Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-23, 12:10
  #1
Avstängd
spoozs avatar
Enligt SCB är nu arbetslösheten uppe i 10%
http://www.dn.se/ekonomi/arbetsloshe...ocent-1.916839

Här konstateras också följande:
Citat:
Nedgången i sysselsättningen det senaste året har nästan enbart drabbat männen. Antalet sysselsatta män minskade med 74.000, medan antalet sysselsatta kvinnor inte uppvisade någon statistiskt säkerställd förändring alls
Detta är ju allt annat än rättvist. Varför ska männen drabbas så hårt när kvinnorna får fortsätta arbeta?
Är det inte dags att vi kvoterar ut kvinnor i arbetslöshet så att bördan blir mer rättvist fördelad?
Citera
2009-07-23, 12:12
  #2
Medlem
Congomans avatar
Det förutsätter nog att man hittar män som vill göra alla dom träliga vårdjobben som alla kvinnor envisas med att göra....
Citera
2009-07-23, 12:13
  #3
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Detta är ju allt annat än rättvist. Varför ska männen drabbas så hårt när kvinnorna får fortsätta arbeta?
Är det inte dags att vi kvoterar ut kvinnor i arbetslöshet så att bördan blir mer rättvist fördelad?

Nej det är verkligen inte rättvist och beror förmodligen på att kvinnor till stor del arbetar inom den offentliga sektorn som inte drabbas på samma sätt vid lågkonjunktur. Privatisera den offentliga sektorn så kommer det att bli rättvist vid nästa lågkonjunktur.
Citera
2009-07-23, 12:15
  #4
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Enligt SCB är nu arbetslösheten uppe i 10%
http://www.dn.se/ekonomi/arbetsloshe...ocent-1.916839

Här konstateras också följande:

Detta är ju allt annat än rättvist. Varför ska männen drabbas så hårt när kvinnorna får fortsätta arbeta?
Förjävligt att det är så. Men särskilt orättvist vet jag inte om det är, handlar nog mer om att de yrkeskategorier som drabbas hårdast och först vid en ekonomisk kris är mansdominerade. Tråkigt dock att det är såpass könsuppdelat som det är.

Citat:
Är det inte dags att vi kvoterar ut kvinnor i arbetslöshet så att bördan blir mer rättvist fördelad?
Nej. Kvotering är vad som är orättvist.

Fö så tror jag att den här debatten skulle bli mycket intressantare om den flyttades till F&J
Citera
2009-07-23, 12:17
  #5
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nej det är verkligen inte rättvist och beror förmodligen på att kvinnor till stor del arbetar inom den offentliga sektorn som inte drabbas på samma sätt vid lågkonjunktur. Privatisera den offentliga sektorn så kommer det att bli rättvist vid nästa lågkonjunktur.
Det handlar inte om en könsbaserad orättvisa. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är de yrkeskategorier som drabbas först och hårdast mansdominerade. Själva könsuppdelningen kanske är orättvis, men det är en annan femma anser jag.
Citera
2009-07-23, 12:42
  #6
Medlem
jamesbondes avatar
I takt med att statens/ kommunernas skatteintäkter sinar pga att företagen går dåligt så ligger de nog bara efter rent tidsmässigt. Snart kommer varslen även där. Tyvärr.
Sverige har inte råd med en stor offentlig sektor eftersom vi satsar hundratals miljarder på . . . . . .
Citera
2009-07-23, 13:13
  #7
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Det handlar inte om en könsbaserad orättvisa. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är de yrkeskategorier som drabbas först och hårdast mansdominerade. Själva könsuppdelningen kanske är orättvis, men det är en annan femma anser jag.
Ja, och de kvinnodominerade yrkeskategorierna som inte drabbas hittar du främst i offentlig sektor. Anledningen till att dessa klarar sig bättre är att det inte spelar någon roll om yrkena behövs eller om folk vill ha deras tjänster. Staten tvingar dig att betala oavsett.
Citera
2009-07-23, 13:21
  #8
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Ja, och de kvinnodominerade yrkeskategorierna som inte drabbas hittar du främst i offentlig sektor. Anledningen till att dessa klarar sig bättre är att det inte spelar någon roll om yrkena behövs eller om folk vill ha deras tjänster. Staten tvingar dig att betala oavsett.
Precis! Men med de liberalistiska undertoner som jag anar(?) så antar jag att du, liksom jag, tycker att det handlar om det personliga valet av yrke. Och inte en könsbaserad orättvisa.
Citera
2009-07-23, 13:32
  #9
Medlem
CarlSempras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Enligt SCB är nu arbetslösheten uppe i 10%
http://www.dn.se/ekonomi/arbetsloshe...ocent-1.916839

