Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Läste snabbt genom tråden och tycker att ett par av er kan behöva fördjupa er i det ni försöker prata om. Sedan kan ni se över er definition av risk.
Om man nu vill köra en indexfond så är låga avgifter A och O. Detta främst pga att alla indexfonder förvaltas på ett liknande sätt. Avanza Zero kan vara ett bra alternativ.
Ingen vet hur finansmarknaden kommer utvecklas över 5-10år, inte ens ett halvår. Det enda som folk vet är vad som inträffat och baserar sina gissningar på det. Allt annat är lögn.
Hinner tyvärr inte utveckla, taxin går om 2min, men FB är typsikt dåligt ställe att inhämta information på för en helt oinvigd. De fåtal som har någon som helst koll är även de färgade av saker man inte har någon aning om.
Precis! En del saker som skrivs i denna tråden faktiskt riktigt dåligt och även felaktigt. Visst, alla är formade av sina erfarenheter och kunskaper och det måste man respektera. Om man som TS är (vad jag förstår - nu orkar jag inte gå tillbaka i tråden och läsa allt igen) relativt nybörjare är det en bra ide att vara kritiskt och inte lita blint på allt som skrivs.
Tre år är en relativt kort tidsperiod när det gäller placering av pengar och är man inte villig riskera att pengarna kan minska i värde är betydande placeringar mot aktiemarknaden förmodligen inte att rekommendera.
Grundtanken i allokering mellan tillgångar är fördelningen mellan aktier och räntebärande. Låg risk och kort tidshorisont = merparten trygga placeringar och eventuellt en liten del mot aktiemarknaden. Längre tidshorisont och högre risk, ja då kan förhållandet vara det omvända. Har man, som i TS fall, ett bestämt mål man sparar till kan det såklart påverka individens risknivå.
Nästa fråga är hur aktiv man vill vara. Om man inte avser vara aktiv kan det vara bra att placera den delen som exponeras mot aktiemarknaden i en fond som sprider risken både globalt och mot olika brancher. Indexfond med låga avgifter kan absolut vara ett alternativ.
Om man avser vara aktiv sparare kan man istället placera i ett antal olika fonder och regelbundet se över placeringarna och vid behov förändra portföljen.
Jag kan fortfarande inte komma på fler alternativ än de jag tidigare skrivit i tråden. Det finns säkert något jag glömt eller inte känner till, men det jag vill ha fram är att "placera i aktiefonder, det kommer löna sig på sikt men se bara till att gå in i rätt tidpunkt"-råd ger jag inte mycket för. Det stämmer inte in på TS tankar om att h*n inte är villig att förlora pengar, eller mer korrekt se pengarna, realt sett, sjunka i värde.
Vidare kan man givetvis gå in djupare på begreppet risk och förväntad avkastning, men det tänker inte jag göra i detta nu, till stor del på grund av att jag inte har tid.