2011-03-15, 16:16
Medlem
swebarbs avatar
Det är såna här jävlar man önskar om det drabbad en själv att man hade kontakter inom bandidos eller andra obehagliga typer skulle inte tveka en sekund be dom göra ett besök om nåt fanskap lurade mig de förtjänar man då.
Citera
2011-03-15, 16:26
Medlem
Jo, riktigt klass 1 rövhål. Hoppas han ringer upp mig så jag kan få spöa skiten ur honom verbalt iaf.
Citera
2011-03-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Ibland så vill afrikaner eller "engelsmän" genomföra betalningen via paypal, och på något konstigt sätt så kan de sno åt sig både pengar och din vara, vet inte riktigt hur det går till.

Det kan även vara en koll på ifall du svarar- svarar du på mailet så betyder det att den adressen de skickade spam-meddelande till är aktivt och de kan försöka börja sprida virus eller ta ditt mailkonto eller något.

De fejkar ett E-mail från Paypal, ser ut att komma ifrån Paypal men inte!
Citera
2011-03-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiger123
Nu har jag också blivid lurad av Simo* Wedi* (*=n), som det står beskrivit om från sida 46 till 49.

Jag skulle köpa en kamera, Nikon D7000. Jag fick skickad paketet genom postförskott, eftersom det är så "enkelt och säkert" som det står beskrivit på postens hemsida. Jag fick kolli-id och allting verkade perfekt! Jag pratade med han länge på telefonen, och han beskrev att hans firma nu var konkurs och han vilje därför sälja unnan lite grejer.

Men när jag skulle hämta ut paketet fick jag inte öppna innan jag betalade, trots att jag beskrev min situation med att jag inte visste vem säljaren var och att det var mycket pengar att tala om (7000,-). Men hon hos posten sa att det var väldigt smidigt att lämna en rapport om något i paketet skulle vara fel. Och naiv som jag var betalade jag, och öppna sen paketet som innehåll en ryggsäck med socker!

Jag har nu polis anmäld saken, pratat med jurister hos posten, och anmäld det til blocket! Men smidigt har det inte vorit, och pengarna är troligvis långt borta....Otroligt tråkigt då jag som fattig student har sparat ihop sedan augusti. Det var tänkt som en ersätning till semester i sommar, nu blir ingen av delarna.... Hoppas det är sista gong han får göra bedrageri igen!!

Ps: Förlåt min dårliga svenska, är upprinnligen Norsk

Tråkigt att höra för din del, hoppas att det löser sig till det bästa för din och även för alla andra som blir lurade.
Senast redigerad av KiaW 2013-08-06 kl. 17:47. Anledning: 0.10
Citera
2011-03-16, 18:12
Avslutad
Jag har också fått samma mail, angående att jag var "the perfect tenant". Det var tur att jag började kolla runt lite innan jag böjade hela processen. Jag var i porten till lägenheten men hennes namn står inte utskrivet någonstans.

Dessutom är det väl märkligt att man ska sätta över pengar utan att ens ha fått kolla på lägenheten?
Senast redigerad av rebeckasvens 2011-03-16 kl. 18:21.
Citera
2011-03-21, 17:19
Medlem
Jag la ut en köpes-annons för en telefon på blocket idag, osso fick jag ett sms där en snubbe vill sälja en för 1000 kr billigare än vad jag ville ge, bara det verkar ju konstigt.

Sen vill han att jag betalar i förskott till ett konto i swedbank, för han måste ha pengarna idag, vilket gör det hela ännu mer konstigt.

Samtidigt är det ju en väldigt bra deal för mig om det är sant så jag kan inte sluta tänka på det
Swedbank måste ju veta vem som har kontot vilket borde göra det lättare att driva det hela om det skulle bli knas.

