• 1
  • 2
2009-07-22, 21:53
Medlem
user_21s avatar
Medvetandeforskingen har mycket kvar att upptäcka och det finns inga definitiva svar idag om vad det är. Men det finns et begrepp som är väl accepterad. Benjamin Libets beredskapspotentialen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bereitschaftspotential

En av dess slutsatser är att vi inte har fri vilja eftersom aktivitet i hjärnan som leder till ett beslut sker innan vi är medvetna om att vi vill ta det beslutet. Men nog om fri vilja annars blir det tjafs . Poängen är att det finns rum för debatt om medvetandet som en illusion. En form av "user illusion"

http://en.wikipedia.org/wiki/User_illusion

(Dan Dennett har försökt förkasta denna ide i han bok "freedom evolves" men jag tycker inte han löser problemet alls)

Om det är riktigt att hjärnan förbereder i förväg det du och jag kommer att vara medvetna om och om det hjärnan gör uppstår i medvetandet några millisekunder efter, är inte det då likgiltigt med att säga att medvetandet är en form av användarillusion?

Hur tänker ni kring detta?
Senast redigerad av user_21 2009-07-22 kl. 22:10.
Citera
2009-07-22, 21:58
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Medvetandeforskingen har mycket kvar att upptäcka och det finns inga definitiva svar idag om vad det är. Men det finns et begrepp som är väl accepterad. Benjamin Libets beredskapspotentialen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bereitschaftspotential

En av dess slutsatser är att vi inte har fri vilja eftersom aktivitet i hjärnan som leder till ett beslut sker innan vi är medvetna om att vi vill ta det beslutet. Men nog om fri vilja annars blir det tjafs . Poängen är att det finns rum för debatt om medvetandet som en illusion. En form av "user illusion"

http://en.wikipedia.org/wiki/User_illusion

(Dan Dennett har försökt förkasta denna ide i han bok "freedom evolves" men jag tycker inte han löser problemet alls)

Om det är riktigt att hjärnan förbereder i förväg det du och jag kommer att vara medvetna om och om vi är medvetna om det hjärnan gör några millisekunder innan, är inte det då likgiltigt med att säga att medvetandet är en form av användarillusion?

Hur tänker ni kring detta?

what? fattar inte frågan...
Citera
2009-07-22, 22:01
Moderator
Psilosophers avatar
Möjligen är det så, att medvetandet är det enda som inte är en illusion.
Citera
2009-07-22, 22:07
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
what? fattar inte frågan...

oj, jag skrev fel helt enkelt. så ska det stå:

Om det är riktigt att hjärnan förbereder i förväg det du och jag kommer att vara medvetna om och om det hjärnan gör uppstår i medvetandet några millisekunder efter, är inte det då likgiltigt med att säga att medvetandet är en form av användarillusion?

ps: Ändrade i första inlägget också.
Senast redigerad av user_21 2009-07-22 kl. 22:10.
Citera
2009-07-22, 22:09
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Möjligen är det så, att medvetandet är det enda som inte är en illusion.

möjligen utan tvekan men det vore intressant att veta hur du får ihop det också.
Citera
2009-07-22, 22:28
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
oj, jag skrev fel helt enkelt. så ska det stå:

ps: Ändrade i första inlägget också.

Fattar fortfarande inte vad du menar, försök att omformulera meningen helt.
Citera
2009-07-22, 22:28
Medlem
Hjärnan formas efter ens erfarenheter (inte bara personliga erfarenheter utan också per förlängning ens kultur), synapser förstärks inom dom områden man använder ofta. Och hjärnan ordnar ens intryck så att världen ter sig ordnad. Så det är inte konstigt att det ser ut som att den vet vad man ska tänka på. Men jag tycker inte det säger något om fri vilja, om man inte vill se det som ett kausalt förhållande snarare än ett korrelerande förhållande.
Citera
2009-07-22, 22:58
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hjärnan formas efter ens erfarenheter (inte bara personliga erfarenheter utan också per förlängning ens kultur), synapser förstärks inom dom områden man använder ofta. Och hjärnan ordnar ens intryck så att världen ter sig ordnad. Så det är inte konstigt att det ser ut som att den vet vad man ska tänka på. Men jag tycker inte det säger något om fri vilja, om man inte vill se det som ett kausalt förhållande snarare än ett korrelerande förhållande.

