2016-02-24, 15:50
Medlem
Tisdagsgrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
En sista fråga: Upptåget - mellan vilka stationer går det som snabbast?

Nu tror jag vi ska vara försiktiga här. Från idag:

Citat:
Nu har jag fan sått min sista potatis. Att jag fann och inledningsvis vann på onlinepoker någon gång i trettonårsåldern har verkligen förstört mitt liv. Har försatt mig själv i en ohållbar - OHÅLLBAR - situation. Har någon varit i samma sits och bara sett självmord som utväg men till slut, på något jävla vänster, kommit ur det på andra sidan?

Det spelar ingen roll om jag blir raderad för att det här är offtopic, bara det hinner stå här en stund.

Det finns många andra sätt att komma vidare på. Du kan lösa det här. Många andra före dig har gått samma väg. Få hjälp för att lösa det här om du kan. Det är inte skamligt och du behöver inte vara ensam. Låt det åtminstone gå ett tag - ge det några veckor eller månader. Pengar är pengar och praktiska saker är praktiska saker, men ett liv är ett liv är ett liv.

Tillägg: en utredning om psykiska konsekvenser för lokförare som kört på någon. Jag citerar:

Citat:
Våra huvudsakliga resultat indikerar att det finns ett permanent, ofta lågstämt, traumatiskt stresstillstånd hos många av de lokförare som varit med om en påkörning med dödlig utgång. Tillståndet kvarstår ibland årtionden efter händelsen, och kan förvärras om lokförarna upplever fler olyckor som liknar den ursprungliga traumatiska händelsen. Även andra, stressiga händelser kan förvärra tillståndet.

och

Citat:
Sammanfattningsvis indikerar våra analyser att dödsolyckorna som lokförarna bevittnar på järnvägsspåren har långvariga och ibland svårartade psykiska följdeffekter. Förutom att orsaka obehag och lidande kan detta påverka lokförarnas hälsa och arbetsprestation, och därigenom säkerheten på järnvägen. ... I några fall framkom tydliga tecken på PTSD, särskilt där det också förekom otillräckligt socialt stöd.
Senast redigerad av Tisdagsgrisen 2016-02-24 kl. 16:11.
Citera
2016-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Jag hoppas han mår okej idag. Vet du vilken typ av tåg och i vilken hastighet det gick - mellan tummen och pekfingret?

Står människor upp eller lägger de sig på rälsen med halsen på skenan?

Vet inte hur han mår då jag tillhörde räddningspersonalen, men någon form av protes bör han ju garanterat ha fått eftersom benet blev amputerat. Tåget var en sorts pendeltåg, mer än så kan jag inte vad gäller tågtyper. Vet att de kan ligga runt 200 km/h på den sträckan, men vad det hade för hastighet just då har jag ingen aning om.

Jag har varit med om både att folk stått på rälsen och ligger med halsen på skenan. Som räddningspersonal är dessa olyckor bland de värsta man kan åka på, men jag kan ju säga att det helt klart är att föredra med halsen på skenan då det blir som en giljotin med halshuggning och endast två delar (om det träffar rätt), till skillnad från om tåget träffar hela kroppen och man kan få gå och leta delar i timmar.

Över lag kan jag säga att självmord är förjävligt, men just tågvarianten är riktigt hemsk då det medföljer väldigt många saker för oss i räddningspersonalen som man kanske inte tänkt på. Dessutom så är det kanske inte så roligt för närstående med identifikation när det endast återstår ett huvud att identifiera osv..
Senast redigerad av kycklingvinge 2016-02-24 kl. 22:18.
Citera
2016-02-24, 23:19
Medlem
flukkes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tisdagsgrisen
Nu tror jag vi ska vara försiktiga här. Från idag:

Det spelar ingen roll om jag blir raderad för att det här är offtopic, bara det hinner stå här en stund.

Det finns många andra sätt att komma vidare på. Du kan lösa det här. Många andra före dig har gått samma väg. Få hjälp för att lösa det här om du kan. Det är inte skamligt och du behöver inte vara ensam. Låt det åtminstone gå ett tag - ge det några veckor eller månader. Pengar är pengar och praktiska saker är praktiska saker, men ett liv är ett liv är ett liv.

Tillägg: en utredning om psykiska konsekvenser för lokförare som kört på någon. Jag citerar:

och

Citat:
Ursprungligen postat av kycklingvinge
Vet inte hur han mår då jag tillhörde räddningspersonalen, men någon form av protes bör han ju garanterat ha fått eftersom benet blev amputerat. Tåget var en sorts pendeltåg, mer än så kan jag inte vad gäller tågtyper. Vet att de kan ligga runt 200 km/h på den sträckan, men vad det hade för hastighet just då har jag ingen aning om.

