Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 14:47
  #589
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life2
Är det ditt fel eller Alamos fel att du inte vet dina skyldigheter och rättigheter enligt avtalsvillkoren?

Är det ditt fel eller Alamos eller den anställdas fel att den anställda gjorde fel och tog betalt för en större bil när så inte sker (förutsatt att bilen ni bokat inte finns då den som hyrt den förlängt hyrestiden)?

Felet ligger hos dig som inte vet dina rättigheter och skyldigheter samt den anställdas som tog betalt när så inte ska ske. Bara för dig att kontakta företaget i efterhand så får du tillbaka dina pengar.

Sedan finns "snabbkassa" i LAX som gör att om du bokar online och lägger in alla dina uppgifter så behöver du inte prata med någon på plats på LAX utan går bara direkt till hyrd bil och kör din väg. Skulle den hyrda bilen inte finnas på plats då den som hyr den innan dig valt att förlänga hyresperioden så blir du per automatik uppgraderad till en störra bil utan extra kostnad och om ingen större alternativ finns tillgängligt så får du en klass mindre och du får tillbaka mellanskillnaden. "Snabbkassa" kostar inget extra.

Jag har varit kund i många, många år utan ett enda problem.

Du vet inte vad du pratar om, jag vet hur det fungerar, både med bedragare och uthyrare som vet hur man bemöter kunder.

Hade du gått iväg utan bil eller tagit en bil och sen ordnat upp det i San Diego om du stått hos Alamo
klockan halv ett på natten och en idiot som vägrar ge dig den bil du bokat till det pris ni avtalat?
Går bra att vara kaxig, du hade kanske ringt din advokat eller tillkallat polis att hjälpa dig?
För mig räcker det att hyra en gång av ett sådant bolag när det finns så många som är bättre och billigare.
Citera
2017-06-13, 15:39
  #590
Medlem
Life2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Du vet inte vad du pratar om, jag vet hur det fungerar, både med bedragare och uthyrare som vet hur man bemöter kunder.

Hade du gått iväg utan bil eller tagit en bil och sen ordnat upp det i San Diego om du stått hos Alamo
klockan halv ett på natten och en idiot som vägrar ge dig den bil du bokat till det pris ni avtalat?
Går bra att vara kaxig, du hade kanske ringt din advokat eller tillkallat polis att hjälpa dig?
För mig räcker det att hyra en gång av ett sådant bolag när det finns så många som är bättre och billigare.

Till skillnad från dig så vet jag precis vad jag talar om eftersom jag vet mina rättigheter och skyldigheter då jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag skriver på.

Jag vet att om jag bokat en bil och den inte finns på plats när jag kommer så är det företagets skylldighet att ordna fram en likvärdig bil utan extra kostnad, en större bil utan extra kostnad eller en mindre bil utan extra kostnad. Blir det en mindre bil får man mellanskillnaden tilbaka.

Om du är dum nog att betala för en större bil när du ska få den uppgraderingen gratis (står i avtalsvillkoren) så är det upp till dig och endast dig själv som felet ligger hos.

Kaxig? Jag vet mina skyldigheter och rättigheter så hade personen vägrat göra sitt jobb under satta avtalsvillkor så hade jag 1, ringt och försökt få tag på en person i högre position eller 2, ringt polisen.

Inte mitt fel att du inte vågar stå på dig.
Citera
2017-06-13, 16:26
  #591
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life2
Till skillnad från dig så vet jag precis vad jag talar om eftersom jag vet mina rättigheter och skyldigheter då jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag skriver på.

Jag vet att om jag bokat en bil och den inte finns på plats när jag kommer så är det företagets skylldighet att ordna fram en likvärdig bil utan extra kostnad, en större bil utan extra kostnad eller en mindre bil utan extra kostnad. Blir det en mindre bil får man mellanskillnaden tilbaka.

Om du är dum nog att betala för en större bil när du ska få den uppgraderingen gratis (står i avtalsvillkoren) så är det upp till dig och endast dig själv som felet ligger hos.

Kaxig? Jag vet mina skyldigheter och rättigheter så hade personen vägrat göra sitt jobb under satta avtalsvillkor så hade jag 1, ringt och försökt få tag på en person i högre position eller 2, ringt polisen.

