Citat:
Ursprungligen postat av sventumba
TS!
Jag vet att du vill ha "noll risk" men med den tidshorisont du tänker dig och det nuvarande konjunkturläget vill jag verkligen råda dig att faktiskt våga dig på en liten risk. Sätt ihop en liten portfölj med 8-10 fonder, beloppsmässigt 75% i lågriskfonder och överskjutande, ca 50k, i fonder med lite högre risk (läs: avkastningsmöjlighet). Även om du (mot all förmodan) skulle ligga på nettominus om ett år så KOMMER det vända. Men det mest sannolika tror jag är att du kommer se dina 220k ligga på 250k+ efter ett par månader, kanske ännu högre. Då kan du - om du vill - sätta undan de ursprungliga pengarna på räntebärande konto eller liknande och använda vinsten till att spekulera vidare.
Det gör ont inombords att läsa att du inte vill riskera något. Missförstå mig rätt; du KOMMER att tjäna pengar om du investerar i några bra fonder nu.
Kolla gärna runt lite på morningstar.se
Håller med dig det skär i hjärtat att se någon som inte vill "chansa" i tider som detta... Det har inte varit bättre köpläge på börsen på säkert 7år... jo möjligtvis i början av året

Men fortfarande finns det pengar att tjäna. Titta på aktier som ligger på large cap, gärna cykliska så som råvaror m.m. Även fonder och läs lite om ryssland, kina och brasilen hög risk men stor avkastning på sikt.
Eftersom du var bered att låsa på 3 år för ynka 3% så behåll dessa aktier och fonder i tre år du kommer att bli glad. Det ligger i marknads-ekonomins natur att det skall gå upp...
Sedan ska du intressera dig av dem kolla din portfölj 3-4ggr i veckan minst men få inte panik för det dalar lite ibland och lär dig lite om aktier/fonder.
Lycka till