• 1
  • 2
2009-07-23, 20:03
Medlem
Jemeness avatar
Hej!!

Jag går på Nutrilettkur(Ren) och är inne på min 12 dag.

Viktmässigt har jag bara gått ner 3 kg men "volymmässigt"
har jag krymt rätt mycket.

Jag löper 4-5 gånger i veckan ca 4 km/pass , kan det vara så att
jag bygger muskler när jag löper och att det är det som gör att viktminskningen inte syns på vågen?

Någon insatt person vill svara på mitt inlägg?

Mvh

Martin
Citera
2009-07-23, 20:04
Medlem
lalle34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemenes
Hej!!

Jag går på Nutrilettkur(Ren) och är inne på min 12 dag.

Viktmässigt har jag bara gått ner 3 kg men "volymmässigt"
har jag krymt rätt mycket.

jag bygger muskler när jag löper och att det är det som gör att viktminskningen inte syns på vågen?

Någon insatt person vill svara på mitt inlägg?

Mvh

Martin

Ligger du på kcal minus(-) ,alltså gör av med mer engeri än vad du får i dig bygger du knappast några muskler oavsett träningsform. Men det skadar aldrig att bättra på kondisen
Citera
2009-07-23, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jemenes

Martin

Det är klart att du får benmuskler, to what degree vet jag inte men på överkroppen får du inga muskler såvitt jag vet, kanske lite mage ..
Citera
2009-07-23, 20:39
Medlem
Dtagtliws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
Det är klart att du får benmuskler, to what degree vet jag inte men på överkroppen får du inga muskler såvitt jag vet, kanske lite mage ..

Om jag minns rätt "bygger" du inte benmuskler av ren löpning/jogging, utan isåfall om man kör intervaller/sprint. Men eftersom du förmodligen ligger på kcal underskott så är det osäkert om du bygger nått.
Men kondition får du såklart.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=927723
Senast redigerad av Dtagtliw 2009-07-23 kl. 20:54.
Citera
2009-07-23, 20:52
Medlem
zodiakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking

Nej, om han går på en nutrilettkur så kommer han definitivt inte bygga några muskler. Kanske att han behåller lite mer än vad han skulle gjort om han inte löpt men det är nog marginellt.
Citera
2009-07-23, 20:55
Medlem
Weissess avatar
Rent muskulärt utvecklar du muskelfibrer av typ 1a som är uthålliga muskelfibrer, du kommer självklart även att utveckla muskelfibrer av typ 2a (en blandning av uthållighet och styrka), typ 2x kommer du inte att utveckla då den är mest baserad på styrka och anaeroba övningar.

Man kan säga att man bygger muskler vid löpning, mestadels stabiliserande muskulatur i bål och rygg men självklart även i benen. Dock är musklerna mest av typ 1a vilket leder till att du inte får någon större styrkeutveckling....
allt beror iofs på hur du springer, men starkare kommer du bli samtidigt som du utvecklar kroppens viktigaste muskel dvs. hjärtat!
Var ett tag sen jag läste detta, men ungefär såhär funkar det =)

Edit: nu svarade jag endast på vad som händer när man löptränar och äter normalt...dvs. struntade i att du åt ngn kur eller annan spännande info!
Citera
2009-07-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weisses
Rent muskulärt utvecklar du muskelfibrer av typ 1a som är uthålliga muskelfibrer, du kommer självklart även att utveckla muskelfibrer av typ 2a (en blandning av uthållighet och styrka), typ 2x kommer du inte att utveckla då den är mest baserad på styrka och anaeroba övningar.

Man kan säga att man bygger muskler vid löpning, mestadels stabiliserande muskulatur i bål och rygg men självklart även i benen. Dock är musklerna mest av typ 1a vilket leder till att du inte får någon större styrkeutveckling....
allt beror iofs på hur du springer, men starkare kommer du bli samtidigt som du utvecklar kroppens viktigaste muskel dvs. hjärtat!
Var ett tag sen jag läste detta, men ungefär såhär funkar det =)

Edit: nu svarade jag endast på vad som händer när man löptränar och äter normalt...dvs. struntade i att du åt ngn kur eller annan spännande info!

Nice, mannen med kollen!
Citera
2009-07-23, 22:17
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalle34
Ligger du på kcal minus(-) ,alltså gör av med mer engeri än vad du får i dig bygger du knappast några muskler oavsett träningsform. Men det skadar aldrig att bättra på kondisen

Sa en person med 50 kilos overvikt som har 500 kcal underskott om dagen, tranar tung styrketraning och far i sig tillrackligt med protein kommer alltsa inte kunna bygga muskler?

Citera
2009-07-23, 23:13
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Sa en person med 50 kilos overvikt som har 500 kcal underskott om dagen, tranar tung styrketraning och far i sig tillrackligt med protein kommer alltsa inte kunna bygga muskler?

förmodligen inte, men han kommer kanske inte tappa så jävla mycket heller.
Citera
2009-07-23, 23:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
förmodligen inte, men han kommer kanske inte tappa så jävla mycket heller.

Skulle du vilja motivera ditt svar? Garna med en liten forklaring pa varfor han inte skulle tappa sa mycket - jamfort med vem t ex?

Menar du att kroppen hellre anvander muskler som anvands som energikalla an overskottsfettet? Ar det sa att manniskor som lider av svalt brukar a) se deffade ut eller b) se ut som fettsackar utan mojlighet att rora sina lemmar pa grund av muskelbrist?

Sjalv skulle jag vilja pasta att om man har en lite hogre BF % sa kan man lagga sig pa ett underskott och fortfarande bygga muskler eftersom att kroppen tar av fettlagret for att utjamna snarare an fran musklerna som anvands. Ju lagre BF %, desto svarare och vice versa.
Citera
2009-07-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Skulle du vilja motivera ditt svar? Garna med en liten forklaring pa varfor han inte skulle tappa sa mycket - jamfort med vem t ex?

Menar du att kroppen hellre anvander muskler som anvands som energikalla an overskottsfettet? Ar det sa att manniskor som lider av svalt brukar a) se deffade ut eller b) se ut som fettsackar utan mojlighet att rora sina lemmar pa grund av muskelbrist?

Sjalv skulle jag vilja pasta att om man har en lite hogre BF % sa kan man lagga sig pa ett underskott och fortfarande bygga muskler eftersom att kroppen tar av fettlagret for att utjamna snarare an fran musklerna som anvands. Ju lagre BF %, desto svarare och vice versa.

Helt riktigt det du säger. Så länge du har mycket späck att ta av så är det det som ryker i första hand, förutsatt att du äter tillräckligt med protein. När du börjar närma dig en relativt låg fettprocent på ca 10-12% är det risk för större muskelförlust.
Citera
2009-07-24, 00:28
Medlem
Andrewgos avatar
Jo, löpning for the win. Som någon sade ovan: Hjärtat är viktigast.
Man bygger dock inte muskler utav löpning såsom styrketräning gör, men kontinuerlig löpning gör dina benmuskler starka, trimmade och funktionella. Springer man i övervägande, kuperad terräng så kommer du över tid att utveckla kraftigare vader och en stark och muskulös rumpa. Tillsammans med den härliga kondition man får. Ska man springa så skall det helst göras i ojämn terräng då det även aktiverar mage och rygg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in