2010-02-10, 21:11
Medlem
dhedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Att hoppa ned på spåret och hämta något tar ca 20 sekunder såvida man inte är pensionär eller överviktig.

Jag har svaga armar och är generellt osmidig och hade själv inga problem att ta mig upp på perrongen när jag hoppat ned för att hämta något.

Om man inte kan ta sig upp pga vilken anledning som helst finns det gott om utrymme under perrongen att ta skydd i. Alternativt springer man i tågets färdriktning så tåget hinner stanna.

Word, jag lyckades med konststycket att tappa mobilen ner på spåret när jag skulle gå på blå linjen vid fridhemsplan (de gamla vagnarna), klev av tåget fort som fan, väntade tills det rullat iväg, hoppade ner och hoppade upp igen (det va 5 min mellan tågen), tog ca 20-30 sek som allt. Tvivlar dock på att jag hade gjort det på T-centralen i rusningstrafik, det är ingen mobil värd...
Citera
2010-02-10, 21:12
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trwl
Vet inte exakt vad han sysslat me, men han var nån pundare som begick brott hela tiden iaf, det jublades som sagt på stationen när det medelades att de va han som rök.
Var positivt att höra. En vinst att drägget dog med andra ord.

Mina tankar går till alla vittnen och tågchaffisen
Citera
2010-02-10, 21:14
Medlem
Kaptenhooks avatar
Läste inte igenom hela tråden. Men är det inte så att om man är lokförare och kör över någon så får man inte fortsätta jobba? Kommer ihåg för länge sen när man gick i skolan och Banverket åkte runt och hade lite kortare föreläsningar. Har fått för mig att dom sa någonting liknande då..

Om man nu vill ta livet av sig så kan dom väl ändå ta och hänga sig. Men om ni ska göra det, glöm inte att ha id handlingar med så stackrarna som måste ta hand om er ska hålla på och leta runt för att få reda på vem du är..
Citera
2010-02-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenhook
Läste inte igenom hela tråden. Men är det inte så att om man är lokförare och kör över någon så får man inte fortsätta jobba? Kommer ihåg för länge sen när man gick i skolan och Banverket åkte runt och hade lite kortare föreläsningar. Har fått för mig att dom sa någonting liknande då..

Får inte fortsätta jobba? Hur menar du då? För dagen eller?
Citera
2010-02-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det utrymmet är egentligen inte till för att gömma sig i, utan för att det inte skall virvla upp damm från rälsen när tågen kör förbi. Men det gör också svårare att ta sig upp.

Fel, utrymmet är i allra hösta grad till för att ta skydd från ankommande tåg. Huruvuda det även stoppar uppvirvlande damm låter jag vara osagt.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur mycket kan tunneltågföraren förkorta bromssträckan genom att fullbromsa/nödbromsa jämfört med att bromsa som vanligt?

Kan det halvera bromssträckan eller gör det inte så stor skillnad?

Om vi föreställer oss att föraren ser en person på spåret precis när h*n kör in på perrongen och nödbromsar direkt, så vore det intressant att veta ungefär var på perrongen den främsta vagnen kommer att stanna.

Min idé om vad man ska göra om man hamnar på spåret har alltid varit att springa i tågets riktning (det förutsätter förstås att man ännu inte ser tåget).

Personen kunde så klart ha sprungit mot bortre ändan av stationen men väljer man att hoppa ner på spåret har man inte alla hästar hemma och således tänkte nog inte så långt.
När tåget väl kommer i på plattformen kommer det i 40-50 km/h och då hinner personen inte långt. Nu vet jag inte exakt var på plattformssträckan detta inträffade, förmodligen början/mitten.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta tunnelbanetåg har magnetiska skenbromsar som aktiveras vid nödbromsning och då blir bromssträckan kanske halverad jämfört med en normal hård inbromsning utan skenbroms.