Inte mitt fel att du inte vågar stå på dig.

Dina fantasier är inte det som finns i verkligheten. Kan ju inte minnas att vi hade med oss någon mer på vår resa men det kanske du var eftersom du verkar så insatt....

Så du hotar dem med hagelbössan när de inte ger dig det du har rätt till enligt dig, du borde nog fundera lite på hur det ser ut i verkligheten och komma ut ur dessa naiva drömmar du lever i.

Själv tycker jag det räcker att argumentera med dem i ca. 20-30 min. Men vill du stå som ett fån mitt i natten med familjen och vänta på polis istället för att ordna upp alltihop dagen efter så kan du ju lösa det så. Alla är ju olika och tänker olika, som tur är.

Lycka till i fortsättningen med ditt Alamo, kul att du är nöjd med dem men du får nog acceptera att inte alla är det och inte tycker som du. Du lurar ju och ljuger för folk när du påstår att ett visst företag är bäst och oslagbara o.s.v. Att du tycker det, efter dina erfarenheter, betyder inte att det är så.

Tack för dina synpunkter iallafall!
Citera
2017-06-13, 17:14
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Life2
Till skillnad från dig så vet jag precis vad jag talar om eftersom jag vet mina rättigheter och skyldigheter då jag läser igenom avtalsvillkoren innan jag skriver på.

Jag vet att om jag bokat en bil och den inte finns på plats när jag kommer så är det företagets skylldighet att ordna fram en likvärdig bil utan extra kostnad, en större bil utan extra kostnad eller en mindre bil utan extra kostnad. Blir det en mindre bil får man mellanskillnaden tilbaka.

Om du är dum nog att betala för en större bil när du ska få den uppgraderingen gratis (står i avtalsvillkoren) så är det upp till dig och endast dig själv som felet ligger hos.

Kaxig? Jag vet mina skyldigheter och rättigheter så hade personen vägrat göra sitt jobb under satta avtalsvillkor så hade jag 1, ringt och försökt få tag på en person i högre position eller 2, ringt polisen.

Inte mitt fel att du inte vågar stå på dig.


Jag kan ju knappast tvinga dig att tro på det jag skriver, så det är helt upp till dig.

Man är inte så jäkla pigg att dividera med någon hur länge som helst efter en långflygning när man varit vaken i nästan 24h. Då vill man bara få sin bil och bege sig till hotellet så man kan sova ut.

Alla är kanske inte beredd att bli bedragen på varje ställe man kommer, så jag tror inte alla har läst igenom alla avtal, villkor och rättigheter innan man går in och hämtar hyrbil, eller vad det än kan handla om.
Jag tror att ganska många är ganska godtrogna och "lättlurade" när det kommer till det. Men man lär sig... Sen vill man inte heller bråka av många andra orsaker. Väldigt sällan går du därifrån utan att betala en summa för att du reserverat en bil du inte tänkt hyra även om du bestämmer dig för att gå till en annan uthyrare... men det vet du säkert då du är så påläst.

Som jag skrev tidigare så spelar det säkert ingen roll vilken firma man hyr av, rötägg kan man stöta på var som helst. Men när det gäller Alamo så är jag tydligen inte ensam om att bli lite tokigt behandlad.

Sen tänker man inte alltid på alla tänkbara scenarion som kan gå snett. Det lär man sig efter hand. Och JA, att läsa villkoren är ingen dum idé!
Citera
2017-06-13, 17:56
  #593
Medlem
Life2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Dina fantasier är inte det som finns i verkligheten. Kan ju inte minnas att vi hade med oss någon mer på vår resa men det kanske du var eftersom du verkar så insatt....

Så du hotar dem med hagelbössan när de inte ger dig det du har rätt till enligt dig, du borde nog fundera lite på hur det ser ut i verkligheten och komma ut ur dessa naiva drömmar du lever i.

Själv tycker jag det räcker att argumentera med dem i ca. 20-30 min. Men vill du stå som ett fån mitt i natten med familjen och vänta på polis istället för att ordna upp alltihop dagen efter så kan du ju lösa det så. Alla är ju olika och tänker olika, som tur är.

