Hur ser det ut med reservintag på juristprogrammet på LU?
Har reservplats 25 i BI (80 antagna totalt) så det krävs alltså att 25 st (varav minst en antagen) tackar nej/ej dyker för att det ska kunna bli aktuellt.
Möjligt? Eller är jag körd (vilket jag kallt räknar med)?
Har sökt sjuksköterskeprogrammet i Skellefteå, Umeå och Luleå,
någon som har någon aning om det är helt kört för mig? spelar ingen roll i vilken av städerna jag kommer mig in i då jag har boende i Umeå och boende i Piteå så jag kan pendla mellan Skellefteå eller Luleå.
Tänker mycket på att det borde vara många som inte har någon bostad i bl.a Umeå som alltså tillslut tackar nej/hoppar av? eller är jag helt ute och cyklar? det största problemet med Umeå och Luleå framför allt är ju bristen på bostäder. Så kanske jag har en chans?
Och hur stor chans är det egentligen att ta sig in på högskolepoängen? hade ju inget direkt lysande resultat, 0,5....
Är alltså 2a reserv på HP i Skellefteå och 10e reserv i BII
samt 11e reserv på HP i Umeå och 16e i BII
OCH i Luleå är jag 9e reserv på HP samt 29e i BII.
På läkarprogrammen, som får ses som bland de mest attraktiva utbildningarna i landet, brukar det vara 10-30 avhopp efter urval 2 vid varje antagningstillfälle. Detta i högskoleprovskvoten, vilket hon också sökte i. Kvoterna är förvisso större än de hon sökte i.
Så nej, jag vidhåller min åsikt att det är långt ifrån kört för henne. Men vill ju inte inge något hopp i onödan heller. Jag har ju faktiskt ingen aning om hur det brukar se ut på socionomprogrammet, min bedömning kommer endast från en generalisering om hur det brukar se ut på andra linjer.
Jag är precis en sådan person som tackat ja men fortfarande funderar i allra högsta grad på att tacka nej.
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Edit: Jag tar tillbaka det jag skrev. Märkte att det ser ganska hyfsat ut.
Fast statistiken skiljer ju sig brett beroende på vilken skola man kollar på. LU verkar vara en riktig rysare i ovannämnda fall, men jag ser det som långt ifrån självklart. Det kan nog gå precis hur som helst, därför föredrar jag att vara pessimistisk. Då får man ha rätt eller bli positivt överraskad.
Jag vidhåller bestämt att det är svårt att komma in som reserv 6+ i en grupp där 25-30 antas, eftersom att de flesta redan bestämt sig. Men det kanske är jag som överskattar folks beslutsförmåga? Jag får kolla närmare på övrig reservantagning i landet. Tyvärr är ju väldigt många lärosäten extremt dåliga på att redovisa statistik på reservantagningen, vilket enligt mig är mycket osmidigt för alla de stackars studenter som svettas.
Gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 14
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 29
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!