Citat:
Ursprungligen postat av ravare24
Ja du C20, Jag skulle då vilja påstå att vikten kontra hastigheten är det som spelar roll vid en påkörning, och inte enbart hastigheten, och att framställa en påkörning av ett tåg i låt oss säga en hastighet av 160 blås, skulle vara det samma som att hoppa av ett tåg i samma fart, Jo Men Tjena
någonting säger mig att du är ett "tågfreak" men det lustiga är att du som låter som ett "proffs" i övriga trådar, där du menar på att spänningen i kontaktledningen är 15.000 volt, "måste här utdela en"

, det är 16.000, vet inte om du kör tunnelbana, med tanke på ditt namn C20, men, du verkar iaf inte ha kunskap om övriga linjer.
Ser även att du tågsurfar, och jag hoppas verkligen att du slutar med det, inte vettigt någonstans, med tanke på det du utsätter dig för, men om du trivs med det, keep on rolling!
Du läser ju som en kratta - jag har inte att det är samma sagt att det är samma sak att bli påkörd i 160 km/h som att ramla av ett tåg i 160. Det jag skrev är att vid en påkörning där man träffas rakt på så får man upp samma (eller nästan samma) fart som tåget och sen i ögonblicket efter själva träffen så blir det som om man hoppat av tåget.
Den största skadan uppstår ju självklart i själva smällen när man träffas av tåget.
Och vikten har inte mer än marginell betydelse eftersom tåget inte tappar nån fart av betydelse vid påkörningen. Det ända som spelar roll i praktiken är tågets hastighet och hur man träffar fronten. Om man tänker sig en påkörning där man inte hamnar under hjulen.
Tänk dig att du åker med ett tåg i t ex 100 km/h och hoppar av precis "timat" så du träffar fronten på ett annat stillastående tåg som står på spåret bredvid. Det är precis samma sak som om du själv befinner sig i det stillastående tåget istället - sen hoppar ut framför tåget som rör sig.
Man själv väger ju detsamma och har eller får upp samma rörelseenergi - oavsett vad tåget väger.
Det som dödar är ofta smällen mot fronten/kopplet - inte att man hamnar under hjulen. Vid en "rak träff" i 95 km/h är det ungefär som att hoppa från "Katarina-hissen" i Stockholm och 180 km/h är ungefär som att hoppa från Kaknästornet.
Och om man hamnar under hjulen på ett tåg så har inte vikten heller så stor betydelse så länge inte axeltrycket på ett lättare tåg är så lågt att hjulen lyfts upp från rälsen när dom rullar över kroppen (och det sker ju normalt inte). Däremot har ju förstås tåglängden betydelse i det fallet och tyngre tåg är ju oftast längre.
Och spänningen i kontaktledningen är 15 000 volt nominellt - men den varierar upp till +/- 10% i normala fall beroende på belastning. När inget tåg på linjen drar ström (låg/ingen belastning) eller när ett tåg t o m matar tillbaka ström i ledningen som t ex X60 gör vid bromsning (vilket ger "negativ" belastning - om inget annat tåg drar motsv ström samtidigt) kan den normalt gå upp till 16 500 eller i vissa fall t o m högre - och vid tung belastning som t ex snabbt accelererande pendeltåg eller tunga godståg (vid acceleration) så kan den sjunka till 13 500 eller ibland t o m lägre istället.
Det där jag skrev om tunnelbanan - åter igen, det är inte alla stationer som är begränsade till 50 (48 km/h), men många. Däribland T-centralen (som är en av dom stationerna där många självmord sker)
- iaf på röd och grön linje. Det finns stationer där dom kör full fart in också - speciellt på t ex blå linjen.