Vad tror ni? Är det en blåsning eller bara någon som behöver snabba cash?
Citera
2011-03-21, 17:28
Medlem
Grundregeln är att aldrig betala i förväg, så enkelt är det. Polisen har annat för sig än att hålla på med småärende som dessa så räkna inte med något där om det inte är så att hundratals har blivit blåsta av honom
Citera
2011-03-21, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
Grundregeln är att aldrig betala i förväg, så enkelt är det. Polisen har annat för sig än att hålla på med småärende som dessa så räkna inte med något där om det inte är så att hundratals har blivit blåsta av honom
Jag vet ju det egentligen

Många verkar vara emot att använda internetgirot, strular det mycket eller?
Citera
2011-03-21, 20:13
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Jag la ut en köpes-annons för en telefon på blocket idag, osso fick jag ett sms där en snubbe vill sälja en för 1000 kr billigare än vad jag ville ge, bara det verkar ju konstigt.

Sen vill han att jag betalar i förskott till ett konto i swedbank, för han måste ha pengarna idag, vilket gör det hela ännu mer konstigt.

Samtidigt är det ju en väldigt bra deal för mig om det är sant så jag kan inte sluta tänka på det
Swedbank måste ju veta vem som har kontot vilket borde göra det lättare att driva det hela om det skulle bli knas.

Vad tror ni? Är det en blåsning eller bara någon som behöver snabba cash?

Banken har sekretess vilket gör att de ej lämnar ut namnet på den som har kontot, för att de skall göra det krävs en polisanmälan och polisen brukar i regel inte bry sig så länge inte väldigt många blivit lurad av samma person. Ska du köpa telefon kolla på tradera, där kan du åtminstone bedöma den du ska köpa från hur trovärdig/seriös personen är genom de omdömen han/hon fått tidigare, det är inte 100% säkert heller men man får åtminstone en hint om personen är seriös eller ej.

Det optimala är att inte betala i förskott men i realiteten är det vad som gäller i de flesta fallen, speciellt på tradera men man kan använda paypal och andra lösningar för att minska risken att bli lurad.
Citera
2011-03-21, 22:14
Medlem
Tallfels avatar
Vi var tre polare som åkte upp till Sonisphere-festivalen i Stockholm från skåne. Jag och den ena polaren köpte våra biljetter från hemsidan medans den tredje köpte från tradera.

När vi kom fram så kom inte den tredje in för att biljetten var falsk. Samma människa hade sålt 15 sådana biljetter för 1500 kr stycket.

Men han kom in efter ett tag, tillsammans med de 14 andra.
Senast redigerad av Tallfel 2011-03-21 kl. 22:15. Anledning: slarv
Citera
2011-03-21, 23:37
Medlem
En sak som jag kom att tänka på, är följande:

Kan man inte bara gå till banken och säga att man råkade betala in till fel kontonummer?

Det händer ju ibland och då är banken mycket hjälpsam..
Citera
2011-03-22, 06:55
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonride
En sak som jag kom att tänka på, är följande:

Kan man inte bara gå till banken och säga att man råkade betala in till fel kontonummer?

Det händer ju ibland och då är banken mycket hjälpsam..

Har du tur så kanske banktjänstemannen avslöjar namnet på kontots ägare om du frågar vad ägaren till kontot heter, det finns dem som fått tag på namnet på det sättet men det får egentligen inte banken göra, bäst är om du känner någon som jobbar på banken som kan kolla upp det åt dig diskret.

Kan tillägga att jag har köpt mycket på tradera och alltid betalat in pengarna i förskott och jag har än så länge ej blivit lurad, senast igår förde jag över 2500 kr för en pryl jag köpt, får hoppas att jag inte blir lurad nu bara för den sakens skull

Jag har som rutin att alltid kolla upp omdömet på den som säljer innan jag bjuder på ett objekt, då får man en hyfsad bild av om personen är seriös eller ej, dock är det inte 100% säkert, finns ett flertal personer som har sålt seriöst för att samla på sig positiva omdömen för att sedan blåsa folk på stora summor pengar genom att lägga ut mängder med fejkade annonser tex tech4life som blåste folk på ungefär en halv miljon förra hösten, det finns en separat tråd om den säljaren om du letar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in