Här konstateras också följande:

Detta är ju allt annat än rättvist. Varför ska männen drabbas så hårt när kvinnorna får fortsätta arbeta?
Är det inte dags att vi kvoterar ut kvinnor i arbetslöshet så att bördan blir mer rättvist fördelad?

Skulle man kunna få procent på antal arbetande kvinnor resp män?
Citera
2009-07-23, 15:46
  #10
Medlem
Vädurs avatar
Sysselsättningsgraden för kvinnor 2008: 63,8%
Sysselsättningsgraden för män 2008: 69,6%

Relativ arbetslöshetsgrad hos kvinnor inom arbetskraften 2008: 6,6%
Relativ arbetslöshetsgrad hos män inom arbetskraften 2008: 5,9%


Siffrorna baseras på åldersgrupperna 15-74.


källa: Scb, Labour Force Survey 2008 - http://www.scb.se/Statistik/AM/AM040...2008_1574_.pdf
(sidan 13 och 14)





...så skall man se lite cyniskt på det hela, så bidrar lågkonjunkturen till att jämna ut olikheterna i arbetslösheten. Fortsätter fler män att friställas än kvinnor, så är arbetslöshetsgraden snart lika stor mellan könen. Sysselsättningsgraden däremot blir skevare och skevare för varje dag.
__________________
Senast redigerad av Vädur 2009-07-23 kl. 15:51.
Citera
2009-07-23, 15:52
  #11
Avstängd
RödaBaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Sysselsättningsgraden för kvinnor 2008: 63,8%
Sysselsättningsgraden för män 2008: 69,6%

Relativ arbetslöshetsgrad hos kvinnor inom arbetskraften 2008: 6,6%
Relativ arbetslöshetsgrad hos män inom arbetskraften 2008: 5,9%


Siffrorna baseras på åldersgrupperna 15-74.


källa: Scb, Labour Force Survey 2008 - http://www.scb.se/Statistik/AM/AM040...2008_1574_.pdf
(sidan 13 och 14)





...så skall man se lite cyniskt på det hela, så bidrar lågkonjunkturen till att jämna ut olikheterna i arbetslösheten. Fortsätter fler män att friställas än kvinnor, så är arbetslöshetsgraden snart lika stor mellan könen. Sysselsättningsgraden däremot blir skevare och skevare för varje dag.

Sedan har du dock ca 5% utav kvinnorna som inte arbetar på grund utav religiösa/kulturella skäl.
Citera
2009-07-23, 16:21
  #12
Medlem
Vädurs avatar
Som du tydligt kan se, så är det en tydlig skillnad i sysselsättningsgrad. Hemmafrueri och graviditerer bör vara de två största orsakerna till det gapet. Sedan om det är av tradition, religiösa skäl, eller bara för att man kan förmå sin partner att försörja ens ledighet är egentligen ointressant.

Om jag inte minns helt fel så baseras Arbetslöshetsgraden på arbetssökande. Och är du inte i behov av att söka arbete, utan får din försörjning på annat vis (sparade pengar eller försörjning från make/maka) så skall du inte heller ingå in den statistiken.

Tyvärr så räknas även studerande som söker extraknäck in i den kategorin, vilket blåser upp siffrorna en liten aning.
__________________
Senast redigerad av Vädur 2009-07-23 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback