2009-07-23, 22:51
Medlem
Kanske kolla lite kring blandfonder för begränsad risk
Citera
2009-07-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Jag kan tänka mig att ordet dyrt är en orsak. Vill du inte betala för tryggheten i en AIO kan du ju skapa en "egen variant".

Vi vet sedan tidigare inlägg att du kan få 3,09% ränta per år om du binder pengarna på 3 år hos Swedbank. För att vara garanterad minst 220 kkr kan du ju sätta in 220 000/(1+0,0309)^3 = 200 800 kr i ett fasträntekonto.

Mellanskillnaden blir då 220 000-200 800=19200. Denna summa kan du investera i lämplig tillgång, exempelvis i optioner eller fonder.

I det läget vet du att du är garanterad 220 000 kr om tre år, men har möjlighet till högre avkastning. Kör du på optioner är hävstången stor, men risken är att optionerna förfaller värdelösa och du endast får ut 220 kkr.

Väljer du istället att placera de 19200 kr i fonder har du 220 kkr garanterat och sedan tillkommer såklart värdet av fonderna (dom kan såklart både öka och minska i värde, men kommer inte att förfalla värdelösa. Hur som helst får du mer än 220 kkr tillbaka).

Allt beror på vilken trygghet du vill ha, hur mycket du vill engagera dig och om du är villig att betala för tryggheten.
Tack för ett bra svar, känns som ett alternativ att köra en egen variant. Kan inte säga att jag har full koll på kostnaderna för AIO, det är dock något jag skall undersöka vidare innan jag bestämmer mig hur jag ska göra. Om jag väljer att lägga pengarna i AIO är det någon bank som är att föredra, har just nu Swedbank men har inga problem att byta.
Citera
2009-07-24, 23:47
Medlem
Jag sparar för tillfället i handelsbankens fond i fond 50 och fond i fond 100, när du sparar i dessa investerar du i 50 respektive 100 specifika företag, det är nästan ingen som helst risk alls att du blir av med alla dina pengar och man kan säga att det är 100% säkert att du vid någon tidpunkt ligger på +% efter ett par år.
Jag har sparat i dessa fonder nu i ca. två år, och fonderna går i princip hand i hand med låg och högkonjunkturer.
Man har två alternativ när man sparar, antingen kan man spara kontinuerligt eller så kan man satsa sina pengar när man befinner sig i en lågkonjunktur.
Jag fick detta rådet av min bankman, och jag sparade kontinuerligt tills vi gick in i lågkonjunkturen och sedan när det var som värst satte jag in ca 30 000kr, sedan dess har fonden stigit med ca 10%, vilket betyder att jag tjänat 3000kr på bara ett par månader(man kan ju önska att jag satte in alla min pengar just vid det tillfället )
Iaf. så känns det som ett väldigt säkert sätt att spara på.

www.handelsbanken.se kolla!
Citera
2009-07-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palsternack
Jag sparar för tillfället i handelsbankens fond i fond 50 och fond i fond 100, när du sparar i dessa investerar du i 50 respektive 100 specifika företag, det är nästan ingen som helst risk alls att du blir av med alla dina pengar och man kan säga att det är 100% säkert att du vid någon tidpunkt ligger på +% efter ett par år.
Jag har sparat i dessa fonder nu i ca. två år, och fonderna går i princip hand i hand med låg och högkonjunkturer.
Man har två alternativ när man sparar, antingen kan man spara kontinuerligt eller så kan man satsa sina pengar när man befinner sig i en lågkonjunktur.
Jag fick detta rådet av min bankman, och jag sparade kontinuerligt tills vi gick in i lågkonjunkturen och sedan när det var som värst satte jag in ca 30 000kr, sedan dess har fonden stigit med ca 10%, vilket betyder att jag tjänat 3000kr på bara ett par månader(man kan ju önska att jag satte in alla min pengar just vid det tillfället )
Iaf. så känns det som ett väldigt säkert sätt att spara på.

www.handelsbanken.se kolla!

