• 1
  • 2
2009-07-28, 23:05
Medlem
Arshak23s avatar
hej jag har 2 server datorer som hostar mina sidor det är ca. 20 sidor och jag använder win 2003 server så jag undrade om är det bra & säkert att använda det?? eller ska jag byta till unix/linux?? i så fall vilken version??Och vart kan man ladda ned det?
Citera
2009-07-28, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arshak23
hej jag har 2 server datorer som hostar mina sidor det är ca. 20 sidor och jag använder win 2003 server så jag undrade om är det bra & säkert att använda det?? eller ska jag byta till unix/linux?? i så fall vilken version??Och vart kan man ladda ned det?

Jag skulle säga, kör den mjukvaran du kan bäst.
Alla system är sårbara om du inte kan hantera dom.
Citera
2009-07-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arshak23

Som swedala skrev så använd det du kan bäst, har du ingen kunskap alls om att sätta upp en unix/linux server ska du inte göra det heller då det bara blir krånligt och du kommer förmodligen ge upp.

Nu tycker jag det är väldigt lätt, men för en total nybörjare kan det nog faktiskt vara lite krånligt.

Men fungerar det nu och du är nöjd med det så låt det vara
Skulle du däremot vilja prova på att fixa en server med unix/linux finns det folk som kan hjälpa dig
Finns trevliga guider på internet också hur man sätter upp en server.
Citera
2009-07-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaplo
Som swedala skrev så använd det du kan bäst, har du ingen kunskap alls om att sätta upp en unix/linux server ska du inte göra det heller då det bara blir krånligt och du kommer förmodligen ge upp.

Nu tycker jag det är väldigt lätt, men för en total nybörjare kan det nog faktiskt vara lite krånligt.

Men fungerar det nu och du är nöjd med det så låt det vara
Skulle du däremot vilja prova på att fixa en server med unix/linux finns det folk som kan hjälpa dig
Finns trevliga guider på internet också hur man sätter upp en server.

Båda två har rätt, kör det du kan bäst men försök att lära dig lite linux i en virtuell maskin eller på någon som du inte använder så ofta, du kommer att tjäna på att köra linux istället för windows i längden.
Citera
2009-07-29, 15:42
Bannlyst
Vilken är den snabbaste linux servern?
Citera
2009-07-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121

Vad menar du nu?

Menar du snabbaste disten, snabbaste servern i världen som använder sig utav Linux eller vad?

Förklarar dig lite bättre så får du nog ett lite vettigare svar
Citera
2009-07-29, 18:24
Medlem
Holger Meinss avatar
Sålänge du håller den patchad borde den vara relativt säker.
Citera
2009-07-29, 19:25
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaplo
Vad menar du nu?

Menar du snabbaste disten, snabbaste servern i världen som använder sig utav Linux eller vad?

Förklarar dig lite bättre så får du nog ett lite vettigare svar

Han syftar nog på prestanda.

(Nej, jag kan inte svara på den frågan)
Citera
2009-07-29, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Han syftar nog på prestanda.

(Nej, jag kan inte svara på den frågan)

Vissa är lite trög när man frågar vilken är snabbaste linux disten?
Självklart menar jag prestanda. Är Arch linux snabbast?
Citera
2009-07-30, 00:10
Bannlyst
Citat:
Vissa är lite trög när man frågar vilken är snabbaste linux disten?
Självklart menar jag prestanda. Är Arch linux snabbast?

Nja, archlinux är hyfsat, men en välkonfigurerad gentoo är nog snabbast.
Citera
2009-07-30, 02:23
Medlem
Ödlans avatar
Citat:

Det finns en del intressanta benchmark tests mellan olika linux kernels och andra nixdialekter. Personligen intresserar jag mig mer för mjukvarurivalitet bortom operativsystemet i sig då dessa blivit såpass standardiserade nu ändå; speciellt bland linuxdistributioner där det dyker upp nya religiösa toucher på ubuntu som islamiska varianter och liknande. Det finns en hel del mjukvara som ses som absolut standard på grund av sin närvaro inom public domain som b la apache; exempelvis lighttpd, som används av bland annat youtube och myspace, och som dessutom hanterar fler requests i sekunden än apache. Det finns mycket att hämta om man inte verkligen måste använda t ex apache som i det här fallet.

Men visst, flamebaits om vilket os som är bäst är ju kul nu även trettio år senare, eller nåt.
Citera
2009-07-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Nja, archlinux är hyfsat, men en välkonfigurerad gentoo är nog snabbast.
Vad tycker ni som är extraordinärt insatta om rolling release-distar i en server? Bleeding edge känns ju inte speciellt stabilt jämfört med en stable Debian t.ex. Visst kan man strunta i att uppdatera så ofta som det är tänkt, men det är ju ändå ofrånkomligt att man får en mindre beprövad mjukvarukombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in