls får vara med, typ i ett manskloster. Släng inte fram någon wikipediadefinition eftersom den stämmer inte.
2009-07-30, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Så hur menar du att det vetenskapliga beviset ser ut för teorin om ett patriarkat?

Är det ett problem om en man företräder en kvinna i något avseende?

Patriarkatet är en omskrivning för manssamhället och manssamhället betyder just att det är män som har makten. Män har haft den yttersta makten på alla avgörande områden i vårt samhälle och vill du alltså ha bevis för det? Det är inte något du bara kan se och inse?

Något matriarkat har däremot aldrig funnits, däremot matrilokala och matrilinjära samhällen.

Nej, det är inget problem att en man företräder en kvinna i något avseende förutsatt att hon vill bli företrädd av honom och dessutom så handlade det ju från början om att kvinnor talade för andra kvinnor - det var det jag svarade på! Vräng inte resonemanget!
2009-07-30, 11:47
Bannlyst
Citat:
Och när man grälat färdigt och båda fått säga vad de vill ha sagt så kan man bli vänner - inte sant

Yessssss.
2009-07-30, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Att män i regel haft mest makt i samhället är ingen definition på ett patriarkalt samhälle. Det är bara feminismen som felaktigt använder begreppet så. Ett patriarkat är när inga kvinnor alls får vara med, typ i ett manskloster. Släng inte fram någon wikipediadefinition eftersom den stämmer inte.

Men så kalla det för något annat då - märker du handdukar likaväl som du märker ord? Jag tror nog att de flesta förstår att ingen refererar till munkordnar när man talar om patriarkala system, men för din skull får jag väl kalla det "samhällen där män har den absolut största makten" - känns det bättre då?
2009-07-30, 11:53
Medlem
DevilMayCrys avatar
Citat:
Jag tycker inte att kvinnor har det alltför jävligt i Sverige idag, men jag undrar ändå över hur man kan sitta här och förneka det kvinnoförtryck som funnits i Sverige och som fortfarande finns i stora delar av världen. Frågan jag ställer: Är ni verkligen så omedvetna och okunniga om verkligheten eller handlar det bara om att provocera?

är du vara dum eller? Du undrar vrf folk förnekar detta. Och en kille beskrev det ganska bra. Vrf ska man förneka nått som inte existerar.

Förövrigt har alla möjliga människor av diverse ras kön mm varit diskriminerad.
Och att kvinnor är förtryckta av islam var ju ingen nyhet precis, och jag har inte sett någon normal människa tycka annat.
2009-07-30, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratatosk66
Yessssss.

Ärligt talat - finns där en ärlig vilja i grunden att gå i dialog så tror jag inte att en konflikt är fel - man får "känna lite på varandra", får klart för sig var den andre står och så försvinner behovet av att peta i detaljer sedan. Man kan nöja sig med att prata om det som är viktigt istället för att bara käbbla.

Det som stör mig mest är när folk låtsas som att de vill dialog när de egentligen bara vill kasta skit, det känns så satans falskt, man kanske har lagt sig vinn om att hitta argument, letat länkar etc och så får man bara en spann kallt vatten över sig tillbaka. Det finns ganska många som bara är ute efter att nita andra och det är trist!
2009-07-30, 11:54
Medlem
DevilMayCrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1
Galningar finns i alla läger. Även bland feminister.
Frågan var ju inte huruvida vi upplever oss som jämställda eller inte, utan varför vissa förnekar historien.

För att om man inte tror på en sak vrf erkänna att det är så? Det är väll därför man förnekar saker eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in