Lycka till i fortsättningen med ditt Alamo, kul att du är nöjd med dem men du får nog acceptera att inte alla är det och inte tycker som du. Du lurar ju och ljuger för folk när du påstår att ett visst företag är bäst och oslagbara o.s.v. Att du tycker det, efter dina erfarenheter, betyder inte att det är så.

Tack för dina synpunkter iallafall!

Inga fantasier här utan ren fakta. Eftersom jag vet vilka avtalsvillkor som gäller så skulle jag bara visa dessa för personen bakom disken om personen fulade sig. Skulle ge personen tre val, att antingen göra som det står avtalat om, eller ringa en person i högre position, eller ta det med polisen. Det har dock aldrig hänt för jag har alltid blivit behandlad korrekt.

Jag hotar ingen med hagelbössa så sluta fjanta dig. Börjar förstå varför du blir behandlad som du blivit med tanke på hur du skriver.

Jag accepterar att alla inte kan vara nöjda kunder men att såga ett helt företag p.g.a. en enda persons handlig (du säger ju själv att du bara hyrt en gång och aldrig mer), är fel. Om du vetat om dina skyldigheter och rättigheter hade du som sagt kunnat lösa problemet men eftersom du inte gör det utan kommer med ursäkter och bortförklaringar så får du skylla dig själv helt enkelt.

Jag har inget mer att tillägga kring detta.
Citera
2017-06-13, 18:26
  #594
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life2
Inga fantasier här utan ren fakta. Eftersom jag vet vilka avtalsvillkor som gäller så skulle jag bara visa dessa för personen bakom disken om personen fulade sig. Skulle ge personen tre val, att antingen göra som det står avtalat om, eller ringa en person i högre position, eller ta det med polisen. Det har dock aldrig hänt för jag har alltid blivit behandlad korrekt.

Jag hotar ingen med hagelbössa så sluta fjanta dig. Börjar förstå varför du blir behandlad som du blivit med tanke på hur du skriver.

Jag accepterar att alla inte kan vara nöjda kunder men att såga ett helt företag p.g.a. en enda persons handlig (du säger ju själv att du bara hyrt en gång och aldrig mer), är fel. Om du vetat om dina skyldigheter och rättigheter hade du som sagt kunnat lösa problemet men eftersom du inte gör det utan kommer med ursäkter och bortförklaringar så får du skylla dig själv helt enkelt.

Jag har inget mer att tillägga kring detta.

Bra, Jag vet ju 100 säkert att jag kan mer om avtalen och villkoren kring bilhyra än dig eftersom du inte ens klarar att läsa inlägg här och hittar på själv vad andra skrivit och gjort. Känns det meningsfullt att argumentera mot saker man själv lagt i andras mun, låter som ren galenskap....

Du har noll rättigheter om de inte vill hyra ut till dig när du står där och ser fånig ut med den skrattande polisen i andra änden luren så kan de be dig dra långt åt helvete om de vill, du har noll och inget att säga till om annat än att hota med att aldrig återkomma, vilket också är det sätt jag valt att hantera detta företag. Tror du på allvar att de ringer och väcker chefen klockan ett på natten för att du ska få klaga så är du riktigt blåst. Du är en nolla som inte begriper ett dugg om verkligheten vilket du visat mycket tydligt genom att beskylla andra för att ha fel och ljuga samtidigt som du är totalt motsägelsefull i det du skriver. Hej med dig!
Citera
2017-06-13, 20:28
  #595
Medlem
Life2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Bra, Jag vet ju 100 säkert att jag kan mer om avtalen och villkoren kring bilhyra än dig eftersom du inte ens klarar att läsa inlägg här och hittar på själv vad andra skrivit och gjort. Känns det meningsfullt att argumentera mot saker man själv lagt i andras mun, låter som ren galenskap....

