2011-02-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benvolio
Har ingen adress

Kan jag få reda på det via hans bank? Han har hemlig adress.

Hur enkelt som helst ring till skattemyndigheten och fråga bara, du kan få ut om han har skulder, vilka som är hans familj osv.
Du behöver inte säga vem du är så du är helt anonym!
Citera
2011-02-20, 09:46
Medlem
Benvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irobot
Hur enkelt som helst ring till skattemyndigheten och fråga bara, du kan få ut om han har skulder, vilka som är hans familj osv.
Du behöver inte säga vem du är så du är helt anonym!

Tack, det visste jag inte

Fick dock tag i adressen samt vem som är modern och faderna och var de bor i måndags då jag var hos polisen. Det enda som fattas nu är telefonnummer.
Citera
2011-02-21, 19:07
Medlem
Hurra, 1500 fattigare. Om någon blivit blåst på konsertbiljetter av en Viktor P, PM:a..
Citera
2011-02-26, 12:07
Medlem
Hej jag blev precis lurad på 1550 kr, skulle köpa en iphone 4 och då sa annonsören att det gick bra för mig att betala hälften innan och hälften sen. Han skicka sitt swedbank kontonummer och så överförde jag pengarna. Sen när jag skulle maila honom igår om huruvida han skickat iväg paketet så kom det en notification som sa att emailet inte kunde skickas. Alltså blev jag lurad.

Men nu har jag ju hans kontonummer så om jag hör av mig till banken kan de väl identifiera honom? I sverige kan man ju inte ha anonyma konton?? Har bevis på att han svindlat mig (alla email) så om jag polisanmäler måste de lämna ut hans uppgifter! eller?
Senast redigerad av onigiri 2011-02-26 kl. 12:25.
Citera
2011-02-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onigiri
Hej jag blev precis lurad på 1550 kr, skulle köpa en iphone 4 och då sa annonsören att det gick bra för mig att betala hälften innan och hälften sen. Han skicka sitt kontonummer på swedbank och så överförde jag pengarna. Sen när jag skulle maila honom igår om huruvida han skickat iväg paketet så kom det en notification som sa att emailet inte kunde skickas. Alltså blev jag lurad.

Men nu har jag ju hans kontonummer så om jag hör av mig till banken kan de väl identifiera honom? I sverige kan man ju inte ha anonyma konton?? Har bevis på att han svindlat mig (alla email) så om jag polisanmäler måste de lämna ut hans uppgifter! eller?

Banken kommer inte att lämna ut uppgifterna till dig,men däremot till polisen vid en anmälan.
Var det 1550kr totalt eller 3100kr sammanlagt du skulle betala?
Hursomhelst hoppas det löser sig!
Citera
2011-02-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Banken kommer inte att lämna ut uppgifterna till dig,men däremot till polisen vid en anmälan.
Var det 1550kr totalt eller 3100kr sammanlagt du skulle betala?
Hursomhelst hoppas det löser sig!

Sammanlagt 3000 (50kr stod för frakt). Så om jag polisanmäler kan man alltså spåra honom?
Finns det chans att jag får tillbaka mina pengar då?

Tack, hoppas oxå att det löser sig... men tvivlar ganska starkt på det
Citera
2011-02-26, 18:44
Medlem
Jag är så arg... kontouppgifter betyder inte ett jävla skit. 1550 kastade i vatten! livet suger
Citera
2011-02-26, 21:18
Medlem
Självklart ska du polisanmäla, inte för att polisen bryr sig men om han lurat fler och mot förmodan blir dömd skyldig har du en promilles chans att få tillbaka pengarna via fogden.

