2010-02-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur mycket kan tunneltågföraren förkorta bromssträckan genom att fullbromsa/nödbromsa jämfört med att bromsa som vanligt?

Kan det halvera bromssträckan eller gör det inte så stor skillnad?

Om vi föreställer oss att föraren ser en person på spåret precis när h*n kör in på perrongen och nödbromsar direkt, så vore det intressant att veta ungefär var på perrongen den främsta vagnen kommer att stanna.

Min idé om vad man ska göra om man hamnar på spåret har alltid varit att springa i tågets riktning (det förutsätter förstås att man ännu inte ser tåget).

Fullbromsar du direkt när du kommer in på en station så kommer du hamna nånstans mellan hälften och 3/4delar av perongen. Är det utomhus kan det vara flera hundra meter längre, beroende på hur halt det är på spåret.

Fullbroms är helt enkelt när du drar körspaken hela vägen bakåt, dvs fullbroms. Nödbromsen har så vitt jag vet samma styrka. En rimlig tanken är att föraren drog spaken hela vägen bak, och lite till (då nödbromsar tåget automatiskt). Så så mycket broms som tåget kan uppmana. När folk blir överkörda i början av stationen så BRUKAR ungeför en och en halv vagn vara inne på perongen.
Citera
2010-02-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenhook
Läste inte igenom hela tråden. Men är det inte så att om man är lokförare och kör över någon så får man inte fortsätta jobba? Kommer ihåg för länge sen när man gick i skolan och Banverket åkte runt och hade lite kortare föreläsningar. Har fått för mig att dom sa någonting liknande då..

Om man nu vill ta livet av sig så kan dom väl ändå ta och hänga sig. Men om ni ska göra det, glöm inte att ha id handlingar med så stackrarna som måste ta hand om er ska hålla på och leta runt för att få reda på vem du är..

Kör man som tunnelbaneförare över någon så blir man tagen ur tjänst, får prata med FLÄK (Företagsläkare) och deras psykologer.
Föraren får när han känner sig redo börja kör igen, först kanske en vända, sen lite längre till tills han är tillbaka i full tjänas. Man blir inte sparkad däremot om det nu var det du menade.
Här ska dock påpekas att arbetsgivaren OFTA tycker att en förare är berädd långt innan föraren verkligen är det, vilket ofta leder till bekymmer för utsatt förare och dess välmående.
Citera
2010-02-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Nu är det ju ytterst få som åker så långa sträckor. Sedan behöver det ju inte handla om att gå från maxfart (som idag) till att krypa fram i 5 km/h. Jag kan inte förstå varför man envisas med låta tågen rusa in på perrongen som idag. Det borde inte vara så otroligt negativt att ta det lite lugnare.

Tågen BÖR kunna köra in i 200km i timmen. FOLK SKALL INTE VARA PÅ SPÅREN.
SÅ jävla svårt borde det inte vara att få in i huvudet på folk. Vill man undvika personskador i tunnelbanan helt, så bör den stängas och tågen köra tomma. Men det skulle inte fungera.

Och nu ska vi prata om hur tunnelbana funkar, eftersom du inte har en aning.

STH (Största tillåtna hastighet) är på röda linjen 80km/h.
Hastigheten som en förare får köra in på stationer är 50km/h. På de flesta stationer säger även signalsystemet ifrån så man KAN inte köra fortare än 50km/h.
Skulle man sänka hastigheterna till, sig 30, så skulle man behöva ta bort avgångar och tåg under rusningen, då det är smockfullt på linjen som det är redan.

Så antingen 10minuters-trafik och lägre hastigheter, eller 5minuters och folk håller sig i från spåren
Citera
2010-02-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SizoR
Det lilla "skyddsutrymmet" är ibland inte stort nog för någon att kunna gömma sig under vad jag tror.
T-Centralen borde ju ha djupast tycker man.

Skyddsutrymmen är ALLTID så stora att du får plats. På utomhusstationer så finns däremot inget sådant, eftersom att utrymmet på andra sidan av perrongen mot staketet är stort nog
Citera
2010-02-15, 13:51
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Tågen BÖR kunna köra in i 200km i timmen. FOLK SKALL INTE VARA PÅ SPÅREN.
SÅ jävla svårt borde det inte vara att få in i huvudet på folk. Vill man undvika personskador i tunnelbanan helt, så bör den stängas och tågen köra tomma. Men det skulle inte fungera.

Eller så kan man ju göra som man gjort i ett flertal andra städer och helt enkelt glasa in allt, tåget stannar vid en bestämd punkt varvid dörrarna i tåg och glasvägg öppnas, borde ju i slutänden bli billigare än radar, förseningar osv.
Citera
2010-02-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Eller så kan man ju göra som man gjort i ett flertal andra städer och helt enkelt glasa in allt, tåget stannar vid en bestämd punkt varvid dörrarna i tåg och glasvägg öppnas, borde ju i slutänden bli billigare än radar, förseningar osv.

Det tycker jag absolut också att det borde göras, inget snack om saken.
Däremot så måste då hela vagnsparken på röda och blåa-linjen bytas ut, då dörrarna är på helt olika ställen.
Samt att problemet med utomhusstationer inte försvinner då heller, där mycket obehöriga människor rör sig på spåren.
Men det är abolsut en början, det håller jag med om
Citera
2010-02-15, 14:17
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Det tycker jag absolut också att det borde göras, inget snack om saken.
Däremot så måste då hela vagnsparken på röda och blåa-linjen bytas ut, då dörrarna är på helt olika ställen.
Samt att problemet med utomhusstationer inte försvinner då heller, där mycket obehöriga människor rör sig på spåren.
Men det är abolsut en början, det håller jag med om

hmm, är tågen annorlunda utformade på blåa och röda än exempelvis gröna linjen?
Citera
2010-02-15, 17:20
Medlem
Ja, på Gröna linjen (bana 1) så går det endast "nya" vagnar (C20) i trafik, på Röda (bana 2) går det blandat C20 och C6 (äldre vagnar), på Blåa (Bana 3) går det C20 och C14 (äldre vagnar).

Pga av detta så hamnar dörrarna på olika ställen så en inglasning är nog inte möjligt.

/ZZ
Citera
2010-02-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
hmm, är tågen annorlunda utformade på blåa och röda än exempelvis gröna linjen?

På röda och blåa linjen kör ju bråde gamla och nya tåg, och dörrarna sitter på olika ställen mellan gamla o0ch nya
Citera
2010-02-16, 00:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikkzakk
Ja, på Gröna linjen (bana 1) så går det endast "nya" vagnar (C20) i trafik, på Röda (bana 2) går det blandat C20 och C6 (äldre vagnar), på Blåa (Bana 3) går det C20 och C14 (äldre vagnar).

Pga av detta så hamnar dörrarna på olika ställen så en inglasning är nog inte möjligt.

/ZZ

Det blir väl bara nya tåg på sikt, dvs de gamla ska fasas ut helt.
Citera
2010-02-16, 10:59
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikkzakk

/ZZ

Åkte så sent som i Torsdags mellan Skanstull och Fridhemsplan med ett gammalt tåg.
Citera
2010-02-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Tragiskt att en mobil var värd mer än sitt liv i behåll. Sjukt...

Nån som vet vad det var för en mobil? Tror jag nån gång sett en reklam med slogan "worth dying for". Skulle kanske vara aktuellt för att få lite försäljning på modellen igen?

Tragiskt hur som helst.

/Pime
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in