2012-03-21, 20:31
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Hur vet du att personen"bara" var skadad? Låter ju otroligt om man blir påkörd av ett pendeltåg!
Det vet jag inte, men jag visste inte hur jag skulle formulera, men han såg ut att andas iaf.
Citera
2012-03-21, 20:32
Medlem
Var det Bålstatåget? Satt på tåget påväg hem från jobbet, pendeln hinner knappt lämna perrongen i sumpan innan det bromsar snabbt och sen ropar de ut att de hänt en olyckshändelse :S
Citera
2012-03-21, 20:34
Medlem
Trafiken ska tydligen vara igång igen iaf

http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx
Citera
2012-03-21, 20:35
Medlem
Monoceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Person påkörd av pendeltåg.

Intressant, men fortfarande varför är det är så stort pådrag för det. Verkar onödigt med tre ambulanser och att spärra av Järnvägsgatan.
Citera
2012-03-21, 20:49
Medlem
Jag satt på det tåget och olyckan hände inte så jättelångt från sundbybergs station, tåget kan inte ha haft full fart.

Tragiskt när någon väljer att avsluta sitt liv på det sättet, det drabbar ju så många andra. Och då tanker jag inte närmast på trafikanterna utan mer på tågpersonalen.
Citera
2012-03-21, 20:50
Medlem
Va en person som gick under bommarna. Ett tåg missa först sen klippte nästa. En kompis satt på ett fik o såg allt.
Citera
2012-03-21, 20:58
Medlem
Monoceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard86
Va en person som gick under bommarna. Ett tåg missa först sen klippte nästa. En kompis satt på ett fik o såg allt.

Då vet jag, låter som en väldig kladdig historia.
Citera
2012-03-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravare24
Ja du C20, Jag skulle då vilja påstå att vikten kontra hastigheten är det som spelar roll vid en påkörning, och inte enbart hastigheten, och att framställa en påkörning av ett tåg i låt oss säga en hastighet av 160 blås, skulle vara det samma som att hoppa av ett tåg i samma fart, Jo Men Tjena

någonting säger mig att du är ett "tågfreak" men det lustiga är att du som låter som ett "proffs" i övriga trådar, där du menar på att spänningen i kontaktledningen är 15.000 volt, "måste här utdela en" , det är 16.000, vet inte om du kör tunnelbana, med tanke på ditt namn C20, men, du verkar iaf inte ha kunskap om övriga linjer.

Ser även att du tågsurfar, och jag hoppas verkligen att du slutar med det, inte vettigt någonstans, med tanke på det du utsätter dig för, men om du trivs med det, keep on rolling!

Du läser ju som en kratta - jag har inte att det är samma sagt att det är samma sak att bli påkörd i 160 km/h som att ramla av ett tåg i 160. Det jag skrev är att vid en påkörning där man träffas rakt på så får man upp samma (eller nästan samma) fart som tåget och sen i ögonblicket efter själva träffen så blir det som om man hoppat av tåget.
Den största skadan uppstår ju självklart i själva smällen när man träffas av tåget.

Och vikten har inte mer än marginell betydelse eftersom tåget inte tappar nån fart av betydelse vid påkörningen. Det ända som spelar roll i praktiken är tågets hastighet och hur man träffar fronten. Om man tänker sig en påkörning där man inte hamnar under hjulen.
Tänk dig att du åker med ett tåg i t ex 100 km/h och hoppar av precis "timat" så du träffar fronten på ett annat stillastående tåg som står på spåret bredvid. Det är precis samma sak som om du själv befinner sig i det stillastående tåget istället - sen hoppar ut framför tåget som rör sig.
Man själv väger ju detsamma och har eller får upp samma rörelseenergi - oavsett vad tåget väger.
Det som dödar är ofta smällen mot fronten/kopplet - inte att man hamnar under hjulen. Vid en "rak träff" i 95 km/h är det ungefär som att hoppa från "Katarina-hissen" i Stockholm och 180 km/h är ungefär som att hoppa från Kaknästornet.

