• 1
  • 2
2009-07-23, 14:48
Medlem
Jag har ärvt ca. 220 000 kr som jag har tänkt använda till kontantinsats på en bostadsrätt om ett par år. Studerar för tillfället och har 3 år kvar på studietiden och har därför tänkt att hålla pengarna tills jag är färdigutbildad. Min fråga är vad som skulle vara den bästa lösningen för att få pengarna att växa så mycket som möjligt under 3 år men samtidigt inte ta någon risk överhuvudtaget då jag absolut inte vill förlora pengar mina morföräldrar jobbat ihop. Är naturligtvis medveten om att jag inte kommer tjäna några stora pengar när jag inte är beredd att ta någon risk, men det borde finnas bättre lösningar för att få pengarna att växa lite än att bara ha dom på ett vanligt sparkonto?
Citera
2009-07-23, 14:50
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Jag sitter i exakt samma sits med ungefär samma belopp. Går det på något sätt att spara pengarna säkert och få en avkastning i fas med inflationen? Måste jag kanske köpa något fysiskt som är statiskt i värde kanske? Isf vad?
Citera
2009-07-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3G_GBG
Jag har ärvt ca. 220 000 kr som jag har tänkt använda till kontantinsats på en bostadsrätt om ett par år. Studerar för tillfället och har 3 år kvar på studietiden och har därför tänkt att hålla pengarna tills jag är färdigutbildad. Min fråga är vad som skulle vara den bästa lösningen för att få pengarna att växa så mycket som möjligt under 3 år men samtidigt inte ta någon risk överhuvudtaget då jag absolut inte vill förlora pengar mina morföräldrar jobbat ihop. Är naturligtvis medveten om att jag inte kommer tjäna några stora pengar när jag inte är beredd att ta någon risk, men det borde finnas bättre lösningar för att få pengarna att växa lite än att bara ha dom på ett vanligt sparkonto?

Borde väl räcka till att betala igen studieskulden efter plugget?
Citera
2009-07-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rormokare
Borde väl räcka till att betala igen studieskulden efter plugget?
Om jag gör det så står jag på 0 igen så att säga, och då måste jag ta lån på hela bostaden. Topplånet kommer garanterat bli dyrare än CSN-lånet är, alltså känns det inte som en bra idé.
Citera
2009-07-23, 15:22
Medlem
stillsams avatar
Spontant tänker jag på 4 olika lösningar:

1) Binda pengarna på ett bankkonto. Exemeplvis: 3,09% per år (3,04 effektiv ränta) under 3 år via Swedbank. Högre räntor finns förmodligen att tillgå hos andra aktörer.

2) Kort räntefond. Exempelvis Länsförsäkringar Penningmarknadsfond.

3) Obligationsfond. Exempelvis Catella Avkastning eller Robur Svensk Obligationsfond

4) Aktieindexobligation.

Jag hade själv valt alternativ 1 eller 2. En obligationsfond sjunker initialt vid en räntehöjning, även om en räntehöjning på sikt ger bättre avkastning. Frågan är hur framtiden kommer att se ut på cirka 3 års sikt? Visst, en kort räntefond påverkas naturligtvis också av stigande räntor, men inte alls lika mycket.

Alternativ 4 kan vara ett alternativ, då den förutbestämda avkastningen (på en nollkupongare) investeras i en underliggande marknad. Ingen garanti för att få avkastning, men samtidigt trygghet kombinerat med möjlighet till avkastning.
Citera
2009-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Spontant tänker jag på 4 olika lösningar:

1) Binda pengarna på ett bankkonto. Exemeplvis: 3,09% per år (3,04 effektiv ränta) under 3 år via Swedbank. Högre räntor finns förmodligen att tillgå hos andra aktörer.

2) Kort räntefond. Exempelvis Länsförsäkringar Penningmarknadsfond.

3) Obligationsfond. Exempelvis Catella Avkastning eller Robur Svensk Obligationsfond

4) Aktieindexobligation.

Jag hade själv valt alternativ 1 eller 2. En obligationsfond sjunker initialt vid en räntehöjning, även om en räntehöjning på sikt ger bättre avkastning. Frågan är hur framtiden kommer att se ut på cirka 3 års sikt? Visst, en kort räntefond påverkas naturligtvis också av stigande räntor, men inte alls lika mycket.

Alternativ 4 kan vara ett alternativ, då den förutbestämda avkastningen (på en nollkupongare) investeras i en underliggande marknad. Ingen garanti för att få avkastning, men samtidigt trygghet kombinerat med möjlighet till avkastning.
Tack för tipsen, har kollat en del på aktieindexobligationer hos Swedbank och SEB och det känns som ett ganska bra alternativ. Skall på möte hos Swedbank imorgon och får se vad dom kan erbjuda.
Citera
2009-07-23, 15:38
Bannlyst
Köpa droger är en bra investering, för i droger behöver man ej betala någon skatt.
Citera
2009-07-23, 15:49
Medlem
Dekomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Köpa droger är en bra investering, för i droger behöver man ej betala någon skatt.

allt beror på hur stora risker man är beredd att ta
Citera
2009-07-23, 15:53
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen

Kanske om man är ung och sänkt
Citera
2009-07-23, 16:57
Bannlyst
Citat:
Tack för tipsen, har kollat en del på aktieindexobligationer hos Swedbank och SEB och det känns som ett ganska bra alternativ. Skall på möte hos Swedbank imorgon och får se vad dom kan erbjuda.

Nej akta dig för aktieindexobligationer!!! Ta allt bankmannen säger med en säck salt. Jag råder dig verkligen att kolla på aktiespararnas hemsida alternativt om du är lat lösning 1. eller 2.
Citera
2009-07-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
Nej akta dig för aktieindexobligationer!!! Ta allt bankmannen säger med en säck salt. Jag råder dig verkligen att kolla på aktiespararnas hemsida alternativt om du är lat lösning 1. eller 2.
Kan du utveckla varför jag bör akta mig?
Citera
2009-07-23, 19:52
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Kan du utveckla varför jag bör akta mig?

Jag kan tänka mig att ordet dyrt är en orsak. Vill du inte betala för tryggheten i en AIO kan du ju skapa en "egen variant".

Vi vet sedan tidigare inlägg att du kan få 3,09% ränta per år om du binder pengarna på 3 år hos Swedbank. För att vara garanterad minst 220 kkr kan du ju sätta in 220 000/(1+0,0309)^3 = 200 800 kr i ett fasträntekonto.

Mellanskillnaden blir då 220 000-200 800=19200. Denna summa kan du investera i lämplig tillgång, exempelvis i optioner eller fonder.

I det läget vet du att du är garanterad 220 000 kr om tre år, men har möjlighet till högre avkastning. Kör du på optioner är hävstången stor, men risken är att optionerna förfaller värdelösa och du endast får ut 220 kkr.

Väljer du istället att placera de 19200 kr i fonder har du 220 kkr garanterat och sedan tillkommer såklart värdet av fonderna (dom kan såklart både öka och minska i värde, men kommer inte att förfalla värdelösa. Hur som helst får du mer än 220 kkr tillbaka).

Allt beror på vilken trygghet du vill ha, hur mycket du vill engagera dig och om du är villig att betala för tryggheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in