Edit: och medans du väntar på rätt läge att sätta in pengarna i fonder, kan du ju helt enkelt spara dem på ett vanligt 3% räntekonto.
Citera
2009-07-25, 15:53
Medlem
axelcarlings avatar
Jag har gjort något liknande med fonden Avanza Zero. Reggade mig i höstas och har pumpat fonden full med pengar nu under lågkonjunkturen.

Och ta mig fan, det har fungerat. Fonden hade i torsdags ökat med 15 % (kollade idag nu, 19.5%), visst måste man skatta vinsten, men det blev endå en jävla ökning jämfört med den fonden jag körde med på SEB från sommaren förra året innan jag bytte till Avanza.
Senast redigerad av axelcarling 2009-07-25 kl. 16:03.
Citera
2009-07-26, 21:03
Medlem
sventumbas avatar
TS!

Jag vet att du vill ha "noll risk" men med den tidshorisont du tänker dig och det nuvarande konjunkturläget vill jag verkligen råda dig att faktiskt våga dig på en liten risk. Sätt ihop en liten portfölj med 8-10 fonder, beloppsmässigt 75% i lågriskfonder och överskjutande, ca 50k, i fonder med lite högre risk (läs: avkastningsmöjlighet). Även om du (mot all förmodan) skulle ligga på nettominus om ett år så KOMMER det vända. Men det mest sannolika tror jag är att du kommer se dina 220k ligga på 250k+ efter ett par månader, kanske ännu högre. Då kan du - om du vill - sätta undan de ursprungliga pengarna på räntebärande konto eller liknande och använda vinsten till att spekulera vidare.

Det gör ont inombords att läsa att du inte vill riskera något. Missförstå mig rätt; du KOMMER att tjäna pengar om du investerar i några bra fonder nu.

Kolla gärna runt lite på morningstar.se
Citera
2009-07-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sventumba
TS!

Jag vet att du vill ha "noll risk" men med den tidshorisont du tänker dig och det nuvarande konjunkturläget vill jag verkligen råda dig att faktiskt våga dig på en liten risk. Sätt ihop en liten portfölj med 8-10 fonder, beloppsmässigt 75% i lågriskfonder och överskjutande, ca 50k, i fonder med lite högre risk (läs: avkastningsmöjlighet). Även om du (mot all förmodan) skulle ligga på nettominus om ett år så KOMMER det vända. Men det mest sannolika tror jag är att du kommer se dina 220k ligga på 250k+ efter ett par månader, kanske ännu högre. Då kan du - om du vill - sätta undan de ursprungliga pengarna på räntebärande konto eller liknande och använda vinsten till att spekulera vidare.

Det gör ont inombords att läsa att du inte vill riskera något. Missförstå mig rätt; du KOMMER att tjäna pengar om du investerar i några bra fonder nu.

Kolla gärna runt lite på morningstar.se
Hade jag själv tjänat pengarna hade jag inte haft några problem med att ta risker, men eftersom jag ärvt pengarna vill jag inte riskera att förlora. Jag kan inte heller påstå att jag är tillräckligt insatt för att köpa och sälja fonder regelbundet, har inte tiden som krävs för att sätta mig in i det heller tyvärr.
Citera
2009-07-28, 21:59
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, men ett råd är att inte bara prata med din bank för de vill bara prata om sina produkter.

Om du funderar på en aktieindexobligation så skall du absolut tala med en försäkringsmäklare för de kikar på flera utgivare där de förmodligen har bättre villkor än din bank och det är inte du som betalar dem utan de tjänar pengar på att du köper försäkringen via dem och det till samma pris som om du skulle köpt direkt av utgivaren.
Citera
2009-07-29, 09:41
Medlem
nobles avatar
Jag vill också varna för aktieindexobligationer, har rätt dåliga erfarenheter av dem (Handelsbankens då för mig).

Måste också rekommendera att gå in i lite "säkrare" fonder och sprida riskerna där, det tar inte mycket tid att hålla koll på fonder då de ofta inte "rasar" särskilt fort (i alla fall jämfört med enstaka aktier).

