Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det utrymmet är egentligen inte till för att gömma sig i, utan för att det inte skall virvla upp damm från rälsen när tågen kör förbi. Men det gör också svårare att ta sig upp.
Fel, utrymmet är i allra hösta grad till för att ta skydd från ankommande tåg. Huruvuda det även stoppar uppvirvlande damm låter jag vara osagt.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur mycket kan tunneltågföraren förkorta bromssträckan genom att fullbromsa/nödbromsa jämfört med att bromsa som vanligt?
Kan det halvera bromssträckan eller gör det inte så stor skillnad?
Om vi föreställer oss att föraren ser en person på spåret precis när h*n kör in på perrongen och nödbromsar direkt, så vore det intressant att veta ungefär var på perrongen den främsta vagnen kommer att stanna.
Min idé om vad man ska göra om man hamnar på spåret har alltid varit att springa i tågets riktning (det förutsätter förstås att man ännu inte ser tåget).
Personen kunde så klart ha sprungit mot bortre ändan av stationen men väljer man att hoppa ner på spåret har man inte alla hästar hemma och således tänkte nog inte så långt.
När tåget väl kommer i på plattformen kommer det i 40-50 km/h och då hinner personen inte långt. Nu vet jag inte exakt var på plattformssträckan detta inträffade, förmodligen början/mitten.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta tunnelbanetåg har magnetiska skenbromsar som aktiveras vid nödbromsning och då blir bromssträckan kanske halverad jämfört med en normal hård inbromsning utan skenbroms.
Pendeltåg däremot saknar i regel skenbromsar, men kan om de är moderna ha låsningsfria bromsar, och då kan också bromssträckan kortas en hel del vid nödbromsning. Men jag känner inte till några tåg i Sverige med låsningsfria bromsar, men det innebär inte att de inte finns.
Fel. Inget tunneltåg i Stockholm har magnetiska skenbromsar och om en förare nödbromsar halveras inte bromssträckan, det blir inte särskilt stor skillnad. I detta fall har det kommit lite olika besked vad föraren gjorde.