Du har noll rättigheter om de inte vill hyra ut till dig när du står där och ser fånig ut med den skrattande polisen i andra änden luren så kan de be dig dra långt åt helvete om de vill, du har noll och inget att säga till om annat än att hota med att aldrig återkomma, vilket också är det sätt jag valt att hantera detta företag. Tror du på allvar att de ringer och väcker chefen klockan ett på natten för att du ska få klaga så är du riktigt blåst. Du är en nolla som inte begriper ett dugg om verkligheten vilket du visat mycket tydligt genom att beskylla andra för att ha fel och ljuga samtidigt som du är totalt motsägelsefull i det du skriver. Hej med dig!

Som jag skrev så har jag inget mer att tillägga men du kan inte sluta utan måste fortsätta "diskussionen" för du måste bara få det sista ordet.

Diskussion och "diskussion", du har inget att komma med så därför väljer du att gå till personangrepp. Bra, då vet vi vilken nivå du ligger på vilket är dagisnivå med tanke på din tidigare postningshistorik. Så fort någon inte håller med dig eller har en annan åsikt så går du till personangrepp och rent fjanteri. En tangentbordsriddare, med andra ord.

Tillbaka till ämnet. Du som konsument har rättigheter och skyldigheter likväl som företaget du hyr av, det står skrivet i avtalsvillkoren. När du t.ex. bokar en bil på företagets hemsida så ingår båda parter ett bindande avtal så nej, företaget kan inte neka att hyra ut bilen till dig när du är på plats om det inte ligger under force majeure vilket t.ex. innebär krig, upplopp, brand, naturkatastrofer, explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet. Företaget kan också neka dig ett fordon om du är påverkad av alkohol eller droger, eller om du saknar rätt dokument.

Om du inte får din bokade bil eller ett alternativt fordon, vilket står skrivet i avtalsvillkoren, så blir företaget skadeståndskyldigt, vilket också står inskrivet i avtalsvillkoren. Företagen vill inte bli det så man gör allt i sin makt för att du som kund ska få ditt fordon genom att bl.a. kontakta andra uthyrare inom samma företag, kontakta så kallade sister companies eller så kontaktar man andra företag för att lösa det. All eventuell merkostnad står företaget för.

"[...]Please be assured that the rental location will provide you with another car outside of your car category reserved or even help you obtain a car from one of our sister companies, or at another nearby locations if they were to be completely sold out.

[...]There will be no additional charges."


Att kontakta en person i högre position är inget konstigt alls. Alamo på LAX har öppet dygnet runt och deras claims department kan man också nå dygnet runt. Om problem skulle uppstå ringer man deras gratisnummer och pratar först med någon kundmedarbetare (first line) på claims department som sedan tar ärendet vidare till sin platsansvarig (second line) om man inte lyckas lösa problemet. Om platsansvirig inte lyckas så går ärendet vidare till chefen över delstaten, i detta fallet Californien (third line). Vi är då uppe i skadestånsaanspråk och företagen vill som sagt inte att det ska gå så långt.

Redan vid first line så ska den medarbetaren kontakta uthyrningskontoret och säga att du som kund ska få en likvärdig bil utan extra kostnad, en större bil utan extra kostnad eller en mindre bil utan extra kostnad. I det sistnämnda fallet ska du få mellanskillnaden tillbaka.

Företag i USA står bakom sina anställda om man sköter sig och gör som man ska. Om personalen sätter egna regler, ljuger och bedrar eller på annat sätt gör så att företaget visas upp på ett negativt sätt så gör man det inte utan avskedar oftast personen samtidigt som man ger ursäkter till kunden och erbjuder kompensationer.

När jag var på en stor känd stormarknad och handlade lite saker samt mat så ursäktade sig den unga kassörskan eftersom man inte hade någon ledig personal som bär ut kassarna till bilen så jag blev erbjuden 5% rabatt på mina köpte varor. Jag tackade nej och sa att jag var från Sverige och där har vi ingen som bär ut våra kassar när vi handlar så jag förväntar mig inte att något sådant skulle ske här så du behöver inte ursäkta dig. Hon lös upp som en sol när jag sa detta.

Den överviktiga damen som handlade efter mig tog glatt emot samma rabatt för det var som hon själv sa "hennes rättighet som kund", trots att ingen frågade.