Förresten, är det någon som vet hur det gick för alla anmälningar på Daniel Lemnell på tradera?
Senast redigerad av fulingbusen 2011-02-26 kl. 21:28.
Citera
2011-02-27, 00:48
Medlem
Har polisanmält men om skitstöveln använt falsk identitet (vilket är högst sannolikt) så kommer de inte kunna spåra honom. Ofta en bedragare lämnar ut sitt riktiga kontonummer då åker de ju fast direkt! Får hoppas på att hemförsäkringen kan täcka någon summa... suck
Senast redigerad av onigiri 2011-02-27 kl. 00:51.
Citera
2011-02-27, 07:02
Moderator
v50s avatar
Citat:
Har polisanmält men om skitstöveln använt falsk identitet (vilket är högst sannolikt) så kommer de inte kunna spåra honom. Ofta en bedragare lämnar ut sitt riktiga kontonummer då åker de ju fast direkt! Får hoppas på att hemförsäkringen kan täcka någon summa... suck

Vissa mindre nogräknade/smarta bedragare använder ett konto som kan knytas direkt till dem medan andra använder en målvakt/bulvan som får stå på kontot och den personen är ofta någon missbrukare eller småkriminell som ej går att driva in några pengar av, den personen får då ofta en symbolisk summa från de som står bakom bedrägeriet som ersättning för att man använder personens konto.

Tyvärr tror jag inte du kan få några pengar från din hemförsäkring, och skulle du få det lär du få betala en självrisk på ca 1000 kr först så i bästa fall kanske du får 500 kr men jag tror inte försäkringsbolaget kommer gå med på det men ring och prata med dem så hör du vad de säger.
Citera
2011-02-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Vissa mindre nogräknade/smarta bedragare använder ett konto som kan knytas direkt till dem medan andra använder en målvakt/bulvan som får stå på kontot och den personen är ofta någon missbrukare eller småkriminell som ej går att driva in några pengar av, den personen får då ofta en symbolisk summa från de som står bakom bedrägeriet som ersättning för att man använder personens konto.

Tyvärr tror jag inte du kan få några pengar från din hemförsäkring, och skulle du få det lär du få betala en självrisk på ca 1000 kr först så i bästa fall kanske du får 500 kr men jag tror inte försäkringsbolaget kommer gå med på det men ring och prata med dem så hör du vad de säger.

Tänkte också på att jäveln kanske använt någon annan som står för kontot och då kan ju den som står för kontot bara neka och säga att hans id blivit bestulen. Jag kollade upp och spårade jävelns ip genom mail men när jag använde longitud och latitud koordinaterna för att hitta plats visade de bara vatten. Skiten måste ha använt någon slags proxy server... Till skillnad från mig är skitstöveln smart.

För att spåra idioten använde jag http://whatismyipaddress.com/ den träffade rätt på min ip och plats när jag använde trace email, så jag tror att träffsäkerheten är ganska hög.

Har läst en massa om proxy servrar och det verkar som att man inte kan spåras om man använder en icke-transparent server. Sen finns det vpn (virtuellt privat nätverk) tjänster man kan använda sig av och då är det omöjligt att hitta bedragaren.
Citera
2011-02-27, 10:38
Medlem
Tinnituzs avatar
Citat:
Tänkte också på att jäveln kanske använt någon annan som står för kontot och då kan ju den som står för kontot bara neka och säga att hans id blivit bestulen. Jag kollade upp och spårade jävelns ip genom mail men när jag använde longitud och latitud koordinaterna för att hitta plats visade de bara vatten. Skiten måste ha använt någon slags proxy server... Till skillnad från mig är skitstöveln smart.

För att spåra idioten använde jag http://whatismyipaddress.com/ den träffade rätt på min ip och plats när jag använde trace email, så jag tror att träffsäkerheten är ganska hög.

Har läst en massa om proxy servrar och det verkar som att man inte kan spåras om man använder en icke-transparent server. Sen finns det vpn (virtuellt privat nätverk) tjänster man kan använda sig av och då är det omöjligt att hitta bedragaren.

http://whatismyipaddress.com/ säger att jag befinner mig i Borås när jag i själva verket befinner mig 30 mil därifrån... Inte så pålitligt med andra ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in