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-07-29, 12:41
Medlem
black-swans avatar
Läste snabbt genom tråden och tycker att ett par av er kan behöva fördjupa er i det ni försöker prata om. Sedan kan ni se över er definition av risk.

Om man nu vill köra en indexfond så är låga avgifter A och O. Detta främst pga att alla indexfonder förvaltas på ett liknande sätt. Avanza Zero kan vara ett bra alternativ.

Ingen vet hur finansmarknaden kommer utvecklas över 5-10år, inte ens ett halvår. Det enda som folk vet är vad som inträffat och baserar sina gissningar på det. Allt annat är lögn.

Hinner tyvärr inte utveckla, taxin går om 2min, men FB är typsikt dåligt ställe att inhämta information på för en helt oinvigd. De fåtal som har någon som helst koll är även de färgade av saker man inte har någon aning om.
Senast redigerad av black-swan 2009-07-29 kl. 12:44.
Citera
2009-07-29, 14:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Läste snabbt genom tråden och tycker att ett par av er kan behöva fördjupa er i det ni försöker prata om. Sedan kan ni se över er definition av risk.

Om man nu vill köra en indexfond så är låga avgifter A och O. Detta främst pga att alla indexfonder förvaltas på ett liknande sätt. Avanza Zero kan vara ett bra alternativ.

Ingen vet hur finansmarknaden kommer utvecklas över 5-10år, inte ens ett halvår. Det enda som folk vet är vad som inträffat och baserar sina gissningar på det. Allt annat är lögn.

Hinner tyvärr inte utveckla, taxin går om 2min, men FB är typsikt dåligt ställe att inhämta information på för en helt oinvigd. De fåtal som har någon som helst koll är även de färgade av saker man inte har någon aning om.

Precis! En del saker som skrivs i denna tråden faktiskt riktigt dåligt och även felaktigt. Visst, alla är formade av sina erfarenheter och kunskaper och det måste man respektera. Om man som TS är (vad jag förstår - nu orkar jag inte gå tillbaka i tråden och läsa allt igen) relativt nybörjare är det en bra ide att vara kritiskt och inte lita blint på allt som skrivs.

Tre år är en relativt kort tidsperiod när det gäller placering av pengar och är man inte villig riskera att pengarna kan minska i värde är betydande placeringar mot aktiemarknaden förmodligen inte att rekommendera.

Grundtanken i allokering mellan tillgångar är fördelningen mellan aktier och räntebärande. Låg risk och kort tidshorisont = merparten trygga placeringar och eventuellt en liten del mot aktiemarknaden. Längre tidshorisont och högre risk, ja då kan förhållandet vara det omvända. Har man, som i TS fall, ett bestämt mål man sparar till kan det såklart påverka individens risknivå.

Nästa fråga är hur aktiv man vill vara. Om man inte avser vara aktiv kan det vara bra att placera den delen som exponeras mot aktiemarknaden i en fond som sprider risken både globalt och mot olika brancher. Indexfond med låga avgifter kan absolut vara ett alternativ.

Om man avser vara aktiv sparare kan man istället placera i ett antal olika fonder och regelbundet se över placeringarna och vid behov förändra portföljen.

Jag kan fortfarande inte komma på fler alternativ än de jag tidigare skrivit i tråden. Det finns säkert något jag glömt eller inte känner till, men det jag vill ha fram är att "placera i aktiefonder, det kommer löna sig på sikt men se bara till att gå in i rätt tidpunkt"-råd ger jag inte mycket för. Det stämmer inte in på TS tankar om att h*n inte är villig att förlora pengar, eller mer korrekt se pengarna, realt sett, sjunka i värde.

Vidare kan man givetvis gå in djupare på begreppet risk och förväntad avkastning, men det tänker inte jag göra i detta nu, till stor del på grund av att jag inte har tid.
Citera
2009-07-30, 02:48
Bannlyst
Köp konst. Försök ropa in en tavla på Bukowskijs till utropspris/acceptpris så du vet att du inte betalat överpris. Konst förräntar sig ofta bra, om du inte köper någon konstnär som förtillfället är inne och det är skattefritt. Varför tror du annars att överklassen alltid köpt konst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in