• 1
  • 2
2009-07-29, 18:04
Bannlyst
Har alltid gillat rysk mat. Men undrar egentligen om många här t ex har ens provat rysk mat och vad de har för uppfattning kring den? Så fram med era synpunkter. Intressant att veta vad ni tycker, NI som inte är ryssar eller från forna Sovjetunionen
Senast redigerad av kriptokia 2009-07-29 kl. 18:06.
Citera
2009-07-29, 18:11
Medlem
Fantomernas avatar
Borsjtj är nog den enda klassiskt ryska maträtten jag provat, och den gillar jag väldigt mycket!
Citera
2009-07-29, 18:17
Medlem
Fantomernas avatar
Har fått för mig att rysk matkultur är ganska lik klassisk svensk matkultur med mycket fisk, vilt, potatis, kål osv. Stämmer det?
Citera
2009-07-29, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomerna
Har fått för mig att rysk matkultur är ganska lik klassisk svensk matkultur med mycket fisk, vilt, potatis, kål osv. Stämmer det?

Ja,jag tycker det finns stora likheter. Men jag har käkat på turkisk restaurang och tyckte det påminde starkt om både svensk och rysk matkultur, bortsett från kikärtorna och de starka kryddorna
Citera
2009-07-29, 18:25
Medlem
HandsomeGuyRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Har alltid gillat rysk mat. Men undrar egentligen om många här t ex har ens provat rysk mat och vad de har för uppfattning kring den? Så fram med era synpunkter. Intressant att veta vad ni tycker, NI som inte är ryssar eller från forna Sovjetunionen
kaviar är äckligt
Citera
2009-07-29, 18:36
Medlem
Papa.Ubus avatar
Har inte heller testat särskilt mycket rysk mat, Borsjtj, Blinier och biff Stroganoff är väl de enda jag kan komma på på rak arm. Har dock testat en del mat från andra östländer ex. Polsk Bigos. De rätter jag provat har jag gillat, och det vore intressant om någon med god inblick i rysk matkultur kunde posta ett par recept eller recepttips. Googlade lite, men det hade varit roligare om någon med bakgrund i Ryssland kunde tipsa om recept.

OT: Kvass såg spännande ut, det måste jag testa att göra någon gång.
Citera
2009-07-29, 21:02
Bannlyst
Vad tycker ni om Pelmeni, Vorenki, Kvass, Kefir, Beljash, Smetana etc??
Citera
2009-07-29, 22:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu skall vi se. Pelmeni gillar jag men äter dem på ett lite annorlunda sätt som många finner motbjudande, nämligen tillsammans med maltvinäger. Jag har dessutom mängder med svartpeppar på och vitlök, salt, peppar i själva färsen som skall huvudsakligen bestå av fläsk.

Vareniky är jag inte så förtjust i, framför allt inte de med söt fyllning. Gillar inte den blandningen. De med salt fyllning, t ex ost är däremot OK.

Kvass klarar jag tyvärr inte av . Mycket speciell smak.

Smetana är ju inget annat än syrlig grädde. Fanns t o m på Lidl i början. Tyvärr har de tagit bort det. Den älskar jag . Tyvärr går den inte ersätta med fil och liknande.

Kefir känner ju de flesta till. Köper den inte så ofta men är gott till frukost tillsammans med flingorna och lite honung.

Beljash är en soppa? Har aldrig ätit den. Av namnet att döma så är den vit till färgen? Kan det vara svamp i den?

~Paul~
Citera
2009-07-29, 22:49
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:

Det var ju ganska ont om recept på Vorenki & Beljash på nätet på något av de språk jag behärskar. Pelmeni såg spännande ut, hittade ett par recept och skall testa. Smetana har jag faktiskt gjort själv till Stroganoff (du som verkar kunna, hur är det nu med tomatsås, skall det vara i eller inte), mycket godare än gräddfilen eller Creme Fraichen som smetana brukar ersättas med i svenska recept. Gillar överhuvudtaget syrad mat, från sauerkraut till syrade mjölkprodukter.

Kvass såg som tidigare sagts spännande ut. Hittade en del recept, och det skall testas. Återkommer med rapport om hur det gått.
Citera
2009-07-29, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nu skall vi se. Pelmeni gillar jag men äter dem på ett lite annorlunda sätt som många finner motbjudande, nämligen tillsammans med maltvinäger. Jag har dessutom mängder med svartpeppar på och vitlök, salt, peppar i själva färsen som skall huvudsakligen bestå av fläsk.

Vareniky är jag inte så förtjust i, framför allt inte de med söt fyllning. Gillar inte den blandningen. De med salt fyllning, t ex ost är däremot OK.

Kvass klarar jag tyvärr inte av . Mycket speciell smak.

Smetana är ju inget annat än syrlig grädde. Fanns t o m på Lidl i början. Tyvärr har de tagit bort det. Den älskar jag . Tyvärr går den inte ersätta med fil och liknande.

Kefir känner ju de flesta till. Köper den inte så ofta men är gott till frukost tillsammans med flingorna och lite honung.

Beljash är en soppa? Har aldrig ätit den. Av namnet att döma så är den vit till färgen? Kan det vara svamp i den?

~Paul~

Fel! Beljash är en typ av rysk hamburgare kan man säga. Jag har inte ätit detta på flera år. Skulle gärna vilja prova det i nutid. Senast var under Sovjettiden, då smakade det bra på vissa ställen. Dock är Beljash visst mycket fettig, dvs troligen kokad i olja om jag minns rätt.. Hoppas någon vet något mer än mig kring detta.
Citera
2009-07-29, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Det var ju ganska ont om recept på Vorenki & Beljash på nätet på något av de språk jag behärskar. Pelmeni såg spännande ut, hittade ett par recept och skall testa. Smetana har jag faktiskt gjort själv till Stroganoff (du som verkar kunna, hur är det nu med tomatsås, skall det vara i eller inte), mycket godare än gräddfilen eller Creme Fraichen som smetana brukar ersättas med i svenska recept. Gillar överhuvudtaget syrad mat, från sauerkraut till syrade mjölkprodukter.

Kvass såg som tidigare sagts spännande ut. Hittade en del recept, och det skall testas. Återkommer med rapport om hur det gått.

Ja, lyckta till med kvassen. Själv villjag också lära mig göra kvass som den smakar i ryssland. Det var länge sen sist jag drack det, men gud vad gott det är i 40 graders värme i södra Ryssland
Citera
2009-07-29, 23:07
Bannlyst
Rysk matkultur för mig stavas VODKA. Med diverse tillbehör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in