Och om man hamnar under hjulen på ett tåg så har inte vikten heller så stor betydelse så länge inte axeltrycket på ett lättare tåg är så lågt att hjulen lyfts upp från rälsen när dom rullar över kroppen (och det sker ju normalt inte). Däremot har ju förstås tåglängden betydelse i det fallet och tyngre tåg är ju oftast längre.
Och spänningen i kontaktledningen är 15 000 volt nominellt - men den varierar upp till +/- 10% i normala fall beroende på belastning. När inget tåg på linjen drar ström (låg/ingen belastning) eller när ett tåg t o m matar tillbaka ström i ledningen som t ex X60 gör vid bromsning (vilket ger "negativ" belastning - om inget annat tåg drar motsv ström samtidigt) kan den normalt gå upp till 16 500 eller i vissa fall t o m högre - och vid tung belastning som t ex snabbt accelererande pendeltåg eller tunga godståg (vid acceleration) så kan den sjunka till 13 500 eller ibland t o m lägre istället.

Det där jag skrev om tunnelbanan - åter igen, det är inte alla stationer som är begränsade till 50 (48 km/h), men många. Däribland T-centralen (som är en av dom stationerna där många självmord sker)
- iaf på röd och grön linje. Det finns stationer där dom kör full fart in också - speciellt på t ex blå linjen.
Senast redigerad av C20 2012-03-21 kl. 21:57.
Citera
2012-03-21, 21:55
Medlem
Husvagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard86
Vet du om det var ett rent självmord eller bara idiotisk gamble? Hur såg personen ut? Man, kvinna? Svensk, nysvensk? Ålder?
Citera
2012-03-21, 22:17
Medlem
C20ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyeyes
Jag satt på det tåget och olyckan hände inte så jättelångt från sundbybergs station, tåget kan inte ha haft full fart.

Tragiskt när någon väljer att avsluta sitt liv på det sättet, det drabbar ju så många andra. Och då tanker jag inte närmast på trafikanterna utan mer på tågpersonalen.

Det är 120 km/h mellan Spånga och Sunbyberg och 90 km/h lite innan Sundbyberg. Max hastigheten på X60 är 160 km/h så fullfart gick det inte.
Citera
2012-03-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyeyes

Jag fick nästan "första plats" då jag åkte i förarhytten längst bak på ett tåg som mötte det påkörande tåget. Det blev nödbroms och så hörde man föraren ropa ut i "hyttkommunikations-systemet" nåt om att hon tutade på honom och sen körde det mötande tåget på honom (hon lät ju lite chockad sådär)
Till passagerarna sa dom bara att det hänt en olycka. Han hade förmodligen krupit under bommarna och sprang väl över på andra spåret när han såg tåget komma och så kom ett mötande tåg också precis i "fel timing" - jag fick alltså intrycket av att det var en olycka, inte självmord.

Jag hoppade ut och gick längs spåret fram till övergången - dels för att se om man såg nåt av olyckan och sen för att jag hade inte tillstånd att åka i hytten egentligen, haha (så jag ville inte vara kvar där när snutarna kom sen). Samtidigt möts jag av en annan kille som nödöppnat en passagerardörr, hoppat ut från det påkörande tåget, gick fram till övergången och snackandes i telefon, haha.
Sen ner genom gångtunneln och över på andra sidan - där fick jag en skymt av personen som blivit påkörd innan en av brandmännen körde bort mig. Han verkade inte hamnat under hjulen iaf utan fått en smäll och låg bredvid spåret, kanske 5-10 m från övergången. Jag vet inte om han levde eller var död - men jag (och massa andra som samlats där) stod sen en bit bort och kollade hur dom försökte få liv i honom säkert en halvtimme, men utan att lyckas. Sen såg vi bara hur dom lyfte in honom i ambulansen, åkte iväg och avslutade med att plocka upp nåt längs spåret osv.
Sen var det bara gå bort till Sundbybergs station, vänta tills tågtrafiken kom igång igen och åka hem.
Citera
2012-03-21, 23:20
Medlem
Enligt min kompis så va det inte ett självmord. Ingen mer info tyvärr :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här