2009-07-29, 23:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Beljash är en typ av rysk hamburgare
Där ser man så fel man kan ha . Antar att det är mer som pannbiff än hamburgare eftersom den friteras.

~Paul~
Citera
2009-07-29, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Där ser man så fel man kan ha . Antar att det är mer som pannbiff än hamburgare eftersom den friteras.

~Paul~

Ja typ, jag minns inte den själv så väl, men den var go under Sovjettiden när jag käkade den senast. Nu säljs den på ryska marknader från typ korvkiosker. Har dock inte käkat den i modern tid
Citera
2009-07-29, 23:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Ja typ, jag minns inte den själv så väl, men den var go under Sovjettiden när jag käkade den senast. Nu säljs den på ryska marknader från typ korvkiosker. Har dock inte käkat den i modern tid
Förstår. Du råkar inte ha ett recept?

~Paul~
Citera
2009-07-30, 01:12
Bannlyst
Citat:

~Paul~

Jag har letat lite innan. Men ska på allvar ta reda på det. Kan lämna besked om jag hittar något
Citera
2009-07-30, 01:52
Medlem
Riddarens avatar
För mig är gammal svensk matkultur detsamma som Rysk. Det handlar om överlevnad och inte om njutning. Den ända gång jag ätit något ryskt av en ryska (även om det egentligen är ukrainskt) har jag fått kämpa för att få ner det hela. Borst är vidrigt för en som gillar att inmundiga sina rödbetor kokta med getost och rostade pinjenötter...

Rysa "delikatessaffärer" är för övrigt något jag lärt mig att avsky efter många somrar i Nice.
Citera
2009-07-30, 02:04
Medlem
knoxahs avatar
Jag tänker bara på rödbetor och rotfrukter som kokas till en lila sörja.
Citera
2009-07-30, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Jo, det ligger mycket i att den ryska maten är åt det rustika hållet. Inte så mycket finess och snygga uppläggningar. Men å andra sidan så kan det vara en trevlig omväxling ibland .

Det nya ryska köket är dock mycket annorlunda. Många influenser från framför allt asien och mängder med skickliga kockar. Det gäller framför allt Moskva- och St Petersburgområdet.

~Paul~
Citera
2009-07-30, 14:31
Medlem
meepers avatar
Blinier och borstj är det närmaste jag kommit det ryska köket. Soppan är väl ingen superhöjdare, men blinier kan vara riktigt gott. Med smetana och fint hackad rödlök kan jag tycka att det är trevligt som förrätt.
Citera
2009-07-30, 16:35
Medlem
My©s avatar
Citat:

~Paul~

Var ju tvungen att kolla vad det var (har heller aldrig stött på det). Ramlade över ett recept som verkar vara hyfsat autenstiskt: http://hubpages.com/hub/Belyashi-Gra...ssia-With-Love

Kolla om det kan vara nåt.

/My©
Citera
2009-07-30, 17:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My©
Var ju tvungen att kolla vad det var (har heller aldrig stött på det). Ramlade över ett recept som verkar vara hyfsat autenstiskt: http://hubpages.com/hub/Belyashi-Gra...ssia-With-Love

/My©
Tackar så hemskt mycket My! Intressant recept. Lite som piroger men med en start i pannan.

~Paul~
Citera
2009-07-30, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My©

/My©

Intressant utseende dessa Beljash hade. De jag åt såg mer ut som en hamburgare som firterats i olja. Men ingredienserna kan nog stämma bra överens som här. Tack för receptet du!!
Citera
2009-07-30, 18:35
Medlem
My©s avatar
Jo, jag menar verkligen inte att detta är "det Receptet" med stort R. Bara ett jag föll över liksom..

Du kanske kan testa och se om det liknar dina minnen av rätten över huvudtaget?

Måste nog själv prova en dag i alla fall... Som ~Paul~ sa så liknar det ju piroger och jag formligen älskar såna!

/ My©
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in