2011-04-05, 15:28
Medlem
Hej! köpte en pryl för lite över 2k av denna snubbe och han sa att han skickade den förra onsdagen med posten, den har fortfarande inte kommit och han kommer med ursäkter att han ska ringa posten och dylikt. Hans konto har nu blivit avaktiverat och när jag kollade på hans auktioner så har nästintill alla slutat nu under senaste dagarna!

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2790851

Hans namn som han hade i vinnarmailet går inte hitta och adressen samt postnumret han har skrivit matchar inte, på det kontot jag satte in pengar så stämmer det dock att det återfinns i Helsingborg.

Eftersom han inte fått ett enda positivt sen alla hans annonser har slutat börjar jag nu ana ugglor i mossen. Hur kan jag få reda på om namnet han har skrivit och kontonumret hör ihop? Ska man gå in på Swedbank som jag har eller SEB som han hade för att säga nått i stil med "jag förde över pengar till (hans namn) och att han säger att han inte fått dom än, tillhör verkligen det här kontonumret till (hans namn) ?
Citera
2011-04-05, 17:09
Medlem
Uppdatering: Nu är jag helt säker på att det är en bedragare. Har mailat flera av dom han hade köpt saker från för att få bra omdöme, han har sagt till alla att dom ska skicka grejjerna till hans dotter som också bor i samma stad. Ska ta och kontakta hon för att se om hon har nått med saken att göra eller om hon bara fått gratis kläder hemskickat.

Hans uppgifter som är falska enligt traderas vinnarmail:
Bemgt Persson (Bengan464949)
Rosenbergsgatan 20b
25244 Helsingborg
Sverige
Visa på karta

Telefon: 0708-501572
E-post: utopi123@gmail.com

Hans bank-konto som han uppgav att pengarna skulle sättas in på:
5609 01 701 43 SEB

Har räknat och hans annonser som han sålt för denna vecka efter hans 17 positiva uppgår till 30k
Citera
2011-04-05, 20:05
Medlem
heavymetalbreakdowns avatar
Man undrar ju hur han bad sig åt med att fylla i en adress som inte finns alt inte matchar med namnet??
Kommer ihåg när jag i samband med flytt för 3 år sen skulle fylla i min nya adress, det gick minsan inte, bara den jag var skriven på gick.
Varit med om liknande, en gubbe "köpte" en grej av mig för 12lakan och jag fick inte tag i gubbfan, adressen stämde inte och telefon-numret han lämnat på profilen gick till nån stackars tant nån helt annanstans.
Tradera tog bort hans konto, men tyvärr gick jag ca 250 kr back på provision då tiden för upphävning gått ut.
Tradera borde ordna så att man inte kan fylla i felaktiga uppgifter.
Innan det har jag blivit blåst av en blatte som först svarade efter 4 mail när jag hotade att lämna negativt, men att han "inte ansvara posten slarv". Men det var en skitsumma.
Men efter gubbfan har jag hållt mig borta därifrån.
Citera
2011-04-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oopeteroo
har lagt en negativ omdöme på honom, samt mailat tradera.

han svarar på mail lite då och då. Nu när jag mailade till honom angående om tradera regler, så säger han att bilden på psp 3000 är hans

Eftersom han nu tydligen är fotokunnig , varför lade han upp fel bild på ditt köp?
verkar vara ett medvetet lurendrejeri.
Citera
2011-04-07, 08:07
Medlem
anre24s avatar
Visby
Fängelse för nätbedrägerierPublicerad 7 april 2011 - 06:15

Två gotländska tonåringar har dömts till tolv respektive tio månaders fängelse för grovt bedrägeri. Det rapporterar lokala medier.

Tidigare inslag

Alltfler bedrägerier på nätet 29/3-11
Tonåringarna har lurat till sig cirka 400 000 kronor med hjälp av falska internetannonser. Totalt lurades 109 personer på belopp mellan 2 000 och 5 000 kronor.

Gotlands tingsrätt dömde även fyra personer för medhjälp till grovt bedrägeri.
Citera
2011-04-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
denna mensur butkovic vems namn dyker upp i mailet jag fick bor också i malmö
yugo-mafian

Jag har råkat ut för en liknande grej. Kan ni förklara mer detaljerat vad de personer gör? Så att jag kan akta mig..:-(
Citera
2011-04-08, 22:07
Medlem
Fatcat72xxxs avatar
Citat:

Många verkar vara emot att använda internetgirot, strular det mycket eller?

Nej, det handlar inte om att det strular. Det blir däremot struligt för dom som vill blåsa dig!
Citera
2011-04-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcat72xxx
Nej, det handlar inte om att det strular. Det blir däremot struligt för dom som vill blåsa dig!

Det handlar om pocent
5% av totalbeloppet, min 20 kronor och max 500 kronor
Sen är det lite till köparens fördel, inte till säljaren precis.
Citera
2011-04-09, 10:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
http://www.tradera.com/MyTradera/Fee...?ftgnr=2625179

4 negativa nu.

Nu är det uppe i 75 st
Citera
2011-04-11, 20:09
Medlem
anre24s avatar
Kan någon svara på varför det florerar massa försäljare på Tradera som säljer borrar som skickas från amerika?
Hur kan denna säljare nedan få tag i så många borrar och dylikt. Han är inte svensk utan skickar från amerika. Alltså amerikanska borrar som skickas via FedEx. Är borrarna så billiga i USA att man kan sälja de med god vinst på Tradera?

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2721116
Senast redigerad av anre24 2011-04-11 kl. 20:12.
Citera
2011-04-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Kan någon svara på varför det florerar massa försäljare på Tradera som säljer borrar som skickas från amerika?
Hur kan denna säljare nedan få tag i så många borrar och dylikt. Han är inte svensk utan skickar från amerika. Alltså amerikanska borrar som skickas via FedEx. Är borrarna så billiga i USA att man kan sälja de med god vinst på Tradera?

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2721116
Det finns även en kille boendes i USA som säljer kameror via tradera som skickas från USA. Robert electronics eller liknande heter han på tradera.
Att de lyckas få det så billigt är sannolikt genom de har lägre skatt på varorna i USA, så varorna köps där och skickas till Sverige utan en korrekt fraktsedel som anger varans värde. På så vis slipper säljaren att betala tull för varan och då blir det billigare.
Citera
2011-04-11, 22:36
Medlem
Mycket konstigt lurad?

Hej på er.

nu är det såhär, att jag har lagt ut en mobiltelefon på blocket, en xperia x10.
direkt så började folk maila mig och smsa. Men nästan inga är ifrån sverige, utan ifrån Ukraina,norge, polen osv,

En ifrån ukraina vill betala mig idag, sätta in pengar på mitt konto, och sedan ska jag skicka mobilen till ukraina.

Kan man bli lurad på något sätt på detta? jag menar, om jag ser att jag fått in pengarna på kontot och sen skickar mobilen kan jag väll inte bli lurad på något vis?

det känns skumt att någon från ukraina vill köpa den.

ett av mailen jag fått lyder såhär.

"Hello Dear,
I hope you are doing good. I am currently working for
nurses without boundary in Norway and will like to buy it
for my Pastor who is in a school exchange programmed in
UK London as a birthday gift.

I was referred to this website by a Swedish Doctor
in the hospital where we work, so he is the one giving me
guide lines. Can you ship> international? if so, let me
have your PayPal request or bank Details and shipment cost
so i can make the payment and send you the shipping address.

Kind regards"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in