• 1
  • 2
2009-07-20, 12:58
Bannlyst
Jag har en teori, att tiden egentligen inte skiftar.. T.ex, måndag kväll blir tisdag morgon som bekant, MEN, är det inte bara en månskiftning, om ni förstår.. Att livet är bara som EN ENDA dag egentligen.. Vad tror ni fb:are? Är det inte sanning??
Citera
2009-07-20, 13:10
Medlem
IRMEs avatar
Det kan ju omöjligt vara samma dag hela tiden, då jorden inte har samma position varje dag, vilket medför att åtminstone något har förändrats från tidigare dag, dvs det kan inte vara samma dag varje dag.
Citera
2009-07-20, 13:14
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det kan ju omöjligt vara samma dag hela tiden, då jorden inte har samma position varje dag, vilket medför att åtminstone något har förändrats från tidigare dag, dvs det kan inte vara samma dag varje dag.

En dag/dygn kan väl också definieras utifrån ens egna dag och dygnsrytm. Min dag börjar t ex när jag vaknar och slutar när jag somnar, oberoende på vilken tid det är. Det vill säga att det är fortfarande samma dag för mig även fast klockan visar något annat.
Citera
2009-07-20, 13:32
Medlem
Tja, tidens existens går inte att bevisa, så ja, det kan vara såhär.
Och i många kulturer lever man som om det inte fanns tid,
man lever mer efter säsongsskiftningar än efter klockslag.
Men om vi upplever att tiden går framåt
(för Copernicus så rörde sig jorden runt solen, oavsett vad alla andra sa),
så är det väl sant det också.
Citera
2009-07-20, 16:20
Medlem
Reoshis avatar
om man färdas runt jorden tillräckligt snabbt för att solen aldrig går ner, eller klockan aldrig slår.. då måste ju tiden stå stilla, eh?
Citera
2009-07-20, 22:53
Medlem
Tiden är en illusion. Det är alltid nu.
Citera
2009-07-21, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Jag har en teori, att tiden egentligen inte skiftar.. T.ex, måndag kväll blir tisdag morgon som bekant, MEN, är det inte bara en månskiftning, om ni förstår.. Att livet är bara som EN ENDA dag egentligen.. Vad tror ni fb:are? Är det inte sanning??

"DAG" är bara en definition på en händelse, d.v.s. jorden har gått runt ett varv. Att det tar 24 timmar är något som relaterar till ett mått som vi skapat som kallas för tiden.

Så visst, livet kan vara en "dag" om vi definierar livet som "en-dag" men nu är en dag 24 timmar som vi definierat som 1440 minuter osv. Allt är en definitionsfråga.

Vad menar du med att tiden inte skifftar?
Senast redigerad av StolenAccount 2009-07-21 kl. 03:15.
Citera
2009-07-21, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StolenAccount
"DAG" är bara en definition på en händelse, d.v.s. jorden har gått runt ett varv. Att det tar 24 timmar är något som relaterar till ett mått som vi skapat som kallas för tiden.

Så visst, livet kan vara en "dag" om vi definierar livet som "en-dag" men nu är en dag 24 timmar som vi definierat som 1440 minuter osv. Allt är en definitionsfråga.

Vad menar du med att tiden inte skifftar?

Ja det var lite det jag var inne på.. Det jag menar med dygnsskiftning är att ingenting nånsin skiftar, utan det är bara en fråga om ljus å mörker. Men det är klart, jorden rör sig ju så det är klart det är en fråga om dygnsrytmh, det märkliga tycker jag är att det går till söndag och sän börjar om i veckocyklern..?
Citera
2009-07-21, 20:31
Medlem
Finns det något som är tidslöst?

Den tid som vi mäter på klockan är ju endast baserad på ljusets rörelse?
Citera
2009-07-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeggis
Finns det något som är tidslöst?

Den tid som vi mäter på klockan är ju endast baserad på ljusets rörelse?

Tiden i sig är väl tidlös. Den har ingen början, inget slut.
Citera
2009-07-21, 21:03
Bannlyst
Även, så dram man ju tillbaka tiden på sommaren och vise versa, och vd betyder det?? Måste inte det betyda att tiden egentligen inte finns, utan bara är en maskin?..
För om man tänker tillbaka till begynnelsen när man inte hade klockor, och följer historien till nutid och jämnför, så har ju klockan plötsligt fått en definitiv plats i hela världsamfundet.. En simpel måttstock, alltså en illusion, då det inte finns ett bestämt mått på tiden egentligen ursprungsvis, utan det är en uppfinning vi väljer att leva efter.. Men varför har det blivit just så?? Varför försöka mäta det?..
Citera
2009-07-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Även, så dram man ju tillbaka tiden på sommaren och vise versa, och vd betyder det?? Måste inte det betyda att tiden egentligen inte finns, utan bara är en maskin?..
För om man tänker tillbaka till begynnelsen när man inte hade klockor, och följer historien till nutid och jämnför, så har ju klockan plötsligt fått en definitiv plats i hela världsamfundet.. En simpel måttstock, alltså en illusion, då det inte finns ett bestämt mått på tiden egentligen ursprungsvis, utan det är en uppfinning vi väljer att leva efter.. Men varför har det blivit just så?? Varför försöka mäta det?..

Den tidsmaskin som alla människor följer idag är väl en produkt utav industriella revolutionen. Då tidsskift infördes i fabriker till arbetarna? som självklart inte orkar jobba dygnet runt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in