• 2
  • 3
2009-07-26, 12:21
Medlem
Hofmanns avatar
Finns ytterligare en affär i Sthlm. Jag kommer inte ihåg vad den heter, eller vad den exakta adressen är, men om man åker till S:t Eriksplan och går längs S:t Eriksgatan, korsar Torsgatan och Karlbergsvägen, så ligger affären på vänster sida. Den heter någonting med delikatesser.

Sortimentet kan tyckas litet, men de fyller på en gång i månaden, så fråga när nästa leverns kommer, och åk dit då.

Frågan om rysk mat är väldigt svår att svara på, eftersom rysk mat egentligen är sovjetisk mat, som är en blandning av alla de gamla sovjetrepublikernas matkultur. Borsjtj är till exempel ukrainskt, och som redan påpekats är shashlik från de södra delarna. Pelmeni är faktiskt från asien, så inte ens det är egentligen ryskt. Förut kunde man låna boken "Kuchnja narodov SSSR" på Stadsbibliotekets internationella avdelning, men nu har jag köpt det exemplaret så det går inte längre
Citera
2009-07-26, 14:39
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Finns ytterligare en affär i Sthlm. Jag kommer inte ihåg vad den heter, eller vad den exakta adressen är, men om man åker till S:t Eriksplan och går längs S:t Eriksgatan, korsar Torsgatan och Karlbergsvägen, så ligger affären på vänster sida. Den heter någonting med delikatesser.

Sortimentet kan tyckas litet, men de fyller på en gång i månaden, så fråga när nästa leverns kommer, och åk dit då.

Frågan om rysk mat är väldigt svår att svara på, eftersom rysk mat egentligen är sovjetisk mat, som är en blandning av alla de gamla sovjetrepublikernas matkultur. Borsjtj är till exempel ukrainskt, och som redan påpekats är shashlik från de södra delarna. Pelmeni är faktiskt från asien, så inte ens det är egentligen ryskt. Förut kunde man låna boken "Kuchnja narodov SSSR" på Stadsbibliotekets internationella avdelning, men nu har jag köpt det exemplaret så det går inte längre
U bastard!
Kräver nästan en inscanning och utläggning...
Citera
2009-07-26, 14:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maersk
Nu när du nämner det skulle jag gärna vilja veta hur Borstj smakar. Hade chansen att smaka det för x antal månader sedan men tog den inte. Har heller inte lust att ställa mig och göra det nu. Är det gott eller endast acceptabelt?
En god borsjtj har en perfekt balans mellan sött, salt och syrligt. Rödbetorna ger ju en söt smak, medan ev kött, korv eller bara buljongen är salt, sen då den syrliga smetanan som grädde på moset, bokstavligen.
Citera
2010-07-08, 19:51
Bannlyst
Ryska delikatessbutiken ligger på S:t Eriksgatan 99. Har bara handlat Pelmeni och smetana där. Enl. ägarna samma Pelmeni som du får serveat om du går på restaurang KGB i Sthlm
Citera
2010-10-10, 17:11
Bannlyst
En fråga till er som handlar på Ryska mataffärer!
Vad har Ryssland som anses av inhemska invånare vara delikateser/vanlig mat?
Citera
2010-10-10, 19:21
Moderator
Kyrpators avatar
Det finns en butik på Frihetsvägen i Jakobsberg också, drygt en halv kilometer från stationen. Den är inrymd i en större livsmedelsaffär och består av ett bås med egen dörr, men utan tak. Bara det ger på något vis lite gammaldags öststatskänsla. De har inte så väldigt mycket varor som kan intressera en svensk - mest är det typ ryska makaroner, ryskt margarin, rysk majonnäs, ryska frukostflingor och ryska ostbågar - men de har djupfryst pelmeni av olika sorter, och, om man har tur, smetana. Där finns också korvar av rysk typ, men tillverkade i Tyskland. Vilket vi nog ska vara tacksamma för.

Den som expedierar är en halvaggressiv kvinna med koreanskt utseende men med omisskännlig rysk brytning. Ytterligare ostalgipoäng för detta.
Citera
2016-05-10, 23:23
Moderator
Kyrpators avatar
De flesta av de nämnda ryska butikerna tycks ha försvunnit. Känner någon till en rysk matbutik i Stockholm med omnejd? Har det att göra med situationen i Ukraina? Jag har lyckats googla fram information om en rysk bojkott av livsmedel från EU, men innebär det med nödvändighet en motbojkott? Var ska jag nu få tag på kvass?
Citera
2016-05-11, 00:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
De flesta av de nämnda ryska butikerna tycks ha försvunnit. Känner någon till en rysk matbutik i Stockholm med omnejd? Har det att göra med situationen i Ukraina? Jag har lyckats googla fram information om en rysk bojkott av livsmedel från EU, men innebär det med nödvändighet en motbojkott? Var ska jag nu få tag på kvass?

Här finns det kvass, http://www.ryskdeli.se/
Om du vill handla på nätet, http://baraban.se/livsmedel-c-107.ht...368f23c03f1a36
Citera
2016-05-11, 06:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Här finns det kvass, http://www.ryskdeli.se/
Om du vill handla på nätet, http://baraban.se/livsmedel-c-107.ht...368f23c03f1a36
Tackar. Livet utan kvass känns jobbigt ibland.
Citera
2016-05-11, 12:31
Medlem
wenom666s avatar
http://www.matvarlden.se/

Mat från nästan hela världen, även Ryssland
Citera
2016-05-21, 08:54
Medlem
Hofmanns avatar
Vid Skarpnäcks tunnelbanestation finns nu en butik med godkänt sortiment av ryska matvaror.

Situationen i Ukraina och dess följder bör inte ha någon inverkan på tillgången här i Sverige, då den större delen av de ryska matvaror som säljs här är tillverkade i Tyskland.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in