Citat:
Ursprungligen postat av 3G_GBG
Kan du utveckla varför jag bör akta mig?
Jag kan tänka mig att ordet dyrt är en orsak. Vill du inte betala för tryggheten i en AIO kan du ju skapa en "egen variant".
Vi vet sedan tidigare inlägg att du kan få 3,09% ränta per år om du binder pengarna på 3 år hos Swedbank. För att vara garanterad minst 220 kkr kan du ju sätta in 220 000/(1+0,0309)^3 = 200 800 kr i ett fasträntekonto.
Mellanskillnaden blir då 220 000-200 800=19200. Denna summa kan du investera i lämplig tillgång, exempelvis i optioner eller fonder.
I det läget vet du att du är garanterad 220 000 kr om tre år, men har möjlighet till högre avkastning. Kör du på optioner är hävstången stor, men risken är att optionerna förfaller värdelösa och du endast får ut 220 kkr.
Väljer du istället att placera de 19200 kr i fonder har du 220 kkr garanterat och sedan tillkommer såklart värdet av fonderna (dom kan såklart både öka och minska i värde, men kommer inte att förfalla värdelösa. Hur som helst får du mer än 220 kkr tillbaka).
Allt beror på vilken trygghet du vill ha, hur mycket du vill engagera dig och om du är villig att betala för tryggheten.