2015-04-04, 16:22
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ness9352
Jo jag förstår :-/ Det är studie- och yrkesvägledarutbildningen i Malmö och Varberg. Tänkte söka i Stockholm med men där har jag ingen chans att komma in

Du vet väl att du kan söka båda i samma ansökan? Om det är så att du blir antagen till flera utbildningar är det den som du prioriterade högst som du kommer in på, samtidigt som de andra som är lägre prioriterade efter den stryks. I så fall ska du prioritera Sthlms-utbildningen före den i Malmö.
Senast redigerad av lighten-up 2015-04-04 kl. 16:25.
Citera
2015-04-06, 15:04
Medlem
Hur stor är chansen att det kommer sjunka från 1,55 till 1,50 i HP? Undrar ang juristprogrammet i Lund. Eller 0,05 i något annat program, ex psykologprogrammet? Är det helt kört?
Citera
2015-04-06, 17:13
Medlem
Någon som har en solskenshistoria att dela med sig av gällande reservplats och antagning?

Dum som jag var pluggade jag inte inför högskoleprovet, kommer hamna runt 0.9 -1.0 förmodligen. Kommer försöka höja mig rejält till hösten, men det hade varit så skönt att lämna mitt usla arbete och komma in som fysioterapeut redan i höst. Finns där någon möjlighet med detta resultat? Lägsta ser tidigare ut att ha legat på 1.1 i Luleå och Västerås...
Citera
2015-04-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meetz
Någon som har en solskenshistoria att dela med sig av gällande reservplats och antagning?

Dum som jag var pluggade jag inte inför högskoleprovet, kommer hamna runt 0.9 -1.0 förmodligen. Kommer försöka höja mig rejält till hösten, men det hade varit så skönt att lämna mitt usla arbete och komma in som fysioterapeut redan i höst. Finns där någon möjlighet med detta resultat? Lägsta ser tidigare ut att ha legat på 1.1 i Luleå och Västerås...
Vet en användare som kom in via reservupprop (HP) på kandidatprogrammet i FEK på SU nu i våras med reservplats 115 U1 och 26 U2. Det är en solskenshistoria om något.
Citera
2015-04-06, 19:25
Medlem
Schwindelfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowraincoat
Hur stor är chansen att det kommer sjunka från 1,55 till 1,50 i HP? Undrar ang juristprogrammet i Lund. Eller 0,05 i något annat program, ex psykologprogrammet? Är det helt kört?

Ja, skulle nog definiera läget som helt kört. Men sluta inte hoppas för det!
Citera
2015-04-06, 21:01
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowraincoat
Det pekar mot att det har stagnerat sig mellan 1.55 och 1.60, du är i princip körd. Psykologprogrammet har du inte en chans på med 1.50, mycket sämre chanser än juristprogrammet.
Citera
2015-04-10, 09:10
Medlem
Vad tror ni om mina chanser att komma in på Psykologprogrammet på Karlstads Universitet med 1,45 på HP? Det startar för första gången i höst och antagningspoängen borde därmed vara lite lägre än på övriga lärosäten.
Citera
2015-04-10, 09:12
Medlem
TJABBA! Är det sannolikt att jag kommer in på maskinteknik eller civilingenjör miljö management i linköping med ett HP på 1.4? I dagsläget krävs just 1.4 till båda och mina betyg är inte att räkna med...
Citera
2015-04-10, 10:14
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskream
TJABBA! Är det sannolikt att jag kommer in på maskinteknik eller civilingenjör miljö management i linköping med ett HP på 1.4? I dagsläget krävs just 1.4 till båda och mina betyg är inte att räkna med...

Hur ser söktrycket ut?
Citera
2015-04-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Hur ser söktrycket ut?
För maskinteknik så var det förra året totalt 1573 antal sökande varav 180 i första hand. I energi miljö och management 895 varav 138 i första hand. Förra året blev 51 antagna till M och 28 till EMM
Citera
2015-04-10, 15:37
Medlem
Vad är skillnaden mellan att söka i första hand och andra/tredje hand osv?

Kan en som söker i första hand med 21.0 komma in på en utbildning även fast om en som söker i andra hand har 21.1?

Kan någon förtydliga det, tack så jätte mycket.
Citera
2015-04-10, 17:43
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penelopez
Vad är skillnaden mellan att söka i första hand och andra/tredje hand osv?

Kan en som söker i första hand med 21.0 komma in på en utbildning även fast om en som söker i andra hand har 21.1?

Kan någon förtydliga det, tack så jätte mycket.

Nej, utan det är betygen eller resultatet på högskoleprovet som avgör vem som kommer in på en utbildning och inte. Men om någon söker flera program och kommer in på sitt förstahandsval så stryks de andra valen som är lägre prioriterade, så det gäller att ranka det du helst vill plugga som #1. Kommer man in på sitt andra val så är man reserv på sitt första val - och samtidigt stryks det tredje, fjärde, femte valet, osv.

Man kan bli antagen till max 45 hp per termin, så om man söker kurser (som kan vara bara några hp stora) så kan man bli antagen till flera alternativ i sin ansökan, men när 45hp-kvoten är fylld så stryks lägre prioriterade alternativ som vanligt.

Denna fråga har troligen besvarats flera gånger tidigare i denna tråd
Senast redigerad av lighten-up 2015-04-10 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in