Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag vann en auktion på en iPad på Tradera idag, säljaren bor i samma stad som mig så jag tänkte att man kan ju alltid träffas... När jag fick vinnarmailet så var säljaren en "Amira", ringde men fick inget svar, kollade numret på hitta.se men fick ingen träff.
Då skickade jag ett mail och efter en stund ringer ett okänt nummer upp. Killen presenterar sig, på extremt dålig svenska, som säljaren av iPaden och jag har bestämt träff med honom imorgon. När jag kollade upp numret gick det till en "Jalal" på en helt annan adress än säljaren på tradera. Dessutom är iPaden, enligt säljaren, köpt under en semester i Dubai i slutet på mars. Förstår inte hur man kan semestra i Dubai när man bor i stans sunkigaste bostadsområde.. men men.
Är jag fördomsfull eller är inte detta lite skumt? Är det något utöver att begära kvitto på iPaden man kan göra? Luktar ju lite stöldgods när det är Amira och Jalal från stans halvgetto som är i farten...
Då skickade jag ett mail och efter en stund ringer ett okänt nummer upp. Killen presenterar sig, på extremt dålig svenska, som säljaren av iPaden och jag har bestämt träff med honom imorgon. När jag kollade upp numret gick det till en "Jalal" på en helt annan adress än säljaren på tradera. Dessutom är iPaden, enligt säljaren, köpt under en semester i Dubai i slutet på mars. Förstår inte hur man kan semestra i Dubai när man bor i stans sunkigaste bostadsområde.. men men.
Är jag fördomsfull eller är inte detta lite skumt? Är det något utöver att begära kvitto på iPaden man kan göra? Luktar ju lite stöldgods när det är Amira och Jalal från stans halvgetto som är i farten...
Det var lite lurigt.
Elektronik ska vara billigt i Dubai, tror det är skatt och tullbefriat så det är faktiskt inte helt omöjligt att den är köpt i Dubai. Men hur ska man kolla om ett kvitto är äkta när det kommer från Dubai?
Sen om det är han eller en släkting som köpt den, det vet man aldrig.
Undersök bara iPaden noga så att det inte är något fel eller pirat för när du väl har betalat så kan du inte reklamera eller klaga.
Sen om du gör affärer med invandrare i ett ghetto så är det aldrig fel att ta med sig en kompis.