Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Hur utesluter hjärnans förmåga till organisation av intryck det faktum att den i förväg vet vad du kommer att tänka på?
Inte alls, men du själv vet i förväg vad du kommer att tänka på så det säger egentligen inget om fri vilja. Om jag löser korsord varje dag så är det inte konstigt att hjärnan anpassas efter att lösa korsord. Sen kan jag iofs lära mig att jonglera, och då får hjärnan skapa nya synapser. Det är i princip vad Mindfulness går ut på (vilket dom praktiskt taget snott från Buddhism).
Människor blir alltmer fast i ett sätt att tänka, desto äldre dom blir. Man blir alltmer säker på hur världen fungerar, och färre och färre saker förvånar en. Illusionen av en ordnad värld (som ger en en existentiell känsla av kontroll) känns mer verklig för varje dag som går. Det är inte konstigt att hjärnan "vet" vad man kommer att tänka på. Till och med kroppen "vet" det, genom inlärda reflexer och habitus. Gester, mimik, uttal, blir omedvetet väldigt fort.
På vissa sätt är det bra, för det ger människor med erfarenhet mer självsäkerhet som är bra i stressituationer, till exempel. Men på andra sätt är det mindre bra, till exempel vid en kulturkrock tenderar rutinmänniskor att bli etnocentriska och främlingsfientliga, rent generellt bara väldigt oförstående inför andra sätt att se på världen.
Det är inte bara äldre människor. Det är också människor begär ett större mått av kontroll, människor med överdrivet så kallat kontrollbehov. Och människor som vars conatus blivit stört - genom till exempel strukturella förändringar som "displaces" och "uproots" - söker också högre grad av stabilitet i sina livsvärldar (som uppnås genom natalitet). Man kan se hur vissa människor gör det mer, och andra mindre, men alla måste göra det till någon grad. Man kan inte leva om man inte upplever någon form av ordning i världen.
Fenomenet "breakdowns" inom Schema Theory är intressant i det här sammanhanget:
http://books.google.se/books?id=sbDW...esult&resnum=4