Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-24, 18:16
  #1
Avstängd
Jag BYTER gymnasieinriktning(och skola) nu till hosten till naturvetenskap. Ska borja om fran borjan. Har redan ett godkant betyg i matematik A, svenska A och engelska A. Jag skulle vilja repetera kurserna och eventuellt hoja betygen om det gar.

Nar jag gick in och svarade pa gymnasieintagningen fick jag se mina betyg fran nian. Jag vet att de gar efter dessa, och jag kom in efter de poangen.

Men skickar min gamla gymnasieskola med GYMNASIEBETYGEN till den nya skolan? Detta ar nagot jag inte vill att de ska gora eftersom den gamla skolan var budget, och jag vill garna repetera karnamneskurserna sa att man senare hanger med pa B, C, D(osv) kurserna i respektive amnen. Hur fungerar detta i gymnasiet? Kan jag rakna med att jag star med i karnamneskurserna fran borjan?

Jag tar det har allvarligt eftersom jag har glomt mycket, kommer glomma mer, och faila pa B kurserna sen.

Mina fragor ar alltsa:

1. Skickar den gamla skolan med betygen?(om inte, tolkar jag detta som att jag raknas som en helt vanlig elev fran nian(sa som det ska va?))

2. Om dom skickar med betygen, kan jag pa nagot satt hoja mitt betyg i karnamnena, eller bara vara med pa kursen fast inte hoja betyget?

/Tacksam for svar
Citera
2009-07-24, 18:20
  #2
Medlem
Sk1llzs avatar
Du får inte höja gymnasiebetygen under gymnasiet har jag för mig. Så de gamla betygen bör rimligtvis kvarstå, om det inte blir något fel/strul så att de inte skickar dem. Är skolan budget som du säger, så lär den kanske missa det.
Citera
2009-07-24, 18:21
  #3
Medlem
matte03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daro
Jag BYTER gymnasieinriktning(och skola) nu till hosten till naturvetenskap. Ska borja om fran borjan. Har redan ett godkant betyg i matematik A, svenska A och engelska A. Jag skulle vilja repetera kurserna och eventuellt hoja betygen om det gar.

Nar jag gick in och svarade pa gymnasieintagningen fick jag se mina betyg fran nian. Jag vet att de gar efter dessa, och jag kom in efter de poangen.

Men skickar min gamla gymnasieskola med GYMNASIEBETYGEN till den nya skolan? Detta ar nagot jag inte vill att de ska gora eftersom den gamla skolan var budget, och jag vill garna repetera karnamneskurserna sa att man senare hanger med pa B, C, D(osv) kurserna i respektive amnen. Hur fungerar detta i gymnasiet? Kan jag rakna med att jag star med i karnamneskurserna fran borjan?

Jag tar det har allvarligt eftersom jag har glomt mycket, kommer glomma mer, och faila pa B kurserna sen.

Mina fragor ar alltsa:

1. Skickar den gamla skolan med betygen?(om inte, tolkar jag detta som att jag raknas som en helt vanlig elev fran nian(sa som det ska va?))

2. Om dom skickar med betygen, kan jag pa nagot satt hoja mitt betyg i karnamnena, eller bara vara med pa kursen fast inte hoja betyget?

/Tacksam for svar

Jag tror du inte behöver gå de kurser du gått..
Citera
2009-07-24, 18:40
  #4
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sk1llz
Du får inte höja gymnasiebetygen under gymnasiet har jag för mig. Så de gamla betygen bör rimligtvis kvarstå, om det inte blir något fel/strul så att de inte skickar dem. Är skolan budget som du säger, så lär den kanske missa det.

Jag vet flera gymnasieskolor där man får skriva prövningar under tiden man pluggar där, och således höja sina betyg. Ser inte varför man inte skulle kunna höja betygen genom att gå om kurserna... Kan ju självklart variera från skola till skola.

I övrigt tror jag TS kan hoppa över de kurser han redan har läst. Dock är jag lite osäker på hur det blir med frånvaro, om det räknas som giltig eller ogiltig frånvaro. Kolla upp det med din blivande mentor.
Citera
2009-07-24, 18:50
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av matte03
Jag tror du inte behöver gå de kurser du gått..

Fragade jag om jag behovde ga de kurser jag gatt? Jag fragade om det GAR att ga om kurserna.
Citera
2009-07-24, 18:53
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sk1llz
Du får inte höja gymnasiebetygen under gymnasiet har jag för mig. Så de gamla betygen bör rimligtvis kvarstå, om det inte blir något fel/strul så att de inte skickar dem. Är skolan budget som du säger, så lär den kanske missa det.

Du tror inte det gar att ta kontakt med gamla skolan och saga att dom inte ska skicka betygen? Eller att be dom skicka betygen till mig sa sager att jag skickar in dom sj aka river jag sonder dom

Gar det inte att ga om kursen utan att dom satter betyg da?
Citera
2009-07-24, 19:02
  #7
Medlem
På min gymnasieskola kunde man gå om kurserna, det kan ju skilja från skola till skola.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback