2009-07-30, 11:00
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knytt1
Jag tycker inte heller att orättvisorna påverkar mig...
Du är inte ensam, de flesta svenska kvinnor anser sig vara jämställda, närmare bestämt 93 procent enligt en Sifoundersökning. Det räcker dock inte för feminister som menar att kvinnor antingen har "en psykologisk blockering" eller "inte vill erkänna att de lever ojämställt". Frågan är om det är "patriarkatet" eller feministerna som motarbetar svenska kvinnors plats i samhället?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1069471.svd
2009-07-30, 11:02
Medlem
Knytt1s avatar
Vill också tillägga att jag är fast övertygad om att jag inte hade fått möjlighet att bli en medelklassig PK-kärring utan kampen för jämlikhet och jämställdhet.
2009-07-30, 11:05
Bannlyst
Citat:
Jag har också i mitt stilla sinne dragit paralleller med revisionismen...Men har kanske känt att det är att ringakta förintelsen på sätt och vis. Men i vissa delar påminner FB-männens oresonliga hat mot feminister om nazisternas hat mot judar.

Ja, jag vill inte heller dra den parallellen hela vägen precis av den anledningen du nämner och gör det inte heller, men jag fokuserar just på själva förnekandet, blundandet med båda ögonen, surret för att dränka alla inlägg här som försöker lyfta kvinnans situation genom tiderna.Detta att inte bara kunna acceptera att det var så det var, så att man åtminstone kan lämna historien bakom sig. Jag fattar inte riktigt vart man vill komma. Tror man att om man bara upprepar en lögn tillräckligt många gånger så ska den också bli til historisk sanning? Det vilar något hysteriskt över det och det enda man åstadkommer är ju en motreaktion, men det kanske är det enda man vill?
2009-07-30, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Du är inte ensam, de flesta svenska kvinnor anser sig vara jämställda, närmare bestämt 93 procent enligt en Sifoundersökning. Det räcker dock inte för feminister som menar att kvinnor antingen har "en psykologisk blockering" eller "inte vill erkänna att de lever ojämställt". Frågan är om det är "patriarkatet" eller feministerna som motarbetar svenska kvinnors plats i samhället?

En kombination av båda kanske?
2009-07-30, 11:09
Medlem
Knytt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-

Galningar finns i alla läger. Även bland feminister.
Frågan var ju inte huruvida vi upplever oss som jämställda eller inte, utan varför vissa förnekar historien.
2009-07-30, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano

Ursäkta en oupplyst humanists fråga, varför skulle feministerna motarbeta kvinnornas ställning i samhället? Jag vet att vissa män (förhållandevis få) gör det.
2009-07-30, 11:13
Bannlyst
Citat:
Frågan var ju inte huruvida vi upplever oss som jämställda eller inte, utan varför vissa förnekar historien.

Det är väl samma fenomen som att nazisterna förnekar förintelsen.
2009-07-30, 11:14
Medlem
Knytt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratatosk66
Det är väl samma fenomen som att nazisterna förnekar förintelsen.
Ja, vi sa just det!
2009-07-30, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ja, vi sa just det!

Flåt då, jag fattade inte det, ser ingen sådan koppling i något annat inlägg.
Senast redigerad av ratatosk66 2009-07-30 kl. 11:18.
2009-07-30, 11:19
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att kvinnor har det alltför jävligt i Sverige idag, men jag undrar ändå över hur man kan sitta här och förneka det kvinnoförtryck som funnits i Sverige och som fortfarande finns i stora delar av världen. Frågan jag ställer: Är ni verkligen så omedvetna och okunniga om verkligheten eller handlar det bara om att provocera?
Är nog ingen som förnekat att det har förekommit mycket kvinnoförtryck historiskt sett. Inte heller tror jag att någon förnekar att kvinnan utsätts för mer diskriminering när man tittar på hela världen - det blir nog så om man räknar med Islams alla sjukheter.

Det dom flesta gör är att ifrågasätta det att feminister i Sverige påstår att kvinnor i Sverige är så himla förtryckta jämfört med mannen. Vi är ganska jämställda i Sverige, men båda könen har fortfarande många nackdelar.

Så jag vet inte vems inlägg du har läst men jag tror nog att du missuppfattat isf.
2009-07-30, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ratatosk66
Ursäkta en oupplyst humanists fråga, varför skulle feministerna motarbeta kvinnornas ställning i samhället? Jag vet att vissa män (förhållandevis få) gör det.

Jag tycker att vissa feministiska uttalande som gjorts är lika korkade som de som man får läsa från en del män här. Grova överdrifter, stor dramatik, mycket väsen för ingenting och självklart påverkar sådant alla dem som är det minsta skeptiska till detta med att båda könen kan ha något att vinna på ett jämställt samhälle. Det blir krigsförklaringar och försvårar en vettig dialog mellan könen som jag ser det.
2009-07-30, 11:22
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Medan patriarkatet är en feministisk teori som saknar vetenskapliga belägg, har man svart på vitt att feminister gärna för kvinnors talan – vare sig kvinnor vill eller inte.
Citat:
Det är symtomatiskt för feminister att man i första ledet förespråkar ideologin men när kritiken kommer då menar att man endast företräder sig själv, eller utvalda delar av feminismen.
När det gäller historieskrivningen är det inte ovanligt att olika grupper anpassar den till sina egna syften. Att mänskligheten genomlidit stora svårigheter är det dock förmodligen få som förnekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in