2013-02-27, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImperieDiktatorn
Det funkar inte så alltså?
För läste på något antagningspoäng att det hade krävts tex 21.603.
Har alltså matte B utökat men eftersom det krävs för civ så räknas det med ändå. Borde inte mina betyg då räknas på 2550 poäng?

100 poäng VG som räknas på 2550 poäng ger ett lite högre snitt ( 19,8039 jämfört med 19,8) än om man räknar på 2500 poäng. Är jag ute och cyklar?

Jag förstår inte riktigt. Du räknar ju själv ut ditt snitt, där du måste tänka på att du läst 2550 poäng? Om ditt snitt är 22,3 är det 22,3 , annars är det något annat. Självklart påverkar antalet läsa poäng även ditt snitt.

(Det jag menar är att antagning.se endast går på siffror, alltså i ditt fall 22,3 om det är ditt snitt. Att du skulle ha läst ett utökat program är ju redan inräknat i ditt snitt, och ger dig alltså inte fler fördelar. Vad jag vet avrundas alla snitt alltid till närmaste tiotalsdecimal - alltså ger 22,304 samma snitt som 22,3.)
Senast redigerad av EG 2013-02-27 kl. 12:24.
Citera
2013-02-27, 13:52
Medlem
Citat:
Aa okey.
Kom på att eftersom jag har utökat m.m. kommer jag få 22.304 i betyg.
VG i matte B som krävs men jag har som utökad kurs gör att mitt betyg går på 2550 poäng.
Kommer jag då att gå före alla som får 22,3?

Citat:
Det funkar inte så alltså?
För läste på något antagningspoäng att det hade krävts tex 21.603.
Har alltså matte B utökat men eftersom det krävs för civ så räknas det med ändå. Borde inte mina betyg då räknas på 2550 poäng?

100 poäng VG som räknas på 2550 poäng ger ett lite högre snitt ( 19,8039 jämfört med 19,8) än om man räknar på 2500 poäng. + 2,5 meritpoäng såklart. Är jag ute och cyklar?

Herregud, lite vägledning verkar behövas:

Du kan aldrig få ett betygssnitt för mer än 2500 lästa poäng. Kurser som krävs för behörighet och kurser som är utökade, ger dig aldrig betygspoäng. Däremot får du fortfarande meritpoäng för t.ex. utökade kurser.
Citera
2013-02-27, 14:05
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanCat

Du kan aldrig få ett betygssnitt för mer än 2500 lästa poäng. Kurser som krävs för behörighet och kurser som är utökade, ger dig aldrig betygspoäng. Däremot får du fortfarande meritpoäng för t.ex. utökade kurser.
Om matte B är utökad kurs, men krävs för programmet. Då kommer väl betyget att räknas med?
Alltså jag har VG i matte B men eftersom jag söker Civare krävs det matte E, således måste betyget för matte B räknas med och mitt betygssnitt räknas på 2550 poäng?

Exempelvis här http://www.chalmers.se/sv/utbildning...ingspoang.aspx visar det att 2012 krävdes 21,76 för IndEk för att komma in.
Senast redigerad av ImperieDiktatorn 2013-02-27 kl. 14:08.
Citera
2013-02-27, 14:16
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Har sökt ett intressant masterprogram på Lunds Tekniska Högskola, någon som vet när man får svar från antagningen? Är man tvungen att ha en helt färdig grundnivåexamen (180hp) innan man börjar där?

Känner till ett fåtal fall där folk som kanske släpat med 2-3 tentor kommit in, i ett fall vet jag att examensarbete saknades men personen kom in ändå. Hur vanligt är detta? Har dessa fått dispens eller hur resonerar skolan kring detta?
Citera
2013-02-27, 14:17
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:

Jag citerar följande sida https://www.antagning.se/sv/Det-har-...aknas-betygen/

"Betyg i utökad kurs räknas med om det krävs för behörighet"
Citera
2013-02-27, 14:36
Medlem
Citat:
Jag citerar följande sida https://www.antagning.se/sv/Det-har-...aknas-betygen/

"Betyg i utökad kurs räknas med om det krävs för behörighet"

Så var det alltså! Se där, undantaget som bekräftade regeln. Dock har jag svårt att se att det skulle utöka från 2500 poäng, det fick jag under min gymnasietid intutat att betygsuträkningen inte får överstiga 2500 poäng. Det är ju det som är hela poängen med att utökade kurser tydligt markeras i betygsdokumentet.
Citera
2013-02-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Har sökt ett intressant masterprogram på Lunds Tekniska Högskola, någon som vet när man får svar från antagningen? Är man tvungen att ha en helt färdig grundnivåexamen (180hp) innan man börjar där?

