• 1
  • 2
2009-07-27, 16:13
Medlem
Min morfar har fått levercancer och läkarna säger att hela levern har attackerats och det är för sent för behandling. På ett ungefär, hur lång tid har han kvar?
Citera
2009-07-27, 16:18
Bannlyst
Vad säger läkaren?
Citera
2009-07-27, 16:18
Medlem
Occultuss avatar
Betydligt säkrare att höra med läkaren än Flashback tror jag. Beklagar för övrigt.
Citera
2009-07-27, 16:26
Medlem
Min morfar bor i Polen och min mormor sa inget förutom det jag har nämnt och att hon ringer när det blir dags att komma ner, för nu ska han läggas in på sjukhus ett tag och när läkarna märker att det är väldigt nära så skickas han hem för att vara med familjen osv och inte behöva vara på sjukhuset, men ingen sa något om tiden som är kvar..
Citera
2009-07-27, 17:11
Medlem
ultrasounds avatar
Cancrar kan bete sig lite hur som helst (även om man kan tala om mer eller mindre "aggresiva" varianter. Handlar det t.ex. om primär levercancer eller levermetastaser?), och jag vet inte om det är säkert eller ens etiskt OK att ge en "dom" över hur lång tid man har kvar att leva. Och kanske därför som man undviker att ge specifika prognoser.

Den som ändå sannolikt kan ge bäst svar på din fråga, är behandlande läkare (och den som förmodligen "kan" mest om din morfars hälsotillstånd).
Citera
2009-07-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasound
Cancrar kan bete sig lite hur som helst (även om man kan tala om mer eller mindre "aggresiva" varianter. Handlar det t.ex. om primär levercancer eller levermetastaser?), och jag vet inte om det är säkert eller ens etiskt OK att ge en "dom" över hur lång tid man har kvar att leva. Och kanske därför som man undviker att ge specifika prognoser.

Den som ändå sannolikt kan ge bäst svar på din fråga, är behandlande läkare (och den som förmodligen "kan" mest om din morfars hälsotillstånd).

Ok, jo. Fick precis reda på att läkarna "vägrade" säga hur lång tid han har kvar. Vilken sorts det är vet jag inte.
Citera
2009-07-27, 18:16
Medlem
Murmeldjurets avatar
Nu vet jag inte exakt hur sjukvården funkar i Polen men jag har svårt att se att dom underhåller patient och anhöriga från information de vet. Kan det inte vara så att din morfar ej är tillräckligt utredd för att läkarna ska kunna ge sådana besked?
Citera
2009-07-27, 20:05
Medlem
Tjohildas avatar
Läkarna vet faktiskt inte, ibland kan man klara sig ett tag, men tyvärr måste jag säga att diagnosen ser allt annat än ljus ut. Det kan handla om allt mellan några veckor upp till ett halvår. Lite beror på din morfars allmänkondition och om cancern behandlas eller om de gett upp den biten och riktar in sig på palliativ vård (smärtlindrande vård i livets slutskede). Försök vara så mycket du kan med din morfar, för han har en begränsad tid kvar på jorden. Ledsen för din skull...
Citera
2009-07-27, 21:40
Medlem
Murmeldjurets avatar
Nej läkarna kan såklart inte ge några exakta besked. Det kan du heller ej vänta dig få av FB. Men av TS får man intycket av att läkarna skulle försöka undanhålla fakta från pat. och anh. vilket jag tycker förefaller ytterst otroligt.

Har dock haft en pat. liggandes på min avd., med en i Japan konstaterad hjärntumör som ej visste om varken diagnos eller prognos. Det informerades bara anhöriga om där tydligen.
Citera
2009-07-27, 22:34
Medlem
Nedomanskys avatar
En bekant fick cancer i levern, det tog ca 4- 5 månader innan det var över, men det är väl olika för alla drabbade beroende på var i levern cancer sitter om det bildas metastaser mm.
Citera
2009-07-27, 22:55
Medlem
shadews avatar
Det beror på om levercancern är avancerad eller inte. Är det en metastas från tarmar eller någon annanstans i kroppen har man dessvärre inte så god 5-års överlevnadsprognos. Det är naturligtvis omöjligt att veta hur lång tid kvar han har att leva då det beror på hur lång tid cancern har funnits där, hur stor cancern är och vilka övriga organs som drabbats. Därför läkare är otroligt försiktiga med att säga hur lång tid någon har kvar att leva.
Citera
2009-07-28, 00:13
Medlem
Tack för svaren! Ska fråga lite mer imon, men det enda jag vet är att ingen behandling ska göras då hela levern är attackerad och det inte finns någon chans att vinna och såg att någon skrev om att smärtlindrande kommer ges om det är för långt gått. Det är nog vad som kommer göras. Han har nog haft det i ca 6 månader för runt julas började han klaga på smärta och alla symptomen började komma fram och han var säker på det här med levercancer men de första testerna visade att han var helt frisk så han åkte in till närmaste storstad och gjorde lite mer avancerade tester och så här slutade det :/.
Hans allmäna kondition är just nu väldigt dålig, han har alltid varit helt frisk, inga led eller ryggproblem, bra blodtryck, hjärtat var bra, helt frisk alltså, trots att han har druckit en del som varje polack gör väl, men nu kom hans förflutna ikapp honom. Men nu ligger han bara och sover, äter inget, magen fylld av vätska sedan ett halvår - 1 år.

Ingen aning om metastas..Det med tiden kvar måste nog vara ett missförstånd, de sa säkert att de inte vet men min mormor berättade det fel för oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in