• 1
  • 2
2009-07-21, 12:20
Medlem
miklons avatar
Idag har jag en eldriven trimmer (en B&D eller liknande), med en tråd som sticker ut åt ena sidan. Den är i stort sett komplett värdelös till allt utom lite enklare kantklippning.

Nu funderar jag på att skaffa en enklare bensindriven variant, med lite grövre tråd, men funderar på om det är vad jag behöver. Jag har en tomt med rätt mycket vildgräs (och annat som typiskt växer i vildgräs) runt om och det är det jag vill hålla efter. Duger det då med en bensindriven variant för 1 000-1 500 kr (t.ex. Partner Kolibri II), eller är det också för klent? Vad kan man ta med en sån, är det bara tänkt för kantklippning det med, eller duger det för vildgräs och lite grövre ogräs som brännässlor, hundkex och liknande?

Helst skulle jag nog vilja ha en riktig röjsåg, men då snackar vi ju 4-5 000 och uppåt och det känns som lite overkill för att främst klippa gräs, även om det blir lite sly på tomten emellanåt också (det är en del träd som ynglar av sig).

Är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp för en riktig röjsåg, eller hur långt klarar man sig med en tråd-trimmer på 1-1,3 hk?
Citera
2009-07-21, 12:49
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Idag har jag en eldriven trimmer (en B&D eller liknande), med en tråd som sticker ut åt ena sidan. Den är i stort sett komplett värdelös till allt utom lite enklare kantklippning.

Nu funderar jag på att skaffa en enklare bensindriven variant, med lite grövre tråd, men funderar på om det är vad jag behöver. Jag har en tomt med rätt mycket vildgräs (och annat som typiskt växer i vildgräs) runt om och det är det jag vill hålla efter. Duger det då med en bensindriven variant för 1 000-1 500 kr (t.ex. Partner Kolibri II), eller är det också för klent? Vad kan man ta med en sån, är det bara tänkt för kantklippning det med, eller duger det för vildgräs och lite grövre ogräs som brännässlor, hundkex och liknande?

Helst skulle jag nog vilja ha en riktig röjsåg, men då snackar vi ju 4-5 000 och uppåt och det känns som lite overkill för att främst klippa gräs, även om det blir lite sly på tomten emellanåt också (det är en del träd som ynglar av sig).

Är det bara att bita i det sura äpplet och hosta upp för en riktig röjsåg, eller hur långt klarar man sig med en tråd-trimmer på 1-1,3 hk?
Är det gräsklippbar yta under?
Isåfall råder ja dig att hyra en röjjsåg, när allt är borta så håller du rent med en gräsklippare
Citera
2009-07-21, 12:54
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon

Skruva på en metallklinga istället för snöre på din trimmer. Jag har kapat mindre buskar och dylikt med en sådan modifierad trimmer.
Citera
2009-07-21, 13:45
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcm900mod
Skruva på en metallklinga istället för snöre på din trimmer. Jag har kapat mindre buskar och dylikt med en sådan modifierad trimmer.

Det är klart, det går ju att modifiera trimmern själv, fast det känns ju lite vanskligt att skruva på en vass klinga på nåt som egentligen inte har effekt eller vridmoment nog för att såga med den. I och för sig, det värsta som händer är väl att man kör fast med den.
Citera
2009-07-21, 14:00
Medlem
radioskuggas avatar
Jag hade en sån enklare variant av bensindriven trimmer förut och den tog allt vildgräs, t o m vildhallon.
Trivdes dock aldrig riktigt med den, kanske främst beroende på ljudet. Man måste ha hörselskydd och helst stövlar.
Citera
2009-07-21, 14:27
Medlem
En ny för 1500 kr. forget about it. Du kommer bara bli irriterad..
Har du råd så lägg ca. 4000 kr och köp dig en av stihl`s mindre röjare.

Jag gav själv 3500 för min stihl med en tyst fyrtaktare efter att ha svurit över min partner.
Nu är det kul att röja..
Citera
2009-07-21, 14:34
Medlem
Zycombs avatar
Köpte en partner colibri II för nåt år sen, det är bra om man har gräs och sånt men blir det lite grövre sly då är det fullgas och hoppas på det bästa som gäller. Men den funkar absolut.
Citera
2009-07-21, 14:38
Medlem
Om det inte är större sly som växt upp i gräset, så anser jag en av Stihls större tvåtaktare (med tillhörande sele) passa, en sådan käkar sig igenom det mesta, och du får stark snurr på tråden snabbt. Smidigt också med ett magasin som matar ut ny tråd när du duttar trimmerhuvudet i backen.

Som tråd rekommenderar jag något med metallkärna, mycket hållbart, kommer dock inte ihåg vilket fabrikat trimmertråden jag använder är av...
Citera
2009-07-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beecher
Om det inte är större sly som växt upp i gräset, så anser jag en av Stihls större tvåtaktare (med tillhörande sele) passa, en sådan käkar sig igenom det mesta, och du får stark snurr på tråden snabbt. Smidigt också med ett magasin som matar ut ny tråd när du duttar trimmerhuvudet i backen.

Som tråd rekommenderar jag något med metallkärna, mycket hållbart, kommer dock inte ihåg vilket fabrikat trimmertråden jag använder är av...

Tror inte att stihl tillverkar tvåtaktare längre tyvärr, pga. miljö..men jag kan ha fel. Men deras fourmix maskin är fin.
Stihls egna tråd innehåller aluminium och man ska passa sig för kedjor, vajrar medmera, rätt som det är slits en bit av.
Hembygget med sågklinga lät också för spännande för mig..
Citera
2009-07-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Tror inte att stihl tillverkar tvåtaktare längre tyvärr, pga. miljö..men jag kan ha fel. Men deras fourmix maskin är fin.

Så är det nog

Tummen upp för fourmix.
Citera
2009-07-21, 20:33
Medlem
http://www.blocket.se/hela_sverige?c...i&sp=1&w=3&f=p

Kanske kan vara något?
Citera
2009-07-21, 20:53
Medlem
DennisOlofs avatar
miklon, om det inte är akut att skaffa en röjsåg (stor eller liten variant) kan du alltid hålla ett öga på blocket. Det är möjligt du kan få tag i en stor variant till lågt pris.

I övrigt instämmer jag inte med en del inlägg i tråden, de mindre varianterna som ligger i prisklassen 1500-3000kr räcker utmärkt. Skillnaden är att de tyngre och dyrare varianterna klarar av jobbet snabbare och är även avsedda för att montera på klingor och annat för att röja tungt sly osv. Tänk också på att det lönar sig att köpa ett bra märke, istället för något skumt från kina osv. Använder man rätt teknik med röjsnöret så är det inte några problem.

Det finns även Stihl röjsnören som är eldrivna och ganska kraftiga, om man nu absolut måste ha elvarianten. Det låter ganska mycket om röjsnören och man behöver ha på sig en del skydd. Eller så ska man undvika att klippa när det är bra väder osv.

http://www.stihl.se/

Även andra märken går ju bra att köpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här