Känner till ett fåtal fall där folk som kanske släpat med 2-3 tentor kommit in, i ett fall vet jag att examensarbete saknades men personen kom in ändå. Hur vanligt är detta? Har dessa fått dispens eller hur resonerar skolan kring detta?

Du har gjort en januari-ansökan alltså? Tror inte att det finns ett specifikt datum, du får hålla koll på antagning.se helt enkelt.

Generellt gäller att du måste vara helt klar med utbildningen på grundnivå innan du startar ett program på avancerad nivå. Om utbildningen kräver en examen är det ju givet att det är så, och att göra undantag för examensarbete som i sig är det som är behörighetsgivande till avancerad nivå borde aldrig kunna inträffa.

Att ställa frågan till flashback om hur den specifika skolan i den specifika situation du nämner har resonerat kanske inte är helt rätt tänkt.
Citera
2013-02-27, 17:55
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Så var det alltså! Se där, undantaget som bekräftade regeln. Dock har jag svårt att se att det skulle utöka från 2500 poäng, det fick jag under min gymnasietid intutat att betygsuträkningen inte får överstiga 2500 poäng. Det är ju det som är hela poängen med att utökade kurser tydligt markeras i betygsdokumentet.
Då är saken den, vilken kurs tas bort för att kompensera för 50 poäng matte B?
Enligt http://www.chalmers.se/sv/utbildning...ingspoang.aspx kan man ju bli antagen på en betygskvot med två decimaler (te.x. 21,84) det kan ju endast uppkomma genom att betygen räknas på mer än 2500 poäng?
Senast redigerad av ImperieDiktatorn 2013-02-27 kl. 18:08.
Citera
2013-02-27, 18:54
Medlem
Citat:
Då är saken den, vilken kurs tas bort för att kompensera för 50 poäng matte B?
Enligt http://www.chalmers.se/sv/utbildning...ingspoang.aspx kan man ju bli antagen på en betygskvot med två decimaler (te.x. 21,84) det kan ju endast uppkomma genom att betygen räknas på mer än 2500 poäng?

Det är två decimaler på all betygsstatisk (se http://statistik.vhs.se/).
Citera
2013-02-27, 19:38
Medlem
ImperieDiktatorns avatar
Citat:
Det är två decimaler på all betygsstatisk (se http://statistik.vhs.se/).
Ja men är det inte så att om man endast går 2500 poäng kan den andra decimalen bara vara 0?
Eller helt enkelt till mina egentliga frågor:

Jag har två 50poängkurser VG (resten MVG), ett av dem är matte B som jag har som utökad kurs.
Jag ska söka Civilingenjör vilket kräver matte E och således kommer betyget i matte B att räknas.
Vilket betyg kommer jag att gå ut med? Enligt mig borde man räkna på 2550 poäng och betyget blir i så fall 19.84 + max merit. Om man inte räknar på 2550 poäng utan 2500, vilken kurs tas i så fall bort från mitt befintliga betyg?
Citera
2013-02-28, 22:12
Medlem
Hej på er alla.
Det är snart dags att söka till högskola för min del, men vad tror ni om mina chanser?

Mitt förstaval faller på programmet Dataingenjör på Chalmers Lindholmen där snittet låg på 16.80 (i höst).

Har läst på en idrottslinje men har även lagt dit följande kurser:
Matte B+C+D+E
Fysik A+B
Kemi A
Enligt mig själv och sidan så ska det räcka med detta för att komma in på linjen, right? Länk till Chalmers:

Har räknat ut mitt snittbetyg på Studentum.se och fick 16.67.
Då har jag räknat med ALLA kurser jag har gått som totalt är 2700 poäng.

Jag har antagligen räknat fel men är osäker på hur det egentligen skall göras.

Kan ni hjälpa mig? (Det är ganska bråttom p.g.a diverse skäl).

Vill även tillägga att lärarna har lagt Matte E och Fysik B som utökade kurser.
Citera
2013-02-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malacofreak
Hej på er alla.

I normala fall får man inte räkna med utökade kurser i betygssnittet (det ska alltså bara vara 2500 poäng som räknas) men det verkar vara en specialare om kursen krävs för att bli behörig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in