Hur utesluter hjärnans förmåga till organisation av intryck det faktum att den i förväg vet vad du kommer att tänka på?
Citera
2009-07-23, 00:23
Medlem
Citat:
Hur utesluter hjärnans förmåga till organisation av intryck det faktum att den i förväg vet vad du kommer att tänka på?
Inte alls, men du själv vet i förväg vad du kommer att tänka på så det säger egentligen inget om fri vilja. Om jag löser korsord varje dag så är det inte konstigt att hjärnan anpassas efter att lösa korsord. Sen kan jag iofs lära mig att jonglera, och då får hjärnan skapa nya synapser. Det är i princip vad Mindfulness går ut på (vilket dom praktiskt taget snott från Buddhism).

Människor blir alltmer fast i ett sätt att tänka, desto äldre dom blir. Man blir alltmer säker på hur världen fungerar, och färre och färre saker förvånar en. Illusionen av en ordnad värld (som ger en en existentiell känsla av kontroll) känns mer verklig för varje dag som går. Det är inte konstigt att hjärnan "vet" vad man kommer att tänka på. Till och med kroppen "vet" det, genom inlärda reflexer och habitus. Gester, mimik, uttal, blir omedvetet väldigt fort.

På vissa sätt är det bra, för det ger människor med erfarenhet mer självsäkerhet som är bra i stressituationer, till exempel. Men på andra sätt är det mindre bra, till exempel vid en kulturkrock tenderar rutinmänniskor att bli etnocentriska och främlingsfientliga, rent generellt bara väldigt oförstående inför andra sätt att se på världen.

Det är inte bara äldre människor. Det är också människor begär ett större mått av kontroll, människor med överdrivet så kallat kontrollbehov. Och människor som vars conatus blivit stört - genom till exempel strukturella förändringar som "displaces" och "uproots" - söker också högre grad av stabilitet i sina livsvärldar (som uppnås genom natalitet). Man kan se hur vissa människor gör det mer, och andra mindre, men alla måste göra det till någon grad. Man kan inte leva om man inte upplever någon form av ordning i världen.

Fenomenet "breakdowns" inom Schema Theory är intressant i det här sammanhanget: http://books.google.se/books?id=sbDW...esult&resnum=4
Citera
2009-07-23, 01:01
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Inte alls, men du själv vet i förväg vad du kommer att tänka på så det säger egentligen inget om fri vilja.

Hur skulle det öht vara möjligt att veta att du vet något i förväg?
Citera
2009-07-23, 01:20
Medlem
Citat:
Hur skulle det öht vara möjligt att veta att du vet något i förväg?
Som Tabula Rasa har man potentialiteten till att veta vad som helst, men allteftersom man begränsar sin värld genom att ge saker och ting mening, blir det lättare att veta hur man tänker. Det är inget konstigt egentligen, när man upplever synen av en kopp så tänker man på att-dricka-kaffe. Man skulle kunna tänka på att-resa-till-månen, men det passar inte in i vår kulturella förförståelse, den ordning man tror att världen följer. Man reser inte till månen med en kopp, det är ju "sunt förnuft", tror man.
Citera
2009-07-23, 01:45
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
men allteftersom man begränsar sin värld genom att ge saker och ting mening

Ja för det ju väldigt begränsande att ge saker och ting mening. Det är att expandera sin värld och inte att begränsa den.

Citat:
Det är inget konstigt egentligen, när man upplever synen av en kopp så tänker man på att-dricka-kaffe.

Jo men det är knappast på den nivån som diskussionen sker här. Du ligger uppe vid ytan och plaskar tycker jag.
På en lägre förklaringsnivå är hela din text förförstådd av din hjärna. Därför utgör tesen inget nämnvärt hot med den ofria viljan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in