2009-07-25, 12:49
Medlem
Vad är rysk mat? Alltså, kryddigt? Kött? Vad förknippar man med ryskt käk?
Citera
2009-07-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen

Nu när du nämner det skulle jag gärna vilja veta hur Borstj smakar. Hade chansen att smaka det för x antal månader sedan men tog den inte. Har heller inte lust att ställa mig och göra det nu. Är det gott eller endast acceptabelt?
Citera
2009-07-25, 12:54
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixbox
Man kommer in, ser ett berg med potatis och ett berg med senigt kött. Resten av affären är fylld med Vodka.

Inte att förglömma berget med kål och andra rotfrukter.
Citera
2009-07-25, 12:55
Bannlyst
Citat:

Ganska mkt varierad mat. Men jag kan nämna något. Pelmeni, kvass, shishlaki, stolichnoj salat, borsch, saljanka etc etc.

Det är mkt fisk och kött. Kryddad är den ofta inte med starka kryddor utan normalkryddad kan man säga. Mkt goda sallader och grillat kött. Soppor är obligatoriskt och de är skitgoda i Ryssland, t o m för en person som mig som inte är glad för soppor så är dessa supernice.
Citera
2009-07-25, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maersk
Nu när du nämner det skulle jag gärna vilja veta hur Borstj smakar. Hade chansen att smaka det för x antal månader sedan men tog den inte. Har heller inte lust att ställa mig och göra det nu. Är det gott eller endast acceptabelt?

Borsch är som köttbullar är i Sverige och Paella i Spanien, dvs nationalrätten. Det finns så mkt annat som är godare i Ryssland. Men Borsch är en mkt god soppa generellt och beroende på vem som tillagat den. Den skall ätas med smetana, dvs rysk creiem freisch. Själv gillar jag krydda min egen så det smakar lite starkt. Men det är jävligt gott
Citera
2009-07-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Ganska mkt varierad mat. Men jag kan nämna något. Pelmeni, kvass, shishlaki, stolichnoj salat, borsch, saljanka etc etc.

Det är mkt fisk och kött. Kryddad är den ofta inte med starka kryddor utan normalkryddad kan man säga. Mkt goda sallader och grillat kött. Soppor är obligatoriskt och de är skitgoda i Ryssland, t o m för en person som mig som inte är glad för soppor så är dessa supernice.

Det där gav mig ingenting. Vad är själva huvudsmaken? Alltså, alla har vi ju något sätt att laga våran mat på.
Citera
2009-07-25, 13:20
Moderator
rotadents avatar
Biff stroganoff är väl ryskt? Döpt efter någon greve eller nåt. Jag åt det på rysk restaurang en gång, det var riktigt jävla gott. Men sånt kan man ju äta i Sverige annars också. Blini är gott annars.
Citera
2009-07-25, 13:26
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Det där gav mig ingenting. Vad är själva huvudsmaken? Alltså, alla har vi ju något sätt att laga våran mat på.

Åt det i Murmansk för en tio år sedan, men kommer faktiskt inte ihåg. Inget märkvärdigt antar jag eftersom det är glömt.
Citera
2009-07-25, 15:16
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Rysk mat är rätt varierande, tror det har fått i sig rätt mycket av olika kulturer.
Soppor är vanliga, finns väldigt många olika. Jag skulle inte direkt kalla någon av dem för ett kulinariskt mästerverk men som vardagsmat är dem underbara, min farmor var kung på såna.. RIP.

Dem maträtter Ryssland är mest känt för är väl Blini, Borstj och Pelmeni, det e väl det som e till största del vardagsmat. Det är alltså saker man käkar regelbundet så dem e inte alls svåra att tillaga och som sagt inte nå kulinariska mästerverk.

Tidigare nämnde någon även Shashliki.. Tyvärr är det inte direkt ryskt även om det är lika populärt som flintastek här i sverige. Shashliki kommer från dem mer södra delarna av Europa/Asien och kan jämföras med Shish Kebab.

En vanlig grej är också salladen Olivje, många anser den som oerhört rysk dock så uppfanns den av en fransk kock i ryssland på 1800-talet, man vet inte vad ursprungliga ingridienserna var, det finns många spekulationer, det enda man vet någorlunda säkert är att den ursprungliga Olivje hade 36 ingredienser, den moderna Olivje har bara runt 5-6.

Kyckling/skinka
Ägg
Potatis
Saltgurka
Majonnäs
Ärtor.
Citera
2009-07-25, 15:54
Bannlyst
Min syster fick reklam på ryska ambassaden till en nyöppnad rysk mataffär som tydligen ska vara jättebra. Den heter Matrjosjka och ligger i Högdalen.

Här har du en länk till hemsidan:

http://matrjosjka.se/index.php?language=sv
Citera
2009-07-25, 16:25
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
Min syster fick reklam på ryska ambassaden till en nyöppnad rysk mataffär som tydligen ska vara jättebra. Den heter Matrjosjka och ligger i Högdalen.

Wow! Här ska handlas! Borsjtj och svamppiroger blir det nästa vecka! Älskar rysk mat...

Edit: WTF! Konserverade vattenmelonbitar! Har jag aldrig hört talas om, men det måste jag prova!
Senast redigerad av Tjohilda 2009-07-25 kl. 16:28.
Citera
2009-07-25, 16:53
Medlem
SphinxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien

Den där verkar väldigt intressant! tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in