Jag kan inte hjälpa att du inte vågar stå på dig och/eller inte vet vad som gäller. Läs på lite så ska du nog allt se att det blir lättare för dig i framtiden.

Om du vill fortsätta denna "diskussion" så får du göra det i din ensamhet. Jag ser som sagt denna "diskussion" som avslutad.
Citera
2017-06-13, 21:18
  #596
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life2
Som jag skrev så har jag inget mer att tillägga yadayadayada yada yada....

Orkar inte läsa ditt inlägg, du hade inte mer att tillägga. Du tilltalade mig med dina påhopp och personangrepp, inte jag dig men du begriper väl inte ens vanlig hyfs och beter dig som en obstinat femåring. Du är tyvärr helt enkelt galen, det är tydligt.
Citera
2017-06-14, 06:08
  #597
Medlem
Clay Allisons avatar
Ok man fattar ju härmed att Alamo ska man undvika, baserat på denna tråden.

Samt när man tar del av dessa klagomål på företaget:

https://www.consumeraffairs.com/travel/alamo.html
Citera
2017-06-14, 16:05
  #598
Medlem
Life2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok man fattar ju härmed att Alamo ska man undvika, baserat på denna tråden.

Samt när man tar del av dessa klagomål på företaget:

https://www.consumeraffairs.com/travel/alamo.html

Undvika Alamo? Alla har vi våra egna erfarenheter och jag har som sagt var inte haft ett endaste problem med företaget under mina 12 år som återkommande kund.

Hoppas du skojar? Du länkar till en sida som får betalt av annonsörer och där företag som annonserar "råkar" får bra betyg och där företag som inte annonserar "råkar" få dåliga betyg.

Källkritik.
Citera
2018-01-27, 00:35
  #599
Medlem
dovAkins avatar
Vad tror ni är billigast hyra en husbil av mindre modell (2-3 personer)och bo i den eller att hyra en vanlig personbil och stanna till och bo billigt på motell/vandrarhem längst vägen?
Citera
2018-02-14, 06:38
  #600
Medlem
MrMarios avatar
Hyrt två gånger bil i USA nu för långa roadtrips. Första gången San Francisco-New York, körde 620 mil. Andra gången San Francisco och tillbaka, 350 mil. Hyrde båda gånger via Autoeurope. Ena gången fick jag kärran av Hertz, andra gången Budget.

Kan generellt rekommendera Autoeurope efter dessa gånger. Har haft deras tilläggsförsäkring inkluderat och inte tagit några extra försäkringar av själva hyrbilsfirmorna. Har inte varit i någon olycka, så kan inte tala för hur väl Autoeuropes försäkringssystem fungerar i skarpt läge.

Första hyran så tog jag en fullsize, men fick en Buick Verano, som kändes i minsta laget för att vara fullstor. Utrymmet inne i bilden var mer åt VW golf-hållet. Helt okej bil i övrigt dock, men jag blev besviken på att jag inte fick välja.

Andra gången hyrde jag suv och valde mazda Cx, då jag kört mycket mazda hemma, så kändes tryggare än att ta en amerikansk bil. Riktigt nöjd med bilen och de klagade inte på att jag lämnade den tillbaka halvt täckt med nått sorts orange vägsaltsgrejs som luktade fisk. Tack budget. Drog på mig en bot för klippt rödljus, hann med nöd och näppe betala den innan sista betaldagen, då de inte skickade med mail. utan med brev från USA. Lite osmidigt. Märkte för övrigt aldrig att jag körde mot rött, är en ganska noggrann förare. Men det var kalifornien, så kanske är lite som i Sverige där att de vill jävlas med folk som kör bil. Gillar poliserna i USA för övrigt. Fick en uppmuntrande kommentar från en sheriff när jag satt på dinnern och drack öl: "don't drink and drive, you might drope your drink". En annan gång körde jag 20km/h över hastighetsgränsen och mötte statepolis i kurvan. Han slog på sirenerna, men körde vidare då han väl såg att jag bromsade in och höll god och stadig kurs. Inte alls som hemma i Sverige där det verkar vara poäng på att bötfälla folk. Skönt land att köra i generellt.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2018-02-14 kl. 06:44.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f964129

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback