Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 08:01
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Hyrt två gånger bil i USA nu för långa roadtrips. Första gången San Francisco-New York, körde 620 mil. Andra gången San Francisco och tillbaka, 350 mil. Hyrde båda gånger via Autoeurope. Ena gången fick jag kärran av Hertz, andra gången Budget.

Kan generellt rekommendera Autoeurope efter dessa gånger. Har haft deras tilläggsförsäkring inkluderat och inte tagit några extra försäkringar av själva hyrbilsfirmorna. Har inte varit i någon olycka, så kan inte tala för hur väl Autoeuropes försäkringssystem fungerar i skarpt läge.

Första hyran så tog jag en fullsize, men fick en Buick Verano, som kändes i minsta laget för att vara fullstor. Utrymmet inne i bilden var mer åt VW golf-hållet. Helt okej bil i övrigt dock, men jag blev besviken på att jag inte fick välja.

Andra gången hyrde jag suv och valde mazda Cx, då jag kört mycket mazda hemma, så kändes tryggare än att ta en amerikansk bil. Riktigt nöjd med bilen och de klagade inte på att jag lämnade den tillbaka halvt täckt med nått sorts orange vägsaltsgrejs som luktade fisk. Tack budget. Drog på mig en bot för klippt rödljus, hann med nöd och näppe betala den innan sista betaldagen, då de inte skickade med mail. utan med brev från USA. Lite osmidigt. Märkte för övrigt aldrig att jag körde mot rött, är en ganska noggrann förare. Men det var kalifornien, så kanske är lite som i Sverige där att de vill jävlas med folk som kör bil. Gillar poliserna i USA för övrigt. Fick en uppmuntrande kommentar från en sheriff när jag satt på dinnern och drack öl: "don't drink and drive, you might drope your drink". En annan gång körde jag 20km/h över hastighetsgränsen och mötte statepolis i kurvan. Han slog på sirenerna, men körde vidare då han väl såg att jag bromsade in och höll god och stadig kurs. Inte alls som hemma i Sverige där det verkar vara poäng på att bötfälla folk. Skönt land att köra i generellt.

Vill också rekommendera auroeurope! Mycket bra priser och har aldrig upplevt minsta problem med dem.
Citera
2018-02-14, 09:06
  #602
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vill också rekommendera auroeurope! Mycket bra priser och har aldrig upplevt minsta problem med dem.

Japp, flera tusenlappar billigare än om man hyr direkt av ex. Hertz. Hade initialt hyrt av economy rentals. Men deras hemsida kändes oseriös med massa reklam och konstigt dåligt översatt plotter, så blev misstänksam. De refererade mig till en kärra från Eurocar, men kollade upp det och fick reda på att deras pick-up kontor, som marknadsfördes som flygplats pick-up, i själva verket var förlagt till nått skumt industriområde långt från flygplatsen (san francisco), dit man var tvungen att passa en av deras egna bussar för att ta sig. Fanns heller ingen vanlig kollektivtrafik som backup i närheten och de hade dessutom mängder med dåliga recensioner. Så det avbokade jag och det är jag glad över. Autoeurope var en smula dyrare, men känns mer seriösa med no-nonsense upplägg på hemsidan och inte en massa överdrivna lovord om sig själva.
Citera
2018-04-14, 19:18
  #603
Medlem
deadhead.s avatar
Någon som hyrt genom Turo? Hur fungerar det? Smidigt och enkelt?
Citera
2018-04-16, 15:53
  #604
Medlem
Jag måste spontant tipsa om Alamo. Fantastisk service, fina bilar och otroligt bra priser!

En liten jämförelse:
2016 reste jag till USA. Bilade mellan San Francisco och Los Angeles. Hyrde en Mustang-cab genom "Budget". Vid uthämtning var kön lång och det tog säkert timmar, med krångliga avtal o.s.v. Det kostade mig ca 4 500 kr för 9 dagar. När jag kom till flygplatsen för att lämna tillbaka bilen krävde de dock en massa extrapengar (ytterligare ca 5 000 kr) för att de lagt i en "extra fin GPS" och att jag fick en Mustang med "större motor". Dessutom fick man lägga 5 000 kr i deposition vid uthämtning.

2017 reste jag till USA igen. Denna gång hyrde jag genom Alamo. När jag bokade valde jag bara en "vanlig Svensson-bil". Det skulle kosta mig ca 9 500 kr för 30 (!!!) dagar. Väl på flygplatsen i LA så kommer jag till Alamos byggnader. Där kan jag vid en maskin gå in och registrera mig själv (självbetjäning). Sedan går jag ut till ett garage, visar upp ett papper... sedan säger snubben... "välj vilken bil du vill ha i den klassen du betalat för". Då blir jag genast skeptisk och frågar två personer till om det verkligen är så, samt om det kommer kosta extra baserat på vilken bil jag väljer. Alla säger att det inte kostar något extra alls.
Så istället för Svensson-bilen väljer jag en fullproppad, fet Dodge Charger. Bara att hoppa in och köra iväg. Jag har alltså bilen i en månad och kör säkerligen uppåt 1 500 mil (LA, Vegas, Grand Canyon, Zion, Monument Valley, Arches, Yosemite, San Francisco, Lassen, Lake Tahoe, Reno, osv, osv, osv). Två dagar innan hemfärd försöker någon krossa en ruta (antagligen p.g.a. en tom väska i passagerarsätet). Jag åker till närmaste Alamo-kvarter och förklarar det hela. Får fylla i lite papper, och sedan är det bara att fritt välja en annan bil. Tänkte att "det här kommer säkert stå mig dyrt". Men icke... inga extra kostnader, fantastiskt bemötande både via telefon och på plats. Allt funkade. Och fy FAN vad fint med sprillans nya och ganska feta bilar till det priset. 9 500 kr för en månad... nästan för bra för att vara sant!

Alamo rekommenderas varmt!
Citera
2018-04-16, 16:51
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Någon som hyrt genom Turo? Hur fungerar det? Smidigt och enkelt?

Kollade på dom senast, men oftast har du ganska begränsat med fria mil, så då fick det vara för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag måste spontant tipsa om Alamo. Fantastisk service, fina bilar och otroligt bra priser!

En liten jämförelse:
2016 reste jag till USA. Bilade mellan San Francisco och Los Angeles. Hyrde en Mustang-cab genom "Budget". Vid uthämtning var kön lång och det tog säkert timmar, med krångliga avtal o.s.v. Det kostade mig ca 4 500 kr för 9 dagar. När jag kom till flygplatsen för att lämna tillbaka bilen krävde de dock en massa extrapengar (ytterligare ca 5 000 kr) för att de lagt i en "extra fin GPS" och att jag fick en Mustang med "större motor". Dessutom fick man lägga 5 000 kr i deposition vid uthämtning.

2017 reste jag till USA igen. Denna gång hyrde jag genom Alamo. När jag bokade valde jag bara en "vanlig Svensson-bil". Det skulle kosta mig ca 9 500 kr för 30 (!!!) dagar. Väl på flygplatsen i LA så kommer jag till Alamos byggnader. Där kan jag vid en maskin gå in och registrera mig själv (självbetjäning). Sedan går jag ut till ett garage, visar upp ett papper... sedan säger snubben... "välj vilken bil du vill ha i den klassen du betalat för". Då blir jag genast skeptisk och frågar två personer till om det verkligen är så, samt om det kommer kosta extra baserat på vilken bil jag väljer. Alla säger att det inte kostar något extra alls.
Så istället för Svensson-bilen väljer jag en fullproppad, fet Dodge Charger. Bara att hoppa in och köra iväg. Jag har alltså bilen i en månad och kör säkerligen uppåt 1 500 mil (LA, Vegas, Grand Canyon, Zion, Monument Valley, Arches, Yosemite, San Francisco, Lassen, Lake Tahoe, Reno, osv, osv, osv). Två dagar innan hemfärd försöker någon krossa en ruta (antagligen p.g.a. en tom väska i passagerarsätet). Jag åker till närmaste Alamo-kvarter och förklarar det hela. Får fylla i lite papper, och sedan är det bara att fritt välja en annan bil. Tänkte att "det här kommer säkert stå mig dyrt". Men icke... inga extra kostnader, fantastiskt bemötande både via telefon och på plats. Allt funkade. Och fy FAN vad fint med sprillans nya och ganska feta bilar till det priset. 9 500 kr för en månad... nästan för bra för att vara sant!

Alamo rekommenderas varmt!

Kan tänka mig det flyter på smidigt om allt klickar. Men när vi hämtade ut bil på Alamo LAX så hade vi stora problem. Hade hyrt en större SUV men fick en gammal sliten SUV med varningslampor som blinkade och sedan märkte vi att vi även hade pyspunka på ett av hjulen.
De skulle ha $1000!!! för att "uppgradera" till en av de nyare modellerna de hade inne, av samma bilmodell. Bytte till slut in den när vi kom till Las Vegas men fick då bara välja en Chrysler mini van om vi inte betalade extra för uppgradering till en Escalade.

Så tyvärr kan jag inte säga samma sak!
Att man får välja bil inom samma bokningsklass är inget ovanligt. Hyr nästan alltid hos National, även om det är samma ägare i grunden som Alamo så har det fungerat över förväntan alla gånger vi bokat hos dom!
Citera
2018-05-03, 09:27
  #606
Medlem
Har också dåliga erfarenheter av Alamo. Efter en lång resa och man är jättetrött så passar dom ju på att få en å välja massa saker man inte vill ha eller behöver. Olika biluthyrare är olika påstridigare. Alamo är värst hittills. Då finns det andra som är bättre.
Citera
2018-05-03, 11:15
  #607
Medlem
Floridasidans avatar
Alamo är den jag också rankar som sämst efter erfarenhet från LAX, skurkar! Avis och Sixt är bra och brukar turas om att vara billigast.
Citera
2018-05-03, 15:44
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Alamo är den jag också rankar som sämst efter erfarenhet från LAX, skurkar! Avis och Sixt är bra och brukar turas om att vara billigast.

Sixt har vi aldrig provat men Avis, och dom har varit bra. Det som är gemensamt för dom vi provat är att aldrig gå med på en uppgradering om det kostar extra. Våran modell är ju alltid slut så det är väl ett trick dom kör med.
Bra också att boka å betala hemifrån Sverige....
Citera
2018-05-03, 17:29
  #609
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseigel
Sixt har vi aldrig provat men Avis, och dom har varit bra. Det som är gemensamt för dom vi provat är att aldrig gå med på en uppgradering om det kostar extra. Våran modell är ju alltid slut så det är väl ett trick dom kör med.
Bra också att boka å betala hemifrån Sverige....

Precis, och har de inte bilen man bokat så ska det vara gratis uppgradering så klart
Citera
2018-05-07, 17:26
  #610
Medlem
Har hyrt bil på Avis Atlantas flygplats i sommar, är Preferred medlem och beställt från Sverige och allt är betalat, nu till min fråga, när jag kommer dit kan jag gå direkt till parkeringen och välja ut en bil i min valda klass eller måste jag gå till kassan och bli tilldelad bil alternativt fråga där om jag kan gå och välja bil?
Jag har bara hyrt bilar två gånger innan på Avis och båda gångerna blev jag bara tilldelad bil.
Jag ska ju ha bilen i 4 veckor och har hyrt i dyr bilklass så vill ju inte ha en bil man inte kommer att trivas alls i.
Citera
2018-05-07, 22:45
  #611
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecaucusSecaucus
Har hyrt bil på Avis Atlantas flygplats i sommar, är Preferred medlem och beställt från Sverige och allt är betalat, nu till min fråga, när jag kommer dit kan jag gå direkt till parkeringen och välja ut en bil i min valda klass eller måste jag gå till kassan och bli tilldelad bil alternativt fråga där om jag kan gå och välja bil?
Jag har bara hyrt bilar två gånger innan på Avis och båda gångerna blev jag bara tilldelad bil.
Jag ska ju ha bilen i 4 veckor och har hyrt i dyr bilklass så vill ju inte ha en bil man inte kommer att trivas alls i.

Har aldrig hämtat bara lämnat i Atlanta men på en stor flygplats bör de ha möjligheten att välja bil och uppgradera direkt i garaget. Du går inte till kln utan till Prefereddisken, ofta har de denna ute i garagen , har du tur finns ditt namn med på en tavla där det står vilken bil du ska hämta om du inte väljer att byta.
Citera
2018-05-08, 18:59
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Har aldrig hämtat bara lämnat i Atlanta men på en stor flygplats bör de ha möjligheten att välja bil och uppgradera direkt i garaget. Du går inte till kln utan till Prefereddisken, ofta har de denna ute i garagen , har du tur finns ditt namn med på en tavla där det står vilken bil du ska hämta om du inte väljer att byta.
Tack för svar, får hoppas mitt namn står där och att jag kan byta smidigt om jag inte är nöjd.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f964129

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback