2011-04-04, 00:23
Medlem
Nån som fått tag på Kristian (Tord) Aasen än?
Citera
2011-04-04, 14:46
Medlem
thuggies avatar
en viss person skrapade ihop lite över 500 000 förra sommarn och blev åtalad.. fallet lades ner pga brist på bevis.. de ända man behöver säga är att någon klippt ens uppgifter inge mer =)..

tack för alla kronor! hahaha

p.s personen har slutat med detta men en halv mille i vinst sitter inte fel
Citera
2011-04-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thuggie
en viss person skrapade ihop lite över 500 000 förra sommarn och blev åtalad.. fallet lades ner pga brist på bevis.. de ända man behöver säga är att någon klippt ens uppgifter inge mer =)..

tack för alla kronor! hahaha

p.s personen har slutat med detta men en halv mille i vinst sitter inte fel
Vilket jävla rättsystem vi har. Bara det faktum att du sitter på ett register med 30 narkotikabrott borde var skäl nog att dömma dig för halvmillen, oavsett om du är skyldig eller ej. Nåväl, pundare av din kaliber har ett tragiskt liv, med eller utan halvmiljon. Det är väl straff nog.
Citera
2011-04-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoLimitKing
Vilket jävla rättsystem vi har. Bara det faktum att du sitter på ett register med 30 narkotikabrott borde var skäl nog att dömma dig för halvmillen, oavsett om du är skyldig eller ej. Nåväl, pundare av din kaliber har ett tragiskt liv, med eller utan halvmiljon. Det är väl straff nog.

Ja så sant.. inge svårt att vara kriminell om man nu skulle vilja vara det..
Men vem vill leva som en råtta.. tiden hinner ikapp de jävlarna!
Citera
2011-04-04, 21:15
Medlem
tradera lurad ?

för en månad sedan köpte jag en psp, som enligt bilden på auktionen var en psp av modellen 3000 i mycket fint skick (bild på psp fram och bak), samt låda.
I objektbeskrivningen står det inte någon modellnamn.
Dock när paketet kom fram till mig så var det en psp av modellen 1000 och ganska sliten.

jag klagade naturligtvis och vi kom till att jag skulle lägga ut den på tradera så han kunde köpa den, så kunde jag få ångra köpet via tradera. Jag la upp den, men han hör inte av sig och köper inte auktionen. Nu får jag betala auktions avgiften med -.-

och han klagar på att jag som köparen borde ta reda mer på objektet innan köp, för att det inte stog vilken modell det var. Han berättade att tradera var på hans sida, att man borde följa objektbeskrivningen inte bilden och att det var mitt fel att inte fråga innan köp.

Är det så ? ska jag anmäla ?
Citera
2011-04-04, 21:27
Medlem
Det är faktiskt så att man får lägga bilder som "exempelbild av objektet", om säljaren hade skrivit någonting i stil med "säljes enligt bild" så hade du kunnat klaga. Men det finns nog inte så mycket att göra här, då han beskrev objektet som den var. Att du bestämde dig för att köpa den är en annan femma.

Jag kan lägga en annons på min volvo V70 och beskriva hur mycket den gått, och alla fel den har samt vilken årsmodell osv. Att jag sedan lägger en bild på en splitterny volvo V70 som jag tar från internet är inget olagligt, jag visar bara ett exempel på objektet.
Citera
2011-04-04, 22:46
Medlem
så du menar att jag kan lägga ut en iphone 4 på tradera och sedan skicka en iphone 3g till honom?
Citera
2011-04-05, 00:03
Medlem
eller att jag lägger ut en bild på ipad 2 fast jag säljer en vanlig ipad?

det är ju inte så att det enbart är namnet/beteckning som skiljer sig. hårdvara skiljer sig med ju

vad sägs om att lägga ut en bild på iphone 4 16gb men säljer egentligen en Kina kopia av iphone som ser exakt likadant som orginalet och med 16gb micro sd?
Citera
2011-04-05, 00:14
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-04-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MHR
Det är faktiskt så att man får lägga bilder som "exempelbild av objektet", om säljaren hade skrivit någonting i stil med "säljes enligt bild" så hade du kunnat klaga. Men det finns nog inte så mycket att göra här, då han beskrev objektet som den var. Att du bestämde dig för att köpa den är en annan femma.

Jag kan lägga en annons på min volvo V70 och beskriva hur mycket den gått, och alla fel den har samt vilken årsmodell osv. Att jag sedan lägger en bild på en splitterny volvo V70 som jag tar från internet är inget olagligt, jag visar bara ett exempel på objektet.

Du har möjligtvis inte hört talas om copyright???

Att det inte bryter mot Traderas regler när det gäller objektbeskrivningen är en skandal.
Men enligt deras regler får du inte lägga ut andras bilder utan innehavaren medgivande.
Citera
2011-04-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oopeteroo
för en månad sedan köpte jag en psp, som enligt bilden på auktionen var en psp av modellen 3000 i mycket fint skick (bild på psp fram och bak), samt låda.
I objektbeskrivningen står det inte någon modellnamn.
Dock när paketet kom fram till mig så var det en psp av modellen 1000 och ganska sliten.

jag klagade naturligtvis och vi kom till att jag skulle lägga ut den på tradera så han kunde köpa den, så kunde jag få ångra köpet via tradera. Jag la upp den, men han hör inte av sig och köper inte auktionen. Nu får jag betala auktions avgiften med -.-

och han klagar på att jag som köparen borde ta reda mer på objektet innan köp, för att det inte stog vilken modell det var. Han berättade att tradera var på hans sida, att man borde följa objektbeskrivningen inte bilden och att det var mitt fel att inte fråga innan köp.

Är det så ? ska jag anmäla ?

Naturligtvis får man inte göra på det viset!

Bilden skall åtminstone vara en bild av samma modell.
Du bör nog ta kontakt med Tradera till att börja med, även om du inte kan förvänta dig mycket hjälp därifrån. Att de skulle sagt till säljaren att detta var Ok tvivlar jag på.
Undersökningsplikten i det här fallet innefattar ju faktiskt att säljaren lägger upp en korrekt bild.
Får du inte kontakt med säljaren.? Börja annars med att ge ett negativt omdöme.
Citera
2011-04-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Naturligtvis får man inte göra på det viset!

Bilden skall åtminstone vara en bild av samma modell.
Du bör nog ta kontakt med Tradera till att börja med, även om du inte kan förvänta dig mycket hjälp därifrån. Att de skulle sagt till säljaren att detta var Ok tvivlar jag på.
Undersökningsplikten i det här fallet innefattar ju faktiskt att säljaren lägger upp en korrekt bild.
Får du inte kontakt med säljaren.? Börja annars med att ge ett negativt omdöme.

har lagt en negativ omdöme på honom, samt mailat tradera.

han svarar på mail lite då och då. Nu när jag mailade till honom angående om tradera regler, så säger han att bilden på psp 3000 är hans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in