Jag har varit med om både att folk stått på rälsen och ligger med halsen på skenan. Som räddningspersonal är dessa olyckor bland de värsta man kan åka på, men jag kan ju säga att det helt klart är att föredra med halsen på skenan då det blir som en giljotin med halshuggning och endast två delar (om det träffar rätt), till skillnad från om tåget träffar hela kroppen och man kan få gå och leta delar i timmar.

Över lag kan jag säga att självmord är förjävligt, men just tågvarianten är riktigt hemsk då det medföljer väldigt många saker för oss i räddningspersonalen som man kanske inte tänkt på. Dessutom så är det kanske inte så roligt för närstående med identifikation när det endast återstår ett huvud att identifiera osv..

Hoppas inte Midsommarnattsbira har gjort något dumt?

Senaste aktivitet: Idag 16:39

"Det var stopp i tågtrafiken mellan Ulriksdal och Rotebro, norr om Stockholm på grund av en befarad olycka under onsdagskvällen."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stopp-for-tag-mellan-uppsala-stockholm

I så fall Rip
Citera
2016-02-24, 23:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Hoppas inte Midsommarnattsbira har gjort något dumt?

Senaste aktivitet: Idag 16:39

"Det var stopp i tågtrafiken mellan Ulriksdal och Rotebro, norr om Stockholm på grund av en befarad olycka under onsdagskvällen."

I så fall Rip
#Midsommarnattsbira pratade om Upptåget. Det passerar inte mellan Ulriksdal och Rotebro. Men tåg går det...
Citera
2016-02-25, 00:49
Medlem
Tack för svaren och er omtanke. Mycket värmande, och nog för att muntra om mig för ögonblicket, tills jag minns vilken prekär situation jag försatt mig själv i. Antitesen till att vakna upp ur en mardröm, så att säga - vidrigt kafkaeskt. Av Liveleaks att döma förefaller självmord med tåg, givet att de inte går ut på att kasta sig framför ett bromsande tunnelbanetåg, vara jäkligt (jäkligt) kvickt.

Men nu ska jag sluta gå OT.

Jag trodde ärligt talat Upptåget gick mellan Uppsala och Sthlm, men det kanske bara är (en) pendel(n)?
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2016-02-25 kl. 00:53.
Citera
2016-02-25, 00:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tack för svaren och er omtanke. Mycket värmande, och nog för att muntra om mig för ögonblicket, tills jag minns vilken prekär situation jag försatt mig själv i. Antitesen till att vakna upp ur en mardröm, så att säga - vidrigt kafkaeskt. Av Liveleaks att döma förefaller självmord med tåg givet att de inte går ut på att kasta sig framför ett bromsande tunnelbanetåg vara jäkligt (jäkligt) kvickt.

Men nu ska jag sluta gå OT.

Jag trodde ärligt talat Upptåget gick mellan Uppsala och Sthlm, men det kanske bara är (en) pendel(n)?
Du bestämmer själv. Men, snälla, tänk på tågpersonal, vittnen och räddningspersonal. Det finns bättre sätt att avsluta sitt liv på, även om jag varmt avråder från det. Det finns alltid hjälp att få.
Citera
2016-02-26, 00:22
Medlem
Citat:
Till er som hängt mycket i tråden: Upptåget lär aldrig någonsin lämnat en överlevande, eller? Självmördare eller en olycksdrabbade chansare - alla har de gått en idiotsäker död till mötes, förmodligen utan att ha känt smärta ö h t?

En tjej i samma stad där jag bor blev påkörd av tåg överlevde. Hon hade videoblogg etc om livet efter. Men sen hoppade hon igen och dog då.
Citera
2016-02-26, 00:24
Medlem
Citat:

Hallå!!
Hur mår du egentligen?
Läste dina inlägg blir orolig
Citera
2016-02-26, 10:11
Medlem
Skogswalds avatar
Lite sent kanske, men kan inte hjälpa undra.

Var det ens frågan om person som blivit påkörd, eller var det falsklarm? Artikeln besvarar inte detta.
Citera
2016-02-26, 21:31
Medlem
Citat:
Följdfråga: Varför åsamkar självmord ifrågavarande tågchaufför skuldkänslor? Jag kan dels förstå det, dels inte. Försökt hitta intervjuer med drabbade chaufförer på ämnet utan alltför stor framgång. Orkar någon hjälpa till?

Du kan lyssna på detta avsnittet, en lokförare berättar. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/314342?programid=3052
Citera
2016-02-27, 21:22
Medlem
mjohan84s avatar
dags igen , någon verkar ha hoppat framför tåget på västra stambanan , vid Alingsås
Citera
2016-02-27, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
dags igen , någon verkar ha hoppat framför tåget på västra stambanan , vid Alingsås
Obekräftat.

Alingsås Tidning: Stopp i tågtrafiken efter olycka
Citat:
Det kan röra sig om att en person blivit påkörd av tåget men det är ännu inte bekräftat, meddelar räddningstjänsten.

Polis och räddningstjänst söker nu av spårområdet nordöst om Alingsås station.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in