2011-05-02, 23:53
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag vann en auktion på en iPad på Tradera idag, säljaren bor i samma stad som mig så jag tänkte att man kan ju alltid träffas... När jag fick vinnarmailet så var säljaren en "Amira", ringde men fick inget svar, kollade numret på hitta.se men fick ingen träff.

Då skickade jag ett mail och efter en stund ringer ett okänt nummer upp. Killen presenterar sig, på extremt dålig svenska, som säljaren av iPaden och jag har bestämt träff med honom imorgon. När jag kollade upp numret gick det till en "Jalal" på en helt annan adress än säljaren på tradera. Dessutom är iPaden, enligt säljaren, köpt under en semester i Dubai i slutet på mars. Förstår inte hur man kan semestra i Dubai när man bor i stans sunkigaste bostadsområde.. men men.

Är jag fördomsfull eller är inte detta lite skumt? Är det något utöver att begära kvitto på iPaden man kan göra? Luktar ju lite stöldgods när det är Amira och Jalal från stans halvgetto som är i farten...

Det var lite lurigt.

Elektronik ska vara billigt i Dubai, tror det är skatt och tullbefriat så det är faktiskt inte helt omöjligt att den är köpt i Dubai. Men hur ska man kolla om ett kvitto är äkta när det kommer från Dubai?
Sen om det är han eller en släkting som köpt den, det vet man aldrig.

Undersök bara iPaden noga så att det inte är något fel eller pirat för när du väl har betalat så kan du inte reklamera eller klaga.
Sen om du gör affärer med invandrare i ett ghetto så är det aldrig fel att ta med sig en kompis.
Citera
2011-05-03, 09:24
Medlem
Citat:
Jag vann en auktion på en iPad på Tradera idag, säljaren bor i samma stad som mig så jag tänkte att man kan ju alltid träffas... När jag fick vinnarmailet så var säljaren en "Amira", ringde men fick inget svar, kollade numret på hitta.se men fick ingen träff.

Då skickade jag ett mail och efter en stund ringer ett okänt nummer upp. Killen presenterar sig, på extremt dålig svenska, som säljaren av iPaden och jag har bestämt träff med honom imorgon. När jag kollade upp numret gick det till en "Jalal" på en helt annan adress än säljaren på tradera. Dessutom är iPaden, enligt säljaren, köpt under en semester i Dubai i slutet på mars. Förstår inte hur man kan semestra i Dubai när man bor i stans sunkigaste bostadsområde.. men men.

Är jag fördomsfull eller är inte detta lite skumt? Är det något utöver att begära kvitto på iPaden man kan göra? Luktar ju lite stöldgods när det är Amira och Jalal från stans halvgetto som är i farten...

Rekommenderar dig lite läsning hur det går till när de lurar av folk sina bilar.
Om du stämmer träff se till att du gör det på polisstationen.
Citera
2011-05-03, 09:35
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Rekommenderar dig lite läsning hur det går till när de lurar av folk sina bilar.
Om du stämmer träff se till att du gör det på polisstationen.

Hur går då detta till? Om jag får iPad med kartonger, manualer och kvitto i handen, hur ska då säljaren lura mig på den?
Citera
2011-05-03, 14:24
Medlem
Piratkopia, ett solitt plastblock med ett skal som liknar en Ipad. Värdelös.
Citera
2011-05-03, 15:52
Medlem
Dom borde föra in en sån Aladdin lag på bedrägerier.

Nä men straffen på det borde vara en smula hårdare för det är nog en hel jävla del pengar som folk förlorar per år på internetbedrägerier. Sen kanske det bara är jag som tycker det för att jag precis blev blåst.

Men kom och tänka på en grej. Om man skulle misstänka att en person som ska skicka en grej kommer att skicka en sten eller en blåmålad kendocka eller whatever meningslös skit, skulle man egentligen inte kunna kontakta polis till att vara med och hämta paketet som ett solit alibi till bedrägeri? Bara en tanke.
Citera
2011-05-04, 00:25
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r80x
Dom borde föra in en sån Aladdin lag på bedrägerier.

Nä men straffen på det borde vara en smula hårdare för det är nog en hel jävla del pengar som folk förlorar per år på internetbedrägerier. Sen kanske det bara är jag som tycker det för att jag precis blev blåst.

Men kom och tänka på en grej. Om man skulle misstänka att en person som ska skicka en grej kommer att skicka en sten eller en blåmålad kendocka eller whatever meningslös skit, skulle man egentligen inte kunna kontakta polis till att vara med och hämta paketet som ett solit alibi till bedrägeri? Bara en tanke.

Lite mer än en smula behövs nog men du är på rätt spår, om en internetbedragare vet att han kommer att få ett kännbart straff så lär han tänka sig för både en eller två gånger.

Tror knappast att du lyckas få med en polis på något sådant det enda du kan göra är att anmäla till blocket eller tradera när du ser något misstänkt.

Titta på den här videon, hittade den i en annan tråd och brukar göra mig på lite bättre humör. http://www.liveleak.com/view?i=704_1288642818
Citera
2011-05-04, 13:58
Medlem
Ree81s avatar
Jag undrar varför inte bedragare skickar paket som inte innehåller det som är utlovat. Idag verkar de flesta bara ta pengarna och sen bryta kontakten helt. Är det någon som vet varför? Är det bara populärt att göra så eller?

Måste ju innebära en större chans att komma undan om man bara skickar nått skräp...
Citera
2011-05-04, 20:09
Medlem
Blev precis blåst på 2200 för en mobil på blocket. Handla inte eller för över pengar till Erik Österström. Kontonummer 9420 1767930.
Citera
2011-05-05, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Blev precis blåst på 2200 för en mobil på blocket. Handla inte eller för över pengar till Erik Österström. Kontonummer 9420 1767930.

Polisanmäl honom så fort du kan.

Men det är bra att du skriver uppgifterna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det hade varit bra med en hemsida som lägger upp uppgifter om såna här personer, där man kan söka på kontonummer och namn adress och liknande. Då hade man kunnat kolla upp konton i förebyggande syfte och slippa att bli blåst. Jag skiter fullständigt i PUL lagarna för dom personerna har redan gjort sig av med dom privilegierna och förtjänar inte att bli skyddade för fem öre.
Citera
2011-05-05, 08:31
Medlem
Citat:
Hur går då detta till? Om jag får iPad med kartonger, manualer och kvitto i handen, hur ska då säljaren lura mig på den?

Med dragna pistoler och knivar!
Citera
2011-05-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r80x
Polisanmäl honom så fort du kan.

Men det är bra att du skriver uppgifterna. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det hade varit bra med en hemsida som lägger upp uppgifter om såna här personer, där man kan söka på kontonummer och namn adress och liknande. Då hade man kunnat kolla upp konton i förebyggande syfte och slippa att bli blåst. Jag skiter fullständigt i PUL lagarna för dom personerna har redan gjort sig av med dom privilegierna och förtjänar inte att bli skyddade för fem öre.

Redan gjort. Ringde farbror blå igår. Snackade med killens (hans vars identitet är "kapad") far och han hade minst 15 anmälningar på sig.
Citera
2011-05-05, 15:25
Medlem
rowtheboats avatar
Har vunnit en auktion på tradera, säljaren har dock inga omdömen och uppträder riktigt misstänksamt. Sa i annonsen att överföring till kontot eller avhämtning gick bra. Gick inte med på Payson, påstod sig ha skickat tidigare via detta på blocket. Går med på avhämtning, bor dock långt åt helvete. Vad ska/kan man göra?
Kan man säga att man inte vill ha någon deal eller?
Luktar blåsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in