Pendeltåg däremot saknar i regel skenbromsar, men kan om de är moderna ha låsningsfria bromsar, och då kan också bromssträckan kortas en hel del vid nödbromsning. Men jag känner inte till några tåg i Sverige med låsningsfria bromsar, men det innebär inte att de inte finns.

Fel. Inget tunneltåg i Stockholm har magnetiska skenbromsar och om en förare nödbromsar halveras inte bromssträckan, det blir inte särskilt stor skillnad. I detta fall har det kommit lite olika besked vad föraren gjorde.
Citera
2010-02-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenhook

Om man nu vill ta livet av sig så kan dom väl ändå ta och hänga sig. Men om ni ska göra det, glöm inte att ha id handlingar med så stackrarna som måste ta hand om er ska hålla på och leta runt för att få reda på vem du är..

Föraren tas så klart ur tjänst när detta har inträffat. Sen måste han eller hon, om jag inte minns fel, få klartecken från läkare och/eller psykolog och säkerhetsutredare för att få börja jobba igen. Är inte riktigt säker på denna punkt men något sådant gäller i alla fall inom tunnelbanan.
Citera
2010-02-10, 21:31
Medlem
sigurts avatar
Varför bromsar inte tågen ner i god tid innan perrongen?

Så att när tåget åker in på perrongen åker det i max 5 km/h hela vägen tills det stannar.

Isåfall skulle ju alla dessa olyckor inte existera!

Det kan inte ta så väldigt mycket extratid? alla tågen kommer ju med samma intervall. bara att det blir lite segt att stå och titta på tåget som skall komma längst fram på perrongen!

Vill man dö kan man gå ut å slänga sig framför tåget i mellan två stationer.
Citera
2010-02-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhedberg
Word, jag lyckades med konststycket att tappa mobilen ner på spåret när jag skulle gå på blå linjen vid fridhemsplan (de gamla vagnarna), klev av tåget fort som fan, väntade tills det rullat iväg, hoppade ner och hoppade upp igen (det va 5 min mellan tågen), tog ca 20-30 sek som allt. Tvivlar dock på att jag hade gjort det på T-centralen i rusningstrafik, det är ingen mobil värd...

Problemet är att du inte kan vara säker på att det är 5 minuter mellan tågen. Det kan komma arbetslok, vagntransporter och övningståg som inte annonseras.
Citera
2010-02-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambla
Finns det något land där det begås mindre självmord, sett till antalet invånare?

Är du på riktigt??
Citera
2010-02-10, 21:41
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Varför bromsar inte tågen ner i god tid innan perrongen?

Så att när tåget åker in på perrongen åker det i max 5 km/h hela vägen tills det stannar.

Isåfall skulle ju alla dessa olyckor inte existera!

Det kan inte ta så väldigt mycket extratid? alla tågen kommer ju med samma intervall. bara att det blir lite segt att stå och titta på tåget som skall komma längst fram på perrongen!

Vill man dö kan man gå ut å slänga sig framför tåget i mellan två stationer.

Jag diskuterade inbromsningarna (samt irriterande kraftig acceleration) här (i en annan tråd) med någon som kör t-bana. Den personen ansåg att det var omöjligt att ta det lugnare med körningen eftersom folk skulle irritera sig på att det gick långsamt. Folk vill känna att det är "gasen i botten" och ingen förlorad resetid.
Citera
2010-02-10, 21:48
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Hoppas han/hon bara blev skade-överkörd så att det gjorde jävligt ont att dö, man utsätter för fan inte folk för sånt och speciellt inte en stackars förare som nu måste leva med den synen. Förbannade psykfall.

Men ditt jävla mongo, om du läst tråden ska du ha märkt att det INTE var ett självmord.
Citera
2010-02-10, 22:16
Medlem
Whiteliess avatar
Snubben hette alltså Ali Noor och var känd av polis och bevakning i tuben sedan tidigare. Men finns det inga bilder? Vill se om jag känner igen honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in