2012-11-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det är just detta som gör trafikförsäkringar så unika. Oavsett man varit vållande till olyckan eller inte så är man som fordonsägare ansvarig för skador som uppkommer på andra fordon/passagerare/människor omkring/annans egendom när fordonet körs. Därför är trafikförsäkringar obligatoriska för registreringspliktiga fordon (även tåg).
Situationen må vara vald av offret, men förutsättningarna står samtliga inblandade i som möjliggör dödsfallet. Dvs även passagerarna som utgör underlaget till att bygga en tillräckligt billig höghastighetsspårväg för att inte kunna skydda varje meter av den mot obehöriga.
Trafikoperatören (SJ) är dock den som ansvarar för att försäkra fordonet (tåget)
Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att staten (SJ och militära fordon) inte har samma försäkringar som civila fordon som trafikerar våra vägar (trafikförsäkring).
Citera
2012-11-26, 21:51
Medlem
Oneflews avatar
Såg båren och det var en person under, Brandkår, flertalet poliser och 2 ambulanser var på plats på Uppsala Centralstation.
Citera
2012-11-26, 21:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att staten (SJ och militära fordon) inte har samma försäkringar som civila fordon som trafikerar våra vägar (trafikförsäkring).
Staten är s.k. egenförsäkrad, dvs den betalar sina egna försäkringsskador. Det vore slöseri för staten att försäkra sig. Det skulle sysselsätta ett helt försäkringsbolag som bara skulle bara ta emot premier och betala skadeersättning tillbaka. Staten betalar inte ens normalt obligatorisk trafikförsäkring.

Däremot är jag mer osäker vad det gäller statliga bolag, t.ex. SJ.
Citera
2012-11-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Staten är s.k. egenförsäkrad, dvs den betalar sina egna försäkringsskador. Det vore slöseri för staten att försäkra sig. Det skulle sysselsätta ett helt försäkringsbolag som bara skulle bara ta emot premier och betala skadeersättning tillbaka. Staten betalar inte ens normalt obligatorisk trafikförsäkring.

Däremot är jag mer osäker vad det gäller statliga bolag, t.ex. SJ.
Kanske OT
Citat:
SJ är ett aktiebolag som ägs av svenska staten. Vårt uppdrag är att bedriva lönsam persontrafik.
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=18217&l=sv
Citera
2012-11-26, 22:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Kanske OT

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=18217&l=sv
Precis. SJ är ett statligt bolag.
Citera
2012-11-27, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Precis. SJ är ett statligt bolag.

SJ är ett aktiebolag som ägs 100% av staten, där av SJ AB,
det drivs inte av några skattepengar som lokaltrafiken gör runt om i landet, dock ska vinsten SJ genererar via biljetterförsäljning och vissa besparingar tillfalla staten, i form av aktieutdelning, Men staten skjuter inte till ett enda öre för driften.
Citera
2012-11-27, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
I Hinsnoret ger vi signal 2 ggr, varje signal ungefär 3-4 sekunder. Men det hjälper inte om dom har hörlurar i, har stått med lok 2 meter ifrån en cyklist i centrala örebro som inte hade någon koll alls, min kollega fick till sist gå fram och knacka honom på axeln och be honom flytta sig, Han vart lite chockad när han vred på huvudet och såg fronten på loket några meter bort, Och kan säga att loktutan låter som faaaan,

Tack för svaret, åkt där ett x antal gånger med TIBen och har för mig dom tutade där ja!

Verkar som du är en Tåg/Lok förare, usch för personer som lyssnar på musik och ej har koll på trafiken, kan inte vara kul för en förare att köra på någon. Om personer endå hade respekt för tågen så skulle det fungera hur bra som helst.

Har själv varit en person som inte visat respekt för tågen och det har ledit till att man nästan blivit överkörd några gånger, men man blir äldre och klokare som tur är!

Edit: Du har inte hört något om vad som hände vid hinsnoret, förutom att någon blivit påkörd?
Citera
2012-11-28, 17:16
Medlem
stackars and*ea. 20 år och rullstolsbunden, hon blev förlamad från midjan och ner
Citera
2012-12-01, 13:07
Medlem
WILSHEREs avatar
Man påkörd av tåg på Lidingöbanan (1/12-12)

Citat:
– Den här unge mannen snubblade runt och ramlade ner på spåren, så vi lyfte upp honom och satte honom på en bänk. Sedan ramlade han ner igen efter en stund och vi hjälpte honom upp och frågade om han behövde hjälp, säger Gabriel, som arbetade med att rensa perrongerna från snö när olyckan var framme.
Efter en stund hörde Gabriel ett skrik, vände sig om och såg att mannen blivit påkörd av tåget.
– Allt hände så fort, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15865330.ab

Låter väldigt konstigt, inte ramlar man väl ner igen om man sitter på en bänk? Den här mannen måste nog velat ta sitt liv.
Senast redigerad av WILSHERE 2012-12-01 kl. 13:13.
Citera
2012-12-01, 13:11
Medlem
Verkar ytterst märkligt, blir hjälpt upp på perrongen flera gånger och ramlar sen ner gång på gång igen.
Var det is på perrongen så att han gled ner så fort han reste på sig eller?
Citera
2012-12-01, 13:13
Medlem
WILSHEREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Verkar ytterst märkligt, blir hjälpt upp på perrongen flera gånger och ramlar sen ner gång på gång igen.
Var det is på perrongen så att han gled ner så fort han reste på sig eller?

Artikeln har uppdaterats nu med uppgifter om att han uppfattats som berusad. Väldigt märkligt ändå.
Citera
2012-12-01, 13:22
Bannlyst
Tredje gången gillt alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här