• 2
  • 3
2009-07-30, 10:03
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I'maduck
Köp konst. Försök ropa in en tavla på Bukowskijs till utropspris/acceptpris så du vet att du inte betalat överpris. Konst förräntar sig ofta bra, om du inte köper någon konstnär som förtillfället är inne och det är skattefritt. Varför tror du annars att överklassen alltid köpt konst?

Konst är både till glädje "på väggen" och som placering i en diversifierad sparporfölj för den med mycket pengar (läs: överklassen). Det betyder att det även finns monetärt sparande i form av kort- och långsiktigt sparande med hög likviditet, men även mark/fastigheter, guld/ädelmetaller, konst, kanske vin osv.

Men att köpa konst för att placera pengarna tryggt under tre år, för att ha dessa till ett lägenhetsköp...
Citera
2009-07-31, 00:58
Bannlyst
Glöm det jag skrev, vill inte ge upphov till brott.
Senast redigerad av EvilBlackout666 2009-07-31 kl. 01:01.
Citera
2009-07-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sventumba
TS!

Jag vet att du vill ha "noll risk" men med den tidshorisont du tänker dig och det nuvarande konjunkturläget vill jag verkligen råda dig att faktiskt våga dig på en liten risk. Sätt ihop en liten portfölj med 8-10 fonder, beloppsmässigt 75% i lågriskfonder och överskjutande, ca 50k, i fonder med lite högre risk (läs: avkastningsmöjlighet). Även om du (mot all förmodan) skulle ligga på nettominus om ett år så KOMMER det vända. Men det mest sannolika tror jag är att du kommer se dina 220k ligga på 250k+ efter ett par månader, kanske ännu högre. Då kan du - om du vill - sätta undan de ursprungliga pengarna på räntebärande konto eller liknande och använda vinsten till att spekulera vidare.

Det gör ont inombords att läsa att du inte vill riskera något. Missförstå mig rätt; du KOMMER att tjäna pengar om du investerar i några bra fonder nu.

Kolla gärna runt lite på morningstar.se

Håller med dig det skär i hjärtat att se någon som inte vill "chansa" i tider som detta... Det har inte varit bättre köpläge på börsen på säkert 7år... jo möjligtvis i början av året
Men fortfarande finns det pengar att tjäna. Titta på aktier som ligger på large cap, gärna cykliska så som råvaror m.m. Även fonder och läs lite om ryssland, kina och brasilen hög risk men stor avkastning på sikt.
Eftersom du var bered att låsa på 3 år för ynka 3% så behåll dessa aktier och fonder i tre år du kommer att bli glad. Det ligger i marknads-ekonomins natur att det skall gå upp...

Sedan ska du intressera dig av dem kolla din portfölj 3-4ggr i veckan minst men få inte panik för det dalar lite ibland och lär dig lite om aktier/fonder.

Lycka till
Senast redigerad av elex 2009-07-31 kl. 01:06.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in