2013-02-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat
I normala fall får man inte räkna med utökade kurser i betygssnittet (det ska alltså bara vara 2500 poäng som räknas) men det verkar vara en specialare om kursen krävs för att bli behörig.
Ok men eftersom Matte E inte är någon behörighet, räknas den kursen in som meritpoäng isf?

Edit:
En till fråga också
Det står att jag ska ha en grundläggande behörighet, dvs alla obligatoriska kurser som alla ska läsa på gymnasiet, right?
Kommer då Engelska B ge mig extra meritpoäng?
Senast redigerad av malacofreak 2013-02-28 kl. 23:01.
Citera
2013-03-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malacofreak
Ok men eftersom Matte E inte är någon behörighet, räknas den kursen in som meritpoäng isf?

Edit:
En till fråga också
Det står att jag ska ha en grundläggande behörighet, dvs alla obligatoriska kurser som alla ska läsa på gymnasiet, right?
Kommer då Engelska B ge mig extra meritpoäng?

Är en kurs ej behörighetsgivande och är utökad får du endast meritpoäng. Toppenbra att lägga svåra men merittunga kurser som utökade då det räcker att få G i dem men ändå plocka hem meritpoängen.

Det är givetvis grundläggande behörighet, men utöver det:

Särskild behörighet
Områdesbehörighet 8:
Fysik B, Kemi A, Matematik D
Samtliga med lägst betyg G

Alla dessa kommer du inte få meritpoäng för. Antar att du inte går enligt de nya kursplanerna eftersom att du är avgångselev och anger i bokstavssteg.
Citera
2013-03-01, 01:31
Medlem
Citat:
Är en kurs ej behörighetsgivande och är utökad får du endast meritpoäng. Toppenbra att lägga svåra men merittunga kurser som utökade då det räcker att få G i dem men ändå plocka hem meritpoängen.

Det är givetvis grundläggande behörighet, men utöver det:

Särskild behörighet
Områdesbehörighet 8:
Fysik B, Kemi A, Matematik D
Samtliga med lägst betyg G

Alla dessa kommer du inte få meritpoäng för. Antar att du inte går enligt de nya kursplanerna eftersom att du är avgångselev och anger i bokstavssteg.

Ok men just nu står Fysik B och Matte E som utökad. Kommer jag alltså bara få meritpoäng för Matte E och inte också Engelska B isf?

Jag gick ut förra året så du antog korrekt
Citera
2013-03-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malacofreak
Ok men just nu står Fysik B och Matte E som utökad. Kommer jag alltså bara få meritpoäng för Matte E och inte också Engelska B isf?

Jag gick ut förra året så du antog korrekt

Du får meritpoäng för allt, oavsett om det är utökat eller ej, så länge det inte krävs för behörighet. Däremot kan du bara få ett visst antal meritpoäng för respektive område och á 50-poängskurs. Men jag tror du sätter en hög meritpoäng så du behöver inte oroa dig. Om det sedan tar dig in på utbildningen är en annan femma.
Citera
2013-03-01, 12:28
Medlem
Citat:
Du får meritpoäng för allt, oavsett om det är utökat eller ej, så länge det inte krävs för behörighet. Däremot kan du bara få ett visst antal meritpoäng för respektive område och á 50-poängskurs. Men jag tror du sätter en hög meritpoäng så du behöver inte oroa dig. Om det sedan tar dig in på utbildningen är en annan femma.
Ok tack för hjälpen!
Jag har räknat på mitt lägsta och eventuellt mitt högsta snitt som är på 17.69-17.96 inkl. meritpoäng för matte E och engelska B.
Vad tror du om mina chanser?
Citera
2013-03-01, 21:11
Medlem
Vad ska jag göra för att höja mitt meritvärde? Eller snittet poängen..?
Citera
2013-03-01, 21:22
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
Vad ska jag göra för att höja mitt meritvärde? Eller snittet poängen..?
Om du gått ut gymnasiet kan du göra prövningar, eller läsa på komvux - då hamnar du dock i en annan grupp när du söker in till universitet/högskola senare.
Citera
2013-03-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om du gått ut gymnasiet kan du göra prövningar, eller läsa på komvux - då hamnar du dock i en annan grupp när du söker in till universitet/högskola senare.

ok, prövningar alltså, är inte det ett test eller tentamen på en hel kurs på en gång?
Citera
2013-03-01, 21:49
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
ok, prövningar alltså, är inte det ett test eller tentamen på en hel kurs på en gång?
Precis, det är det. Om du inte har tillräcklig kunskap om ämnet för att klara det kan du läsa på komvux.
Citera
2013-03-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Precis, det är det. Om du inte har tillräcklig kunskap om ämnet för att klara det kan du läsa på komvux.

det är nog det jag måste göra, tack snälla för hjälpen,,
Citera
2013-03-01, 22:57
Medlem
KonradMorgans avatar
Försöker igen:

Elektrokemi på Chalmers hade 1.2 i både urval 1 och urval 2 förra året. Hur stor chans har man att komma in med 1.4 på HP?
Citera
2013-03-01, 23:00
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Försöker igen:

Elektrokemi på Chalmers hade 1.2 i både urval 1 och urval 2 förra året. Hur stor chans har man att komma in med 1.4 på HP?

Utan att vara speciellt kunnig (och utan att vilja ge dig falska förhoppningar) skulle jag säga att det är väldigt sannolikt att du kommer in. Brukar man inte räkna på typ +-0.1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in